چگونه از طریق Defi  درآمد غیر فعال داشته باشیم.

دیفای: (امور مالی غیر متمرکز) 

 

درآمد غیر فعال چیست؟

اصطلاح کسب درآمد واژه شیرینی است که تقریبا این روزها شکل سنتی آن در حال تغییر است. کسب درآمد غیرفعال‌ به درآمدی گفته‌ می‌شود که شما بدون انجام دادن کاری و صرفا به دلیل سرمایه‌گذاری یا فعالیت‌های پیشین خود درآمد دریافت می‌کنید. کسب درآمد از سرمایه‌گذاری در بورس، فروش ملک و یا درآمد حاصل از فروش محصولات و یا خدمات پیشین شما در فروشگاه‌های آنلاین از نوع کسب درآمد غیر فعال می‌باشد. اما در حوزه دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چینی چطور میتوان درآمد غیر فعال داشت؟

از  DeFi چه میدانید؟

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یک پیاده سازی موفق از فناوری بلاک چین است که عملکرد آن به عنوان جایگزین امیدوارکننده ای برای تامین مالی سنتی به حساب می آید. همانطور که از نام آن پیداست، DeFi یک اصطلاح عمومی است که برای انواع محصولات و خدمات مالی استفاده می شود که بر روی بلاک چین های غیرمتمرکز اجرا می شوند.

برنامه‌های کاربردی DeFi (DApps) برای حذف واسطه‌ها در تراکنش‌های مالی ساخته شده‌اند که از لحاظ تاریخی توسط موسسات مالی سنتی مانند بانک‌ها حمایت می‌شوند. فناوری DeFi این کار را با پیاده‌سازی مکانیزم اعتماد مبتنی بر بلاک چین انجام می‌دهد که امکان تراکنش‌های ایمن همتا به همتا (P2P) را بدون پرداخت کمیسیون به بانکها فراهم می‌کند.

موارد استفاده رو به رشد در مورد امور مالی غیرمتمرکز، راه های جدیدی را برای کسب درآمد غیرفعال برای سرمایه گذاران DeFi باز کرده است. برای ایجاد درآمد غیرفعال، سرمایه‌گذاران باید دارایی‌های DeFi خود را به عنوان منابعی برای تأیید تراکنش‌ها و اجرای فرآیندها بر روی مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) متعهد کنند.

در ادامه این مقاله از کوینینو به شرح چند گزینه مختلف برای کسب درآمد غیر فعال مبتنی بر  DeFi را بررسی میکنیم.

چند نمونه از روشهای سرمایه گذاری در  DeFi برای کسب درآمد غیر فعال:

  • فارمینگ.

  • استیکینگ.

  • وام دهی.

 

 فارمینگ  DeFi (ذخایر نقدینگی)

فارمینگ و یا استخراج سود در DeFi به فرآیند کسب ارزهای دیجیتال بیشتر با استفاده از دارایی های رمزنگاری موجود مربوط می شود. به عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری، فارمینگ (کشاورزی)  سرمایه گذاران را ملزم می کند که دارایی های رمزنگاری شده را در یک استخر نقدینگی مبتنی بر قرارداد هوشمند به اشتراک گذاشته و یا واگذار کنند. این استخر از ارزهای رمزنگاری شده سرمایه گذاری شده مجددا برای تامین نقدینگی در پروتکل های DeFi استفاده می کند و بخشی از هزینه های خریداری شده را به عنوان پاداش بین کاربران توزیع می کند.

مزارع (فارمهای) DeFi با استفاده از توکن های ERC-20 مانند اتر (ETH) برای سرمایه گذاری و پاداشها پشتیبانی میکند. محصول فارمینگ به گونه ای برنامه ریزی شده است که بالاترین بازده ممکن را کسب کند و یکی از سرمایه گذاری های پرخطر در دنیای درآمد غیرفعال مبتنی بر DeFi است.

استخرهای نقدینگی برای تسهیل تجارت کریپتو در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) استفاده می‌شوند، که در ازای آن، «سود» یا پرداختی را برای تکمیل وظایفی مانند تأیید تراکنش‌ها فراهم می‌کند. موفقیت بازده هر استخر به استراتژی های اجرا شده در قراردادهای هوشمند بستگی دارد. علاوه بر این، پرداخت نیز بر اساس ارزش پولی توکن های سرمایه گذاری شده توسط کاربر در استخر نقدینگی تعیین می شود.

در ییلد فارمینگ به وسیله وام دادن رمز ارزها در حوزه دیفای و گرفتن کارمزد در قالب ارز دیجیتال، می‌توانید به درآمد برسید. به نظر این راهکاری بسیار ساده بوده و هر تریدری می‌تواند بعد از خرید بیت کوین و اتریوم یا دیگر کوین‌ها، با وام ‌دهی، دارایی خود را افزایش بدهد. اما واقعیت چیز دیگری است.

