آلتکوین ها به زبان ساده (خرید، فروش و نگهداری)

به چه چیز آلتکوین گفته میشود؟

به طور خلاصه و مفید، به هر کوینی به غیر از بیتکوین آلتکوین گفته میشود. اندکی پس از بیتکوین (BTC) آلت کوین ها که نزدیک به 80 درصد از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده اند پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشتند. علاوه بر این، در حال حاضر بیش از 5000 آلتکوین در بازار ارزهای دیجیتال در گردش است. از طرف دیگر، سرمایه گذاری در آلتکوین ها در مقایسه با ارزهای دیجیتال قدیمی تر مانند بیت کوین و اتریوم (ETH) پر ریسک تر به نظر میرسند.

آلتکوینها به کاربرانی که پیشتر از این نوع دارایی را ذخیره داشته اند موقعیت و بازدهی بیشتری اعطا میکند و به آنها این امکان را میدهد که درآمد بیشتری کسب کنند. البته ممکن است برخی از کاربران این دستور العمل را به عنوان یک پیشنهاد سرمایه گذاری با سود دهی بسیار بالا در نظر بگیرند. اما باید در نظر داشته باشند که بازار ارزهای دیجیتال مانند هر بازاری ریسکها و فرصتهای خود را دارد. 

در این مقاله از مجموعه دانشنامه ارزهای دیجیتال کوینینو، به زبان ساده به بررسی چند اصطلاح کاربردی مرتبط با آلت کوینها میپردازیم از جمله اینکه آلتکوین چیست، چگونه آلت کوین ها را در صرافی کوینینو بخریم و چگونه آنها را بفروشیم.

آلت کوین چیست؟

کلمه Altcoin مخفف کلمه Alternative coin است. آلت‌کوین‌ها شامل تمام  ارزهای دیجیتالی می‌شوند که بیت‌کوین (BTC) نیستند و شامل لایت کوین (LTC)، Uniswap (UNI)، Dogecoin (DOGE)، Zcash (ZEC) و Cardano (ADA) می‌شوند.

از زمان آغاز به کار بیت کوین در سال 2009، تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال دیگر در این فضا راه اندازی شده اند که برخی از آنها تقریباً هر روز رشد می کنند. نوع مکانیزم عملکردی آلتکوینها با مکانیزم اجماع بیت‌کوین متفاوت است و ترکیب‌های مختلفی از ویژگی‌های حریم خصوصی، عملکردها و برنامه‌های عرضه را شامل می‌شدند.

استراتژی آلت‌کوین ها در ارائه عملکردهای بیشتر، آنها را در مقایسه با همتای اصلی خود (بیت‌کوین) جذاب‌تر و ارزشمندتر می‌کند و به آن‌ها از نظر سرمایه‌گذاران سود بیشتری می‌دهد. برخی از رایج ترین آلت کوین های موجود در بازار در حال حاضر شامل موارد زیر است. 

اتریوم (ETH)

اتریوم پس از بیت کوین دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است و بزرگترین آلتکوین به حساب می آید. با این حال، بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل پتانسیل آن برای ثبات قیمت، دیگر آن را به عنوان یک آلتکوین در نظر نمی گیرند. و آن را  یک سرمایه گذاری با ریسک بیشتر نسبت به اکثر آلتکوین ها میدانند که بسیار به بیتکوین نزدیک است.

علاوه بر این، اتریوم اولین بلاک چینی بود که با قراردادهای هوشمند راه اندازی شد و به نوبه خود باعث ایجاد مالی غیرمتمرکز (DeFi) و متعاقب آن ابزارهای مالی جدید مورد استفاده در حال حاضر شد. بنابراین اتریوم در مقایسه با بیت کوین، که عمدتاً تراکنشی است، یک پروتکل واقعی پول در نظر گرفته می شود.

