اکثر مردم ماینینگ کریپتو را به عنوان راهی برای ایجاد کوین‌های جدید می‌دانند. با این حال، استخراج رمزارز شامل اعتبارسنجی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در شبکه بلاک چین و افزودن آن‌ها به دفتر کل توزیع می‌شود. مهم‌تر از همه، استخراج کریپتو از هزینه‌های اضافه ارز دیجیتال در یک شبکه توزیع جلوگیری می‌کند.

مانند ارزهای فیزیکی، زمانی که یکی از اعضا رمزارزی را هزینه می‌کند، دفتر کل دیجیتال باید با بدهکار کردن یک حساب و اعتبار دادن به حساب دیگر به روز شود. با این حال، چالش یک ارز دیجیتال این است که پلتفرم‌های دیجیتال به راحتی قابل دستکاری کردن هستند. بنابراین، دفتر کل توزیع شده بیت‌کوین، تنها به ماینرهای تایید شده اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را در دفتر کل دیجیتال به روز کنند و این کار به ماینرها مسئولیت مضاعفی برای ایمن کردن شبکه از  پرداخت هزینه‌های مضاعف می‌دهد.

در همین حال، کوین‌های جدیدی تولید می‌شوند که قرار است به عنوان پاداش به ماینرها برای تایید تامین امنیت شبکه داده شود. از آنجایی که دفتر کل توزیع شده فاقد یک اختیار متمرکز است، فرآیند استخراج برای اعتبارسنجی تراکنش ها بسیار مهم است. بنابراین، ماینرها با مشارکت در فرآیند اعتبارسنجی تراکنش که شانس آن‌ها را برای برنده شدن کوین‌های تازه ضرب شده افزایش می‌دهد، تشویق می‌شوند تا شبکه را ایمن کنند.

منبع

استخراج بیت‌کوین چیست؟

استخراج بیت‌کوین فرآیند ایجاد بلوک های معتبری هستند که سوابق تراکنش‌ها را به دفتر کل عمومی بیت‌کوین (BTC) اضافه می کند و به آن زنجیره بلوک (بلاک چین) می گویند. این یکی از اجزای حیاتی شبکه بیت کوین است زیرا به اصطلاح «مشکل دبل اسپندینگ» را حل می کند.

مشکل دبل اسپندینگ (دوبار خرج کردن) به موضوع نیاز به اجماع در مورد سابقه معاملات اشاره دارد. مالکیت بیت کوین را می‌توان از طریق رمزنگاری کلید عمومی (۱).به صورت ریاضی اثبات کرد. با این حال، رمزنگاری به تنهایی نمی‌تواند تضمین کند که یک کوین خاص قبلاً برای شخص دیگری ارسال نشده باشد.

برای تشکیل یک تاریخچه مشترک از تراکنش‌ها، فرد باید یک سفارش توافقی داشته باشد، به عنوان مثال، سفارش توافقی بر اساس زمان ایجاد هر تراکنش. اما هر ورودی خارجی می تواند توسط هر کسی که آن را ارائه می‌دهد دستکاری شود و شرکت کنندگان را ملزم می‌کند که به شخص ثالث اعتماد کنند.

در این مقاله از کوینینو در مورد نحوه ماینینگ کریپتو، نحوه استخراج بیت کوین، نحوه کار استخراج بیت کوین، هزینه استخراج بیت کوین، غیرقانونی بودن استخراج بیت کوین و مشکلات مختلف استخراج بیت کوین که ماینرها با آن مواجه هستند، بحث خواهیم کرد.

استخراج بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

 

ماینینگ (به طور کلی استخراج بلاک چین) از اهرم‌های اقتصادی برای ارائه روش‌های قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد برای سفارش‌گذاری داده‌ها استفاده می‌کند. اشخاص ثالثی که تراکنش‌ها را سفارش‌گذاری می‌کنند غیرمتمرکز هستند و برای رفتار صحیح پاداش‌های پولی دریافت می‌‌کنند. در مقابل، رفتارهای نادرست منجر به از دست رفتن منابع اقتصادی می‌شود، حداقل تا زمانی که اکثریت صادق باشند.

