آشنایی با شبکه ERC-20 و TRC-20

 

تتر ERC20 و TRC20 در حال حاضر دو نوع اصلی دلار تتر در بازار ارزهای دیجتال هستند. تتر شبکه اتریوم (ERC-20) و تتر شبکه ترون (TRC-20) هر یک به دلیل فناوری که دارند، در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال درباره ” آشنایی با شبکه ERC-20 و TRC-20 ” توضیح میدهیم، اما  قبل از اینکه با ERC-20 و TRC-20 آشنا شویم، باید با مباحث دیگه ای هم بپردازیم، پس همراه ما باشید.

 

اتریوم چیست؟

 

قبلا در مقاله دیگری کامل درباره اتریوم صحبت کردیم، پس پیشنهاد میکنیم حتما مطالعه کنید، اما در همین حد بدانید که،  اتریوم یک سیستم بلاکچین محبوب ارز دیجیتال است که توکن ‌های کاربردی زیادی را پشتیبانی می ‌کند. این توکن ها در بلاک چین اتریوم خرید، فروش و مبادله می‌شوند. توکن ها در سیستم اتریوم، بیانگر طیف وسیعی از دارایی های دیجیتالی مانند ووچر، IOU  و حتی کاربردهای ملموسی چون اشیاء واقعی قابل لمس هستند. توکن ‌های اتریوم بیش از همه، قراردادهای هوشمندی هستند که در بلاک چین اتریوم کاربرد دارند.

 

یکی از شناخته‌شده ترین توکن های بلاکچینی، ERC-20  نام دارد که از تکنیک‌های استاندارد از طریق بلاکچین اتریوم به کار گرفته می‌شود. بسیاری از توکن های (ارزهای دیجیتال) شناخته‌شده مانند Maker (MKR)، Basic Attention Token (BAT)، Augur (REP) و OmiseGO (OMG)، از استاندارد ERC-20 برخوردار هستند.

 

توکن ERC-20 چیست؟

 

یکی از شناخته‌شده  ترین توکن های اتریوم ERC-20 است. این توکن ها ادغامی از تکنیک‌های استاندارد هستند که توسط قراردادهای هوشمند اتریوم به‌کار گرفته می‌شود و قواعدی را به وجود می‌آورد که باید توسط انواع توکن های اتریوم به اجرا درآید.

 

یک توکن ERC-20 از برخی از جهات به بیت کوین، لایت کوین و سایر رمزارزها شباهت دارد. توکن ERC-20 یک دارایی بلاک چینی ست که دارای ارزش بوده و امکان ارسال و دریافت آن وجود دارد. توکن ERC-20 به‌جای استفاده از بلاک چین خود، از شبکه اتریوم اعتبار دریافت می‌کند.

 

توکن ERC-20 طبق قواعد شناخته‌شده تعریف می‌شود. در اکتبر ۲۰۱۹ بیش از ۲۰۰۰۰۰ توکن ERC-20 در شبکه اصلی اتریوم وجود داشت. از مهم‌ترین بخش‌های حیاتی ERC-20 این است که لیست مشترکی از قواعد را پیروی می‌کنند که رعایت آن برای تمام توکن های اتریوم الزامی است. برخی از این قواعد شامل نحوه جابه‌جایی توکن، نحوه تأیید تراکنش، نحوه دسترسی کاربران به اطلاعات یک توکن و مجموع دارایی‌های یک توکن است.

 

بلاک چین ترون و توکن TRX

 

ترون یک سیستم کاربری بلاکچینی ست که به کمک تکنولوژی می‌تواند برای کاربردهای روزانه مورداستفاده قرار گیرد. در مقایسه با بیتکوین و اتریوم، تراکنش‌های بلاکچین ترون با سرعت بسیار بیشتری پردازش‌شده و ظرفیت تأیید ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه برای بلاکچین ترون وجود دارد. این پروژه به عنوان یک بستر نامتمرکز برای اشتراک‌گذاری محتوا و سرگرمی معرفی‌شده است. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ترون پروژه اشتراک‌گذاری فایل بوده که به بیت تورنت شهرت دارد و در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده است. توکن TRX ارز دیجیتالی شبکه ترون است. از این توکن می‌توان برای مقاصد مختلف استفاده نمود. همان‌طور که گفته شد، امکان ارسال و دریافت بیش از ۲۰۰۰ توکن TRX در ثانیه وجود دارد.

 

توکن TRC-20 چیست؟

 

توکن های TRC-20 از تمام مزایای توکن های ERC-20 برخوردار هستند. توکن های TRC-20 قراردادهای هوشمندی هستند که در بلاکچین ترون مورداستفاده قرار می‌گیرند. قبلاً چنین کاربردی را در توکن های ERC 20 نیز مشاهده کرده‌ایم که درواقع قراردادهای هوشمند بلاکچین اتریوم هستند.