اتریوم همچنین می تواند برای وام دادن، قرض گرفتن، کوتاه مدت، طولانی و غیره استفاده شود – که هیچ کدام از اینها را نمی توان در لایه پایه بیت کوین انجام داد. در مقایسه با بیت کوین، اتریوم به عنوان یک دفتر کل عمل می کند که سرمایه گذاران می توانند برنامه های غیرمتمرکز (DApps) را با استفاده از توکن های بومی خود (ETH) بسازند.

لایت کوین (LTC)

شاید بتوان گفت لایت کوین جایگزین نقره ای برای بیت کوین طلایی نیز نامیده می شود و فورک مکانیزم اصلی بیت کوین است. لایت کوین با یک الگوریتم هش متفاوت  (Scryp) ارائه می‌شود و سرعت پردازش بلوک سریع‌تری دارد که منجر به ظرفیت تولید ۴ برابر آنچه بیت‌کوین می‌تواند عرضه کند، می‌شود. با این حال، به عنوان یک فورک اضافی (و در نهایت غیر ضروری) بیت کوین رد شده است.

 

(XLM) Stellar

برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، استلار بر نقل و انتقالات بانکی بین المللی تمرکز دارد. استلار از فناوری دفتر کل توزیع شده  (DLT) برای تبادل ارزش در ارزهای مختلف استفاده می کند و سپس ارزهای دیجیتال را به فیات مبادله می کند.

 

ریپل (XRP)

ریپل  (XRP) یک پلتفرم پرداخت دیجیتال محبوب است که میزبان کوینهای رمزنگاری شده است. همچنین یکی از رایج ترین ارزهای دیجیتال است و از مکانیزم اجماع استفاده می کند که با فرآیند استخراج اثبات کار  (PoW) بیت کوین متفاوت است.

Uniswap (UNI)

 Uniswap اولین صرافی غیرمتمرکز (DEX) است و بر روی بلاک چین اتریوم میزبانی می شود. بنابراین، Uniswap  از الگوریتم ERC-20 بومی پلتفرم خود استفاده می کند. از آنجایی که منبع باز است، چندین رقیب کپی را در این فضا ایجاد کرده است، از جمله Sushiswap (همچنین در اتریوم) و PancakeSwap (در زنجیره هوشمند (Binance) .

 

پولکادوت (DOT)

پولکادوت  (DOT) زاییده فکر دکتر گاوین وود، یکی از بنیانگذاران اتریوم است. پولکادات را یک بلاک چین امیدوارکننده مینامند. چرا که همانند کاردانو، بیشتر مبتنی بر تحقیقات همتا به همتا است. اما به جای داشتن یک شبکه آزمایشی در زنجیره بلوکی خود مانند شبکه آزمایشی Cardano در زنجیره خود، Polkadot ابتدا ویژگی های آزمایشی خود را در زنجیره Kusama برای آزمایش راه اندازی می کند.

 

از کجا می توانم آلتکوین بخرم؟

ظهور آلت‌کوین‌های متعدد منجر به جهش در توسعه پلتفرم‌های مبادلات بیت‌کوین-آلت‌کوین و افزایش فعالیت بازار شد. با این حال، بیشتر سرمایه‌گذاران هنوز در مورد اینکه از کجا آلت‌کوین‌های با سرمایه کوچک بخرند، مشکل دارند.

“Small-cap” به ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کمتر از 1 میلیارد دلار اشاره دارد. یک اصل کلی مناسب برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال این است که آنها را در گروه هایی بر اساس ارزش بازار مرتب کنید. ارزش بازار بزرگ‌تر نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر است، اما این یک قانون سخت نیست و تجربیات کاربر ممکن است متفاوت باشد.