در مورد استخراج بیت کوین، این نتیجه با ایجاد زنجیره‌ای از بلوک‌ها به دست می‌آید که می توان از نظر ریاضی ثابت کرد که به ترتیب صحیح و با تعهد خاصی از منابع به هم متصل شده‌اند. این فرآیند به ویژگی‌های ریاضی هش رمزنگاری بستگی دارد که راهی برای رمزگذاری داده‌ها به روشی استاندارد شناخته می‌شود.

هش ها یک ابزار رمزگذاری یک طرفه هستند، به این معنی که رمزگشایی آن‌ها در داده‌های ورودی شان تقریبا غیرممکن است، مگر اینکه هر ترکیب ممکن آزمایش شود تا زمانی که نتیجه با هش داده شده مطابقت داشته باشد. پس، بیت کوین چگونه استخراج می‌شود؟

کاری که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین انجام می‌دهند اینگونه است: آن‌ها در هر ثانیه تریلیون‌ها هش را امتحان می‌کنند تا زمانی که موردی را پیدا کنند که شرایطی به نام «سختی» را برآورده کند. هم سختی و هم هش اعداد بسیار بزرگی هستند که در بیت‌ها بیان می‌شوند، بنابراین شرایط به سادگی مستلزم آن است که هش کمتر از سختی باشد.

سختی هر بلاک بیت کوین در هر ۲۰۱۶ بلاک – یا تقریباً در هر دو هفته – به عنوان حفظ زمان ثابت یک بلاک محاسبه می‌شود، که به مدت زمان لازم برای یافتن هر بلوک جدید در حین استخراج اشاره دارد.

هش تولید شده توسط ماینرها به عنوان یک شناسه برای هر بلوک خاص استفاده می شود و از داده‌های موجود در هر بلوک تشکیل شده است. مهم‌ترین اجزای هش عبارتند از ریشه Merkle – هش انبوه دیگری که امضای همه تراکنش‌ها در آن بلوک را محصور می‌کند – و هش منحصر به فرد بلوک قبلی.

این بدان معنی است که تغییر حتی کوچکترین جزء یک بلوک به طور قابل توجهی هش مورد انتظار آن را تغییر می‌دهد – و همچنین هش هر بلوک بعدی را نیز تغییر می‌دهد. گره‌ها فوراً این نسخه نادرست بلاک چین را رد می‌کنند و از شبکه در برابر دستکاری محافظت می‌کنند.

از طریق شرایط سختی، سیستم با توجه به زمان و برق صرف شده برای هش کردن از طریق ترکیب‌های ممکن تضمین می‌کند که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین،کار واقعی را انجام می‌دهند. به همین دلیل است که پروتکل اجماع بیت کوین “اثبات کار” نامیده می‌شود تا آن را از سایر انواع مکانیسم‌های ایجاد بلاک متمایز کند. برای حمله به شبکه، عوامل مخرب هیچ روشی جز بازسازی هش استخراج آن ندارند که برای دستکاری شبکه بیت کوین، میلیاردها دلار هزینه در بر خواهد داشت.

اما چقدر طول می‌کشد تا 1 بیت کوین استخراج شود ایجاد یک BTC معمولاً حدود 10 دقیقه طول می‌کشد، البته این مدت زمان تنها در مورد پردازنده‌های قوی صدق می‌کند و سخت افزاری که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنید تعیین کننده سرعت ماین (استخراج) بیت کوین است.

چرا بیت کوین استخراج کنیم؟

از بسیاری جهات، استخراج بیت کوین با استخراج طلا قابل مقایسه است. استخراج رمزنگاری شده بیت کوین یک عملیات کامپیوتری است که کوین جدیدی را تولید می‌کند. در عین حال معاملات و مالکیت ارز دیجیتال را نیز ردیابی می‌کند. استخراج بیت کوین و طلا هر دو انرژی بر هستند و می‌توانند پاداش‌های مالی قابل توجهی را نصیب استخراج کنندگان آن‌ها نماید.

