هر آنچه باید از WLD بدانیم

ورلد کوین

 Worldcoin، یک پروژه جاه طلبانه ارز دیجیتال و یک شناسه دیجیتالی است که توسط رئیس OpenAI، سام آلتمن رهبری می‌شود. پس از سال‌ها کار و توسعه، روز دوشنبه (دوم مرداد 1402)  بالاخره این ارز دیجیتال پر سر و صدا راه‌اندازی شد و آلتمن قول داد هویت کاربران را با اسکن چشم‌های آن‌ها تأیید کند و احتمالاً یکی از مشکلات مبرم‌ ناشی از پیشرفت‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی را حل کند. هوشی که تشخیص اینکه آیا چیزی توسط انسان ساخته شده است یا یک الگوریتم غیر انسانی را دشوارتر کرده است.

آنچه ما نمی دانیم

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، ارز دیجیتال Worldcoin در حال حاضر در ایالات متحده موجود نیست. مشخص نیست که چه زمانی تغییر ایجاد شود و حتی ممکن است، در بحبوحه فشار گسترده‌تر تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده برای سرکوب دارایی‌های دیجیتال در میان نگرانی‌های فزاینده، به تسهیل کلاهبرداری و گمانه‌زنی ها کمک می‌کند. آلتمن گفت: “دولت ایالات متحده پروژه ای اینچنینی را نمی سازد و یا شکستش می دهد، اگرچه او گفت که این گروه پیش بینی نمی کرد که این پروژه به یک «کوین جهانی منهای ایالات متحده» تبدیل شود.

از زمان راه‌اندازی غیررسمی آن در چندین سال پیش، پروژه Worldcoin منتقدان زیادی داشته است. نگرانی‌های کلیدی حول استفاده از داده‌های بیومتریک – اسکن چشم – برای تأیید هویت کاربران، به‌ویژه خطرات حفظ حریم خصوصی مرتبط با جمع‌آوری، ذخیره و استفاده از این داده‌ها است. برای برخی، این واقعیت که این پروژه کاربران اولیه را تشویق میکند تا در ازای دریافت چند توکن ثبت نام کنند و اجازه دهند عنبیه اشان اسکن شود و اطلاعاتش در پایگاه داده آنها ذخیره شود، به عنوان یک رشوه عجیب حساب میشود. با توجه به اینکه یکی از کاربردهای کلیدی بلاک چین، فناوری زیربنای ارزهای رمزنگاری شده و سایر شبکه های توزیع شده و مخفی نگه داشتن هویت افراد است، دیگران با فرض اصلی استفاده از Worldcoin برای شناسایی افراد به روشی شخصی و دقیق مخالفند.

قابل توجه

آلتمن اذعان دارد که امیدوار است بتواند ۲ میلیارد کاربر را در Worldcoin ثبت و جذب کند. مشخص نیست که شرکت با چه سرعتی می‌تواند مقیاس‌پذیری خود را انجام دهد.  به ویژه اینکه ثبت نام در این پروژه نیاز به حضور فیزیکی کاربر برای اسکن عنبیه چشم او دارد. وب سایت Worldcoin می گوید که به طور فعال اپراتورهای گوی اسکنر را در مکان های بیشتری نصب می کند و تا کنون 2000 گوی تولید شده است.

گفته های شنیدنی

OpenAI CEO Samuel Altman Testifies To Senate Committee On Rules For Artificial Intelligence

آلتمن گفت پروژه‌ای مانند Worldcoin «در عصر هوش مصنوعی، که تشخیص کار انسان و ماشین‌ها از هم جدا می‌شود اهمیت ویژه‌ای دارد» . آلتمن گفت: «مثل هر پروژه بلندپروازانه ای، این پروژه هم ممکن است به نتیجه برسد. و شاید هم نتیجه ندهد، اما همیشه تلاش باعث پیشرفت می شود. “در هر صورت، ما همه آنهایی که منتقد ما هستند را دوست داریم چون به ما انرژی میدهند، لطفا ادامه دهید!

 

مطالب کلیدی مرتبط با مقاله

  • در قلب پروژه Worldcoin یک “گوی” اسکن چشم وجود دارد. که باید به صورت حضوری مورد استفاده قرار گیرد و به کاربران یک هویت دیجیتال منحصر به فرد می دهد. تا تأیید کند که آنها یک انسان واقعی هستند و نه یک ربات.
  • این ارز یک ارز رمزنگاری است که پس از تأیید هویت کاربر مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین این  برنامه به کاربران امکان پرداخت، خرید و انتقال با این ارز و همچنین سایر دارایی های دیجیتال را می دهد.
  • پس از جمع آوری بیش از 2 میلیون کاربر در یک دوره بتا. Worldcoin روز دوشنبه اعلام کرد که اکنون عملیات اسکن کره چشم خود را در 35 شهر در 20 کشور افزایش می دهد.
  •  در این پروژه، توکن ارز دیجیتال Worldcoin به نام WLD برای افراد واجد شرایط شرکت کننده در دوره بتا صادر شده و هم اکنون قابل معامله است.
  • اکنون چندین صرافی از جمله بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز جهان این توکن را در فهرست خود قرار داده و در حال معامله آن است.
  • الکس بلانیا، که ورلد کوین را با همکاری آلتمن بنیانگذاری کرد، گفت که نیاز به اثبات واقعی بودن یک شخص “دیگر موضوع یک بحث جدی” در عصر هوش مصنوعی نیست و ورلد کوین امیدوار است که یک روش «اول، غیرمتمرکز و حداکثر فراگیر» برای رسیدگی به این مشکل ایجاد کند.

ترجمه اختصاصی از کوینینو

منبع