اکنون، بسیاری از پلتفرم ها به معامله گران امکان خرید، نگهداری و فروش آلت کوین ها را می دهند. با این حال، هر یک از این پلتفرم‌ها با سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. با این حال، کاربران باید در انتخاب یک پلتفرم امن، سریع و مطمئن تمام دقت خود را به خرج دهند. بنابراین، این وظیفه هر سرمایه‌گذاری است که در یک صرافی معتبر معامله کند. بنابراین، بهترین صرافی آلتکوین به عوامل مختلفی از جمله ترجیحات خریدار بستگی دارد. صرافی ارز دیجیتال کوینینو این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که با حفظ امنیت حساب کاربری آنها و در اختیار داشتن بازار گسترده شامل بیش از 300 ارز دیجیتال شرایط ایده آلی را برای خرید، فروش و نگهداری تتر ، بیتکوین، اتریوم و دیگر آلت کوینها ایجاد کرده است.

علاوه بر این، اگر یک سرمایه‌گذار از طریق معاملات مستقیم (P2P) با سرمایه‌گذار دیگری معامله کند، باید مدتی را صرف شناسایی معامله‌گران قابل اعتماد کند. یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از سرمایه‌گذاری، انجام تحقیقات قابل توجه در هر پلتفرم و معامله‌گر قبل از تعهد وجوه است. 

همچنین عاقلانه ترین انتخاب این است که کارمزدهای مبادله را در نظر بگیرید تا در صورت وجود گزینه های ارزان تر، از هزینه بیشتر جلوگیری کنید.

چگونه آلت کوین بخریم؟

روند خرید ارزهای دیجیتال در پلتفرم های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد، اما مراحل عمدتا مشابه و نسبتاً ساده هستند.

در حالی که صرافی ها برای مبتدیان ایمن هستند و به کاربران کمک می کنند تا از تقلب جلوگیری کنند، معامله گران پیشرفته ممکن است حتی آلت کوین ها را از صاحبان بدون واسطه خریداری کنند.

 1. در ابتدا تصمیم بگیرید که میخواهید چه درصدی از سبد سرمایه گذاری خود را به آلتکوین ها اختصاص بدهید.

 2: ارزهای آینده دار را مد نظر خرید خود قرار دهید.

 3: وارد وب سایت و یا اپلیکیشن کوینینو شوید، در آن ثبت نام کنید و سپس احراز هویت خود را کامل کنید.

 4: در قسمت انجام معاملات سریع تومان و یا تتر خود را میتوانید با ارز دیجیتال مورد نظرتان مبادله کنید.

 5: یک جفت ارز را انتخاب کنید.

 6: معامله را اجرا کنید.

 7: بررسی کنید که آلتکوین ها حتما در کیف پولتان موجود باشند.

خرید آلتکوینها در صرافی ارزدیجیتال کوینینو

 

 

چگونه آلتکوین های خود را بفروشیم؟

 

روند فروش آلتکوینها در صرافی ارز دیجیتال کوینینو تفاوت چندانی با خرید آنها در پلتفرم کوینینو ندارد. برای فروش میتوانید به حساب کاربری خود وارد شوید و سپس بر روی قسمت خدمات ما کلیک کنید و گزینه فروش سریع را انتخاب نمایید. 

سپس در قسمت فروش سریع آلت کوین مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر اساس قیمت لحظه ای بازار میتوانید عملیات فروش را انجام دهید.

 

آیا آلت کوین ها سرمایه گذاری مناسبی برای کاربران کریپتو به حساب می آیند؟

مانند هر سرمایه گذاری دیگری، سرمایه گذاری در دارایی های کریپتو نیز تفاوتی ندارد و مجموعه ای از ریسک ها را به همراه دارد. اما نوسانات بالا در یک بازار جدید مشخص است و در مقایسه با بازارهای سنتی پتانسیل صعودی قابل توجهی دارد. در حالی که آلتکوین‌های «پایدارتر» مانند اتریوم به ظاهر ریسک‌های کمتری دارند، هیچ تضمینی وجود ندارد که سرمایه‌گذاری بازده بیشتری داشته باشد.