.آشنایی با چند اصطلاح پرکاربرد در دنیای معاملات دیجیتال

به دلیل افزایش علاقه سرمایه گذاران به معاملات فرکانس بالا یا همان (HFT)، فراگیری اصطلاحات مربوط به این حوزه برای متخصصین این صنعت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. منشا بسیاری از اصطلاحات HFT در صنعت شبکه‌های کامپیوتری است. با توجه به اینکه HFT خود مبتنی بر برنامه نویسی کامپیوتری فوق‌العاده سریع و نرم‌افزارهای پیشرفته است این عملکرد نیز قابل انتظار است. در این مقاله با کوینینو، به اختصار در مورد ۵ اصطلاح کلیدی HFT که لازمه درک مطالب مربوط به این صنعت است را بررسی میکنیم.

هم محلی Co-Location

هم محلی یا Co-Location، قرار دادن رایانه‌های متعلق به شرکت‌های HFT و معامله‌گران اختصاصی در همان مکانهایی که سرورهای رایانه صرافی در آن قرار دارند را میگویند . این امر به شرکت‌های HFT این امکان را می‌دهد تا به قیمت سهام یک ثانیه قبل از بقیه افراد سرمایه‌گذار دسترسی پیدا کنند. این کار تبدیل به یک تجارت پرسود برای صرافی‌ها شده. چرا که میلیون‌ها دلار از شرکت‌های HFT برای دادن امتیاز «دسترسی با تأخیر کم» را دریافت می‌کنند.

همانطور که مایکل لوئیس در کتاب (فلش پسران: شورش وال استریت) توضیح می‌دهد. تقاضای زیاد برای Co-Location دلیل عمده‌ای است که چرا برخی از بورس‌ها مراکز داده خود را به میزان قابل توجهی گسترش میدهند. در حالی که ساختمان قدیمی بورس اوراق بهادار نیویورک ۴۶ هزار فوت مربع را اشغال کرده بود. مرکز داده NYSE در Mahwah، نیوجرسی، تقریبا ۹ برابر بزرگتر است و ۴۰ هزار فوت مربع وسعت دارد.

تجارت فلش

نوعی معامله HFT که در آن یک صرافی اطلاعات مربوط به سفارش‌های خرید و فروش معامله گران در بازار را برای کسری از ثانیه قبل از اینکه اطلاعات در دسترس عموم قرار بگیرد. به شرکت‌های HFT «فلش» می‌کند. معاملات فلش بسیار بحث برانگیز است. زیرا شرکت های HFT از طریق این اطلاعات می توانند برای معامله قبل از سفارش گذاریها استفاده کنند، که می تواند به عنوان پیش فروش تعبیر شود.

سناتور آمریکایی چارلز شومر در ژوئیه ۲۰۰۹ از کمیسیون بورس و اوراق بهادار خواسته بود تا معاملات فلش را ممنوع کند. او میگوید، ایجاد یک سیستم دو سطحی  که در آن یک گروه ممتاز رفتار ترجیحی دارند. در حالی که سرمایه‌گذاران خرد و نهادی در ضرر ناعادلانه قرار میگیرند و از قیمت منصفانه برای معاملاتشان محروم میشوند، اصلا عادلانه نیست.

تاخیر یا Latency

زمانی که از لحظه ارسال سیگنال تا دریافت آن می گذرد را تاخیر یا همان لیتنسی میگویند. تاخیر کمتر مساوی سرعت بیشتر است. معامله گران با HFT هزینه های زیادی را برای به دست آوردن سریع ترین سخت افزار، نرم افزار و خطوط داده کامپیوتری صرف می کنند. تا سفارشات را با بیشترین سرعت ممکن اجرا کنند و مزیت رقابتی در معامله را  به دست آورند.

بزرگترین عامل تعیین کننده تأخیر، مسافتی است که سیگنال باید طی کند. طول کابل فیزیکی (معمولاً فیبر نوری) که داده ها را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می کند، تعیین کننده این مسافت هستند. از آنجایی که نور در خلاء با سرعت ۱۸۶۰۰۰ (۱۸۶ هزار مایل در هر ثانیه) حرکت می کند. یک شرکت HFT با سرورهایش که دقیقاً در یک صرافی قرار دارند، نسبت به یک شرکت رقیب که مایل ها دورتر قرار دارد، تاخیر بسیار کمتری و در نتیجه مزیت معاملاتی بیشتری دارد.

موتور تطبیق

نرم افزار الگوریتمی که هسته سیستم معاملاتی یک بورس را تشکیل می‌دهد و به طور مداوم سفارش‌های خرید و فروش را مطابقت می‌دهد. عملکردی که قبلاً توسط متخصصان در طبقه معاملات انجام می‌شد. از آنجایی که موتور تطبیق، خریداران و فروشندگان را برای همه سهام بر هم منطبق می‌کند، برای اطمینان از عملکرد روان بورس از اهمیت حیاتی برخوردار است. موتور تطبیق در رایانه های صرافی قرار دارد و دلیل اصلی این است که شرکت های HFT سعی می کنند تا جایی که ممکن است در نزدیکی سرورهای صرافی قرار بگیرند.

پینگ چیست؟

به تاکتیک وارد کردن سفارش‌های کوچک قابل فروش – معمولاً برای 100 سهم – به منظور اطلاع از سفارش‌های پنهان بزرگ در استخرها یا صرافی‌های تاریک پینگ میگن. پینگ را میتوانید شبیه به کشتی یا زیردریایی در نظر بگیرید. که سیگنال‌های سونار (اصطلاحی در مهندسی برق) را برای تشخیص موانع یا کشتی‌های دشمن ارسال می‌کند. در زمینه HFT، پینگ برای پیدا کردن «شکار» پنهان استفاده می‌شود.

عملکرد پینگ به این صورت است که شرکت‌های طرف خرید از سیستم‌های معاملاتی الگوریتمی برای تقسیم سفارش‌های بزرگ به سفارش‌های بسیار کوچک‌تر استفاده می‌کنند. و آنها را به طور پیوسته وارد بازار می‌کنند تا تأثیر سفارشات بزرگ در بازار را کاهش بدهند. به منظور تشخیص وجود چنین سفارش‌های بزرگی، شرکت‌های HFT پیشنهادات خود را در لات‌های 100 سهمی برای هر سهم در فهرست، ارسال می‌کنند.

هنگامی که یک شرکت یک “پینگ” (سفارش کوچک HFT) یا یک سری پینگ دریافت می کند که به HFT در مورد وجود یک سفارش بزرگ از سمت خرید هشدار می دهد. که ممکن است در یک فعالیت تجاری غارتگرانه شرکت کند که سود تقریباً بدون ریسک را به زیان طرف خرید تضمین می کند. که در نهایت قیمت نامطلوبی را برای سفارش بزرگ خود دریافت می کند. برخی از بازیگران تاثیرگذار بازار پینگ را به “طعمه” تشبیه میکنند. تنها هدف پینگ فریب دادن مؤسساتی با سفارشات بزرگ برای افشای سفارش های بزرگتر است.

منبع

ترجمه اختصاصی از کوینینو