این توکن سولانای سال ۲۰۲۳ خواهد بود!

یکی از پرطرفدارترین رمزارزهایی که در سال ۲۰۲۲عرضه شد، Aptos (APT) بود و این سوال مطرح شد که آیا آپتوس سولانای سال ۲۰۲۳ خواهد بود؟. آپتوس، یک شبکه بلاک چین لایه ۱ که از ابتدا برخی آن را اتریوم بعدی (ETH) و یا سولانای بعدی (SOL) می نامیدند. این توکن با یک تیم توسعه‌دهنده در سطح جهانی با تبلیغات فوق‌العاده و صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری پر ریسک ارائه شد.

متأسفانه، Aptos در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲ وارد بازار کریپتو شد – فقط چند روز قبل از سقوط صرافی FTX  و این مسئله را به این واقعیت اضافه کنید که بخش عمده ای از تامین مالی آن توسط سام بنکمن-فرید، مدیر عامل سابق FTX تامین شده بود، و از این جهت می توان دریافت که چرا معامله گران این توکن را مانند یک سیب زمینی داغ کنار گذاشتند.

Aptosاولین عرضه خود را با قیمت ۹ دلار انجام داد، در هفته اول به ۱۰.۲۵ دلار رسید، و سپس تا پایان سال به ۳.۰۷ دلار سقوط کرد.

 

بنابراین چه انتظاری از Aptos در سال 2023 داریم؟

شباهت های بین Aptos و Solana

در سال 2021، لقب “سولانای بعدی” میتوانست بهترین تعریف برای یک ارز دیجیتال باشد. در آن زمان، سولانا یکی از داغ‌ترین ارزهای دیجیتال بود که به دلیل سرعت پردازش سریع تراکنش‌ها و رشد سریع اکوسیستم مورد تحسین بسیاری قرار می‌گرفت. در مقایسه رودررو با اتریوم – که هنوز در مرحله آماده سازی برای اجرای( The Merge)  ادغام بود – سولانا یک برنده بالقوه به نظر می رسید.

علاوه بر این، سولانا با تایید اولیه سام بنکمن-فرید، که هنوز از شهرت خود به عنوان یک شخصیت افسانه ای در دنیای ارزهای دیجیتال برخوردار بود، به دست آمد.

با این حال، به سرعت به سال ۲۰۲۲ می رسیم و وضعیت در حال وارونه شدن بود. بله، سولانا هنوز یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌های روی کره زمین بود، اما دوره‌های فزاینده‌ای از قطع شبکه را نیز تجربه می‌کرد و برخی مقیاس‌پذیری آن را زیر سوال می‌بردند. سپس اولین فروپاشی بازار در سال رخ داد و ناگهان همه گمانه زنی ها متوقف شد. پس از اینکه اتریوم توانست بدون هیچ مشکلی The Merge را اجرا کند، چشم‌انداز سولانا بیش از پیش کمرنگ شد. و هنگامی که سقوط FTX در ماه نوامبر رخ داد و سرمایه گذاران متوجه شدند که بنکمن-فرید چه نقشی در از بین بردن سولانا دارد، سولانا به سقوط آزاد رفت – و جای تعجب نیست و به این ترتیب تا پایان سال، سولانا نزدیک به 95 درصد کاهش داشت.

دلیل نگرانی سرمایه گذاران

به همین دلیل است که شباهت های  Aptos ( آ سولانای سال ۲۰۲۳) و Solana میتوانست برای سرمایه گذاران نگران کننده باشد در همین موقع Aptos  نیز به بازار آمد و قول داد سریعترین شبکه بلاک چین لایه ۱ باشد. Aptos همچنین از حمایت     Bankman-Fried برخوردار بود که به Aptos کمک کرد تا در ماه جون ۲۰۲۲ یک دور سرمایه گذاری خطرپذیر ۱۵۰ میلیون دلاری سری A را انجام دهد. و با یک تیم توسعه دهنده در کلاس جهانی که از Meta Platforms مهاجرت کرده بودند همراه شد. این همان تیمی بود که به ساخت پروژه بلاک چین Diem برای متا (که در آن زمان به نام فیس‌بوک شناخته می‌شد) کمک کرد و به کریپتو شجره‌ای بی‌عیب و نقص داد و آینده برای Aptos روشن به نظر می رسید.

دو سناریوی تعریف شده برای Aptos

در آغاز سال ۲۰۲۳، Aptos این پتانسیل را داشت که یا Solana ۲۰۲۱ یا Solana سال ۲۰۲۲ باشد. در سناریوی اول، از آنجایی که معامله گران با اعداد و ارقام سر و کار دارند و متوجه می شوند که چقدر ممکن است این ارز دیجیتال کمتر از ارزش واقعیش ارزش گذاری شده باشد، قیمت Aptos ممکن است سر به فلک بکشد. در حال حاضر، Aptos دارای ارزش بازار فقط 490 میلیون دلار است – تقریباً یک نهم اندازه Solana، که اکنون دارای ارزش بازاری معادل 4.5 میلیارد دلار است. اگر Aptos واقعا “سولانای بعدی” است — آیا ارزش بازار آنها نباید از نظر اندازه به هم نزدیکتر باشد؟ در اینجا ممکن است ارزش قابل توجهی وجود داشته باشد.

یکی از راه‌هایی که Aptos از رقبای خود متمایز می‌شود، تمرکز بر مشتریان بزرگ و سازمانی است که می‌خواهند پروژه‌های بزرگ بلاک چین را پیاده‌سازی کنند. همانطور که از Aptos برمی آید، بلاک چین آن “با یک ذهن میلیارد دلاری ساخته شد.” این همان فناوری مورد استفاده برای ایجاد یک بلاک چین مشابه فیس بوک است که میلیاردها کاربر در سراسر جهان دارد. سولانا سهم خود را نیز در قطع شبکه در طول سال ۲۰۲۲ داشت، بنابراین امکان دسترسی به یک شبکه بلاک چین سریع، مقیاس پذیر و قوی از Aptos ممکن است برای شرکت های بزرگ جذاب باشد.

با این حال، در سناریوی دوم، قیمت Aptos ممکن است در طول سال ۲۰۲۳ کاهش بیشتری پیدا کند. درست همانطور که سولانا در سال ۲۰۲۲ تا ۹۵ درصد سقوط کرد، Aptos می‌تواند روندی دشوار و پرنوسان را به سمت پایین طی کند زیرا سرمایه‌گذاران کریپتو به طور سیستماتیک تمام «کوین‌های سم بنک من» را از پرتفوی خود حذف می‌کنند. اکنون که به نظر می‌رسد اتریوم از چالش سولانا جلوگیری کرده است، آیا واقعاً می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران فرصت زیادی به Aptos بدهند، زیرا تنها چند ماه فرصت داشته تا در بازار ارزهای دیجیتال جای خود را نشان دهد؟ سرمایه‌گذاران ممکن است تصمیم بگیرند که Aptos واقعاً «سولانای بعدی» است – و سپس برای خروج از آن قبل از به صفر رسیدن کریپتو تصمیم عجولانه بگیرند.

ترجمه اختصاصی از کوینینو

منبع