800 هزارمین بلوک بیتکوین ماین شد

روز گذشته، شبکه بیت کوین بلوک 800000 را استخراج کرده و به استخراج کننده ای که این بلاک را حل کرده بود، 6.25 بیت کوین تعلق گرفت. تا پیش از هاوینگ بعدی در سال 2024 کمتر از 40000 بلاک برای استخراج باقی مانده است.
800 هزارمین بلوک شامل، 3721 تراکنش در 1.64 مگابایت است. که با توجه به نرخ بیتکوین در روز گذشته (29 هزار و 815 دلار) انجام شده است.
Image
این نقطه عطف به طور گسترده ای در شبکه های اجتماعی توسط طرفداران بیتکوین و مفسران صنعت کریپتو برجسته شد.

منظور ارتفاع بلوک بیتکوین چیست؟

ارتفاع بلاک بیت کوین به مکان روی بلاک چین نسبت به تعداد بلاک های قبل از آن، بلوک پیدایش که بلوک پایه گذاری شبکه بود، اشاره دارد. بلوک‌ها شامل تراکنش‌ها و داده‌هایی هستند که توسط ماینرهای شبکه در بلوک‌ها دسته‌بندی شده‌اند. ارتفاع بلاک همچنین به عنوان معیار تغییرناپذیری بلاک چین بیت کوین عمل می کند. هرچه تعداد بلوک‌های بیشتری به زنجیره اضافه شود، قدرت محاسباتی بیشتری برای یک عامل مخرب لازم است تا بتواند بلوک‌های قبلی را دستکاری کند. ارتفاع بلوک همچنین به عنوان معیاری برای حفظ دشواری استخراج بیت کوین استفاده می شود. سختی ماینینگ شبکه‌های بلاک چین مبتنی بر اثبات کار به صورت دوره‌ای بر اساس کل قدرت محاسباتی شبکه و زمان استخراج تعداد معینی از بلوک‌های قبلی تنظیم می‌شود.

شبکه بیت کوین تقریباً هر 10 دقیقه یک بلاک جدید تولید می کند. اگر قدرت هش بیشتری به شبکه اضافه شود، این معیار را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور خودکار دشواری استخراج را هر دو هفته یکبار برای حفظ تعادل تنظیم می کند.

ارتفاع بلاک همچنین مقدار بیت کوینی را که برای اضافه کردن یک بلوک جدید به شبکه به ماینرها پاداش می‌دهد، دیکته می‌کند. بیت کوین به گونه ای طراحی شده که هر چهار سال یکبار و یا به ازای هر 210000 بلاک ماین شده یک رویداد نصف شدن پاداش ماینرها را دارد.

پاداش های ابتدایی استخراج بیتکوین

 

پاداش استخراج بلوک اولیه 50 بیت کوین در سال 2009 بود. قبل از آن در سال 2012 این پاداش به 25 بیت کوین، در سال 2016 به 12.5 بیت کوین و در سال 2020 به 6.25 بیت کوین فعلی کاهش یافت. رویداد نصف شدن پاداش یا همان (هاوینگ) بعدی باید در آوریل 2024 اتفاق بیفتد. و آخرین پاداش بلاک به 3.125 BTC کاهش میابد. این نصف شدن رویدادها از نظر تاریخی با افزایش قیمت عمده برای BTC و بازار گسترده تر ارزهای دیجیتال همزمان است.

در کمتر از یک سال تا هاوینگ بعدی، رویدادهای کلان بسیاری بر قیمت بیت کوین پس از رسیدن به بالاترین قیمت در سال 2021 یعنی در قیمت 69000 دلاری آن تأثیر گذار بوده. تحلیلگران و مفسران حدس می زنند که آخرین پرونده های صندوق های معامله شده در بورس بیت کوین از مدیران دارایی های جهانی BlackRock و Fidelity خبر از  علاقه مجدد نهادی به بیت کوین دارد.

در تاریخ 14 ساله بیتکوین چه گذشته است:

– تاکنون 19.437 میلیون بیت کوین استخراج شده است
– ۲۶۸.۷ هزار بیت کوین به عنوان کارمزد به ماینرها پرداخت شده است
– ماینرهای بیت کوین ۵۲.۵۹۳ میلیارد دلار درآمد دریافت کرده‌اند
– شبکه بیت کوین 867 میلیون تراکنش را با میانگین 1084 تراکنش در هر بلوک پردازش کرده است.
– همه داده های داخل بلاک چین بیت کوین در یک بسته 497 گیگابایتی وجود دارند.