کپی تریدینگ چیست؟ (Copy Trading)

همه ما به دنبال این هستیم که از افراد باتجربه استفاده کنیم و از روش های آنها کسب درآمد داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید، کسب سود از این بازار به مهارت‌ پیچیده‌ای نیاز دارد. که لازمه آن، بهره‌مندی از دانش گسترده‌ای درباره تحلیل بنیادی و تکنیکال است. با توجه به اینکه بیشتر معامله‌گران نمی‌توانند در اوایل دوران معامله‌گری، یک استراتژی معاملاتی برنده را توسعه دهند، کمک گرفتن از افراد خبره نقش مؤثری در تدوین پرتفوی بهتر برای آن‌ها ایفا می‌کند. برخی صرافی‌ها Copy Trading را برای این منظور تعریف کرده‌اند.

در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال کوینینو، میخواهیم با مفهوم کپی تریدینگ آشنا شویم.

 

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ (Copy Trading) روشی است که یک معامله‌گر تازه‌کار در بازار ارزهای دیجیتال، استراتژی یک معامله‌گر حرفه‌ای را بدون هیچ تغییری کپی و استفاده می‌کند. در واقع به شما امکان تعیین مقدار سرمایه‌گذاری و انتخاب ترید اصلی را انجام دهید و به راحتی تمام فعالیت تریدر اصلی را به صورت خودکار در ازای پرداخت هزینه کپی کنید.

 

کپی تریدینگ چگونه انجام می‌شود؟

انتخاب معامله‌گر ماهر و صرافی مناسب دو نکته اساسی در کپی تریدینگ ارز دیجیتال است. در ادامه، نکات ابتدایی در شروع این کار را بررسی می‌کنیم.

انتخاب معامله‌گر

بازده معامله شما همواره به سطح توانایی و مهارت معامله‌گری بستگی دارد که دنبال می‌کنید. باید آن‌ها را با دقت بررسی و سطح مهارتشان را در مؤلفه‌های خاصی مانند سودآوری معاملات، سطح ریسک، تعداد دنبال‌کنندگان و… تجزیه‌وتحلیل کنید.

انتخاب صرافی

ممکن است بخواهید اطلاعاتی درباره معامله‌گران مختلف به‌دست آورید. برای مثال، می‌توانید کپی تریدینگ در بینگ ایکس یا کپی تریدینگ در بای‌بیت را انتخاب کنید. در این صرافی‌ها تمام اطلاعات مورد نیاز در دسترس شماست. همچنین می‌توانید سوابق معامله‌گران را در داشبورد بررسی و نزدیک‌ترین گزینه به مؤلفه‌هایتان را انتخاب کنید.

معامله‌گران حرفه‌ای بخشی از سود دنبال‌کنندگان خود را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند؛ بنابراین، این سیستم‌ به نفع معامله‌گران خبره و همچنین کسانی است که آن‌ها را دنبال می‌کنند.

حتی می‌توانید از یک معامله‌گر به دیگری تغییر ‌وضعیت دهید؛ یا اینکه چند معامله‌گر را برای تنوع‌بخشی به سبد خود انتخاب کنید؛ اما باید مقدار بودجه متعلق به هر فرد را مشخص کنید. میزان وابستگی به معاملات کپی تریدینگ هم به انتخاب خود شماست؛ می‌توانید در کل معاملات فقط مشاهده‌گر باشید یا با اعمال تنظیمات خاصی نظرات خود را نیز اعمال کنید.

 

 

چرا کپی تریدینگ برای معامله‌گران جدید مناسب است؟

تا اینجا با مفهوم کپی تریدینگ آشنا شدیم، اما چرا Copy Trading برای تازه‌کاران و معامله‌گرانی که تازه با حوزه ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند جذاب تر و مناسب‌تر است؟ دنیای ارزهای دیجیتال علاوه بر هیجان‌انگیز بودن، ریسک‌پذیری زیادی هم می‌خواهد.

بنابراین فردی که تازه علاقه‌مند شده است نه تنها باید فرصت‌های معاملاتی مناسب را پیدا کند، بلکه باید آن را مدیریت کند که این نیازمند زمان، شناخت خوب از بازار و کنترل احساسات است. کپی تریدینگ این موانع را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و یک معامله‌گر پیرو می‌تواند معاملات یک معامله‌گر اصلی را کپی کند و به سود برسد.

در نتیجه باید بگوییم که معامله‌گر پیرو با استفاده از روش کپی تریدینگ علاوه بر کاهش ضرر در معاملات اولیه، می‌تواند به سود خوبی برسد.