بنابراین، می‌توانید با استخراج بیت کوین پاداش کسب کنید. برخی از ماینرهای بیت کوین استخرهای اشتراکی استخراج بیت کوین با سایر ماینرها ایجاد می‌کنند. گروه‌هایی از ماینرهایی که با هم کار می‌کنند شانس بیشتری برای کسب پاداش و تقسیم سود دارند. علاوه بر این، اعضای یک استخر ماینینگ برای اینکه بخشی از استخر باشند باید هزینه پرداخت کنند.

به عنوان چرایی دیگر در مورد استخراج باید بگوییم: اگر تمرکز شما روی پول نیست، اگر از بازی با کامپیوتر و یادگیری در مورد این فناوری جدید لذت می‌برید، ممکن است بخواهید بیت‌کوین استخراج کنید. به عنوان مثال، هنگام انجام پیکربندی استخراج بیت کوین، می‌توانید نحوه عملکرد رایانه و شبکه های مبتنی بر بلاک چین را نیز بیاموزید.

آیا استخراج بیت کوین ارزشش را دارد؟

برای یافتن پاسخ سوال فوق، لطفاً یک تحلیل هزینه و فایده (با استفاده از ماشین حساب های مبتنی بر وب) انجام دهید تا ببینید آیا استخراج بیت کوین ارزش تلاش شما را دارد یا خیر. تجزیه و تحلیل هزینه و فایده، روشی سیستماتیک است که سازمان‌ها برای تعیین اینکه کدام اقدامات باید انجام شود و از کدام اقدامات باید اجتناب شود استفاده می‌کنند.

ابتدا مشخص کنید که آیا مایلید سرمایه اولیه مورد نیاز را در سخت افزار سرمایه‌گذاری کنید و ارزش آینده بیت‌کوین و سطح دشواری آن را قبل از تخصیص منابع خود تعیین کنید. همچنین بسیار مهم است که میزان دشواری مربوط به ارز دیجیتالی را که می‌خواهید استخراج کنید بررسی کنید تا ببینید آیا عملیات استخراج سودآور خواهد بود یا خیر.

زمانی که قیمت بیت کوین و سختی استخراج کاهش می‌یابد، معمولاً به این معنی است که ماینرهای کمتری در حال استخراج بیت کوین هستند و به دست آوردن بیت کوین آسان‌تر است. با این وجود، انتظار می‌رود که ماینرهای بیشتری برای بیت کوین کمتری رقابت کنند، زیرا قیمت بیت کوین و دشواری استخراج بیت کوین رابطه مسقیم دارند، هر چه سختی استخراج بیشتر باشد، قیمت بیتکوین هم افزایش می‌یابد.

پرداخت ماینرهای بیت کوین چگونه است؟

شبکه می‌تواند کار انجام شده توسط ماینرها را در قالب ارائه پاداش برای تولید بلوک‌های جدید تشخیص دهد و در مقابل آن دو نوع پاداش را ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها بیت کوین جدیدی است که با هر بلوک ایجاد می‌شود و دیگری هزینه‌هایی که کاربران برای انجام تراکنش در شبکه پرداخت می‌کنند. اما، یک ماینر چقدر درآمد دارد؟

پاداش هر بلاک بیت کوین تازه ضرب شده، ۶.۲۵ بیت کوین تا می ۲۰۲۰ بوده که بیشترین درآمد ماینرها است. این مقدار تعیین شده، برنامه‌‌ریزی شده است تا در فواصل زمانی ثابت تقریباً هر چهار سال به نصف کاهش یابد تا در نهایت بیت کوین دیگری برای استخراج نباشد و تنها کارمزد تراکنش ها امنیت شبکه را تضمین کند.

تا سال ۲۰۴۰، پاداش بلاک به کمتر از ۰.۲ بیت کوین کاهش خواهد یافت و تنها ۸۰۰۰۰ بیت کوین از ۲۱ میلیون بیت کوین باقی خواهد ماند. تنها پس از سال ۲۱۴۰ ماینینگ عملاً پایان می‌یابد زیرا بیت‌کوین نهایی به آرامی استخراج می‌شود.

