ارز دیجیتال چیست؟

 

اینکه ارز دیجیتال چیست یک سوال کلی است که جزئیات زیادی در دل خود دارد و ما در وبلاگ صرافی کوینینو در مورد تمام شاخه های ارز دیجیتال یا همان رمز ارزها توضیح خواهیم داد، پس همراه کوینینو باشید.

 

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) نوع جدید و متفاوتی از پول یا همان ارز است كه به صورت دیجیتال یا مجازی ایجاد شده است، و از رمزنگاری برای ایمن سازی تراكنش های خود استفاده میكند و به صورت غیر متمركز و بی واسطه تراكنش ها را ثبت میكند، پس رمزنگاری شده باشد یعنی از روش های ریاضی برای برقراری امنیت داده ها استفاده کرده باشد و غیرمتمرکز باشد یعنی وابسته به دولت یا سازمانی مثل بانک نباشد و خود کاربران برای اعتبارسنجی تراکنش ها و ارتقا سیستم به صورت پشتیبان عمل کنند .

 

ماهیت اصلی ارز دیجیتال

ماهیت ارز دیجیتال یا همان رمز ارز در این است که، آن را می‌توان به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه ای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر، دیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی نیست، کافیست در یک صرافی مطمئن، مثل صرافی کوینینو عضو شوید و به راحتی خرید و فروش ویا ترید انجام دهید.

 

کریپتوکارنسی با ارز دیجیتال

خیلی ها فکر میکنن که کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یا رمز ارز  همان ارز دیجیتال است، اما خیر!

در واقع رمز ارزها یا ارزهای رمزپایه، یکی از انواع ارز دیجیتال هستند که توسعه‌دهندگان آن‌ها با استفاده از فناوری رمزنگاری، امنیت معاملات آن‌ها را ارتقا داده‌اند و امکان تقلب و جعل در این سیستم‌ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داده‌اند.

اگر یکی از کلمات زیر را دیدین، بدانید همه به یک معنی است:

  • ارز رمزپایه
  • کریپتوکارنسی‌
  • ارز دیجیتال
  • رمز ارز
  • ارز رمزی

 

پس چرا همه جا میگن ارز دیجیتال؟

عموما در ایران بخاطر اینکه این کلمه برای عموم مردم آشنا تر است، ارز دیجیتال گفته میشه، اگر به صورت تخصصی بخوایم بگیم بله بهتر است از کلمه رمز ارز استفاده کنیم، اما اگر بخوایم کلی نگاه کنیم و بیشتر به درست یا اشتباه بودن نگاه کنیم، ارز دیجیتال کلمه درست و بجایی است.

 

تاریخچه کریپتوکارنسی

حدودا اواخر دهه ۹۰ میلادی تلاش‌های متعددی برای راه‌اندازی پروژه‌های ارزدیجیتال صورت گرفته است.

ای-گلد (E-Gold)، ریزرو لیبرتی (Liberty Reserve)، بیت گلد (Bitgold) و بسیاری پروژه‌های ناموفق دیگر، نمونه‌هایی از تلاش‌های فراوان برای راه‌اندازی پروژه‌های امروزی ارز دیجیتال هستند که هیچ‌یک از این پروژه‌ها نتوانستند جایگاه مناسبی را کسب کنند و در مدت زمانی کوتاه تعطیل شدند.

 

ساتوشی ناکاموتو

در سال ۲۰۰۸، شخص یا گروهی ناشناس با نام “ساتوشی ناکاموتو” (Satoshi Nakamoto)، ارز دیجیتال بیت کوین از طریق یک وایت پیپر به دنیا معرفی شد و دنیای ارزهای دیجیتال را به‌طور کلی متحول کرد. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که از فناوری‌های بلاک چین و رمزنگاری، در پروژه‌ی خود استفاده کرد و در سال ۲۰۰۹ اولین کوین‌های آن استخراج شدند. می‌توان گفت پس از معرفی بیت کوین بود که دنیا با ارزهای دیجیتال آشنا شد.

 

انواع ارز دیجیتال

بیت کوین: اولین رمز ارز، مبتنی بر بلاک چین، بیت کوین بود که هنوز هم محبوب ترین و با ارزش ترین ارز باقی مانده است. امروزه هزاران ارز رمز پایه با عملکردها و مشخصات مختلف وجود دارد. برخی از اینها فورک بیت کوین هستند، در حالی که برخی دیگر ارزهای جدیدی هستند که از ابتدا ساخته شده اند.

