به دنیای ارزهای دیجیتال خوش آمدید

در دنیای پیشرفته و فناوری محور امروزه ممکن است اصطلاحاتی مانند کریپتو، کریپتو کارنسی، ارزدیجیتال، آلتکوین، میم کوین و بلاکچین را در محافل گوناگون زیاد شنیده باشید اما به دلیل عدم آشنایی با این کلمات و اصطلاحات مربوط به این حوزه دچار سردرگمی و یا شاید هم کنجکاوی شوید. در این مقاله از صرافی کوینینو تصمیم گرفتیم شما را تا حدودی با مفهوم ارز دیجیتال و دنیای کریپتو کارنسی آشنا کنیم و این امکان را به شما بدهیم تا در صورت علاقه مندی به این حوزه در جریان رو به رشد دنیای دیجیتال و ارزهای دیجیتال با ما همراه شوید. 

 

ارز دیجیتال (کریپتوکارنسی) چیست؟ 

ارز دیجیتال یک دارایی دیجیتالی است که اطلاعات آن به صورت رمزنگاری شده بر روی زنجیره ای از بلاکهای به همه متصل که بلاکچین نام دارد قرار گرفته است. بلاکچین را در واقع باید نوع خاصی از پایگاه داده (دیتابیس) دانست. ممکن است در بررسی تخصصی رمز ارزها نظیر بیت کوین عبارت دفتر کل توزیع شده (DLT –> Distributed Ledger Technology) را نیز در کنار Blockchain شنیده باشید. که هر دو، به مفهوم یکسانی اشاره می‌کنند. 

اکثر ارزهای دیجیتال بدون حمایت بانکهای مرکزی و یا دولتها فعالیت می کنند. آنها به جای تکیه بر تضامین دولتی، بر اساس فناوری غیرمتمرکز نام بلاک چین که ماهیت ارزهای دیجیتال است کار میکنند. کریپتوکارنسی‌ها را می‌توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه‌ای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک‌ها یا هر سازمان واسطه‌ دیگری نخواهید داشت.

ارزهای دیجیتال به صورت دارایی فیزیکی مانند اسکناس و یا سکه وجود ندارند بلکه به صورت رشته ای از اعداد و ارقام در شبکه بلاکچین در دنیای دیجیتال وجود دارند. آنها را توکن های مجازی در نظر بگیرید که ارزش آنها توسط  خریداران و فروشندگان بازار ایجاد میشود و بر اساس میزان عرضه و تقاضا ارزش آنها تعیین می شود.

رفته رفته ارزهای دیجیتال برای حل دغدغه‌های متفاوتی به وجود آمدند. به عنوان نمونه اتریوم خود را بستری برای توسعه برنامه‌های مختلف و اجرای قراردادهای هوشمند معرفی کرد و ریپل با نگاه خوشبینانه‌ نسبت به بانک‌ها، بر روی تجدید ساختار ارتباطات بین بانکی و ارائه سیستم پرداختی پرسرعت و کم‌هزینه متمرکز شد.

 

 

انواع ارزهای دیجیتال

انواع مختلفی از ارزهای رمزنگاری میتوانند در قالب کوینها، آلت کوینها، توکنها و استیبل کوینها و میم کوینها دسته بندی کرد. 

تمام این موارد تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

 

 

کوین و آلت کوین چیست؟

کوینها و آلتکوینها  بر روی شبکه بلاک چین مختص به خود آنها ایجاد می شوند. بیت کوین (Bitcoin)  و یا به اختصار (BTC) به عنوان پادشاه سرزمین ارزهای دیجتال، اولین ارز دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز کنترل می‌شود و هیچ نهاد مرکزی مدیریت آن را به عهده ندارد. بیتکوین شاید اولین تظاهر تصویری از ارزدیجیتال در ذهن کاربران دنیای دیجیتل باشد. 

