پروتکل میمبل ویمبل چیست و چگونه کار میکند؟

 

اگر به فیلمهای جادوگری مثل هری پاتر علاقه مند باشید، حتما طلسم میمبل ویمبل به گوشتون آشناست. Mimblewimble طلسمی است که به معنای واقعی کلمه زبان هدف را می بندد تا از افشای اطلاعات در مورد یک موضوع جلوگیری کند. این طلسم در میان  علاقه مندان به مجموعه هری پاتر کاملا مرسوم است. در این مقاله از کوینینو در مورد این که پروتکل میمبل ویمبل چیست و چگونه کار میکند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

پروتکل میمبل ویمبل چیست و چگونه کار میکند؟

پروتکل میمبل ویمبل چیست و چگونه کار میکند؟

میمبل ویمبل چیست؟

Mimblewimble یک پروتکل غیرمتمرکز حریم خصوصی است که از روش جدیدی برای ساختاردهی و ذخیره تراکنش ها در بلاک چین استفاده می کند. این برنامه توسط یک توسعه دهنده ناشناس با نام Tom Elvis Jedusor که همتای فرانسوی “ولدمورت” در اواسط سال 2016 بود، طراحی و معرفی شد.

Mimblewimble چگونه کار می کند؟

پروتکل Mimblewimble که نام خود را از طلسم بستن زبان معروف سری کتاب های هری پاتر میگیرد، زبان قربانی را برای جلوگیری از افشای اطلاعات خاص و مهم می بندد و به معنای واقعی کلمه، مانند یک طلسم عمل می کند. این پروتکل میتواند چارچوبی برای یک بلاک چین فراهم کند که قلمرو جدیدی از پتانسیل را از نظر مقیاس پذیری، قابلیت تعویض، حریم خصوصی و ناشناس بودن رمزنگاری ارائه می دهد، زیرا این پروتکل به اطلاعات ارزهای دیجیتال اجازه می دهد کاملاً ناشناس باقی بمانند.

ویژگی ناشناس بودن کامل تراکنش های Mimblewimble در تضاد با نام بیت کوین است. در تراکنشهای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال معمولاً سه نوع اطلاعات ناشناس نیست: آدرس فرستنده، مقدار رمز ارسال شده و آدرس گیرنده. Mimblewimble هیچ یک از این سه راز یا اطلاعات را فاش نمی کند.

رویکرد رمزنگاری Mimblewimble

روش رمزنگاری Mimblewimble (میمبل ویمبل چیست و چگونه کار میکند؟) رمزنگاری منحنی بیضوی Elliptic Curve Cryptography (ECC) نام دارد. ECC به Mimblewimble اجازه می دهد تا دو الزام اصلی تأیید مبلغ تراکنش صحیح و اطلاعات طرفین درگیر را بدون افشای عمومی هیچگونه اطلاعاتی انجام دهد.

ECC بر اساس لگاریتم‌های گسسته که کار کرد معادلات بر روی بلاک چین را بسیار پیچیده‌تر می‌کند، تشکیل میشود. اساساً لگاریتم ها برعکس عمل ضرب در ریاضی هستند که در مقایسه با فاکتورسازی بسیار ساده تر انجام می شوند. اصطلاح گسسته شاخه ای از ریاضیات است که حول مجموعه ای از مقادیر گسسته ریاضی می چرخد. و موضوعاتی مانند احتمالات و نظریه مجموعه ها را پوشش می دهد. بنابراین، اجرای ECC Mimblewimble امنیت را تقویت می کند.

علاوه بر این، Mimblewimble پروتکل های رمزنگاری مانند تراکنش های محرمانه (CTs)، CoinJoin، Dandelion و Cut-Through را برای دستیابی به سطح بالاتری از امنیت و ناشناس بودن با یکدیگر ترکیب می کند. به طور کلی، این پروتکل ها به پنهان کردن اطلاعات تراکنش کمک می کنند.

بنابراین، پروتکل تراکنش های محرمانه، که در دیگر کوین های خصوصی مانند Monero نیز استفاده می شود، ارزش یک تراکنش را در Mimblewimble پنهان می کند. پروتکل CoinJoin ردیابی تراکنش ها را تقریبا غیرممکن می کند. به لطف این پروتکل، آدرس های عمومی تراکنش ها را می توان با ترکیب پرداخت های فرستنده های مختلف تحت یک تراکنش پنهان کرد.