کپی تریدینگ خوب است؟

مزایا و معایب کپی تریدینگ چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که کپی ترید برای شما مناسب است یا نه بهتر با مزایا و معایب آن آشنا شوید تا بتوانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

مزایا

  1. با استفاده از کپی تریدینگ، بخش سخت معامله از تحقیق و تحلیل بازار گرفته تا بررسی سود و زیان معاملات و… را معامله‌گر اصلی انجام می‌دهد و می‌توانید به راحتی کار او را کپی کنید!
  2. استفاده از استراتژی و افکار یک تریدر دیگر موجب تنوع پورتفولیوی شما می‌شود.
  3. می‌توانید پول خود را بر اساس یک استراتژی درست سرمایه گذاری کنید و نه احساسات عواطف. کپی تریدرها بسیار کمتر از انواع دیگر معامله‌گران دچار پانیک سل (Panic Sell) یا فومو (FOMO) می‌شوند.
  4. استفاده از کپی تریدینگ برای معامله‌گران ماهرتر می‌تواند در متنوع سازی سبد معاملاتی کمک کند و سایر استراتژی‌ها را نیز امتحان کنند.
  5. کپی تریدینگ اجازه می‌دهد خرید و فروش سرمایه گذاران دیگر را ببینید و به این صورت دانشی عمقی نسبت به طرز کار و روند بازار به دست بیاورید.
  6. با استفاده از کپی ترید نیاز به زمان گذاشتن برای تحلیل نمودار ندارید، در نتیجه زمان آزادتری برای انجام سایر کارها دارید.

معایب

  1. معاملات شما به خوبی معاملات معامله‌گر اصلی است که دنبال می‌کنید. انتخاب معامله‌گر اشتباه می تواند باعث از دست دادن پول شما شود.
  2. در کپی تریدینگ شما کنترل پرتفولیو خود را به فردی ناشناس می‌سپارید، ضمن اینکه هزینه‌ای هم باید بپردازید. گاهی برخی از معامله‌گران، مبلغی جهت کمیسیون نیز دریافت می کنند.
  3. در کپی ترید، معاملات شما کمی از معاملات تریدر اصلی عقب است و اگر بازار نوسان زیادی داشته باشد، ممکن است نتایج یکسانی نگیرید.

 

مقایسه کپی تریدینگ و میرور تریدینگ

بین کپی تریدینگ (Copy Trading) و میرور تریدینگ (Mirror Trading) تفاوت‌های جزئی وجود دارد. معنای میرور تریدینگ تقلید از یک استراتژی معاملاتی است.

می‌توان اینطور بیان کرد که کپی تریدینگ از میرور تریدینگ متولد شده است، با این تفاوت که کپی تریدر استراتژی معامله‌گر را کپی نمی‌کند، بلکه به‌صورت کورکورانه از آن پیروی می‌کند. اما در میرور تریدینگ، کاربر استراتژی‌ها را می‌بیند و هر کدام را به انتخاب خود اجرا می‌کند.

 

مقایسه کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ

سوشال تریدینگ یا ترید اجتماعی (Social Trading) و کپی تریدینگ هم تا حدودی به یکدیگر شبیه هستند. در سوشال تریدینگ معامله‌گر ایده‌های سرمایه‌گذاری را از شبکه‌های مختلف Social Trading جمع‌آوری می‌کند.

معامله‌گران در این شبکه‌ها ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و استراتژی‌های جدید را توسعه می‌دهند. اما در Copy Trading کاربر دقیقا پوزیشن معامله‌گر و نتایج او را تکرار کنند.

 

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که سودمندی کپی تریدینگ (Copy Trading) در بازار ارز دیجیتال تا حد زیادی به معامله‌گری بستگی دارد که تریدهایش را کپی می‌کنید. برای موفقیت بیشتر، باید حتما یک استراتژی مدیریت سرمایه خوب هم داشته باشید. پیش از شروع کپی تریدینگ ارز دیجیتال به دقت تریدرهای مختلف را بررسی و روش‌های درست اختصاص سرمایه را مقایسه کنید. در نهایت نیز معامله‌گری را انتخاب کنید که به اندازه کافی فعالیت می‌کند، چندین دنبال‌کننده دیگر نیز دارد و نرخ بازگشت سرمایه خوبی ارائه می‌دهد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که تریدرهای کاندید دید بلندمدت به بازار دارند یا کوتاه‌مدت. اگر از یک معامله‌گر بلندمدت کپی کردید، اما ترید خود را پس از یک هفته بستید، به احتمال زیاد ضرر خواهید کرد. علاوه بر پیدا کردن تریدرهای خوب، یکی دیگر از کارهایی که می‌توان به سودمندی شما کمک کند، سرمایه گذاری روی چند تریدر مختلف است. به این شکل ممکن است یک استراتژی بهینه و سودبخش را خیلی تصادفی پیدا کنید.

کپی تریدینگ در بازار ارز دیجیتال می‌تواند یکی از سودبخش‌تری استراژی‌های معاملاتی باشد. رونویسی و کپی کردن از معاملات تریدرهای حرفه‌ای موجب می‌شود علاوه بر خودکار بودن ترید های شما، فرصت یادگیری روند کار بازار را نیز داشته باشید و همزمان به دیگر کارهای خود برسید، چه بسا که دید شما به ترید تنها به عنوان یک درآمد جانبی و منفعل باشد. تنها لازم است که حتما به بررسی دقیق تریدرها بپردازید و یکی از بهترین‌ها را انتخاب کنید.