آشنایی با ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin)

 

دوج کوین (Dogecoin)، یه ارز دیجیتال که برای شوخی و خنده ساخته شد بود اما از همان اول در کنار ارز های دیجیتالی معروف قرار گرفت!

طبق گفته وب سایت دوج کوین، این یک ارز دیجیتال همتا به همتای متن باز است. این آلتکوین ابتدا به عنوان یک جوک ایجاد شد که به شوخی اینترنتی درباره سگ شیبا اینو (Shiba Inu)اشاره داشت و سپس در سطح اینترنت محبوبیت زیادی کسب کرد.

 

نام فارسی دوج کوین
نام انگلیسی Doge Coin
نماد اختصار Doge
لوگو خرید ارز دیجیتال دوج کوین

 

دوج کوین چیست؟

دوج‌ کوین یک ارز دیجیتال است که نماد سگ محبوب ژاپنی Kabosu Shiba در لوگوی آن وجود دارد.

حتی بنیانگذاران دوج‌کوین هم در ابتدا انتظار چنین محبوبیتی را نداشتند. بنیانگذار اصلی این ارز دیجیتال، جکسون پالمر (Jackson Palmer)، در زمان خلق آن از Doge به عنوان یک توکن شوخی در توییتر یاد کرد.

دوج کوین یک ارز پایه می باشد که مبتنی بر لاکی کوین (LuckyCoin) است. به عبارت دیگر می توان گفت این ارز تحت فورک لاکی کوین ایجاد شده است و خود لاکی کوین یک فورک ایجاد شده توسط لایت کوین می باشد. و این ارز دیجیتال در اصل به گونه ای طراحی شده است تا بتواند یک جایگزین مناسب برای بیت کوین، لایت کوین و سایر ارزهای پایه باشد. به همین دلیل شباهت های زیادی با بیت کوین و سایر ارزها دارد.

این ارز دیجیتال همانند بیت کوین، معاملات نظیر به نظیر را در سراسر یک شبکه غیرمتمرکز امکان پذیر می کند. همچنیین این ارز دیجیتال از الگوریتم اثبات کار یا همان POW استفاده می کند و همانند بیت کوین قابلیت استخراج را دارد. اما تنها نکته ای که در ارتباط با این رمز ارز وجود دارد این است که این ارز دیجیتال از الگوریتم Scrypt استفاده می کند و بیت کوین در پلتفرم خود از الگوریتم SHA-256 استفاده می کند و این تنها تفاوت آن با بیت کوین می باشد.

خالق دوج کوین کیست؟

این ارز دیجیتال توسط بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) بنیان گذاری شد، هر دوی آنها تصمیم گرفتند تا یک سیستم پرداخت فوری را ایجاد کنند. آنها از نماد سگ Shiba lnu که یک سگ شکاری در ژاپن می باشد، برای آرم خود استفاده کردند.

در سال ۲۰۱۴ یک بنیاد غیرانتفاعی شامل اعضایی از تیم Dogecoin و افرادی خارج از این مجموعه، با هدف پشتیبانی و حمایت از این برند تجاری و نظارت بر پروژه‌های آن تشکیل شد که اعضای آن عبارتند از:

  • بیلی مارکوس (بنیانگذار)
  • جکسون پالمر (بنیانگذار)
  • میچی لومین (توسعه دهنده پروژه)
  • مکس کلر (توسعه دهنده اصلی)
  • راس نیکول (توسعه دهنده بلاکچین)
  • ویتالیک بوترین (بنیانگذار اتریوم)
  • ایلان ماسک (سرمایه دار و کارآفرین مشهور)

 

سرنوشت، طنز و کنایه را دوست دارد. سرگرم کننده‌ترین و طعنه آمیزترین نتیجه این است که دوج کوین در آینده به ارز کره‌ی زمین تبدیل شود. دوج کوین در آستانه پذیرش در امور مالی گسترده و ارز دیجیتال مردم است. اسپیس ایکس قصد دارد یک دوج کوین واقعی را در ماه قرار دهد. دوج کوین ممکن است ارز دیجیتال مورد علاقه من باشد. این ارز خیلی باحال است.

