آخرین بیتکوین

پس از استخراج تمام بیت کوینها چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به گفته برخی کارشناسان، حتی پس از استخراج آخرین بیتکوین ماینرها برای اکوسیستم بیت کوین همچنان ضروری خواهند بود.

ساتوشی ناکاموتو اولین بلوک بیتکوین به نام بلوک پیدایش را در 3 ژانویه 2009 استخراج کرد و در پی آن اولین 50 بیت کوین را استخراج کرد. 3 ژانویه سال 2009 شروع یک صنعت میلیارد دلاری با محوریت استخراج ارزهای دیجیتال بود. با این حال با توجه به محدودیت عرضه بیتکوین، سرنوشت ماینرها پس از انتشار آخرین بیتکوین همچنان نا مشخص است.

استخراج بیت کوین، فرآیندی است یک بیتکوین در طی یک فرایند سخت افزار ی رایانه ای از طریق حل مسائل پیچیده ریاضی و تأیید تراکنش ها در شبکه بلاک چین ایجاد می شود. ماینرها به ازای حل کردن هر بلوک تراکنش، مقداری بیتکوین BTC از پیش تعیین‌شده‌ را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارش شورای بلاک چین، بیش از 19 میلیون بیت کوین به ماینرها در قالب جوایز بلاک اعطا شده است و طبق وایت پیپر ناکاموتو، تنها 21 میلیون بیت کوین موجود است. پس از رسیدن به این سقف، ماینرها دیگر برای تأیید تراکنش ها پاداشی دریافت نخواهند کرد.

نیک هنسن، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت استخراج بیت کوین Luxor Mining، در گفتگو با کوین تلگراف، می گوید که علیرغم از دست دادن پاداش های بلاک، ماینرها همچنان نقش اساسی در تأیید و ثبت تراکنش ها در بلاک چین ایفا خواهند کرد، اما نحوه پرداخت پاداش به آنها تغییر خواهد کرد.

به گفته CoinGecko، در حال حاضر، اعتبارسنجی موفقیت آمیز یک بلوک جدید در بلاک چین به ماینرها با 6.25 بیت کوین به ارزش حدود 188381 دلار  پاداش می دهد. ماینرها نیز کارمزد تراکنش دریافت می کنند.

بر اساس محاسبات به اشتراک گذاشته شده در یک توییت در تاریخ 1 می از شرکت تجزیه و تحلیل زنجیره ای Glassnode، در سال 2010، کارمزدها و پاداش های بلاک بیش از 50 میلیارد دلار برای استخراج کنندگان به همراه داشته است.

Image

هانسن معتقد است که کارمزد تراکنش‌ها در نهایت به انگیزه اصلی برای ماینرها تبدیل می‌شود. تا مدت‌ها پس از استخراج آخرین بیت‌کوین نیز به این فرایند ادامه دهند.

او گفت: «به همین دلیل است که وقتی کارمزد تراکنش‌ها به بخش مهمی از اقتصاد استخراج بیت‌کوین تبدیل می‌شود، درک پویایی کارمزد تراکنش و پیش‌بینی آن‌ها در آینده حیاتی‌تر می‌شود.»

بنابراین، مهم است که شاهد افزایش کارمزدها در طول زمان باشیم. چیزی که به عنوان مثال، Bitcoin Ordinals اخیراً به آن کمک کرده است.

با این حال با توجه به اینکه در زمان دریافت آخرین پاداش بلوک بیتکوین BTC  هیچ استخراج کننده ای از استخراج کنندگان فعلی وجود نخواهند داشت، تغییر این روند تا سالها ادامه خواهد داشت.

درک این موضوع نیاز به زمانی طولانی دارد.

به گفته هانسن، بر اساس نرخ استخراج بلاک و فرآیند هلوینگ ( هاوینگ)، که تقریباً هر چهار سال یکبار – یا هر 210000 بلوک تراکنش یکبار اتفاق می‌افتد – آخرین BTC به احتمال زیاد در حدود سال 2140 استخراج خواهد شد.

هالوینگ و یا نصف شدن پاداش بیت کوین کاهش برنامه ریزی شده در پاداش است که ماینرها دریافت می کنند. که در حال حاضر پیش بینی می شود نصف شدن پاداش بعدی در حدود آوریل 2024 رخ دهد. دلیل این کاهش پاداش برای هر بلوک به 3.125 BTC یا تقریباً 94,190 دلار منتهی خواهد شد.

