آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin)

این روز ها تغریبا همه کجا که میریم یا از هر رسانه ای حرف از رمزارز ها و البته بیت کوین است،  اگر بخواهیم ارزدیجیتال بیت کوین را به زبان ساده برایتان تعریف کنیم اینگونه میگوییم که بیت کوین یک نوع پول دیجیتال است، که شما می توانید با استفاده از آن اقدام به سرمایه گذاری، کسب درآمد و حتی خرید و موارد دیگری همانند کارهایی که گفتیم انجام دهید. به صورت کلی باید گفت که با بیت کوین می توان کارهای بسیاری را در زمینه های مالی انجام داد. برای مثال شما می توانید با بیت کوین، سرمایه گذاری کنید، آن را خرید و فروش کنید و یا حتی می توانید با بیت کوین در فروشگاه های مختلف اقدام به خریداری محصول کنید.

در این مقاله از وبلاگ صرافی کوینینو به شما درباره ارز دیجیتال بیت کوین به صورت کامل توضیح میدهیم، فراموش نکنید که میتوانید خیلی راحت با بهترین قیمت از صرافی کوینینو بیت کوین خرید و فروش کنید.

 

نام فارسی بیت کوین
نام انگلیسی Bitcoin
نماد اختصار BTC
لوگو خرید ارز دیجیتال بیت کوین

 

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) با نام اختصاری BTC، یک سیستم پرداخت دیجیتالی و بین المللی می باشد که به افراد از سرتاسر جهان این اجازه را می دهد که از طریق اینترنت به اشخاصی دیگر انتقال دارایی و یا ارزش نمایند. فارغ از این که بین این افراد شناخت و یا اعتماد وجود داشته باشد یا نه. تامین امنیت انتقال ارزش و دارایی در بیت کوین برپایه علم ریاضیات بنا نهاده شده و از روش های رمزنگاری پیچیده به این منظور استفاده می شود. به همین خاطر به بیت کوین و دیگر سیستم های مشابه این چنینی “رمزارز” به انگلیسیcryptocurrency  می گویند. این رمزارز، به عنوان اولین و مهم‌ترین ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی، در سال 2009 توسط شخصی ناشناس که خود را ساتوشی ناکاماتو نامیده است ابداع و به جهانیان معرفی گردید. آدرس حساب های بیت کوین رشته ایی از اعداد و حروف به طول 26 تا 35 کاراکتر می باشند. ساخت آدرس جدید بیت کوین کاملا رایگان بوده و هر یک از کاربران شبکه بلاک چین می توانند برای خود آدرس بیت کوین بسازند. کاربران برای نگهداری بیت کوین های خود از سرویسی به نام کیف پول بیت کوین (Bitcoin Wallet) استفاده می نمایند که وظیفه آن مدیریت آدرس حساب کاربر و نمایش موجودی آن حساب می باشد. همچنین وظیفه مدیریت واریزها و برداشت های بیت کوین حساب کاربری مذکور را برعهده دارد. به منظور ارسال و یا برداشت بیت کوین از کیف پول، کاربر باید درخواست برداشت خود را امضا کند و با این کار اجازه خروج بیت کوین را از کیف پول خود صادر نماید. به این امضا اصطلاحاً کلید خصوصی (Private Key) می گویند. یکی از اصلی ترین دغدغه های امنیتی کاربران، محافظت از کلید خصوصی می باشد چرا که هر شخصی که به کلید خصوصی دسترسی داشته باشد عملا صاحب بیت کوین های آن آدرس خواهد بود. جذابیت بیت کوین در سال های اخیر، میل و رغبت مردم سرتاسر جهان را به خرید، نگهداری و کسب سود از محل خرید و فروش آن برانگیخته است و این امر باعث ایجاد بازارهای متعددی در سرتاسر دنیا شده است.

 

ویژگی های بیت کوین

  • بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون عدد است و دچار تورم نخواهد شد.
  • کارمزد تراکنش‌ها در این سیستم بسیار پایین‌تر از سیستم‌های بانکی است.
  • یک سیستم پرداخت همتا به همتاست که استفاده از آن نیاز به واسطه ندارد.
  • غیر متمرکز است. تحت کنترل هیچ سازمان، دولت یا شخص خاصی نیست.
  • تراکنش‌های بیت کوین شفاف و برای همه قابل رویت است.
  • در عین شفافیت، حریم خصوصی طرفین تراکنش حفظ می‌شود.
  • سرقت و هک کردن آن بسیار دشوار و تا حدودی غیر‌ممکن است.
  • امکان جعل کردن آن وجود ندارد.
  • تراکنش‌های بیت کوین غیرقابل بازگشت و لغو کردن هستند (تراکنش بیت کوین قطعی است).

 

استخراج بیت کوین

اوایل خیلی کار پیچیده ای نبود و حتی با کامپیوتر های شخصی هم قابل انجام بود، اما الان نه، نه تنها پیچیده شده بلکه حتی نیاز به دستگاه دارد! و از طرفی مردم به عنوان یک شغل به آن نگاه میکنند.

استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ بیت کوین (Bitcoin Mining) توسط افرادی به نام استخراج کننده یا ماینر (Miner) انجام می‌شود.

