هش ریت یا نرخ هش چیست؟

«هش ریت» یا همان «نرخ هش» قدرت پردازش ماینرهایی است که عملیات استخراج کوینهایی مانند بیتکوین را انجام میدهند. که از پروتکل پاداش پایان انجام کار پیروی میکنند. در عملیات استخراج یا ماین ارزهای_دیجیتال در سیتم بلاکچین میتوان هر بلوک و یا زنجیره را به یک معادله ریاضی تشبیه کرد. که با حل هر معادله به حل کننده آن که همان دستگاه ماینر است پاداش تعلق میگیرد و وارد مرحله و یا بلوک مجاور میشود.

قدرت هش!

هر چه قدرت ماینر در حل کردن معادله بیشتر باشد بنابراین دریافت پاداش انجام کار سریعتر بوده و درآمد ماینر بیشتر خواهد بود. بنابراین میتوان گفت توان و قدرت ماینرها رابطه مستقیمی با درآمد دارد. در این مقاله (ترجمه) اختصاصی از کوینینو مفهوم هش و قدرت آن و تاثیرات آن را بر روی ماینینگ به طور کامل توضیح خواهیم داد. با ما همراه شوید.

#هش کد الفبایی با طول ثابت است که هر کلمه، پیام و یا داده ای را با هر طولی نمایش میدهد، و به مقدار قدرت پردازش و محاسباتی که از طریق ماینینگ به شبکه داده میشود نرخ هش یا همان هش ریت میگویند.

۱- نرخ هش بیت کوین چیست؟

فناوری بلاک چین پایه بیتـکوین (BTC) و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال است. شبکه بیت کوین توسط بلوک هایی تشکیل شده است که یک زنجیره وابسته به یکدیگر را تشکیل می دهند.که شبیه فایل های حاوی اطلاعات آخرین تراکنش های انجام شده در سراسر شبکه هستند.

بلوک‌های کوچک‌تر به منابع پردازشی کمتری برای اعتبارسنجی نیاز دارند (یا برعکس)، زیرا مانند فایل‌های داده رفتار می‌کنند.در این شرایط هشینگ وارد عمل می شود.تایید یکپارچگی تراکنش های شبکه به عنوان “هش کردن” یک بلوک شناخته می شود و مقدار معینی از  بیتکوین BTC به عنوان پاداش به شرکت کنندگان در شبکه یا هش داده می شود. بنابراین، نرخ هش برای ماینرها و سرمایه گذاران کریپتو چه معنایی دارد؟

محاسبه نرخ هش ممکن است به ماینرها در پیش بینی سودآوری آنها کمک کند. با این حال، از آنجایی که ارزهای دیجیتال با انواع مختلفی از تجهیزات ماینینگ استخراج می شوند، نرخ هش هر دستگاه متفاوت است. از آنجایی که سطوح مختلف سرعت پردازش، حافظه و قدرت برای استخراج مورد نیاز است، نرخ هش شبکه با ارتقاء تجهیزات ماینینگ افزایش می‌یابد و یا بالعکس.

باید به یک شایعه پایان دهیم، از آنجایی که این شبکه برای انتشار مقدار مشخصی بیت کوین در یک زمان طراحی میشود، اما با این وجود یک شبکه قوی تر لزوما منجر به استخراج سریع بیت کوین نمی شود.

تعداد ماینرها در شبکه، سختی استخراج و در نهایت سودآوری ماینرها همگی تحت تاثیر تغییرات قدرت هش هستند علاوه بر این چالش ماینینگ زمانی افزایش می‌یابد که ماینرهای بیشتری به شبکه می‌پیوندند زیرا برای حل معادله پیچیده ریاضی و دریافت پاداش بلوک حدس‌های بیشتری در ثانیه نیاز است در نتیجه با افزایش سختی شبکه بیت کوین، نرخ هش افزایش می‌یابد.

