پرتفوی یا سبد ارز دیجیتال چیست؟

 

پرتفوی یا سبد ارز دیجیتال، مجموعه‌ای از ارزهای است که ما خریداری کردیم، عموما این دارایی در کیف پول یا حساب‌های صرافی‌ها نگهداری می‌شود، هر چه قدر مقدار این ارزها چه از نظر تعداد چه از نظر مقدار بزرگتر باشد، یعنی سرمایه ما بیشتر است.

عموماً مردم بر فکر میکنند که پرتفوی یا همان سبد، فقط برای ارز دیجیتال است، اما این طوری نیست سهام، اوراق قرضه و پول نقد هسته یک سبد را تشکیل می‌دهند. اگرچه ما بیشتر به دارایی خودمان در ارز دیجیتال یا بورس، سهام یا پرتفوی میگیم، اما یک سبد ممکن است شامل طیف دارایی‌ها از جمله املاک، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و… هم به حساب میاد.

در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال کوینینو، ما به شما درباره پرتفوی یا سبد ارز دیجیتال توضیح می‌دهیم، پس همراه ما باشید.

 

سبد ارز دیجیتال چیست؟

 

پورتفولیو کریپتوکارنسی مجموعه‌ای از ارزهای رمزنگاری شده است که متعلق به یک سرمایه گذار یا معامله‌گر در بازارهای معاملاتی ارزهای دیجیتال است. پورتفولیوها از دارایی‌های مختلف از جمله آلت کوین‌ها و محصولات ارز دیجیتال تشکیل می‌شوند. آن‌ها مشابه پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری سنتی هستند، با این تفاوت که شما صاحب یک طبقه دارایی هستید.

 

شما می‌توانید سبد ارز دیجیتال خود را به‌صورت دستی با ابزارهای مختلف نرم‌افزاری بررسی و سود دارایی خود را محاسبه کنید. برای این کار، می‌توانید از یک ردیاب پورتفولیو استفاده کنید. ردیاب‌ها برای معامله گران روزانه و سایر تریدرهای کوتاه‌مدت ضروری هستند و ارزش‌هایی به سرمایه‌گذاران بلندمدت و هودلرها ارائه می‌کنند. به‌این‌ترتیب به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که از موجودی خود محافظت کنند.

 

بد نیست بدانید اگر نمیخواین نرم‌افزار خاصی استفاده کنید، کافی در صرافی ارز دیجیتال کوینینو ثبت نام کنید، بعد از ثبت نام یا باید ارز دیجیتال بخرید یا از صرافی‌های دیگه منتقل کنید به صرافی کوینینو، بعد از اینجام این کار شما خیلی راحت میتوانید مشاهده کنید مقدار دارایی شما چه قدر بوده است و از طرفی با یک حساب کتاب ساده میتوانید مقدار سود و ضرر را مقایسه کنید و اگر خرید یا فروشی داشتید میتوانید گزارش آن را ببینید.

 

تنوع در انواع مختلف ارزهای دیجیتال

 

خرید بیت کوین به عنوان شناخته شده‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان و بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، مورد علاقه بسیاری از تازه ورودان به معاملات ارزدیجیتالی است. اما نباید همه‌ی تخم مرغ‌های خود را نباید داخل یک سبد بگذارید! بنابراین یک پرتفوی (سبد ارز دیجیتال) متعادل نباید فقط شامل یک کوین به خصوص باشد، تا ریسک کلی معاملات را کاهش دهد.

تعداد ارزهای دیجیتالی زیاد است، مثل بیت کوین، اتریوم، تتر، شیبا، دوج و…، شما میتوانید سبد خودتان را تقسیم کنید و بگید میخوام از مثلا ۲ میلیون تومان دارایی که دارم، ۳۰٪ برای بیت کوین، ۳۰٪ برای اتریوم، ۲۰٪ استیبل کوین‌ها و ۱۰٪ NFT و ۱۰٪ دیگر را برای آلت کوین‌های دیگر داشته باشم.

البته دقت کنید، سعی کنید اگر با ارزهای دیجیتال آشنا نیستید حتما از یک فرد معتبر راهنمایی بگیرید.

 بیشتر بخوانید: آشنایی با ارز دیجیتال 

 

سبدهای رمز ارز متمرکز و متنوع

 

این عقیده که یک سبد کریپتوکارنسی باید متنوع باشد، بسیار رایج بوده و این استاندارد برای سرمایه گذاران است. با این حال، تخصیص سرمایه به دارایی‌های مختلف، جوانب مثبت و منفی خود را دارد. همانطور که گفتیم، یک سبد متنوع به کاهش ریسک و نوسانات کلی کمک می‌کند.