نمودار استخراج منابع بیت کوین در آینده

علیرغم اینکه پاداش بلاک در طول زمان کاهش می‌یابد، هالوینگ(۲) به میزان زیادی با افزایش قیمت بیت‌کوین جبران می‌شود. در حالی که این روند تضمینی برای نتایج آینده نیست، استخراج‌کنندگان بیت کوین از اطمینان نسبی در مورد چشم انداز خود برخوردار هستند. جامعه ماینینگ، از روند فعلی استخراج بسیار حمایت می‌کنند و هیچ برنامه‌ای برای حذف تدریجی آن مانند اتریوم، یکی دیگر از کوین‌های بزرگ قابل استخراج، ندارد. با ایجاد شرایط مناسب، ماینرهای مجزای بیت کوین می‌توانند مطمئن باشند که این سرمایه‌گذاری به سود خواهد رسید.

اگرچه ماینینگ یک تجارت رقابتی است، اما شروع آن هنوز نسبتا آسان است. در سال های اولیه بیت کوین، علاقه مندان به سادگی می توانستند برخی از نرم افزارها را در رایانه خود راه اندازی کنند و بلافاصله شروع به کار کنند. از آن روزها بسیار فاصله گرفته‌ایم، اما راه‌‌اندازی یک ماینر اختصاصی بیت کوین آنقدرها هم که در ابتدا به نظر می‌رسید سخت نیست.

ملاحظات و خطرات استخراج بیت کوین

علاوه بر ریسک مالی ناشی از عدم سود، ریسک‌های فنی نیز در مدیریت دستگاه‌های پرقدرتی مانند ASIC وجود دارد. تهویه بسیار مناسب برای جلوگیری از سوختن اجزای تجهیزات ماینینگ به دلیل گرمای بیش از حد تولید شده بر اثر کار مداوم سی پی یو، مورد نیاز است. کل برق مصرفی ماینر به عنوان گرما به محیط آن پراکنده می شود و یک ASIC احتمالاً قدرتمندترین وسیله در خانه یا محل کار شما خواهد بود.

همچنین  هنگام استخراج بیت کوین باید محدودیت های شبکه برق خود را به دقت در نظر بگیرید. شبکه برق خانه شما تا حداکثر سطح توان رتبه‌بندی شده است و هر پریز نیز رتبه‌بندی خاص خود را دارد. فراتر از این محدودیت‌ها می‌تواند منجر به قطعی مکرر یا آتش‌سوزی در محل شود. برای تعیین اینکه آیا راه‌اندازی استخراج بیت کوین شما ایمن است یا خیر، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

نگهداری منظم در برابر گرد و غبار و سایر عوامل محیطی نیز برای سالم نگه داشتن دستگاه‌های ماینینگ مورد نیاز است. در حالی که بروز خرابی در سیستم‌ها نسبتاً نادر هستند، و در صورت عدم نگهداری مناسب ASIC ها می‌توانند زودتر از زمان مورد انتظار از کار بیوفتند.

اگر چه ASIC های انفرادی ممکن است در سودآوری شکست بخورند، بزرگترین تهدید برای سودآوری آن‌ها این است که ممکن است منسوخ شوند. ماینرهای جدید و کارآمدتر در نهایت دستگاه‌های قدیمی‌تر را کنار خواهند زد.

نسل‌های تاریخی ماینرها مانند Bitmain S9 که در حدود سال ۲۰۱۶ عرضه شدند، تقریباً چهار سال دوام آوردند. با این حال، سرعت پیشرفت در فناوری محاسبات تا حد زیادی غیر قابل پیش بینی است.

استخراج بیت کوین از هیچ سرمایه‌گذاری دیگری مستثنی نیست و خطرات بالقوه برای آن نیز وجود دارد. امیدواریم این راهنما نقطه شروع مناسبی برای ارزیابی بهتر کار استخراج بیتکوین و رمزارزهای دیگر باشد.

نمودار مقایسه سود دهی ASIC

۱.یک کلید رمزنگاری که می‌تواند توسط هر کسی برای رمزگذاری پیام‌های در نظر گرفته شده برای یک گیرنده خاص بدست بیاید و استفاده شود، به طوری که پیام های رمزگذاری شده را می‌توان تنها با استفاده از کلید دومی که فقط برای گیرنده شناخته شده است (کلید خصوصی) رمزگشایی شود.

۲. Halving یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین‌‌ در چرخه زمانی تعیین شده.

منبع