بیش از 95% بازار NFT اکنون ارزشی ندارد.

گزارش جدید نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق NFT ها اکنون بی ارزش هستند

دو سال پس به اوج رسیدن هیجانات فناوری  NFT (توکنهای غیر قابل تعویض) که هنرمندان بسیاری را تحت تاثیر قرار داده بود، بر اساس گزارشات و بررسی محققان، بیش از 23 میلیون نفر از سرمایه گذاران این فناوری در متضرر هستند.

بر اساس گزارش جدیدی از  dappGambl که داده‌های NFT Scan و CoinMarketCap را بررسی میکند، 69795 مجموعه از 73257 مجموعه NFT دارای ارزشی برابر 0 اتر هستند و 95 درصد از دارندگان مجموعه NFT – یا 23 میلیون نفر – از سرمایه گذاران این بازار سرمایه اشان به هیچ تبدیل شده.

یک ردیف کیف بیرکین هرمس

تب و تاب  NFT

NFTها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، نوعی دارایی رمزنگاری هستند که برای تأیید مالکیت و اصالت یک فایل دیجیتالی شامل تصویر، ویدیو یا متن استفاده می‌شود.

این گزارش تقریباً دو سال پس از آن منتشر شد که التهاب خرید و خلق NFT در افراد مشهور و هنرمندان به اوج خود رسیده بود. بسیاری از این افراد و حتی افراد عادی برای خرید مجموعه‌های NFT از Bored Ape Yacht Club گرفته تا  آواتارهای Matrix از یکدیگر پیشی میگرفتند.

دو سال پیش، یعنی در مارچ سال 2021، زمانی که سینا استاوی، مدیر عامل صرافی کریپتولند و کارآفرین حوزه رمزارز، 2.9 میلیون دلار برای NFT اولین توییت جک دورسی، رئیس سابق توییتر پرداخت کرد، بسیار خبرساز شد. در همین حال، در دسامبر 2021، بانوی اول سابق ایالات متحده، ملانیا ترامپ،  یک مجموعه NFT به نام Melania’s Vision را راه اندازی کرد که شامل نسخه محدودی از آثار هنری دیجیتال از چشمان او بود.

در این گزارش آمده است: ” با توجه به ریزش شدید بازار  NFT قبل از هر گونه خرید و سرمایه گذاری باید بررسیهای زیادی انجام بگیرد.”

«این واقعیت دلهره آور باید به عنوان یک پیام هشیار کننده برای سرخوشی ای باشد که اغلب فضای NFT را احاطه کرده است.در میان داستانهای هیجان انگیز موفقیت یک شبه، نمیتوان به راحتی این واقعیت را نادیده گرفت که بازار مملو از مشکلات و زیان‌های احتمالی نیز هست.»

این گزارش نشان داد که 79 درصد از کل مجموعه های NFT هنوز فروخته نشده باقی مانده اند. عدم تقاضای کافی برای همگام شدن با عرضه در بازاری که محققان آن را “بازار بسیار سوداگرانه و بی ثبات” توصیف می کنند، باعث چنین رخدادی میشود.

برای تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی دارایی های برتر NFT، محققان dappGambl حدود 8850 مجموعه برتر NFT بر اساس CoinMarketCap آنها را مورد بررسی قرار داده است.

 محققان دریافتند که 18 درصد از مجموعه های برتر قیمت کف صفر دارند که اساساً بی ارزش هستند. بر اساس این گزارش چهل و یک درصد از مجموعه های برتر بین 5 تا 100 دلار قیمت داشتند که ممکن است نشان دهنده کمبود ارزش درک شده این دارایی ها باشد. علاوه بر این، کمتر از 1 درصد از کلکسیون ها بیش از 6000 دلار ارزش داشتند که یک تغییر آشکار از معاملات میلیون دلاری بود که در سال 2021 بر بازار 22 میلیارد دلاری تسلط داشت.

این مطالعه همچنین اثرات زیست محیطی پرهزینه پیرامون فرآیند ضرب NFT ها را مورد بررسی قرار داده. محققان 195699 مجموعه NFT را بدون مالک ظاهری یا سهم بازار شناسایی کردند و دریافتند که انرژی مورد نیاز برای ضرب این NFTها معادل 27789258 کیلووات بر ساعت است که منجر به انتشار تقریباً 16243 تن گاز CO 2 می شود .

علاوه بر این، این گزارش نشان داد که تعداد NFT های مرده حتی می تواند بیشتر از  این میزان باشد.

در این گزارش آمده است که این افت نشان میدهد که بخش قابل توجهی از بازار NFT با استراتژی های قیمت گذاری سوداگرانه و امیدوارکننده ای به بازار آمدند که با تاریخچه واقعی معاملات این دارایی ها فاصله زیادی دارد.

علیرغم نوسانات بازار NFT، محققان dappGambl میگویند که آنها معتقدند NFTها هنوز در آینده جایگاهی دارند.

بر اساس این گزارش محققان میگویند ارزش گذاری  NFT ها باید بر اساس پارامترهایی مانند قدمت تاریخی آنها باشد. آثاری مانند کارتهای پوکمون سری اول که میتواند بر اساس قدمتشان قیمت گذاری شوند.

منبع