همه چیز در مورد سولانا

سولانا یک پلتفرم محاسباتی رمزنگاری است که هدف آن دستیابی به سرعت تراکنش های بالا بدون به خطر انداختن تمرکززدایی است. که از مجموعه ای از رویکردهای بدیع، از جمله مکانیسم «اثبات تاریخ» استفاده می کند.

ارز رمزنگاری شده بومی سولانا SOL است که برای پرداخت هزینه تراکنش ها و به عنوان سهام استفاده می شود. همچنین به دارندگان خود یک حق رای می دهد تا در ارتقاء های بعدی بتوانند رای دهند.

در آگوست ۲۰۲۱، قیمت SOL – ارز دیجیتالی که به رقیب سولانا سازگار با قراردادهای هوشمند اتریوم کمک می کند – ناگهان از حدود ۳۰ دلار در ابتدای ماه به حدود ۷۵ دلار در سه هفته بعد افزایش یافت و توجه ها را به این آلتکوین جلب کرد.

SOL از یکی از بزرگترین ترندهای ارزهای دیجیتال.

راه اندازی یک پروژه کلکسیونی NFT با مضمون پریمات بر بروی شبکه سولانا خبر ساز شد. به طور خاص، NFT های آکادمی Degenerate Ape، اولین پروژه بزرگ NFT بودکه در بلاک چین Solana راه اندازی شد.

 اما سولانا دقیقا چیست؟

مانند اتریوم، سولانا هم یک ارز دیجیتال و هم یک پلتفرم انعطاف‌پذیر برای اجرای برنامه‌های رمزنگاری است – از Degenerate Apes گرفته تا صرافی غیرمتمرکز Serum (یا DEX). نوآوری اصلی سولانا سرعت است، که از طریق مجموعه ای از فن آوری های جدید از جمله مکانیزم اجماع به نام اثبات تاریخ انجام میشود. سولانا می‌تواند حدود ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه را پردازش کند – در مقایسه با ۱۵ تراکنش یا کمتر برای اتریوم بسیار برتری دارد. البته ارتقای ETH2 که در حال حاضر در حال انجام است، به گونه‌ای طراحی شده است که اتریوم را بسیار سریع‌تر از آنچه که اکنون است انجام دهد).

از آنجایی که سولانا بسیار سریع است، زمان انجام کار و هزینه ها کاهش میابد. توسعه دهندگان امیدوارند سرعت بالا و کارمزدهای پایین در نهایت سولانا را قادر سازد تا با پردازشگرهای پرداخت متمرکز مانند ویزا رقابت کند.

ارز دیجیتال بومی سولانا SOL است. که برای پرداخت کارمزد تراکنش و برای سهام استفاده می شود. برای خرید و فروش SOL میتوان از طریق صرافی هایی مانند کوینینو اقدام کرد.

اما چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می کند؟

هنگامی که بیت کوین بیش از یک دهه پیش اختراع شد، یک مشکل را برای همیشه حل کرد: چگونه می توان برای افراد مختلف در هر کجای دنیا تراکنش های مالی را از طریق اینترنت بدون واسطه مانند ویزا یا پی پال انجام داد؟

فناوری که تراکنش‌های غیرمتمرکز را ممکن می‌سازد – و کل جهان ارزهای رمزپایه‌ای را که اکنون می‌شناسیم ایجاد کرد – بلاک چین نامیده می‌شود. اما بلاک چین‌ها معمولاً در مقایسه با شبکه‌های متمرکز مانند شبکه‌هایی که شرکت‌های کارت اعتباری استفاده می‌کنند، یک نقطه ضعف عمده دارند: آنها بسیار کند هستند. از آگوست ۲۰۲۱ ، اتریوم معمولا کمتر از ۱۵ تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند، در مقایسه با ده‌ها هزار تراکنش برای شبکه ویزا.

Solana یکی از بسیاری از راه حل های رمزنگاری جدید است که هدف آن سریعتر و مقیاس پذیرتر کردن شبکه های رمزنگاری است. از مجموعه‌ای از فناوری‌های هوشمندانه، از جمله مکانیزم جدیدی به نام «اثبات تاریخ» استفاده می‌کند.

اثبات تاریخ چیست؟

همانطور که می دانید، بیت کوین از مکانیزم اجماع به نام اثبات کار استفاده می کند که از استخراج کنندگان برای اعتبارسنجی تراکنش ها و تولید BTC جدید استفاده می کند. بسیاری از ارزهای دیجیتال جدیدتر، مانند کاردانو، از یک مکانیسم اجماع به نام اثبات سهام استفاده می‌کنند – که در آن شرکت‌کنندگان شبکه، رمزارز خود را «سهام» می‌کنند تا فرصتی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و کسب کریپتو و کارمزد جدید به دست آورند.

در هر صورت، همه رایانه‌های موجود در شبکه باید در مورد برخی حقایق به اجماع برسند – از جمله زمانی که یک تراکنش انجام شده است. سولانا از ترکیبی از اثبات سهام و مکانیزم جدیدی به نام “اثبات تاریخ” استفاده می کند. اثبات تاریخ برای حفظ زمان بین رایانه‌ها در یک شبکه غیرمتمرکز طراحی شد، بدون اینکه همه رایانه‌ها در مورد آن ارتباط برقرار کنند و به توافق برسند.

عملکرد اثبات تاریخ چگونه است؟

به عنوان مثال، در شبکه بیت کوین، ماینرها نقش حیاتی در تحقق تراکنش‌ها انجام می‌دهند. این تراکنش ها سپس به بلوک‌هایی تبدیل می‌شوند که توسط کل شبکه رایانه‌ها در هر ده دقیقه تأیید می‌شود. در وایت پیپر اثبات تاریخ، خالق این فناوری اشاره می‌کند که «برخی استدلال می‌کنند که اساسی‌ترین ویژگی الگوریتم اثبات کار بیت‌کوین، عملکرد یک ساعته غیرمتمرکز برای سیستم است».

در یک سیستم متمرکز، ساعت وجود ندارد، زیرا همه رایانه‌ها می‌توانند به دقیق بودن لیبل زمانی اعتماد کنند. از سوی دیگر، اثبات تاریخ شبیه به روشی است که شرکت کنندگان Reddit AMA (هر چه میخواهی بپرس) اغلب با شماره روز روزنامه عکس می گیرند. همانطور که خالق این فناوری می گوید، اثبات تاریخ “یک رکورد تاریخی را ایجاد می کند. که ثابت می کند یک رویداد در یک لحظه خاص از زمان رخ داده است.”

همانطور که کارشناسان زیرساخت بلاک چین در Bison Trails توضیح می دهند: “این فرآیند عمیقاً متفاوت از هر بلاک چین دیگری است. که در آن تولید کنندگان بلاک (تأیید کننده ها) باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا بلاک ها را تولید کنند و وضعیت شبکه را هماهنگ کنند. سولانا اما از این سیستم ارتباطی مبرا است. بنابراین، می تواند بلوک ها را بسیار سریعتر تولید کند: کلید مدیریت تراکنش های بیشتر در مقیاس شبکه است.”

ترجمه اختصاصی از کوینینو

منبع