به طور مشابه، نرخ هش یک شاخص مهم برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال است که نشان می‌دهد شبکه اثبات کار (PoW) یک ارز دیجیتال تا چه حد ممکن است در برابر هکرها ایمن باشد. ظاهرا، حملات شبکه با افزایش نرخ هش گران‌تر و چالش برانگیزتر می‌شوند.

۲- چرا نرخ هش مهم است؟

یک شاخص مهم از قدرت شبکه بلاک چین، به ویژه امنیت آن، نرخ هش آن است. بنابراین، اگر نرخ هش بیت کوین افزایش یابد، چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که ماشین‌های بیشتری توسط ماینرهای قانونی به یافتن بلوک بعدی مختص می‌شوند نرخ هش بیشتر میشود و این افزایش نشان می‌دهد کل قدرت محاسباتی شبکه بالا است و دخالت های مخرب در شبکه را برای عوامل مخرب دشوار میکند.

با این وجود، اکثریت کنترل‌کنندگان نرخ هش می‌تواند با سازماندهی مجدد پرداخت‌ها، پرداخت‌های خود را معکوس کند. که به دلیل کاهش نرخ هش شبکه، منجر به افزایش هزینه های شبکه می‌شود.

حال اگر نرخ هش بیت کوین کاهش یابد، چه اتفاقی می افتد؟

کاهش نرخ هش شبکه را در معرض مجرمان سایبری و دزدی رمزارزها قرار می‌دهد. که دلیل آن هزینه پایین اجرای یک حمله ۵۱ درصدی است. علاوه بر این، نرخ هش پایین تر، ارزهای دیجیتال را غیرمتمرکزتر می‌کند و ریسک قابل توجهی را متوجه سرمایه گذاران کریپتو می‌کند برای محافظت از کاربران خود در برابر از دست دادن وجوه، پلتفرم‌های کریپتو می‌توانند در صورت کاهش ناگهانی نرخ هش معامله را متوقف کنند، یا ارز را از فهرست خارج کنند، بنابراین، آیا نرخ هش بالا معیار خوبی برای امنیت شبکه است؟

مشابه اکثر رمزارزهای PoW (پاداش انجام کار)، تصور می‌شود که نرخ هش قابل توجه‌تر برای امنیت و ثبات کلی شبکه بلاک چین بهتر است، زیرا به معنای هزینه‌های انرژی بیشتر، استخراج‌کنندگان بیشتر و زمان بیشتری برای تسلط بر شبکه است.

۳- نرخ هش بیت کوین چگونه کار میکند؟

تابع هش رمزنگاری SHA-256 که هر داده ورودی را به یک رشته ۲۵۶ بیتی (هش) تبدیل می‌کند، یکی از فناوریی است که بیت کوین با استفاده از آن نرخ هش خود را اندازه گیری می‌کند. با توجه به ماهیت یک طرفه این تابع تعیین هش از یک ورودی ساده است اما در حالت معکوس خیر.

نرخ هش، که می‌تواند به میلیاردها، تریلیون‌ها، کوادریلیون‌ها و کوئنتیلیون‌ها بیان شود، اندازه‌گیری تعداد محاسباتی است که می‌توان در هر ثانیه انجام داد. به عنوان مثال، نرخ هش 1BH/s نشان می دهد که می توان در هر ثانیه یک میلیارد هش را تخمین زد.

اما نرخ هش بیت کوین چگونه اندازه گیری می شود؟

Exahash در ثانیه (EH/s) که معادل یک کوئینتیلیون هش است برای بیان نرخ هش BTC استفاده می شود. با مقایسه میانگین زمان بین بلوک های استخراجی با دشواری شبکه در یک زمان خاص، نرخ هش کلی شبکه ممکن است تقریبی باشد.

 بنابراین، دشواری استخراج چیست؟

چالش ماینینگ به این موضوع اشاره دارد که چقدر برای ماینرها تولید هش کمتر از هش مورد نظر دشوار است. که با کاهش مقدار عددی هدر بلوک هش شده انجام می‌شود. به طور متوسط ​​هر ده دقیقه یک بلاک جدید (بیت کوین) پیدا می شود.اگر BTC کمتر از زمان متوسط ​​کشف شود به این معنی است که دشواری کم شده و یا بالعکس.