آلت کوین: آلت کوین ها شامل همه ارز های موجود در بازار هستن، بجز بیت کوین! این ارزها در اثر رقابت با بیت کوین ایجاد شده اند و به عنوان آلت کوین شناخته می شوند.

شت کوین: این ارزها عموما آینده خوبی ندارند و صرفا با تبلیغات وارد بازار شدن و خرید و فروش می شوند، خیلی باید دقت کرد که دارایی زیادی را روی آنها سرمایه گذاری نکرد. عموما افراد مبتدی خریدار این ارزها هستند.

 

دلیل محبوبیت ارز دیجیتال در ایران و دنیا

  • مهمترین دلیلی اینکه ارز دیجیتال در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته، حذف واسطه یا همان بانک است، بانک ها با چاپ پول و کنترل های مختلف میتوانند باعث افزایش تورم و کاهش ارز پول های ملی شوند، اما در ارز دیجیتال بخاطر اینکه هیچ سازمانی پشت آن نیست و البته همه فرایند دیجیتالی انجام میشه، خاصیت آنتی تورمی دارد!

 

  • فناوری بلاک چین که یک سیستم غیر متمرکز را برای ارزهای دیجیتال فراهم آورده است یکی دیگر از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال است. پردازش غیرمتمرکز و توزیع‌شده تراکنش ها در بلاک چین بسیار ایمن‌تر و شفاف‌تر از سیستم‌های پرداختی سنتی است.

 

  • تغریبا هر روز خبر میرسه که شرکت های مختلف در زمینه های مختلف، از این به بعد ارز دیجیتال قبول میکنند، یعنی بجای آن که شما مثلا برای خرید آیفون به اپل، پول های رایج مثل دلار پرداخت کنید، میتوانید بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری پرداخت کنید، یا از طرفی کشور های مختلف اعلام میکنند که علاوه بر پول رایج، ارزهای دیجیتالی هم در کشور پذیرش می شود، همین موضوع باعث می شود ما به حذف پول های کاغذی و استفاده از پول دیجیتالی نزدیکتر شویم. در حقیقت ارز دیجیتال یا همان رمز ارز یا همان پول دیجیتالی، آینده پولی سراسر دنیا به حساب میاد.

 

  • خیلی از افراد بخاطر اینکه در دنیای ارز دیجیتال، نوسان زیاد است و در زمان های مختلف ارز آنها افزایش یا کاهش پیدا میکنند، عقیده دارند که با استراتزی صحیح میشه سرمایه گذاری خوبی داشت، از طرفی ارز های دیجیتال معروف مثل بیت کوین، اتریوم و… در تاریخچه خود علاوه بر افزایش قیمت کاهش قیمت هم داشتند، اما در مقایسه با تاریخ های گذشته، میشه نتیجه گرفت که پیشرفت کردن و باعث افزایش سود شدند.

 

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

ارزهای دیجیتال برای اینکه بتوانند یک سیستم بدون نیاز به اعتماد و غیرمتمرکز ایجاد کنند، از تکنیک‌های رمزنگاری، تکنولوژی بلاک چین و مشوق‌ های اقتصادی استفاده می‌کنند. مجموعه این تکنولوژی‌ها باعث می‌شود که افراد از سراسر دنیا بتوانند به عنوان عضوی از این شبکه فعالیت کرده و به ثبت و تایید تراکنش‌ها بپردازند. این افراد نیازی به اعتماد به یکدیگر ندارند و همه فعالیت‌های آن‌ها طبق پروتکل‌ های از پیش تعیین شده انجام می‌شود. در صورتی که کاربری بخواهد خلاف این پروتکل عمل کند، جریمه می‌شود و برای فعالیت صادقانه نیز پاداش شبکه به کاربر داده می‌شود. در ادامه بخش‌های مختلف این سیستم را بررسی می‌کنیم.

 

چطور ارز دیجیتال خرید و فروش کنیم؟

برای شروع به خرید و فروش و ترید ارز دیجیتال باید یک صرافی مطمئن پیدا کنید و بعد از افتتاح حساب و احراز هویت فرایند معامله را انجام دهید.
صرافی کوینینو، یک انتخاب عالی برای خرید و فروش و ترید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است، که به شما کمک میکند با قیمت مناسب و سریعترین زمان معاملات پیشرفته و سریع خودتان را انجام دهید.