“آلت کوین” ها به هر ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین که بیت کوین نیست اشاره دارد. اصطلاح «آلت کوین» به عنوان  «جایگزین بیت کوین» ابداع شد و اکثریت قریب به اتفاق آلت کوین ها برای بهبود بیت کوین ایجاد شدند. اتر یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین اتریوم است. در واقع اتریوم یک شبکه بلاکچینی است که توکن آن اتر  ETH نام دارد.

برخی از ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، دارای تعداد محدودی کوین هستند که به ایجاد تقاضا و تقویت ارزش درک شده آنها کمک می کند. به عنوان مثال، حداکثر عرضه بیت کوین به 21 میلیون محدود شده است که توسط خالق(های) بیت کوین تعیین شده است.

توکن چیست؟

در مقابل کوینها توکنها وجود دارند. توکن ها بر روی بستر ارزهای دیجیتال دیگر ساخته میشوند، به عنوان مثال توکن  ERC20 بر روی شبکه اتریوم ساخته شد. توکنها اگر چه بلاکچین اختصاصی خود را ندارند اما دارایی های قابل برنامه ریزی در نظر گرفته می شوند که امکان تنظیم و اجرای قراردادهای هوشمند منحصر به فرد را فراهم می کنند. خارج از شبکه بلاک چین، از این قراردادها می توان برای ایجاد مالکیت دارایی ها نیز استفاده کرد. مانند داراییهای  NFT. امروزه توکن‌های بسیاری ی مانند اتریوم، ایاس و ترون ساخته شده‌اند که از قدرت بلاک چین‌های اصلی برای اجرای تراکنش‌هایشان بهره می‌گیرند.

 

استیبل کوین چیست؟

ارزش این کوین‌ها به ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و یا دارایی‌های مختلف مانند طلا وابسته هستند. استیبل کوین‌هایی که اغلب با دلار آمریکا پیوند می‌خورند، راهی را به کاربران می‌دهند تا  دارایی دیجیتالی داشته باشند که ارزشی برابر با یک پول ملی دارد، اما هنوز می‌توان آن را به شکلی رمزنگاری شده در اکوسیستم کریپتو معامله و یا ذخیره کرد. تتر یکی از معروفترین استیبل کوینهاست که ارزشی بسیار نزدیک به یک دلار آمریکا دارد. (نرخ تتر در زمان نگارش این مقاله 1.00 دلار میباشد.) 

چنین ذخایری توسط متولیان مستقل نگهداری می شود و مرتباً حسابرسی می شوند. تتر (USDT) و TrueUSD (TUSD) استیبل کوین‌های محبوبی هستند که توسط ذخایر دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند و ارزش آنها بر اساس نرخ یک دلار آمریکا محاسبه میشود

 

میم کوین چیست؟

یکی دیگر از چهره های دنیای ارزهای دیجیال میم کوینها هستند. میم کوینها بر اساس ترندها و شوخی های اینترنتی ساخته میشوند. در حقیقت زمانی که در فضای مجازی یک شوخی و یا مزاح تصویری در بین هواداران و کاربران فضای مجازی دست به دست میشود یک میم خلق میشود. برخی از طرفداران دنیای کریپتو از این موقعیت استفاده میکنند و آن میم اینترنتی را به یک کوین تبدیل میکنند تا با استفاده از ترند ایجاد شده در فضای مجازی بتوانند سود خوبی کسب کنند و معمولا طرفداران همان میم ( شوخی اینترنتی) به طرفداران همان ارز هم تبدیل میشوند. در واقعیت میم کوینها هیچ ایده تخصصی و ارزشمندی در دنیای کریپتو ندارند و تنها پشتوانه آنها حمایتهای افراد برجسته از آنهاست. این گونه ارزهای دیجیتال را شت کوین هم نام گذاری میکنند چرا که ارزش ویژه ای ندارند.

اما بعضی اوقات افرادی مانند ایلان ماسک این کوینها را ایجاد و حمایت میکنند. داستان دوج کوین و شیبا اینو از همین دسته است. ایلان ماسک با توجه با پیشینه قدرتمند خود به راحتی شیبا ( SHIB) را بر اساس یک شوخی با دوستان خود ایجاد کرد و با استفاده از قدرت خود در فضاهای مجازی همچون  X ( توییتر سابق) به آن قدرت داد.