علاوه بر این، ذکر این نکته ضروری است که سختی استخراج شبکه بیت کوین به طور خودکار پس از استخراج 2016 بلاک تغییر می کند.بسته به تعداد ماینرها و مجموع قدرت هش آنها در شبکه ماینینگ، سختی به صورت بالاتر یا پایین تنظیم میشود. بنابراین، نرخ هش فعلی بیت کوین چقدر است؟

اگرچه قدرت هش دقیق بیت کوین ناشناخته است، اما می توان آن را از تعداد بلاک هایی که در حال حاضر استخراج می شوند و سطح دشواری حل هر بلاک استنباط کرد. بنابراین، چگونه نرخ هش بیت کوین را کنترل کنیم؟ طبق تخمین‌هایی که در مورد نرخ هش فعلی بیت‌کوین ارائه میشود. ، تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲ این مقدار برابر است با ۲۲۴.۳۸۳ میلیون TH/s (هرتز بر ثانیه) است.

۴- نرخ هش چگونه بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد؟

محرک های اصلی قیمت بیت کوین شامل قدرت محاسباتی، سوددهی استخراج و دشواری شبکه است. از آنجایی که ماینرها با بیت کوین غرامت دریافت می کنند. در حالی که هزینه ها را به ارزهای محلی و یا به تعبیری با استفاده از ارز فیات متحمل می شوند، نرخ هش از قیمت تبعیت می کند.

در واقع، هر چه شبکه بیت کوین از قدرت محاسباتی بیشتری استفاده کند، ارزش آن بالاتر است. علاوه بر این، ماینرهای منطقی تنها در صورت سودآوری مایل به استخراج بیت کوین هستند. که به طور ضمنی به این معنی است که هر ارز دیجیتال دیگری که بدون تقاضا باشد ارزشی نخواهد داشت. و ماینرها منابع آن را به جای دیگری هدایت می کنند. علاوه بر این، سختی شبکه را می توان به عنوان پایه ای برای کل قدرت استخراج استفاده کرد. این فرض به صراحت توسط الگوریتم حاکم بر شبکه بیت‌کوین پشتیبانی می‌شود. به این معنی که سختی جبران کاهش یا در سناریوی معکوس، تأثیر افزایش قدرت استخراج را کاهش می‌دهد.

نوسانات در قیمت بیت کوین نه تنها به دلایلی است که صرفا مبتنی بر حدس و گمان میباشند. بلکه به دلیل تأثیر آن بر مصرف انرژی شبکه بیت کوین است. و نحوه رفتار ماینرهایی که زیرساخت بیت کوین را تامین می کنند نیز در آینده قابل توجه خواهد بود.

علاوه بر این، مدت‌ها این باور وجود داشت که نرخ هش یا تعداد کل محاسبات انجام‌شده توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین و قیمت بیت‌کوین با هم مرتبط هستند.

با این وجود، این تصور ممکن است نادرست به نظر برسد. زیرا سطح تلاش یک تولیدکننده در تولید یک کالا یا خدمات هیچ تاثیری بر قیمتی که مصرف‌کنندگان می‌پردازند ندارد. زیرا خود تولیدکنندگان در بازارهای رقابتی قیمت‌گذاری را انجام میدهند. برعکس ممکن است این مسئله برای بازار بیت کوین صادق نباشد. زیرا تنها چند اپراتور استخر استخراج وجود دارند که عملیات خود را برای کنترل قیمت بازار هماهنگ می کنند. علاوه بر این، ماهیت غیرکشسانی عرضه بیت کوین و رقابت شدید در صنعت ماینینگ ممکن است ماینرها را وادار کند که متفاوت رفتار کنند.

 

ترجمه اختصاصی از کوینینو

منبع