تا هاوینگ بعدی بیتکوین چند روز باقی مانده؟

 

هاوینگ بعدی بیت کوین (BTC) احتمالاً در آوریل 2024 اتفاق خواهد افتاد وتنها 8 ماه دیگر تا آن تاریخ زمان باقیست. این اتفاق می تواند تأثیر چشمگیری بر قیمت این ارز دیجیتال داشته باشد.

 

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ (halving)  و یا نصف شدن بیت کوین رویدادی است که در آن پاداش استخراج بلاک‌های جدید نصف می‌شود. به این معنی که استخراج‌کنندگان 50 درصد بیت‌کوین کمتری برای تأیید تراکنش‌ها دریافت می‌کنند. هاوینگ بیتکوین هر 4 سال یکبار و یا به ازای هر 21 هزار بلوک استخراج شده برنامه ریزی شده است.

هاوینگ بیت کوین رویداد مهمی برای معامله گران به حساب می ید چرا که تعداد بیت کوین های جدید تولید شده توسط شبکه را کاهش می دهد. این امر عرضه کوین های جدید را محدود می‌کند، بنابراین در صورت قوی ماندن تقاضا، قیمت‌ها ممکن است افزایش یابد.

شرایط پیرامون هر هاوینگ متفاوت است و تقاضا برای بیت‌کوین می‌تواند به شدت در نوسان باشد. در سالهای گذشته پس از هر هاوینگ نرخ بیتکوین به شدت افزایش بوده است.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

انتظار می رود هاوینگ بعدی بیت کوین در آوریل 2024 رخ دهد، زمانی که تعداد بلاک ها به 740000 برسد. در این هاوینگ شاهد کاهش پاداش استخراج هر بلاک از 6.25 به 3.125 بیت کوین خواهیم بود. تاریخ دقیق هاوینگ هنوز مشخص نیست زیرا زمان تولید بلوک های جدید متفاوت است و شبکه به طور متوسط هر ده دقیقه یک بلاک ایجاد میکند.

 

آخرین باری که پاداش استخراج بیت کوین نصف شد چه اتفاقی افتاد؟

هاوینگ بیت کوین آخرین بار در 11 می 2020 رخ داد – زمانی که پاداش استخراج 50 درصد کاهش یافت و از 12.5 بیت کوین جدید در هر بلوک به 6.25 بیت کوین کاهش یافت. کاهش عرضه یک سناریوی صعودی را برای دارایی ایجاد کرد که در آن قیمت هر کوین از 6877.62 دلار در 11 آپریل(یک ماه قبل از هاوینگ) به 8821 دلار در زمان خود رویداد افزایش یافت. علیرغم نوسانات قابل توجه، قیمت در طول سال بعد به افزایش خود ادامه داد و در 11 می 2021 به 49504 دلار رسید.

الگوی مشابهی در مورد هاوینگ‌های قبلی در سال‌های 2012 و 2016 دیده میشود، جایی که قوی‌ترین دوره صعودی پس از هاوینگ بود و سپس، علی‌رغم کاهش قابل توجه ارزش در حدود 12 تا 17 ماه بعد، قیمت بسیار بالاتر از قبل از هاوینگ باقی ماند.

Bitcoin halving price chart