از سری میم کوینها ( شت کوینها) ی معروف میتوان به  DOGE, SHIB و  PEPE اشاره کرد.

 

برای خرید ارز دیجیتال از کجا شروع کنیم؟

راههای مختلفی برای به کسب ارزهای دیجیتال وجود دارد. مانند؛ استخراج کردن، دریافت ایردراپ، معامله و خرید در پلتفرم صرافیهای ارز دیجیتال ( متمرکز و غیر متمرکز). در ادامه نحوه خرید ارزهای دیجیتال در صرافی کوینینو را برای شما شرح میدهیم.

با توجه به سرعت پذیرش کریپتو، راه‌های مختلفی برای خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد.  صرافی‌های بومی ارزهای دیجیتال مانند صرافی کوینینو دارایی‌های دیجیتالی مختلفی را برای خرید و فروش ارائه می‌دهند.  در برخی نقاط دنیا نیز دستگاه های خودپرداز رمزنگاری مانند دستگاه های خودپرداز بیت کوین وجود دارند که از طریق آنها به راحتی میتوان ارز دیجیتالی را خرید و یا فروخت.

برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال در پلتفرم ها بسته به نوع و کاربرد پلتفرم، انجام معاملات از طریق نقل و انتقالات بانکی، انتقال ارز دیجیتال یا کارت های اعتباری انجام میشود. خرید کریپتو با پول نقد به صورت شخص به شخص نیز امکان پذیر است. با این حال، در دسترس بودن برای خرید و فروش کریپتو در هر پلتفرم معینی، می تواند از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت باشد.

در صرافی ارز دیجیتال کوینیو شما میتوانید بیش از 300 ارز را در لحظه واریز، برداشت، خرید و یا فروش نمایید. تنها کافیست به وب سایت رسمی صرافی کوینینو مراجعه کنید و یا با نصب اپلیکشن موبایلی آن به راحتی مراحل ثبت نام و در ادامه احراز هویت را انجام دهید. پس از تایید (احراز) هویت شما بعد از 72 ساعت میتوانید با اتصال حساب بانکی خود ( شماره کارت و یا شماره شبا) به کیف پول اختصاصیتان  در پلتفرم کوینینو با واریز ریال کار خرید و فروش را انجام دهید. (آموزش تصویری خرید و فروش). 

شما میتوانید دارای های کریپتویی خود را در کیف پول اختصاصی  خود در صرافی نگه دارید و یا آنها را به ولت (کیف پول ) های شخصیتان منتقل کنید.

 

آیا ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری خوبی هستند؟

اگر به دنیای ارزهای دیجیتال و کاربری آن علاقه مند هستید و دیدگاه مثبتی به این دنیا دارید ارزهای دیجیتال میتواند برای شما سرمایه گذاری جذابی باشد به این شرط که از ریسکها و فراز و فرودهای این بازار آگاه باشید.

در صرافی کوینینو با شرکت در طرح سرمایه گذاری تتری میتوانید علاوه بر حفظ ارزش دارایی خود به صورت تتر از آن نیز سود تضمینی ماهیانه دریافت کنید. (اطلاعات طرح سرمایه گذاری).

به طور کلی در خصوص ارزش گذاری ارزهای دیجیتال باید بدانیم در حالی که موفقیت هر ارز دیجیتال جدیدی تضمین نمیشود، اما اگر هر یک از این پروژه ها به موفقیت برسد، سرمایه‌گذاران اولیه ممکن است به ازای صبر خود پاداش خوبی دریافت کنند. اما در نظر داشته باشید که خطراتی از دسته اسکم ها و کلاهبرداری هم از این جریان مثتثنی نیستند.