یک ییلد فارمر مجبور به پیروی از استراتژی‌های پیچیده‌ای است. آن‌ها با هدف افزایش سودآوری، به طور مستمر دارایی دیجیتال خود را بین پلتفرم‌های مخصوص ارائه وام جابه‌جا می‌کنند. عملکرد آن‌ها در ارتباط با بهترین استراتژی ییلد فارمینگ در دیفای مرموز و مخفیانه است، چرا که یادگیری، پیروی و پیاده‌سازی یک راهکار مشخص توسط تعداد بیشتری از تریدرها، بهره‌وری آن را کاهش خواهد داد. به همین دلیل بعد از یادگیری یک روش جدید، نباید آن را علنی کنید؛ Yield Farming روشی رقابتی در سیستم مالی غیر متمرکز (دیفای) است. در اینجا خرید و فروشندگان ارز دیجیتال به کشاورزان تشبیه شده و آن‌ها باید در راستای کشت بهترین محصول به رقابت با یکدیگر بپردازند.

 

 استیکینگ در دیفای (به اشتراک گذاری)

وقتی اقدام به استیک کردن یک ارز دیجیتال می‌کنید، در واقع تبدیل به یک نود در شبکه آن می‌شوید (یک عضو موثر) و به بررسی تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاک چین می‌پردازید، همان‌ کاری که دستگاه‌های ماینر در شبکه کوین‌هایی نظیر بیت کوین و اتریوم انجام می‌دهند. البته در استیکینگ گره‌ها به جای ماینر (استخراج‌کننده)، ولیدیتور (اعتبارسنج) نام دارند.

اشتراک گذاری در DeFi شباهت های زیادی با فارمینگ دارد و بنابراین به عنوان انگیزه ای برای کاربران عمل می کند تا رمزنگاری خود را برای مدت طولانی تری نگه دارند. دقیقاً مانند کشاورزی بازده، کاربران باید دارایی‌های کریپتو خود را جایگزین یا قفل کنند تا اعتبارسنجی در بلاک چین شوند.

امکان Staking، تبدیل شدن به یک نود و دریافت پاداش فعالیت به عنوان یک نود اعتبارسنج در شبکه تمام رمز ارزها میسر نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از هر گونه اقدام شتاب‌زده، ابتدا اطلاعات خود را تکمیل کنید. به عنوان نمونه ممکن است به قصد استیک کردن، اقدام به خرید بیت کوین کنید، در حالی که به خاطر نوع الگوریتم اجماع شبکه این رمز ارز، Stake کردن آن امکان‌پذیر نیست. تا انتهای این مطلب اطلاعات کافی به دست خواهید آورد.

استیکینگ ارز دیجیتال

این اصطلاح برابر است با خرید یک رمز ارز و نگهداری آن در یک والت! به همین سادگی. این فرآیند شامل نگهداری وجوه در یک کیف پول ارز دیجیتال با هدف پشتیبانی از امنیت و عملیات شبکه بلاک چین است. به زبان ساده، استیک کردن عمل قفل کردن یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده برای دریافت پاداش است. برای درک بهتر، نحوه سپرده‌گذاری در بانک‌های سنتی را تصور کنید. در یک قرارداد این چنینی، مبلغی (مساوی یا بالاتر از کف تعیین شده) در یک حساب واریز، و ماهیانه سود دریافت می‌کنید. البته، اصل پول برای مدتی مشخص قفل خواهد شد.

اشتراک گذاری در DeFi شباهت های زیادی با فارمینگ دارد و بنابراین به عنوان انگیزه ای برای کاربران عمل می کند تا ارزهای دیجیتال خود را برای مدت طولانی تری نگه دارند. دقیقاً مانند فارمینگ، کاربران باید دارایی‌های کریپتو خود را جایگزین یا قفل کنند تا اعتبارسنجی در بلاک چین انجام شود.

به زبان ساده، استیکینگ به معنی دریافت سود به خاطر نگهداری یک ارز دیجیتال در مکانی مشخص همانند یک کیف پول یا حساب کاربری‌ یک صرافی است. به منظور استیک رمز ارز دو راه پیش پای هولدرها قرار دارد؛ راهکار نخست، نگهداری در کیف پول است. این روش استیکینگ سرد نام دارد. دومین روش، استیک کردن در دل یک صرافی کریپتوکارنسی است. این روش به دو صورت Locked و Flexible قابل انجام است که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 

وام دهی در دیفای

اصطلاح وام دهی ارز دیجیتال از مهم‌ترین خدمات پلتفرم های دیفای (DeFi) برای تحقق امور مالی غیر متمرکز برنامه ریزی شده است.

