ویچین چیست؟

شبکه وی چین (VeChain) یک شرکت خدمات بلاک چینی است که  با هدف ایجاد شفافیت در اکوسیستمهای کسب و کار بدون نیاز به جلب اعتماد، کارآمد و موثر واقع شود.

در حدود دو سال از حضور این پروژه در مارکت ارزهای دیجیتال میگذرد و توانست محصولی کارآمد را به بازار عرضه کند که خیلی هم در میان سایر ارزهای دیجیتال رایج نیست. 

امکان رهگیری کالاها و اطمینان از صحت و کیفیت کالاها و محصولات غذایی با استفاده از فناوری این بلاکچین سبب شده که صنایع زیادی همچون صنعت کالاهای لوکس، کشاورزی، لجستیک، صنایع غذا/ دارو، و دولت‌ها از تکنولوژی این بلاکچین استفاده کنند. 

در ماه فوریه سال ۲۰۱۸، تغییر نام در شرکت ویچین به ویچین تور VechainThor باعث تغییر این شرکت از یک زنجیره تامین به پر کاربردترین نرم افزار غیر متمرکز تجاری مانند اتریوم شد.

وی چین چگونه کار می‌کند؟

VeChain یک پلتفرم بلاک چین با هدف بهبود مدیریت زنجیره تامین و فرآیندهای تجاری است.

هدف آن استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده برای ساده کردن فرآیندهای زنجیره تامین پیچیده و جریان اطلاعات (DLT) است.

این پلتفرم از یک الگوریتم اجماع PoA استفاده می کند که با استفاده از شبکه ای متشکل از 101 اپراتور Authority Masternode به امن بودن تراکنش ها در شبکه بلاک چین کمک می کند.

این اپراتورها ضمن رعایت قوانین حاکمیت VeChainThor، عملیات قرارداد هوشمند را انجام می دهند.

در ابتدا وی چین به‌عنوان یک شرکت زنجیره تأمین بلاک چین کار خود را آغاز کرد و در همان زمان به یک پلتفرم غیر متمرکز (DApp) کامل تبدیل شد.

الگوریتم اجماع گواه اثبات اعتبار روش اجماعی است که در آن نودها پیش از شرکت در فرایند تایید بلوک می‌بایست اعتبارسنجی شده باشند.

وقتی هویت و اعتبار نودها تایید شد، هر کدام شانسی برابر برای انتشار بلوک‌های جدید در شبکه و کسب پاداش پیدا میکنند.

 

VeChain ToolChain چیست؟

VeChain ToolChain محصول کلیدی است که توسط پلتفرم بلاک چین VeChainThor ارائه شد. که به شرکت ها در هر اندازه امکان می دهد خدمات و محصولات جدید را به طور مشترک توسعه دهند.
VeChain ToolChain پلتفرمی به عنوان یک سرویس نرم افزاری (PaaS)، و به عنوان یک سرویس (SaaS) و بلاک چین به عنوان یک سرویس (BaaS) را برای ایجاد استراتژی های جدید برای ایجاد ارزش برای سهامداران مختلف و ترویج شفافیت در مورد چرخه عمر محصولات ارائه میدهد.

 

چگونگی ایجاد اعتماد در زنجیره تامین توسط ویچین

وی چین با بکارگیری تکنولوژی بلاکچین و تراشه های هوشمند خود توانست در فناوریهای مختلف  IOT یا اینترنت اشیائ،  مانند  NFC، RFID و یا  QR کدها به اجرا درآید. 

این فناوری نقش بسیار مهمی در تضمین کیفیت محصولات صنایع مختلف دارد.

با استفاده از فناوری بلاکچین ویچین این امکان محیا شده که شما از اصل بودن یک کالا با استفاده از هر یک از روشهای گفته شده و بکاررفته در آن محصول اطمینان حاصل کنید. با اینکه این تکنولوژی هنوز به دست کاربران نرسیده، اما ممکن است به زودی راه اندازی شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد. 

 

لجستیک و زنجیره تأمین

علاوه بر ایجاد اعتماد از کیفیت کالاها از این فناوری میتوان در ردیابی سیستم‌های حمل و نقل  هم استفاده کرد.

مدیریت حمل و نقل کالاها کار پیچیده ایست. با توجه به تفاوت پروسه های لجستیکی در هر صنعت میتواند فرایند و پیامدهای متفاوتی داشته باشد.

اما استفاده از این تکنولوژی میتوان سیستمهای یکپارچه ای به وجود آورد که به راحتی در تمام مراحل بتواند کالایی را رهگیری و ردیابی کند. 

با این تکنولوژی فقط کافی است تراشه هوشمند کالای مورد نظر را اسکن کنید. تا تمامی اطلاعات مربوط به آن به طور کامل در دسترس شما قرار بگیرد. 

کنترل کیفیت با وی چین

وی چین با ادغام در دستگاه‌های (IoT) در کنترل کیفیت نیز بسیار کمک کننده است.

از این روش بیشتر میتوان در صنعت کشاورزی و صنایع غذایی که کوچکترین تغییرات میتواند کل یک محصول را فاسد کرده و از بین ببرد بسیار کارآمد است. 

وی چین تور

در ماه فوریه سال ۲۰۱۸، تغییر نام در شرکت ویچین به ویچین تور VechainThor باعث تغییر این شرکت از یک زنجیره تامین به پر کاربردترین نرم افزار غیر متمرکز تجاری مانند اتریوم شد.

این پلتفرم جدید از دو توکن مختلف استفاده می‌کند:

  • توکنهای ویچین (VET) 
  • توکنها ویچین تور (VETO)

 

VEN : پیش از اجرای شبکه اصلی  VeChain، توکن  VEN تنها توکن جایگزین شبکه  ERC20  بود. و بعد از انتقال به شبکه اصلی خود در مبادله 1:100  با توکنهای  VET جایگزین شدند.