 

زیان‌ها را می‌توان با سود جبران کرد و در نتیجه موقعیت‌های شما را ثابت نگه داشت. پورتفولیو همچنین به شما این امکان را می‌دهد که از هر کوین سود کنید. همه سرمایه‌گذاری‌ها سودآور نخواهند بود، اما با تخصیص مناسب دارایی و تنوع، شانس شما برای کسب سود در دراز مدت افزایش می‌یابد.

 

هرچه پرتفوی شما متنوع‌تر باشد، با دقت بیشتری باید کل بازار را ردیابی کنید. اکثر معامله گران و سرمایه گذاران برای غلبه بر قوانین بازار و کسب سودهای کلان تلاش می‌کنند تا پرتفوی‌های متمرکز و دقیقتری را داشته باشند.

 

مدیریت یک پورتفولیوی متنوع، نیازمند مطالعه و تجربه دقیقی است. برای سرمایه‌گذاری عاقلانه، باید در مورد آنچه می‌خرید اطلاعات کامل داشته باشید. هر چه پرتفولیو بزرگتر باشد، تشخیص نحوه عملکرد آن دشوارتر است. اگر پورتفولیوی شما پر از دارایی‌های بلاک چین‌های مختلف است، برای دسترسی به آن‌ها باید از کیف پول‌ها و صرافی‌های متعدد مثل صرافی کوینینو استفاده کنید. تصمیم به تنوع به عهده شماست، اما حداقل مقدار کمی از تنوع همیشه توصیه می‌شود.

 

چگونه یک سبد ارز دیجیتال متعادل ایجاد کنیم؟

 

هر سرمایه گذار یا معامله‌گر ایده خود را در مورد اینکه یک سبد ارز دیجیتال متعادل باید چگونه باشد، دارد. با این حال، قوانین کلی و مناسبی وجود دارد که باید رعایت شود:

 

  1. سرمایه‌گذاری‌های موجود در پرتفوی خود را بر اساس سطوح ریسک تقسیم کنید: بالا، متوسط ​​و پایین. بر این اساس وزن آن‌ها را تعیین کنید. پورتفولیو با بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌های پرریسک قطعا متعادل نیست. چنین سرمایه‌گذاری‌هایی می‌توانند سودهای بزرگ و همچنین زیان‌های هنگفتی را به همراه داشته باشند. نمایه ریسک شما، به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است، اما همیشه بهترین کار این است که مقداری تنوع در پورتفولیوی خود ایجاد کنید.
  2. در صورت لزوم می‌توانید سبد دارایی‌های خود را مجدداً متعادل کنید. بازار ارزهای دیجیتال نوسان‌های بسیار زیادی دارد و شما باید بسته به شرایط فعلی تصمیم بگیرید.
  3. سرمایه جدید را به صورت استراتژیک تخصیص دهید تا از بارگذاری بیش از حد یک منطقه از پورتفولیوی خود جلوگیری کنید. وقتی از یک کوین سود زیادی به دست می‌آورید، ممکن است وسوسه شوید که پول بیشتری سرمایه‌گذاری کنید، اما تسلیم احساس طمع نشوید و به دقت در مورد هر گامی که می‌خواهید بردارید، فکر کنید.
  4. استیبل کوین‌ها می‌توانند نقدینگی سبد شما را تامین کنند. آن‌ها کلید بسیاری از پلتفرم‌های DeFi هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا سود خود را قفل کنید یا سریع و آسان از موقعیت خارج شوید.
  5. تحقیقات خود را در مورد تمام اطلاعات موجود انجام دهید. شما پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کنید؛ پس به نظر افراد غریبه اعتماد نکنید.
  6. به اندازه‌ای که می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. سعی کنید به صورت ایمن پیش رفته تا اگر روند نمودار ارز دیجیتال خریداری شده شما نزولی شد، از متحمل شدن ضررهای جدی جلوگیری کنید.

 

بازار ارزهای دیجیتال بستگی زیادی به وضعیت بیت کوین دارد، اما نباید از اهمیت متعادل کردن سبد ارز دیجیتال خود غافل شوید. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مختلف می‌تواند ضررهای ناشی از سقوط بیت کوین را جبران کند، بنابراین تنوع بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که متعادل کردن سبد فقط به نگه داشتن کوین‌های مختلف نیست. یک استراتژی صحیح ابزار مهمی در ایجاد سبد سهامی است که ریسک شما را برای سرمایه‌گذاری کاهش می‌دهد.