استخراج بیت‌کوین فرآیندی است که طی آن با  استفاده از سخت‌افزارهای ویژه کامپیوتردر شبکه بیت کوین، می‌تواند یک بلوک در زنجیره بلوکی ( بلاک چین) بیت‌کوین ایجاد کرد. کاربران مجهز به سخت افزار مناسب می‌توانند در تایید تراکنش و تولید بلوک، مقداری بیت‌کوین براساس میزان سختی لحظه‌ای به عنوان پاداش دریافت کنند. تمام مبادلات بیت کوین به شبکه بیت‌کوین مخابره می‌شوند و در کنار چند تراکنش دیگر، بلاکی را تشکیل می‌دهند که ماینرهای حاضر در شبکه باید اعتبار آن‌ را تایید کنند. وقتی بلاک پذیرفته شد، تراکنش در بلاکچین (که می‌توان آن را یک دفتر حسابرسی عمومی نیز در نظر گرفت) ثبت می‌شود. هر بار که این پروسه با موفقیت به پایان می‌رسد، شبکه یک بیت‌کوین تازه را میان ماینرها توزیع می‌کند و به این اتفاق پاداش بلاک گفته می‌شود.

 

امنیت بیت کوین

مطمئنن امنیت جزو ملاک های مهم است و احتمالا برای همه این سوال پیش میاد که امنیت بیت کوین چگونه است! برای همین بد نیست بدانید که، اطلاعات شبکه بیت کوین روی پایگاه داده مرکزی ذخیره نمی‌شود، بلکه اطلاعات کاربران روی سیستم شخصی آنها ذخیره می‌شود. لذا موضوع هک شدن سرور مرکزی و سرقت داده‌ها غیر ممکن است ولی به صورت کلی نمی‌توان گفت که امکان هک شدن بیت‌کوین به صورت کلی وجود ندارد. هرچند این احتمال بسیار کم باشد.

 

قیمت بیت کوین به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت بیت کوین به عوامل مختلفی ارتباط دارد. یکی از آنها میزان عرضه و تقاضای بیت‌کوین در صرافی‌ها و میزان توجه کاربران به این رمزارز است که قیمت بیت ‌‌کوین را مشخص می‌کند. گفتنی است هیچ فرد یا نهاد خاصی مسئولیت قیمت گذاری بیت‌کوین را برعهده ندارد.

اخبار مختلف نیز می‌توانند روی قیمت بیت کوین تاثیرگذار باشند. مثلا وقتی شرکت‌های بزرگ از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند یا برخی کشورهای روی خوش به معاملات آن نشان می‌دهند، چنین تصمیماتی روی قیمت افزایش تقاضا تاثیرگذار بوده و باعث افزایش قیمت می‌شود که به چنین اخباری فاندامنتال گفته می‌شود. عوامل تاثیرگذار در قیمت بیت ‌کوین به همین موارد ختم نمی شود، بلکه عوامل دیگری نیز می‌توانند روی قیمت بیت ‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بازار تاثیرگذار باشند. برای مثال وقتی راهکارهایی برای کاهش مصرف برق برای استخراج بیت کوین مطرح می‌شود، همین مورد به ظاهر ساده بر قیمت بیت‌ کوین تاثیر می‌گذارد.

 

فکر نمی‌کنم مساله‌ای مهم‌تر از بیت‌ کوین در طول زندگی‌ام وجود داشته باشد که روی آن تا به امروز کار کرده باشم و چیزی سودمندتر از این برای مردم وجود ندارد.

جک دورسی (Jack Dorsey)

 

چرا بیت کوین با ارزش است؟

بیت کوین جدا از حل مشکلات سیستم‌های مالی متمرکز، ویژگی‌های دیگری دارد که باعث ارزش بیشتر آن می‌شود. محدود بودن تعداد کل این ارز دیجیتال به ۲۱ میلیون BTC یکی از این ویژگی هاست. این محدودیت عرضه در تضاد کامل با پول‌های فیات است که چاپ آن‌ها هیچ محدودیتی ندارد. عرضه یکنواخت از دیگر ویژگی‌های این ارز دیجیتال است که باعث حفظ ارزش آن در طول زمان می‌شود. این کار باعث می‌شود تا بیت کوین مانند طلا ارزش خودش را در طول زمان حفظ کند. برخلاف طلا، بیت کوین می‌تواند به ۱۰۰ میلیون واحد کوچکتر تقسیم شود. این ویژگی BTC را برای انجام طیف وسیعی از تراکنش‌ها، کارآمدتر می‌کند. محبوبیت BTC روز به روز بیشتر می‌شود و کسب و کار‌های بیشتری این ارز دیجیتال را به عنوان یک واحد پولی قبول می‌کنند , در نهایت با پذیرش بیشتر این ارز به عنوان یک دارایی، ارزش آن نیز بیشتر می‌شود.

 

نتیجه گیری

بیت کوین تنها در بستر اینترنت خرید و فروش و همچنین توریع می شود و به نوعی یک توزیع الکترونیکی دارد. بیت کوین به صورت غیر متمرکز است یعنی اینکه هیچ شخص و یا نهاد و یا ارگان و یا حتی هیچ دولتی آن را کنترل نمی کند و این شبکه به صورت آزاد و بدون سانسور کار می کند. شبکه بیت کوین جز غیر متمرکز بودن، یک شبکه همتا به همتا نیز به حساب می آید.

 

خرید و فروش بیت کوین (Bitcoin) چگونه است؟

 

در حال حاظر صرافی ارز دیجیتال کوینینو، که به عنوان یک صرافی معتبر شناخته می شود امکان خرید، فروش و حتی نگهداری و ترید ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin) را برای کاربران با قیمت مناسب فراهم کرده است.

کافی است در اکسچنج کوینینو عضو شوید و شروع به انجام خرید و فروش سریع یا معاملات پیشرفته کنید.