“پول هوشمند” اصطلاحی است که معمولاً در دنیای مالی و سرمایه گذاری برای توصیف سرمایه‌ای که توسط سرمایه‌گذاران و متخصصان بزرگ مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به سهام تزریق میشود اطلاق میگردد.  این تزریق نقدینگی در جهت ایجاد روندهای بزرگ قیمتی در سهام وارد بازار می‌شوند. سرمایه‌گذاران بزرگ بازار با توجه به درک بالای خود از نیازهای بازار و همچنین دسترسی به اطلاعات بیشتری نسبت به سایر افراد بازار، باقدرت خود جهت حرکت سهم را مشخص می‌کنند و میتوانند قیمتهای جدیدی در بازار ایجاد کنند.

تزریق پول هوشمند با توجه به حجم و بزرگی آن میتواند به‌صورت غیر واقعی روند قیمت یک سهم را تغییر دهد و تأثیرات عمده‌ای بر بازار ایجاد کند. با ورود پول هوشمند به بازار، سایر بخش‌های آن نیز تحت تأثیر قرار گرفته و موجب افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌شود.

چگونگی ورود و خروج پول هوشمند

باید توجه داشت که ورود پول هوشمند به بازار  پیوسته تکرار نمیشود و افراد نمیتوانند به‌راحتی آن را تشخیص دهند. اینکه چگونه پول هوشمندی به بازار تزریق میشود و یا از آن خارج میشود نکته جالبی است که باید به آن توجه داشت. ورود پول هوشمند به سهامی زمانی اتفاق می افتد که سرمایه گذاران بزرگ بنا بر صلاح دید خود و با توجه به شرایط بازار سرمایه بزرگی به آن سهم تزریق میکنند.

این سرمایه گذاران شروع به خرید سهم در حجم های بالا میکنندو باعث میشوند موجی با قدرت در بازار آن سهام ایجاد شود. این روند در چند روز متمادی باعث افزایش چندین درصدی سهم مورد نظر میشود و هیجان مثبتی برای خریداران خرد آن سهم به وجود می آورد. با توجه به افزایش ارزش سهم، خریداران زیادی برای خرید آن سهم اقدام میکنند.  به این ترتیب حجم معاملات سهم مورد نظر افزایش میابد.

زمان خروج

پس از گذشت چند روز که سهم به حد بالایی از ارزش خود رسید، سرمایه گذاران بزرگ پس از دستیابی به سودهای مد نظر خود به همان ترتیبی که تزریق سرمایه را از طریق خرید حجم های بالایی از سهم را انجام داده بودند، به همان ترتیب شروع به فروش آن سهام کرده و سرمایه های خود را خارج میکنند. بنابراین پول هوشمند از سهم خارج می‌شود و قیمت آن به‌تدریج کاهش می‌یابد.

سرمایه گذاران خرد که از این موضوع اطلاعی ندارند، با تصور اصلاح قیمتی سهم و همچنان به سهامداری سهم ادامه میدهند و همچنان منتظر رشد قیمت سهم میمانند. از آنجایی که سرمایه گذاران خرد از این مسئله اطلاعی ندارند، سرمایه گذاران بزرگ از این عدم اطلاع استفاده کرده و پولهای هوشمند را خارج میکنند، سرمایه گذاران خرد همچنان سرمایه خود را در سهام موردنظر نگه می‌دارند و درنتیجه متضرر می‌شوند.

بعضا بیشتر سهامداران خرد در قیمت‌های بالا سهام را خریداری کرده‌اند و ازآنجاکه نقدینگی و قیمت سهم به سمت پایین رو به حرکت است، شانس خروج از سهم بسیار کم می‌شود. بدین‌صورت پول هوشمند قدرتمندتر شده و این چرخه را چندین بار تکرار می‌کند.

چرخه تکرار

به‌طور معمول ممکن است برای یک سهم خاص، این اتفاق یک یا دو بار در سال رخ دهد که سبب رشد سریع قیمت سهم شود. دلیل آنکه پولهای هوشمند وارد و سپس خارج میشوند آن است که سهامداران عمده از این روش سودهای بسیاری کسب میکنند. پول هوشمند زمانی به سهمی تزریق میشود که قیمت سهم در کف خود قرار دارد. یا به پایین‌ترین حد خود برسد. در این حالت با توجه به اینکه تقاضایی برای خرید سهم وجود ندارد امیدواریی برای رشد سهم وجود ندارد. بنابر این پول هوشمند به این دلیل وارد سهم می‌شود تا این کاهش تقاضا در سهم رفع شود و فشار فروش سهم را کاهش و قیمت سهم را افزایش دهد.

بنابراین یکی از اهداف اصلی ورود پول هوشمند، تأثیرگذاری بر قیمت‌های بازار است. تا از این طریق در قیمت‌های پایین خرید انجام شود و در قیمت‌های بالا سهم به فروش برسد و سودآوری حاصل شود.

تشخیص ورود و یا خروج پول هوشمند در بازار

یکی از معمول ترین روشهایی تشخیص ورود و خروج پول هوشمند به سهمی بررسی حجم معاملات مربوط به آن سهم است. یکی از رایج ترین اصول در بازار بورس وال‌استریت، بررسی حجم معاملات است چرا که حجم معاملات تغییرات قیمت را به وجود می‌آورد.

حجم معاملات در بازارهای پررونق، نسبتاً بالا و در بازارهای راکد، نسبتاً سبک است. اما نمی‌توان گفت تنها حجم معاملات به‌طور دقیق می‌تواند این موضوع را مشخص کند. برای تشخیص ورود پول هوشمند نیاز است دانش کافی و تجربه و شناخت کامل از سهم مورد نظر داشته باشید.

بنابراین یکی از نشانه های پول هوشمند را میتوان افزایش یکباره حجم معاملات یک سهم در زمان عدم وجود تقاضای آن سهم دانست. در مقابل بازار افزایشی کاهش شدید و فروش سنگین یک سهم به‌یک‌باره را هم می‌توان خروج پول هوشمند دانست. بنابراین خرید و فروش حجم بالای یک سهم در زمان کوتاه و به‌یک‌باره را می‌تواند از نشانه‌های وجود پول هوشمند در آن بازار باشد.

علاوه بر بررسی حجم معاملات مقایسه تعداد خریداران و فروشندگان سهام نیز میتواند از جمله روشهایی بررسی ورود و یا خروج پول هوشمند دانست.

به عنوان مثال اگر در این بررسی مشاهده شود که تعداد خریداران و یا فروشندگان یک سهم نسبت به حجم معاملات آن عددی کوچکتر است. میتوان نتیجه گرفت که پای ورود و یا خروج پول هوشمند در میان است.

نکته پایانی:

ورود و خروج پول هوشمند در بازار کریپتو به منزله ایجاد پامپ و دامپهای یکباره در برخی ارزهاست. بازار سازی و ایجاد قیمتهای جدید در مورد ارزها میتواند باعث گمراهی کاربران خرد شود. در برخی موارد با استفاده از تزریق پولهای هوشمند راگ پول و کلاهبرداریهای زیادی شود. با بررسی مواردی چون مارکت کپ و تاریخچه یک ارز و همچنین اطلاعات معاملاتی تکنیکال به راحتی میتوانید وجود سرمایه های حقیقی و یا سرمایه های هوشمند را از یکدیگر تشخیص دهید.

منبع فرعی