ایلان ماسک (Elon Musk)

تاریخچه دوج کوین

دوج‌کوین در ابتدا به عنوان میم (meme) در انجمن‌هایی مانند Reddit یا ۴chan شروع به کار کرد و با سرعت زیادی از طریق این انجمن‌ها محبوبیت کسب نمود. مردم تصاویری از سگ‌ خود (بیشتر اوقات نژاد ژاپنی شیبا اینو) با نوشته‌های طنزآمیز را پست می‌کردند. این میم در سال ۲۰۱۳ میلادی از محبوبیت بیشتری برخوردار شد و انجمن‌های رمزارزی پر شد از میم‌های این سگ محبوب.

 

ویژگی های رمز ارز اتریوم

شبکه اتریوم، ویژگی های مختلفی دارد که این ویزگی ها سبب شده است تا این شبکه بین کاربران محبوب تر شود.

ویزگی های Dogecoin:

 

  • دوج کوین یک ارز open source است که در سال 2013 توسط جکسون پالمر و بیلی مارکوس راه اندازی شد.
  • یکی از مهم ترین ویژگی های ارز دیجیتال دوج کوین این است که تراکنش ها و تایید آن به سرعت انجام می شود.
  • دوج کوین دارای یک جامعه وفادار است که ان را معامله می کنند و از آن به عنوان یک پول رایج برای محتوای رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.
  • عرضه نامحدود از دیگر ویژگی های ارز دیجیتال دوج کوین است. در ابتدا دوج کوین دارای 100 میلیارد کوین بود، اما بعدا به عرضه نامحدود تغییر یافت.
  • شهرت جهانی دوج کوین نسبت به ارز های دیجیتال “میم کوین” بسیار بالاست، بنیانگذاران دوج‌کوین هرکز تصور نمی‌کردند که نماد «شیبا اینو» که عموما به عنوان طلسم استفاده می‌شود، DOGE را به سرعت به یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار بدل کند.
  • انجمن‌های مختلفی برای دوج‌کوین ایجاد شده و جامعه مخاطب آن به سرعت به یکی از بزرگترین جوامع رمز ارزی موجود در دنیا بدل شده است؛ این انجمن‌ها مکانی مناسب برای مبتدیان جهت کسب اطلاعات در خصوص نحوه خرید، فروش و معامله رمزارزهای مختلف از جمله Dogecoin است.
  • بلاک چین دوج کوین از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای رسیدن اجماع در شبکه خود استفاده می‌کند. به زبان ساده می‌توانید ارز دیجیتال دوج را مانند بیت کوین استخراج کنید. ماینر‌ها در ازای تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه در برابر حملات احتمالی، پاداش دریافت می‌کنند.

 

کاربرد دوج‌ کوین در دنیای واقعی

همانطور که گفته شد این ارز دیجیتال بیشتر در ابتدا به منظور جلب ‌توجه مردم در اینترنت و نظرات طنزآمیز و شوخی استفاده می‌شد، در ادامه فروم Dogetipbot برای تالار گفتگو Reddit ایجاد شد تا روند اطلاع ‌رسانی به سایر افراد را سهولت بخشد. جامعه دوج‌ کوین به دلیل کمک در راه‌اندازی موسسات خیریه‌، به عنوان یک جامعه «خوشنام» شناخته می‌شوند، چند نمونه ازکمک‌های جامعه این رمز ارز دیجیتالی عبارتند از:

 

  1. در سال 2014 انجمن دوج کوین 50 هزار دلار به تیم تیراندازی جامائیکا برای رفتن به بازی های المپیک زمستانی سوچی کمک کردند.
  2. اختصاص ۴۰ میلیون DOGE (در آن زمان ۳۰ هزار دلار) برای ساخت یک چاه در محدوده رودخانه Tana کنیا
  3. اختصاص DOGE جهت حمایت مالی از راننده NASCAR، جاش ویز (Josh Wise) در سال ۲۰۱۴ میلادی. پس از اختصاص این کمک، جاش به عنوان یک تشکر با ماشینی با طرح Dogecoin/Reddit مسابقه داد.