با پیاده سازی پروتکل Dandelion، هویت فرستنده و گیرنده هر دو پنهان می شود و خصوصی باقی می ماند. پروتکل Cut-Through بلوک های تراکنش کوچکی را با تجمیع چندین تراکنش در یک مجموعه واحد ایجاد می کند تا مقیاس پذیری را فراهم کند. با توجه به عملکرد Cut-Through، اطلاعات از بلاک چین را می توان به راحتی و بدون به خطر انداختن امنیت حذف کرد.

ویژگی های اصلی Mimblewimble چیست؟

هنگامی که در مورد پروتکل Mimblewimble (میمبل ویمبل چیست و چگونه کار میکند؟)  صحبت میکنیم، همیشه میگوییم که این پروتکل دارای سه ویژگی متمایز است که آن را در مقایسه با سایر بلاک چین ها منحصر به فرد نگه میدارد.

  •   ناشناس بودن:

برخلاف اکثر سیستم‌های بلاک چین که عمدتاً به دلیل داشتن آدرسهای عمومی قابل ردیابی هستند، تاریخچه تراکنش در Mimblewimble قابل ردیابی نیست.

  •  قابل تعویض بودن:

“دارایی‌های دشوار در ردیابی” Mimblewimble آن را در مقایسه با سایر بلاک‌چین‌ها قابل تعویض‌تر می‌کند. کاربران می‌توانند هر ارز دیجیتالی را، بدون خطر از دست دادن یا احتمال «آلوده شدن» آن از طریق فعالیت‌های غیرقانونی که ارزش کمتری دارند، مبادله کنند.

  • مقیاس پذیری :

طبق اصول اولیه بلاک چین، هر بلاک اطلاعات مربوط به تراکنش را به دفتر کل اضافه می کند تا اندازه بلوک را افزایش دهد. اندازه بلوک های بزرگ، باعث ایجاد مشکلات مقیاس پذیری می شود. این مقیاس پذیری توانایی محدود شبکه بلاک چین برای رسیدگی به مقادیر زیادی از داده های تراکنش در یک بازه زمانی کوتاه اشاره میکند. Mimblewimble با اجرای CoinJoin و Cut-Through برای حذف اطلاعات تراکنش های غیر ضروری و کاهش اندازه بلوک، به مقیاس پذیری برتر به دلیل اندازه بلاک چین فشرده دسترسی دارد.

چه کسی از Mimblewimble استفاده می کند؟

چندین پروژه رمزنگاری وجود دارد که به دلیل امنیت قوی، حفظ حریم خصوصی و مقیاس پذیری Mimblewimble را انتخاب می کنند.

ارز رمزنگاری بومی Mimblewimble، MimbleWimble Coin (MWC)، یا همان طور که توسعه‌دهندگان Mimblewimble آن را توصیف می‌کنند، «پول شبح برتر از نظر فناوری» از این پروتکل استفاده میکند.

اولین کسی که در سال 2016 تئوری استفاده از Mimblewimble را مطرح کرد، تیمی بود که پشت یک ارز دیجیتال حفظ حریم خصوصی به نام گرین (GRIN) قرار داشت. توسعه‌دهندگان پروژه متن‌باز سبک وزن Grin، مقدمات ایجاد این پروژه را در Mimblewimble فراهم کردند.

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال مقیاس پذیر، قابل تعویض و محرمانه مبتنی بر پیاده سازی میمبل ویمبل (BEAM) است.  که بر اساس همان اصول اصلی Grin از جمله کنترل کامل بر حریم خصوصی کاربران اجرا می شود. با این حال، Beam دارای یک اکوسیستم مالی غیرمتمرکز محرمانه (DeFi) از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) برای طیف وسیعی از موارد مورد استفاده است.

یک شبکه رمزنگاری غیرمتمرکز که از پروتکل‌های مشابهی مانند بیت‌کوین استفاده می‌کرد، از پروتکل  Mimblewimble در شبکه اصلی LTC در سال 2021 بود.

در نهایت، سکه های حریم خصوصی محبوب مانند Monero می‌توانند به طور بالقوه به نفع Mimblewimble باشد.

منبع 
ترجمه اختصاصی از کوینینو