رمز ارزهای پایه مانند بیت کوین به طور سنتی ارتباط قیمتی کمی با بازار سهام در ایالات متحده دارند. بنابراین داشتن برخی از آنها می تواند به تنوع بخشیدن به سبد سهام شما کمک کند. اگر معتقدید که استفاده از ارزهای دیجیتال در طول زمان محبوبیت بیشتری پیدا می کند، احتمالاً ایده خوبی است که روی ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از یک سبد دارایی سرمایه گذاری کنید. زمانی که تصمیم به خرید و سرمایه گذاری بر روی یک ارز دیجیتال میکنید حتما در مورد آن مطالعه و تحقیقات لازم را انجام دهید. ارزهای دیجیتالی که بر اساس پروژه های خاص و تخصصی خلق میشوند میتوانند آینده بهتری داشته باشند.

 

مزیت های ارزهای دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال در میان کاربران و سرمایه گذاران این صنعت محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. با توجه به رشد فناوری در تمام زمینهای صنعتی و اقتصادی ارزهای دیجیتال در حال کسب موقعیت رضایت بخشی در دنیا هستند. ارزهای دیجیتال مزیتهای ویژه ای دارند که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم.

چند ویژگی مهم

غیر قابل بازگشت بودن : با استفاده از رمزارز، انتقال پول بدون دخالت بانک ها و سایر موسسات مالی آسان می شود. تراکنشها غیر قابل بازگشت است. به این معنی که زمانی که تراکنشی صورت میگیرد به هیچ وجه قابل استرداد نیست. مگر این که فرد دریافت کننده مجددا آنرا به شما عودت دهد. در دنیای کریپتو، «چیزی که رفت، رفت»، زیرا هیچ مرجع و شخصی وجود ندارد که با او تماس بگیرید تا تراکنش شما را معکوس کند.

امنیت با ارزهای دیجیتال: نقل و انتقال پول همیشه با استرس و نگرانی همراه است. تراکنشهای ارز دیجیتال این نگرانی را رفع کرده. ارزهای دیجیتال ذاتاً طراحی امنی دارند زیرا دستکاری در جزئیات مالکیت و معاملات آنها غیرممکن است. با این حال، آسیب‌پذیری‌های دیگری در ارز دیجیتال وجود دارد که روی امنیت آن تاثیر می‌گذارد. دنیای رمز ارز با سرعتی بسیار زیاد در حال گسترش است و فراوانی و تنوع خطرهای امنیتی برای کاربران نیز با همین سرعت افزایش می‌یابد.

عدم شناسایی تراکنش: یکی از برجسته ترین مزایای ارزهای دیجیتال ناشناس ماندن و غیر قابل ردگیری بودن تراکنشهاست. در ابتدا ارزهای دیجیتال بر اساس همین اصل شکل گرفتند. اما بعدها پس باز شدن پای قانونگذاران به این حوزه به بهانه مبارزه با فساد های مالی و پولشویی این ویژگی اندکی متفاوت ظاهر شد.

فرامرزی و بین المللی بودن: شاید در دسته پر اهمیت ترین ویژگی ارزهای دیجیتال و انجام تراکنشهای کریپتویی فرامرزی بودن آنهاست. شما بدون اینکه به شخص، بانک و یا هر واسطه دیگری نیاز داشته باشید به راحتی میتوانید دارایی کریپتویی خود را به فرد و یا افراد دیگر در سراسر دنیا انتقال بدهید. این انتقالات بسیار امن و کم هزینه هستند.

منحصر به فرد بودن: ارزهای دیجیتال شکل خاصی از پول هستند که بر پایه علم رمزنگاری دیجیتال خلق میشوند و هر یک ویژگی منحصر به فدر خود را دارد. هیچ دو ارز دیجیتالی برابر نیستند هر چند که تمامی آنها بر پایه بلاکچین خلق شده اند. به عنوان مثال شما میتوانید از بلاکچین اتریوم برای ثبت قراردادهای هوشمند استفاده کنید در حالی که در بلاکچین تتر همچین امکانی تعریف نشده است.

 

 

.