 

دوج‌کوین در صرافی های متعددی لیست شده و به دلیل کارمزد کم، اغلب جهت ارسال مبلغی از یک کیف پول به کیف پول دیگر استفاده می‌شود، شما میتوانید قیمت لحظه دوج کوین را در صرافی کوینینو مشاهده کنید و تحلیل های خود را روی نمودارهای مربوطه پیاده سازی کنید.

 

امنیت شبکه دوج کوین چگونه تامین می‌شود؟

 

کدهای شبکه دوج شباهت زیادی به بلاک چین لایت کوین دارد و این میم‌ کوین به نوعی امنیت خود را از لایت کوین گرفته است. ساختار شبکه دوج بر اساس مدل ا جماع اثبات کار (PoW) است که ماینرها در آن نقش نودهای شبکه و حفظ امنیت و پردازش تراکنش‌ها را بر عهده دارند. دوج کوین در روش استخراج خود از الگوریتم رمزنگاری Scrypt بهره می‌برد که نسبت به الگوریتم رمزنگاری SHA-256 بیت کوین مصرف برق کمتری دارد. بد نیست بدانید که اولین ارز دیجیتالی که از این الگوریتم استفاده کرد لایت کوین بود، بنابراین ماینرهای لایت کوین هم می‌توانند بدون تغییر در سخت‌ افزار خود به شبکه دوج کوین ملحق شوند.

 

 

چه تعداد دوج کوین (DOGE) در گردش است؟

 

اوایل کار قرار بود که کل عرضه دوج کوین به ۱۰۰ میلیارد کوین محدود شود، اما در سال ۲۰۱۴ توسعه ‌دهندگان آن تصمیم گرفتند خاصیت ضد تورمی این ارز را حذف کرده تا بتوانند دوج را به‌عنوان یک روش پرداخت معرفی کنند. بنابراین عرضه دوج برخلاف بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون واحد آن در دسترس است، به‌طور نامحدود ادامه دارد. بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، در حال حاضر 132.67B دوج در گردش است.

 

اتریوم برای به‌روزرسانی و اضافه کردن بلاکی از داده‌ها به شبکه، از مکانیزم ویژه‌ای به نام استخراج (در حال حاضر) بهره می‌‎برد. مشابه با فرآیند استخراج بیت کوین، در اتریوم نیز از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌شود.

 

استخراج ارز دیجیتال دوج کوین (DOGE)

حین تلاش نودها برای تایید یک تراکنش دوج کوینی، رقابتی بین آن‌ها شکل می‌گیرد. این قرعه‌کشی شامل حدس کدی است که به جدیدترین بلاک تراکنش‌های اضافه شده به بلاک چین، داده می‌شود. گفتنی است داده در پایگاه داده بلاک چینی، در قالب مجموعه‌هایی تحت عنوان بلاک دسته‌بندی می‌شوند. در شبکه یک کریپتوکارنسی مبتنی بر Blockchain، داده هر بلوک تعدادی تراکنش است. اگر یک گره بتواند کد را به درستی حدس بزند، به عنوان جایزه 10 هزار DOGE دریافت خواهد کرد.

 

قرعه‌کشی که از آن صحبت کردیم، هر دقیقه یک مرتبه انجام می‌شود. از این موضوع می‌توان برداشت کرد طی هر دقیقه، تعدادی از تراکنش‌های معلق پردازش و تایید خواهند شد.