در تئوری، با محدود کردن عرضه BTC، ارزش هر کوین باید با افزایش تقاضا و ثابت ماندن عرضه افزایش یابد.

هانسن می گوید قیمت بیت کوین در سال 2140 به عوامل غیرقابل پیش بینی مانند تقاضای بازار، محیط نظارتی، پیشرفت های تکنولوژیکی و عوامل کلان اقتصادی بستگی دارد.

او گفت: «این واقعیت که تمام بیت‌کوین ها در گردش خواهند بود و عرضه بسیار کم شود. اما اینکه آیا این کمبود به افزایش قیمت منجر می‌شود یا خیر، منوط به پویایی بازار است.

همانطور که ما به آینده ای نگاه می کنیم که در آن تمام بیت کوین استخراج شده است، مهم است که به یاد داشته باشیم که بیت کوین با این بازی نهایی طراحی شده است.

هانسن افزود: «کاهش پاداش‌های بلوک و تغییر به سمت کارمزد تراکنش‌ها ذات پروتکل است و نشان‌دهنده راه‌حلی مبتکرانه برای تضمین امنیت مداوم و دوام شبکه است».

Jaran Mellerud، تحلیلگر تحقیقاتی از Hashrate Index، میگوید: با افزایش پذیرش و استفاده از بیت کوین، کارمزد تراکنش ها به شدت افزایش می یابد و به منبع اصلی درآمد برای شرکت های استخراج تبدیل می شود.

ملرود میگوید: تا زمانی که آخرین بیت کوین استخراج شود، پاداش بلوک آنقدر ناچیز خواهد بود که تأثیر قابل توجهی بر عرضه کوین نخواهد داشت.

او گفت: “به دلیل تقاضای بسیار زیاد فضای بلوک نسبت به عرضه محدود فضای بلوک، در یک سناریوی آینده‌ای از هایپربیتکوینیزاسیون، هزینه‌های تراکنش باید به شدت افزایش یابد.”

او سپس افزود:اگر باور ندارید که در آینده کارمزدهای تراکنش به اندازه ای بالا نباشد که وجود ماینینگ را توجیه کند، واقعاً به بیت کوین اعتقاد ندارید.

ارزهای فیات چه خواهند شد؟

تا زمانی که آخرین بیت کوین استخراج شود، ملرود معتقد است ارزش آن با دلار ایالات متحده یا سایر ارزهای فیات اندازه گیری نخواهد شد.

او حدس می‌زند که تا آن زمان، سیستم‌های پول فیات مدت‌هاست که سقوط کرده‌اند و بیت‌کوین می‌تواند جانشین آن باشد و به واحد استاندارد معاملات در سطح جهانی تبدیل شود.

ملرود گفت: «در چنین شرایطی، تنها راه معتبر برای اندازه‌گیری قدرت خرید بیت‌کوین، بررسی میزان انرژی است که برای یک بیت‌کوین یا ساتوشی باید هزینه شود.

وی افزود: همانطور که در حال حاضر قدرت خرید دلار آمریکا را بر حسب انرژی، بشکه نفت اندازه گیری می کنیم.

فروپاشی سیستم‌های پولی فیات مدت‌ها قبل پیش‌بینی شده که به دلیل مشکلات فراوانی که سیستم مالی سنتی با آن مواجه است، تحریک شده است. اخیراً در مارس 2023، بانک سیلیکون ولی به دلیل بحران نقدینگی سقوط کرد و بانک Signature و بانک Silvergate به دنبال آن

قبل از بحران بانکی مارس 2023، نظرسنجی فوریه‌ای که توسط شرکت هوش تجاری Morning Consult و به سفارش صرافی رمزارز Coinbase انجام شد، نشان داد که اکثر پاسخ‌دهندگان قبلاً از سیستم مالی جهانی سرخورده بودند.

 

بیتکوین در 120 سال دیگر

پت وایت، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل پلتفرم دارایی دیجیتال Bitwave، معتقد است که ماینرها بخش مهمی از اکوسیستم باقی خواهند ماند، اما همه آنها زنده نخواهند بود و برخی از آنها در مواجهه با هزینه های فزاینده تعطیل می شوند.

