طی چند سال گذشته، علاقه عمومی به رمزارزها به شدت در نوسان بوده است. این نوع سرمایه‌گذاری توجه سرمایه گذارانی را به خود جلب میکند که علاقه آن‌ها به رمزارزها با گذشت زمان افزایش یافته است. تمرکز اصلی این علاقه بیت کوین بوده که میتوان آن را مترادفی برای میلیونرهای ارز دیجیتال و افزایش ثروت دیجیتال مردم دانست.

از زمان به وجود آمدن بیت کوین، صدها ارز دیجیتال دیگر از آن فورک و یا ایجاد شد. لایت کوین (LTC)، که یکی از فورکهای بیت کوین به حساب میاید، یکی از این آلت کوین‌ها است. آلت کوین در اصطلاح برای رمزارزهایی که بیت کوین نیستند به کار میرود. در حالی که لایت کوین بر اساس همان بلاک چین و سیستم تأیید اساسی بیت کوین به وجود آمده. در این مقاله از کوینینو، چندین تفاوت کلیدی آن با بیتکوین ممکن است شما را در تصمیم گیری و جهت دهی به علاقه مندیتان کمک کند.

چند تفاوت کلیدی:

بیت کوین و لایت کوین از الگوریتم های رمزنگاری متفاوتی استفاده می کنند: بیت کوین از الگوریتم رمزگذاری SHA-256 و لایت کوین از Scrypt استفاده می کند.
بیت کوین و لایت کوین هر دو ارزهای رمزنگاری شده ای هستند که از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می کنند.
لایت کوین می تواند تعداد بیشتری کوین نسبت به بیت کوین تولید کند.
ارزش بازار بیت کوین بسیار بالاتر از لایت کوین است.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین در سال 2011 توسط مهندس سابق گوگل، چارلی لی، راه اندازی شد که از طریق یک پیام ارسال شده در یک فروم محبوب بیت کوین، اولین “نسخه لایت بیت کوین” را اعلام کرد.
از زمان تأسیس، لایت کوین در واکنش به تمایل بیت کوین به استقرار متمرکز ایجاد شد.

به همین دلیل، لایت‌کوین بسیاری از ویژگی‌های بیت‌کوین را که لی و دیگر توسعه‌دهندگان احساس می‌کردند در مراحل اولیه آن به خوبی برای بیت‌کوین کار می‌کرد، به کار گرفتند. لایت کوین جنبه‌های دیگری هم دارد که تیم توسعه احساس می‌کرد که می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید. برخی از ویژگی های قابل توجه لایت کوین عبارتند از:

اثبات کار:

لایت کوین از اثبات کار استفاده می کند، اما به جای اینکه واحد پردازش مرکزی (CPU) یا واحد پردازش گرافیکی (GPU) تنها قدرت محاسباتی آن باشد اتکای آن دسترسی به مقادیر بسیار بالای حافظه است.

لایت کوین از Scrypt استفاده می کند:

Litecoin از Scrypt برای عملکرد هش خود استفاده می کند. Scrypt از SHA-256 استفاده می کند، اما نیازمند حافظه بسیار بالاتری برای انجام اثبات کار است. ظاهراً این مسئله باعث کاهش وابستگی آن به واحدهای حساب و منطق GPU (ALU) و در نتیجه ماشین‌های استخراج ASIC می‌شود. با این حال، ماشین‌های استخراج Scrypt ASIC در سال 2021 ایجاد شدند، بنابراین لایت کوین ممکن است نیاز به یافتن راه‌حل دیگری داشته باشد.

تفاوتهای کلیدی:

یکی از کلیدی ترین تفاوتهای بیت کوین و لایت کوین در عملکرد هشینگ آن است. همانطور که در قبل اشاره شد، بیت کوین از SHA-256 استفاده می کند که به سرعت در واحدهای ALU  پردازش گرافیکی، پردازش می شود.

ارزش بازار:

حوزه دیگری که در آن بیت کوین و لایت کوین به طور قابل توجهی با هم تفاوت دارند، ارزش بازار آنهاست. یعنی ارزش کل بازار دلاری تمام کوین های ایجاد شده. بیت کوین به دلیل توانایی آن برای استخراج توسط فارمهای بزرگ و استخرهای استخراج محبوبیت بیشتری دارد. همچنین، تقاضا برای آن به قدری افزایش یافته که نرخ مبادله دلاری بسیار بالایی دارد. لایت کوین ظرفیت بازار بسیار کمتری دارد زیرا بیت کوین عرضه کمتر و تقاضای بیشتری را ایجاد کرده است.

