تمرکز زدایی یا متمرکز سازی نوین؟

ارزهای دیجیتال، که اخیراً به عنوان یک ابزار نوآورانه در دنیای مالی و فناوری ظهور کرده‌اند اهداف بنیادی متعددی را دنبال میکنند. یکی از جنبه‌های کلیدی در ارزهای دیجیتال، تمرکز زدایی است. که بر اساس تکنولوژی بلاک‌چین عمل می‌کنند. هدف اصلی از خلق بلاک‌چین، کاهش وابستگی به نهادهای مالی متمرکز و دولتی و ایجاد یک سیستم متمرکزنشده برای انتقال و ذخیره ارزها و دارایی‌های دیجیتال است. این تکنولوژی، امکان انتقال مستقیم دارایی‌ها بین افراد بدون واسطه را فراهم می‌کند و همچنین امنیت و شفافیت بالایی در تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین به عنوان یک مسیر جدید به سوی تمرکز زدایی در دنیای مالی و اقتصادی به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اما در مسیر بررسی این فناوری به مطالبی مواجه میشویم که میتواند مفاهیم را کمی تغییر دهد؛ “تسلط 8 صرافی بزرگ بر تجارت جهانی ارزهای دیجیتال”. در مواجه با این مطلب شاید معنی تمرکز زدایی کمی دچار چالش شود. هرچند که معنای تمرکز زدایی در فناوری بلاکچین کمی متفاوت است اما هر گونه ایجاد تمرکز در دارایی های دیجیتال بر خلاف ایده ابتدایی این فناوری است.

 

تسلط 8 صرافی بزرگ بر تجارت جهانی ارزهای دیجیتال

بر اساس تحلیلی که توسط Kaiko انجام شده است، اکثر معاملات دارایی های دیجیتال در سراسر جهان تنها توسط هشت صرافی ارزهای دیجیتال انجام می شود. این مطالعه نشان میدهد که تنها هشت صرافی ارز دیجیتال 90 درصد از حجم معاملات ارزهای دیجیتال جهانی را اداره می کنند و 92 درصد از عمق بازار را در اختیار دارند. از آغاز سال 2023، بایننس به طور خاص تسلط کامل را در دست داشت که بیش از 30 درصد از عمق بازار و 64 درصد از حجم معاملات ارزهای دیجیتال جهانی را تشکیل می دهد.

تحلیل گزارش:

از ابتدای سال 2023، بایننس بیش از 30 درصد از عمق بازار ارزهای دیجیتال در سراسر جهان را در اختیار دارد. این صرافی همچنین مسئول بیش از 64 درصد از حجم معاملات ارزهای دیجیتال در سطح جهان است. این صرافی به رهبری Changpeng Zhao جایگاه خود را به عنوان مهم ترین بازیگر در بخش دارایی های دیجیتال حفظ کرده است. با این حال، طبق این گزارش، عمق بازار آن از سال 2021 تقریباً 12 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش دیگر بازیگران کلیدی از نظر حجم مبادلات ارزهای دیجیتال Coinbase، Kraken، OKX، KuCoin هستند. در این حال میتوان گفت که صرافیهای Bybit، Binance.US و Bitfinex، به ترتیب بر اساس کاهش سهم بازار نیز دراین لیست قرار میگیرند. آخرین ارقام تمرکز حجم معاملات تقریباً 6 درصد بیشتر از سال 2021 است. زمانی که هشت صرافی بزرگ مسئول اندکی بیش از 84 درصد از حجم معاملات ارزهای دیجیتال جهانی بودند.

مدیر تحقیقات کایکو، کلارا مدالی، این تمرکز را به «نیروهای بازار طبیعی» تعبیر میکند، که معتقد است به نفع معامله‌گران معمولی ارزهای دیجیتال است. مدالی در یادداشتی همراه با این گزارش هشدار داد که بازارهای رمزنگاری بسیار متمرکز می‌توانند به راحتی نقاط شکست ایجاد کنند. این امر با فروپاشی FTX در سال 2022 مشهود بود که منجر به ضررهای قابل توجهی برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال شد و باعث شد بسیاری از آنها از بازار خارج شوند و دیگر به این مارکت بازنگردند.

تمرکز بالای بازار هم مزایا و هم معایب خود را دارد. این امر باعث میشود در حالی که نقدینگی متمرکز میشود، بازار در برابر نوسانات شدید آسیب پذیرتر میشود و روند کشف قیمت مختل شود.

بر اساس گزارش CCData، انتشار تحلیل‌های Kaiko همزمان با بزرگترین کاهش حجم معاملات رمزارزها در سال همراه است. حجم معاملات نقدی و معاملات مشتقه در ماه اوت بیش از ۱۱٪ کاهش یافت. و به مجموع ۲.۰۹ تریلیون دلار رسید، که این ماه را به عنوان دومین بدترین عملکرد ماهیانه از اکتبر ۲۰۲۰ معرفی کرد.

 

منبع