این بررسی نشان داد زمان انتظار برای انجام یک تراکنش در شبکه دوج کوین، در مقایسه با لایت کوین و مخصوصا بیت کوین پایین ‌تر است. این یکی دیگر از دلایلی است که Dogecoin را به پلتفرمی ایده‌آل برای پرداخت کمک‌های مالی تبدیل می‌کند.

 

پیش نیاز انجام یک تراکنش، داشتن وجه است، اما این وجه را کجا می‌توان نگهداری کرد؟ شبیه زمان نگهداری اسکناس ارز فیات، برای ذخیره رمز ارز نیز به یک کیف پول نیاز دارد. در قسمت بعدی همین مطلب درباره والت‌های دوج کوین صحبت می‌کنیم.

 

تفاوت دوج کوین(Dogecoin) و بیت کوین(Bitcoin)

 

در حال حاضر ارز دیجیتال دوج کوین به یکی از پر سر و صداترین ارزهای رمزنگاری شده در کنار بیت کوین تبدیل شده است. اما این دو ارز تفاوت عمده ای با هم دارند. در این قسمت به سه تفاوت مهم بین دوج کوین و بیت کوین خواهیم پرداخت.

 

  1. تفاوت های مهمی بین دوج کوین و بیت کوین وجود دارد. یکی از مهمترین تفاوت ها عرضه هر کدام است. به عنوان مثال در هر دقیقه از روز 10000 دوج کوین صادر می شود. این مقدار تقریبا 15 میلیون دوج در روز یا بیش از 5 میلیارد دوج در سال است. سقف نامحدود بر عرضه می تواند بر ارزش در طول زمان تاثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر بیت کوین دارای 21 میلیون عرضه محدود است که باعث کمیابی می شود. به دلیل این تفاوت مشاهده می شود که اکثر مردم دوج را به صورت کوتاه مدت معامله می کنند.
  2. بیت کوین دارای یک اکوسیستم خوب است. اگرچه سالهاست دوج کوین توسط مهندسانی طراحی شده است که کد دقیق را از نرم افزار بیت کوین کپی کرده اند، اما بیت کوین دارای یک اکوسیستم گسترده و با بودجه خوب است که در دوج کوین وجود ندارد.

 

  1. تفاوت آخر بین دوج کوین و بیت کوین فرضیه ای است که هر کدام بر اساس آن ایجاد شده اند. بیت کوین در سال 2009 با یک وایت پیپر بسیار دقیق نوشته شده توسط ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد. قصد ناکاموتو این بود بیت کوین به یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز برجسته تبدیل شود. طرفداران بیت کوین این ارز رمزنگاری شده را طلای دیجیتالی می دانند.

 

در مقایسه با بیت کوین، دوج کوین در سال 2013 توسط مهندسان نرم افزار بیلی مارکوس و جکسون پالمر به عنوان یک شوخی ایجاد شد. مارکوس و پالمر ان را بر اساس الگوی رفتاری دوج که یک سگ شیبا اینو را به تصویر می کشد، پیاده سازی کردند و قصد نداشتند آن را جدی بگیرند.

 

خرید و فروش دوج (Dogecoin) چگونه است؟

در حال حاظر صرافی ارز دیجیتال کوینینو، که به عنوان یک صرافی معتبر شناخته می شود امکان خرید، فروش و حتی نگهداری و ترید ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) را برای کاربران با قیمت مناسب فراهم کرده است.

کافی است در اکسچنج کوینینو عضو شوید و شروع به انجام خرید و فروش سریع یا معاملات پیشرفته کنید.

 

نگاهی کوتاه به دوج کوین

 

ماهیت کوین
سازنده جکسون پالمر و بیلی مارکوس
تاریخ عرضه 2013
الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW)
سخت افزار استخراج کارت گرافیک (GPU)
تعداد قابل عرضه بدون محدودیت
بهترین صرافی خرید، فروش، ترید و نگهداری دوج

صرافی کوینینو

[/su_table]