طبق گزارش 24 مارس Glassnode، از سال 2010، ماینرها در حال حاضر دوره‌های طولانی بی‌فایدگی را تجربه کرده‌اند و تنها در 47 درصد از روزهای معاملاتی سودآور بوده‌اند.

وایت گفت: “من فکر می کنم قابل تصور است که شاهد تعطیلی برخی از ماینرها یا سایر روش های دستکاری در تلاش برای افزایش هزینه ها باشیم.”

اما من همچنان تصور می‌کنم که این اتفاق قبل از استخراج آخرین بیت‌کوین رخ خواهد داد، زیرا در چند هاوینگ آخر، پاداش بلوک به سطح خرد بیتکوین یعنی ساتوشی می‌رسد.»

 

تغییر بیتکوین در قرن پیش رو

 

با این حال، وایت همچنین می‌گوید «در 120 سال خیلی چیزها ممکن است اتفاق بیفتد» و بیت‌کوین می‌تواند اساساً در قرن آینده تغییر کند.

وایت معتقد است که تا سال 2140، رایانه‌های کوانتومی احتمالاً رمزگذاری هسته تحت بیت‌کوین را میشکنند. اگرچه او می‌گوید مهندسانی که روی آن کار می‌کنند مدت‌هاست که می‌دانند این رمزگذاری از نظر کوانتومی امن نیست.

«این مسئله لزوماً نباید مردم را به خاطر این مشکل امنیتی کوانتومی بترساند. بین اکنون تا 2140، باید یک بازسازی اساسی بیت کوین از لایه رمزگذاری به بالا انجام شود.»

وایت افزود: «در آن مرحله، جامعه توسعه‌دهندگان بیت‌کوین می‌توانند ارزیابی کنند که آیا ما واقعاً در مسیری قرار داریم که یک شبکه مبتنی بر کارمزد تراکنش‌های کارآمد داشته باشیم یا اینکه استخراج بیت‌کوین اضافی برای اطمینان از امنیت شبکه ضروری است یا خیر».

وایت در ادامه حدس می‌زند که در حالی که (وایت پیپر) کاغذ سفید ساتوشی ناکاموتو بیان می‌کند که ۲۱ میلیون بیت‌کوین سقف عرضه و مشخص‌ترین قانون است، هیچ یک از ما احتمالاً تا سال ۲۱۴۰ زنده نخواهیم بود تا این قانون را اجرا کنیم.

او معتقد است که کریپتو به کدگذاری و اجماع خلاصه می شود. اگر جامعه فکر کند که انگیزه کارمزد تراکنش برای ایمن نگه داشتن شبکه کافی نیست، ماینرهای آینده از نظر تئوری می توانند سقف سخت بیت کوین را بیش از 21 میلیون افزایش دهند.  اما اینکه چه تاثیری می تواند بر قیمت داشته باشد مشخص نیست. اما در هر صورت، وایت فکر می کند که قیمت بیت کوین در برخی از نقطه های قیمتی که منعکس کننده تورم جهانی است، تثبیت می شود و اگر یک یا چند کشور به طور جدی آن را به عنوان ارز ذخیره خود انتخاب کنند، اما حرکت عمده قیمت در 120 سال آینده رخ خواهد داد.

وایت می‌گوید: «مسائلی وجود دارند که حتی نمی‌توانیم تصور کنیم که چگونه ممکن است بر بیت‌کوین تأثیر بگذارند.- جنگ‌ها و بحران‌های انرژی از نمونه های بدیهی است – اما تصور کنید اگر تا آن زمان یک گونه چند سیاره‌ای واقعی باشیم و ملزم به پشتیبانی از سرعت‌های ارتباطی در سطح منظومه شمسی باشم، آنگاه چه می‌شود.»

چیزی که من همیشه مهم می‌دانم این است که روی سخت‌ترین مشکلاتی که امروز می‌بینیم تمرکز کنیم. و هر کاری که می‌توانیم برای حل آنها انجام دهیم. این امر ممکن است به معنای حل پرداخت‌ها یا مالکیت دیجیتال یا بانکداری افراد بدون دخالت بانک باشد – اینها مشکلاتی هستند که اکنون باید روی آنها تمرکز کنیم.

منبع

ترجمه اختصاصی از کوینینو