مفهوم بازار گاوی و بازار خرسی در دنیای ارز دیجیتال

 

در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌راحتی به بررسی الگوهای موجود بپردازند؛ زیرا در این بازارها نهادی به‌عنوان واسطه وجود نخواهد داشت و همین موضوع سبب می‌شود تا امکان ایجاد اختلال در بازار تا حد زیادی کاهش پیدا کند. برای بررسی بازار ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که وجود دارد، اصطلاحات بازار خرسی و گاوی است که ما در این مقاله از وبلاگ صرافی کوینینو به توضیح درباره آن میپردازیم.

 

بازار گاوی (Bullish) چیست؟

وقتی بازار صعودی است، اصطلاح گاوی (Bullish) را به کار می‌بریم. این یعنی شرایط اقتصادی مناسب است و حجم بازار در حال افزایش است. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران حس مثبتی دارند و امیدوارند که قیمت ‌ها افزایش پیدا کند.

افزایش مداوم در قیمت دارایی‌ها در بازار صعودی با اقتصاد قوی و سطوح بالای اشتغال همراه است. این امر هم در مورد بازارهای ارزهای دیجیتال و هم بازارهای سنتی صدق می‌کند. بازار گاوی در ارز دیجیتال با افزایش ۴۰ درصدی قیمت طی یک تا دو روز سناریویی کاملا عادی است. این به این دلیل که بازارهای ارز دیجیتال نسبتا کوچک ‌تر از بازارهای سنتی هستند و بنابراین، نوسانات بیشتری دارند.

بازار صعودی تا زمانی ادامه دارد که عرضه بیش از تقاضا باشد. پس از مدتی گاوها به اصطلاح خسته می‌شوند و بازار تغییر می‌کند و به بازار خرسی (Bearish) تبدیل می‌شود!

 

بازار خرسی (Bearish) چیست؟

در مقابل بازار گاوی، بازار خرسی وجود دارد. بازار خرسی به شرایطی در بازار می‌گوییم که در آن ارزش ارزهای دیجیتال حداقل ۲۰ درصد کاهش یافته است و به کاهش خود ادامه می‌دهد.

مشخصه یک بازار نزولی، افت ۲۰ درصدی یا بیشتر در پی صعودهای قبلی است. به این ترتیب، قیمت‌ها پایین است و به طور مداوم کاهش می‌یابد. روند نزولی نیز بر دیدگاه سرمایه گذاران تاثیر می‌گذارد و الگوی نزولی بیشتری را تداوم می‌بخشد. این شرایط می‌تواند ناشی از سیاست‌های اقتصادی ضعیف، بحران‌های ژئوپلیتیکی، ترکیدن حباب های بازار و حتی بلایای طبیعی باشد.

سقوط (Crash)
هدف معامله‌گران ارزهای دیجیتال، خرید دارایی‌ها در بازار نزولی، به ویژه در زمان سقوط (Crash) است. با این حال، دانستن اینکه دقیقا چه زمانی یک بازار نزولی به پایان رسیده دشوار است. حدس اینکه چه ارزی سقوط می‌کند و کی اوج می‌گیرد، بیشتر به یک قمار شبیه است!

 

تفاوت‌ های بازار گاوی و خرسی

این دو بازار یک تفاوت ساده با هم دارند،‌ در بازار گاوی قیمت‌ها بالا می‌روند در حالی که در بازار خرسی قیمت‌ها افت می‌کنند.

یکی از تفاوت‌ های چشمگیر دیگر این دو در این است که بازارهای خرسی می‌توانند ثبات طولانی ‌تری داشته باشند. در این صورت قیمت‌ها به یک اندازه بالا و پایین می‌رود. در نتیجه، در بازار خرسی نوسانات بسیار کم است و معاملات کمی انجام می‌شود.

همچنین ممکن است این حالت در بازارهای گاوی نیز دیده شوند، اما در بازارهای خرسی بیشتر به چشم می‌خورد. جدای تمام این موارد، افت قیمت‌ها در این بازه زمانی طولانی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مطلوب نیست.

 

خصوصیات بازار گاوی و بازار خرسی

با این که شرایط بازارهای گاوی و خرسی توسط جهت آن شناسایی می‌شوند، اما در کنار جهت، ویژگی‌هایی وجود دارند که سرمایه‌گذاران باید از آنها اطلاع داشته باشند.

 

عرضه و تقاضا

در بازار صعودی، میزان تقاضا بالا و مقدار عرضه پایین است، به عبارتی دیگر، بسیاری از سرمایه گذاران می‌خواهند یک ارز دیجیتال را بخرند، اما تعداد کمی از تریدرها قصد فروش آن را دارند. در نتیجه، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد تا سرمایه‌گذاران بر روی به دست آوردن مقدار توکن عرضه شده، با یکدیگر رقابت کنند.

در بازار نزولی عکس این موضوع صادق است، بسیاری از تریدرها به دنبال فروش ارز دیجیتال خود هستند و تقاضا کمتر از میزان عرضه است. در نتیجه، قیمت توکن یا کوین کاهش می‌یابد تا سرمایه گذاران بیشتری بتوانند آن را به دست آورند.

 

تغییر در فعالیت اقتصادی

به خاطر این که ارزهای دیجیتال بخشی از یک اقتصاد بزرگ‌تر هستند، بازار آنها و اقتصاد اصلی به شدت به یکدیگر مرتبط هستند. یک بازار خرسی با یک اقتصاد ضعیف مرتبط است. بیشتر پروژه‌ها قادر به ذخیره سودهای عظیم نیستند؛ چون مشتریان با آنها احساس نزدیکی نمی‌کنند و یا اعتماد کافی را ندارند. این مستقیما بر روی میزان سودآوری آنها تاثیر می‌گذارد و بازار آنها را تضعیف می‌کند.