توزیع:

یکی دیگر از تفاوت های اصلی بین بیت کوین و لایت کوین به تعداد کل کوین هایی مربوط می شود که هر ارز دیجیتال می تواند تولید کند و به آن مارکت کپ گفته میشود. اینجاست که تمایز لایت کوین مشخص میشود. شبکه بیت کوین هرگز نمی تواند از 21 میلیون سکه بیشتر شود، در حالی که لایت کوین می تواند 84 میلیون سکه را در خود جای دهد.

در تئوری، این موضوع میتواند مزیت قابل توجهی برای لایت کوین به حساب بیاید. با این حال، عرضه و تقاضا در کنار احساسات مصرف کننده و سرمایه گذاران تعیین کننده قیمت کالاها به حساب میآیند. به نظر می رسد که هر دو معتقدند که بیت کوین با منافع، ارزش ها و اهداف مالی آنها همخوانی دارد، بنابراین قیمت آن منعکس کننده آن است.

سرعت تراکنش:

از نظر فنی تراکنش‌ها به صورت آنی در شبکه‌های بیت‌کوین و لایت‌کوین انجام می‌شوند. با این حال، زمان لازم است تا آن تراکنش‌ها توسط سایر شرکت‌کنندگان شبکه تأیید شوند. لایت کوین با هدف اولویت بندی سرعت تراکنش به وجود آمده است.

میانگین زمان تایید تراکنش شبکه بیت‌کوین (زمانی که طول می‌کشد تا یک بلوک تأیید شود و به بلاک چین اضافه شود) حدود 9 دقیقه در هر تراکنش است. با این حال، این مدت زمان بسته به ترافیک شبکه می تواند تغییر کند.این در حالی است که میانگین زمان تایید تراکنش شبکه برای لایت کوین چیزی معادل دو و نیم دقیقه است.

آیا لایت کوین بهتر از بیت کوین است؟

اینکه کدام یک بهتر است به هدف شما یعنی کاری که می خواهید با کوینهای خود انجام دهید و اینکه دیدگاه شما در مورد ارز دیجیتال چیست بستگی دارد. علیرغم اینکه لایت کوین ها سریعتر از بیت کوین تولید می شوند، بیت کوین ارزش بیشتری دارد. اگر میخواهید کوینی با ارزش بیشتری داشته باشید، بیت کوین انتخاب بهتری است اما اگر هدفتان جمع آوری سکه های بیشتری است نه صرفا ارزشمندتر، میتوانید لایت کوین را انتخاب کنید.

چند لایت کوین باقی مانده است؟

حجم مارکت لایت کوین دارای محدودیت 84 میلیون سکه است. تا کنون در حدود 70.52 میلیون کوین آن تا تاریخ  18 ژوئن 2022 توسط ماینرها استخراج شده است. بنابراین تا آن تاریخ، تقریباً 13.48 میلیون کوین باقی مانده بود.

چشم انداز آینده لایت کوین چگونه است؟

آینده لایت کوین به احساسات مصرف کننده و سرمایه گذاری در آن بستگی دارد. مقررات دولتی، شرایط اقتصادی، ارزهای رمزنگاری شده تحت حمایت دولت و موارد دیگر نیز می توانند بر روی ارزهای دیجیتال تأثیر گذار باشند و حتی این امکان وجود دارد که پیشرفت‌های فناوری باعث منسوخ شدن ارزهای دیجیتال شود.

چرا لایت کوین اینقدر ارزان است؟

لایت کوین دارای نرخ مبادله LTC/USD کمتر و قدرت خرید کمتری است. لایت کوین عرضه و تقاضای کمتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال دارد و تا حد زیادی به دلیل دیدگاه مصرف کننده و سرمایه گذار آن است.  اگر وسیله مبادله ای (مثل پول) بتواند کالاهای بیشتری بخرد، ارزش بیشتری دارد. اگر کالا یا سرمایه گذاریی برای مردم ارزش بیشتری داشته باشد، برای آن هزینه بیشتری پرداخت می کنند. در حال حاضر بیت کوین به عنوان دارایی با ارزش تری شناخته می شود، بنابراین ارزش آن بیشتر است.

سرمایه گذاری در رمزارزها و سایر پیشنهادات اولیه کوین (“ICO”) بسیار پرخطر و بر اساس حدث و گمان است و این مقاله توصیه ای از طرف کوینینو یا نویسنده برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایر ICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت کرد.

ترجمه اختصاصی از کوینینو

 

منبع