وام دادن یک اصطلاح عمومی است که برای انواع استراتژی های سرمایه گذاری که شامل درآمدهای غیرفعال از طریق ارزهای دیجیتال است، استفاده می شود. در وام دهی غیرمتمرکز یا DeFi، سرمایه گذاران می توانند. از طریق قراردادهای هوشمند از پیش برنامه ریزی شده مستقیماً با وام گیرندگان تعامل داشته باشند. به عبارت دیگر، پلتفرم‌های وام دهی DeFi به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا توکن‌های رمزنگاری خود را که می‌توانند توسط وام‌گیرندگان قرض داده شوند و در مدت زمان معینی با بهره بازپرداخت کنند، ثبت کنند.

قراردادهای هوشمند نه تنها به حذف خطرات مرتبط با وام دهی در امور مالی سنتی کمک می کند، بلکه نیازهای وثیقه را نیز ریشه کن می کند. با این حال، اکثر برنامه های وام دهی به بررسی پیشینه ای که برای کاهش خطرات اعتباری و تقلب ضروری است، نیاز ندارند.

وام‌دهی DeFi به عنوان یک سرویس همتا به همتا (P2P) عمل می‌کند که به وام‌گیرندگان اجازه می‌دهد در ازای پرداخت‌های به موقع بهره، مستقیماً از سایر سرمایه‌گذاران کریپتو وام بدهند. برخلاف وام‌دهی سنتی، قراردادهای هوشمند به کاربران در سرتاسر جهان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به واسطه، دارایی‌های کریپتو را ادغام و توزیع کنند.

علاوه بر این، فناوری بلاک چین، تراکنش‌های شفاف و غیرقابل تغییر را برای همه طرف‌های درگیر تضمین می‌کند.

 

ریسک درآمدهای غیرفعال مبتنی بر DeFi

هر شکلی از سرمایه گذاری با درجات مختلفی از خطرات همراه است که معمولاً با فرصتی به همان اندازه سودآور برای سود همراه است. در راه های کسب درآمد مبتنی بر DeFi، بزرگترین خطرات شامل کلاهبرداری، حملات هک و قراردادهای هوشمند ناقص یا بیش از حد گول زننده است.

از آنجایی که درآمدهای مبتنی بر دی‌فای به تعداد توکن‌های به‌دست‌آمده مربوط می‌شود، نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال ممکن است منجر به ضرر از نظر سود در طول یک بازار نزولی شود. در چنین مواردی، سرمایه‌گذاران تمایل دارند توکن‌ها را تا زمانی که قیمت بازار افزایش پیدا کند و سودهای غیرقابل تحقق را فراهم کند، نزد خود نگه دارند.

علاوه بر این، ریسک در استراتژی سرمایه گذاری DeFi می تواند به قصد صاحبان استخر نیز بستگی داشته باشد. از این رو، بررسی اعتبار ارائه دهندگان خدمات بر اساس پرداخت های بزرگ بسیار مهم است.

 

ردیابی

با روش‌های بسیار مختلف برای کسب درآمد غیرفعال در DeFi، پیگیری همه کیف پول‌های چندگانه شما در پلتفرم‌های مختلف می‌تواند کمی دردسرساز باشد.

در نتیجه، بسیاری از معامله‌گران DeFi اکنون از ردیاب‌ها یا تجمیع‌کننده‌های پورتفولیو استفاده می‌کنند. که به انواع پروتکل‌ها و کیف پول‌ها متصل می‌شوند و به شما امکان می‌دهند کل سبد خود را از یک داشبورد ارزیابی و مدیریت کنید. تجمیع کننده بازده با بهینه سازی روش های کسب سود، کارایی را به حداکثر می رساند. ممکن است متشکل از صدها مزرعه و خزانه باشد که از انواع خدمات غیرمتمرکز با مدل های مختلف تجاری سود می برند.

اما، از کلاهبرداران و  یا پروژه‌هایی که صرفاً می‌خواهند توکن‌های قفل شده شما را بدزدند و آنها را در استخرهای نقدینگی بازخرید کنند، و سرمایه‌های شما را تخلیه کنند، آگاه باشید. اطمینان حاصل کنید که مزارع و پلتفرم هایی که استفاده می کنید اعتبار خوبی دارند و قراردادهای هوشمند حسابرسی شده خارجی منتشر کرده اند.

از این رو، به سرمایه گذاران توصیه میکنیم قبل از تعهد به استخرهای نقدینگی، سهام دادن یا وام دادن، تحقیقات گسترده ای در مورد طرف های درگیر انجام دهند. برای شروع، از راهنمای کوینینو در مورد اصول DeFi را بررسی کنید تا درک بهتری از این اکوسیستم در حال رشد به دست آورید.