فراموش نکنید، فرایند احراز هویت و امنیت در انتخاب صرافی بسیار مهم است.

 

پرسش و پاسخ ارزهای دیجیتال

 

  1. چه عواملی تعیین کننده قیمت ارز دیجیتال هستند؟

عوامل مختلفی مانند میزان قوی بودن پروژه و تیم توسعه ‌دهنده یک ارزدیجیتال، عرضه و تقاضا، موضع قانون‌گذاران سراسر دنیا، پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال از سوی مردم، سرمایه‌ گذاری شرکت ‌های مطرح دنیا و… از مهمت‌رین عواملی هستند که قیمت ارزهای دیجیتال را مشخص می‌کنند.

  1. چه نهادی بر معاملات ارزهای دیجیتال نظارت دارد؟

ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بوده و توسط هیچ نهاد یا دولتی کنترل نمی‌شود .وظیفه نظارت بر معاملات این دارایی‌ها برعهده افراد فعال در شبکه می‌باشد.

  1. چطور می‌توان قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال را رصد کرد؟

برای مشاهده قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال می‌توانید به وبسایت هایی مانند کوین مارکت کپ یا کوینینو مراجعه کرد، میتوانید وارد صفحه اصلی یا قسمت بازار کوینینو شوید و قیمت لحظه ای به همراه تغییرات 24 ساعت گذشته را مشاهده کنید.

  1. پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال چطور انجام می‌شود؟

برای پیش ‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال در آینده، باید عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار داد که از مهم ‌ترین عوامل، می‌توان به بررسی بنیادی یا تحلیل فاندامنتال آن رمزارز اشاره کرد. آپدیت‌های پروژه، میزان کاربردی بودن آن، مورد پذیرش قرار گرفتن از سمت عموم مردم و سازمان‌های مطرح و… از فاکتورهایی هستند که دید خوبی از قیمت یک ارز دیجیتال به تومان در آینده به ما می‌دهند.

  1. آیا ارز دیجیتال قانونی است؟

تنها کشور های معدودی در جهان قوانین مشخصی برای ممنوعیت خرید، فروش، ذخیره و استفاده از ارز های دیجیتال وضع کرده اند. در اکثریت کشور ها، بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال کاملا قانونی هستند. در ایران نیز ممنوعیتی برای استفاده و خرید و فروش این ارز ها تصویب نشده است و شما با خیال راحت با انتخاب یک صرافی مطمئن میتوانید به راحتی خرید و فروش کنید و کسب درآمد داشته باشید.

  1. آیا ارز دیجیتال امن است؟

جواب این سوال بله و خیر است! بزرگترین ریسکی که در استفاده از ارز های دیجیتال وجود دارد، از دست دادن کلید خصوصی حساب است. اگر شما پسورد حساب بانکی خود را فراموش کنید، به سادگی می توانید به کمک خدمات مشتریان بانک، پسورد خود را بازیابی کنید. اما اگر کلید خصوصی خود را فراموش یا گم کنید، هیچ کسی در دنیا نمی تواند به شما کمک کند.

به جز این مسئله، امنیت ارز های دیجیتال بسیار بالاست و همچنان احتمال هک شدن هر یک از حساب های آنلاین شما بسیار بیشتر از هک شدن ارز دیجیتال است. فقط مراقب برخی تکنیک های رایج کلاهبرداری مانند فیشینگ، مهندسی اجتماعی و… باشید. کلید خصوصی خود را به دور از دسترس هرکسی در یک جای امن نگه داشته و از آن در یک محل امن بک آپ تهیه کنید.

از طرف دیگر دارایی شما نزد صرافی ها است، با رعایت نکات امینی اولیه از حساب کاربری خودتان میتوانید محافظ کنید، باقی ماجرا سمت صرافی است که چه نکاتی را برای امنیت دارایی و حساب کاربری شما در نظر گرفته باشد. صرافی کوینینو تمام در تلاش خود را در جهت افزایش امنیت حساب کاربری و دارایی شما با راهکار های هوشمند انجام داده است.

 

نتیجه گیری

ارز دیجیتال، رمز ارز یا همان کریپتوکارنسی، نوع جدیدی از پول هستند که امنیت بالاتری دارند و با این ارز ها راحتی در سراسر دنیا میتوانید خرید و فروش و ترید انجام دهید. بهترین پلتفرم برای خرید و فروش و ترید ارز دیجیتال، کوینینو

 

دانلود نسخه PDF مقاله