در یک بازار گاوی، برعکس این موضوع اتفاق می‌افتد، مردم پول بیشتری را در این پروژه‌ها خرج می‌کنند و این باعث می‌شود که اقتصاد آنها قدرتمند شود

 

روانشناسی سرمایه‌گذاری

به خاطر این که رفتار بازار توسط تریدرها تاثیر می‌پذیرد و شناسایی می‌شود، روانشناسی سرمایه گذاران و شناخت احساسات آنها می‌تواند تعیین کننده تصمیمات شما باشد، البته رفتار و عملکرد پروژه‌های سازنده رمز ارزها نیز بر روی این روند اثرگذار است.

در بازار خرسی احساسات بازار منفی است، سرمایه گذاران پول خود را تا زمانی که بازار به آنها سیگنال مثبت بدهد، خارج می‌کنند و یا به دنبال ارز های دیجیتال می‌گردند که دیدگاه و احساس مثبت‌تری به آنها دارند. در مجموع، نزول قیمت، اطمینان تریدرها را کاهش می‌دهد، به همین دلیل، آنها پول خود را خارج می‌کنند و با خروج پول از بازار، قیمت کاهش بیشتری را تجربه می‌کند.

 

چشم انداز سرمایه گذاران

روانشناسی سرمایه‌گذار و عملکرد بازار کریپتوکارنسی ارتباط نزدیکی با هم دارند. در یک بازار صعودی، افزایش قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود. درنتیجه، سرمایه‌گذاران بیشتری تشویق می‌شوند تا سرمایه‌گذاری‌های خود را با امید به دست آوردن سود خوب در بازار قرار دهند.

در بازار نزولی، تمایل سرمایه‌گذاران به ارزهای دیجیتال به طور کلی منفی است. به این ترتیب، برخی دارایی‌های خود را به دلیل وحشت به فروش می‌رسانند که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌شود و سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت رفتار مشابه سوق می‌دهد.

 

بازار کار

نرخ بیکاری نیز ارتباط نزدیکی با تغییرات در روند بازار دارد. در بازار گاوی، نرخ بیکاری در بحبوحه اقتصاد قوی‌ تر و قدرت خرید بهتر در میان مصرف کنندگان در حال کاهش است. با این حال، در طول بازارهای خرسی، شرکت‌ ها تمایل دارند تعداد کارکنان را کاهش داده و نرخ بیکاری را افزایش دهند. این امر همچنین باعث طولانی شدن بازار نزولی می‌شود زیرا مردم درآمد کمتری دارند و شرکت‌ها نیز درآمد کمتری به دست می‌آورند.

 

قیمت ها

نگاهی به قیمت‌های کنونی ارزهای دیجیتال یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای تعیین اینکه آیا در بازار صعودی هستیم یا نزولی است. علاوه بر این، افزایش قیمت دارایی‌ها نشان‌دهنده اعتماد بازار و رشد صعودی است. در مقابل، کاهش قیمت دارایی‌ها نشان‌دهنده اعتماد پایین و بازار نزولی است.

 

نقدینگی

بازار صعودی نقدینگی بالاتری دارد، که در آن ارز دیجیتال به دلیل اعتماد بالای سرمایه‌گذاران به بازده سریع و پایدار، می‌تواند با هزینه‌های تراکنش کمتر معامله کنند. از سوی دیگر، بازار نزولی به دلیل عدم اطمینان به شرایط عمومی بازار، نقدینگی کمتری دارد.

 

خرید در بازار گاوی بهتر است یا خرسی؟

تریدرهای ارز دیجیتال معمولاً در بازارهای نزولی به نفع کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، خرید می‌کنند. به این ترتیب، هنگامی که بازارهای صعودی ظهور می‌کنند، شانس بیشتری برای کسب سود قوی دارند. با این حال، خرید در طول یک بازار گاوی مزایایی نیز دارد. خرید در بازارهای صعودی می‌تواند به روند صعودی کمک کند و بنابراین می‌تواند با تقویت بازار، سود شما را نیز افزایش دهد.

هر دو استراتژی مانند هر تاکتیک دیگر در تجارت با خطراتی همراه هستند. بنابراین، نکته کلیدی این است که واقعاً بتوانید روندهای گذشته را درک کنید و با اخبار ارزهای دیجیتال به‌روز باشید. تا زمانی که در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، احتمالاً با چند بازار خرسی و گاوی مواجه خواهید شد، بنابراین بهتر است یاد بگیرید در هر دو سرمایه‌گذاری کنید.

 

نتیجه گیری

در بازارهای مالی دو نوع حرکت بازار وجود دارد؛ گاوی (Bullish) و خرسی (Bearish). بازار گاوی یا صعودی، حرکت مثبت بازار و رشد اقتصادی، و بازار خرسی یا نزولی حرکت منفی یا رکود بازار را نشان می‌دهند.

معمولا یک بازار زمانی خرسی است که قیمت بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته باشد و بازار گاوی زمانی است که قیمت بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد. به افرادی که با خوشبینی خود باعث افزایش قیمت می‌شوند، گاو می‌گویند و به افراد بدبینی که گمان می‌کنند سرمایه آنها در حال افت ارزش است و دست به فروش سرمایه خود می‌زنند، خرس می‌گویند.