توکن‌های وی چین (VET) 

توکن  VET به عنوان توکن حاکمیتی و به ‌عنوان پول پرداختی هوشمند استفاده میشود تا فعالیت‌های تجاری را در بلاک چین اجرا کنند. هر شرکتی که دارای توکن‌های VET بیشتری باشد اولویت بالاتری در بلاک چین به آن‌ها میدهد.

توکن‌های وی تور (VTHO)

اگر شما توکن  VET دارید میتوانید توکن VTHO را دریافت کنید. و می‌توانید از آن برای انجام قراردادهای هوشمند و اجرای برنامه‌های کاربردی در بلاک چین استفاده کنید.

یکی دیگر از کاربردهای توکن وتور ((VTHO  پرداخت هزینه‌های تراکنش در این پلتفرم است و عملکردی مشابه گس فی در اتریوم دارد. 

نرخ برابری پایه  VTHO برای دارندگان توکن  VET هر روز ۰.۰۰۰۴۳۲ VTHO برای هر توکن VETاست.

تیم وی‌چین را چه کسانی تشکیل می دهند؟

 سانی لوو (Sunny Lu)  مدیر ارشد اطلاعات تیم وی‌چین است.

شغل اصلی او آی تی و یا مدیریت فناوری اطلاعات و پروژه‌های سیستم اطلاعاتی برای برندهای لوکس مانند لویی ویتون است. 

یکی دیگر از اعضای تیم مدیریت وی‌چین، جی ژانگ (Jay Zhang)، که مدیر ارشد مالی این تیم است میباشد. 

او دارای ۱۷ سال تجربه در زمینه اطمینان‌بخشی فناوری اطلاعات است. بو شین (Bo Shen) نیز در سمت مشاور این تیم مشغول به فعالیت است که مؤسس شرکت فنبوشی کپیتال (Fenbushi Capital) است.

 

رقبا

از دیدگاه زنجیره تأمین، والتُن چین (Waltonchain) و مُدوم (Modum) مثل پلتفرم وی چین از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که حمل و نقل، صنعت بزرگی است.

علاوه بر این، ظاهراً هریک از این سه شرکت بر حوزه‌های مختلفی تمرکز می‌کنند. که این موضوع موجب می‌شود که این سه شرکت رقیب هم نباشند.

در سال ۲۰۱۷، علاقه به سرمایه‌گذاری در پلتفرم نرم‌افزارهای غیرمتمرکز نسبت به رقبای آن مانند اتریوم، کاردانو، ایاس (EOS) و نئو (NEO) بیشتر شد. که همه افزایش قیمت داشتند.

اگرچه پلتفرم وی چین اخیراً شبکه اصلی خود را به بازار عرضه کرده. اما تعداد قابل‌توجهی از مشارکت‌های آنها به تقویت این شرکت در میان پروژه‌هایی که ارزش کل بازار بیشتری دارند کمک می‌کنند.

 

تاریخچه قیمت  VET

پلتفرم وی چین در پایان ماه اگوست سال ۲۰۱۷ شروع به عرضه ارزهای دیجیتال به قیمت حدود ۰.۲۵ دلار  معادل ۰.۰۰۰۰۵   BTC) کرد.

بعد از آن تاریخ، این قیمت با نوسان جزئی در بازار روبرو بود و از ابتدای ماه اکتبر ۲۰۱۷ این قیمت نسبتاً ثابت ماند.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷،  قیمت به‌سرعت افزایش یافت و رشد بی سابقه‌ای را در کنار سایر بازارهای ارز دیجیتال تجربه کرد. اخبار مشارکت‌های بیشتر و همچنین اعلام اسم جدید پلتفرم وی چین تور در کنار قرار گرفتن در بازار پر رشد در آن زمان،  موجب افزایش قیمت پلتفرم وی چین شد.

 تغییر نام از VEN به VET و تغییر در نحوه عرضه آن، تجزیه و تحلیل قیمت را بسیار دشوار کرد.

اما، با شروع استفادهٔ شرکای جدید از پلتفرم نرم‌افزارهای غیرمتمرکز تجاری آن، افزایش بیشتر قیمت مورد عجیبی نبود.

 

خرید و فروش  VET وت در صرافی کوینینو:

چگونه در صرافی کوینینو توکن VET بخریم و یا بفروشیم؟

در صرافی کوینینو از طریق سفارش سریع (خرید و فروش سریع). و قسمت (خرید و فروش پیشرفته) میتوانید اقدام به خرید و یا فروش VET نمایید.

خرید وت  VET در صرافی کوینینو:

پس از انجام مراحل ثبت نام و تکمیل احراز هویت خود وارد بازار شوید. و در قسمت بازار سریع و یا بازار پیشرفته، معامله خرید خود را ثبت کنید.

در بازار سریع نرخ بر اساس نرخ تعیین شده صرافی است و در بازار پیشرفته نرخ توسط کاربر تعیین میشود.

کاربر با ثبت اوردر در سیستم تعیین میکند که چه میزان  VET در چه نرخی برایش خریداری شود.

فروش وت  VET  در صرافی کوینینو: 

پس از انجام مراحل ثبت نام و تکمیل احراز هویت خود وارد بازار شوید. و در قسمت بازار سریع و یا بازار پیشرفته، معامله فروش خود را ثبت کنید.

در بازار سریع نرخ بر اساس نرخ تعیین شده صرافی است و در بازار پیشرفته نرخ توسط کاربر تعیین میشود.

کاربر با ثبت اوردر در سیستم تعیین میکند که چه میزان VET در چه نرخی برایش فروخته شود.