 

البته توکن های ERC-20 در مقایسه با توکن های TRC-20 دچار مشکل حجم ترافیک بالا برای تأیید تراکنش‌ها و درنتیجه هزینه بالا و تجربه کاربری ضعیف‌تر هستند. توکن های TRC-20 به‌مراتب چالاک‌تر بوده و به همین دلیل اخیراً به محبوبیت زیادی بین کاربران (خصوصاً کاربران رمزارزهای پایدار) دست‌یافته‌اند.

 

برخی از توکن ها در شبکه ترون از استاندارد TRC-20 پیروی می‌کنند. احتمالاً بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پروژه از توکن های استاندارد TRC-20، توکن Tron-USDT است. به گزارش کوین دسک در سال ۲۰۲۱ میزان اطلاعات در تراکنش‌های تتر در بستر ترون از تعداد تراکنش‌های تتر در بستر اتریوم پیشی گرفته است. این مسئله نشان از این واقعیت دارد که هزینه‌های تراکنش در بستر اتریوم تبدیل به یک مشکل جدی شده است. این موضوع باعث انتقال سریع‌تر و ارزان­تر رمزارز USDT در بلاکچین ترون نسبت به بلاکچین اتریوم شده است.

 

از پروژه‌های شناخته‌شده دیگری مثل Revain، Just و Maker DAI می­توان به عنوان نمونه‌های موفق توکن های TRC-20 نام برد.

 

هر فردی می‌تواند از این شبکه عمومی بلاک چین برای ایجاد توکن TRC-20 و اعتبار بخشیدن به آن استفاده نماید. از همین جهت، توکن های TRC-20 نیز از قواعد اولیه مشابهی برای مبادلات بین اپلیکیشن های مختلف در بلاک چین ترون استفاده می­کنند.

 

 بیشتر بخوانید: آشنایی با تتر 

 

شباهت و تفاوت ERC-20 و TRC-20 در چیست؟

 

توکن های TRC-20 در چندین مورد به توکن های ERC-20 در بلاک چین اتریوم شباهت دارند. این توکن ها در بلاک چین ترون ایجادشده و به تبعیت از آن، از استاندارد ویژه‌ای برخوردار هستند. همچنین آدرس‌های واریز و برداشت توکن های  ERC-20 در بلاک چین اتریوم و آدرس‌های واریز و برداشت TRC-20 در بلاک چین ترون تشکیل‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. مزیت استفاده از هر دو توکن ERC-20 و TRC-20 در این است که زمانی که یکی از این دو شبکه با اختلال و ترافیک مواجه شود می‌توان از آن یک، برای انتقال دارایی‌هایی باارزش مشابه استفاده نمود.

 

مهم‌ترین تفاوت ERC-20 و TRC-20، دو استاندارد در توکن های بلاکچینی به‌عنوان شبکه‌های انتقال ارز دیجیتال، در سرعت و هزینه تراکنش‌ها است. اجازه دهید تفاوت‌های این دو توکن ERC-20 و TRC-20 را با ذکر یک مثال توضیح دهیم. برای درک تفاوت این دو نوع از استاندارد در قراردادهای هوشمند اتریوم و ترون به مثال USDT دقت کنید. رمزارز پایدار  USDT از پشتوانه دلار آمریکا برخوردار است. در حال حاضر امکان تولید، نگهداری و انتقال USDT از طریق قرارداد هوشمند در بلاکچین ترون وجود دارد. این کار به‌صورت شفاف، با سرعت بسیار زیاد و با هزینه‌ای نزدیک به صفر انجام می‌شود. مهم‌ترین مزیت استفاده از پروتکل ترون برای انجام تراکنش این است که به‌طور مثال در شبکه ترون برای برداشت USDT از حساب خود هزینه‌ای معادل ۰.۱ USDT از شما دریافت می‌شود. در حال که برای برداشت USDT در شبکه اتریوم مبلغ ۱۷ USDT از حساب شما کسر خواهد شد. اکنون می‌توانید این میزان از هزینه را با هزینه برداشت USDT از حساب اتریوم خود مقایسه کنید.

 

هرچند که اتریوم بزرگ‌ترین پلتفرم درحال‌توسعه در صنعت ارز دیجیتال است اما اخیراً توجه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال به بلاک چین ترون با افزایش چشمگیری مواجه بوده است. می‌توان از عدم توانایی شبکه اتریوم برای پردازش فوری تراکنش‌های مرتبط با قراردادهای هوشمند و هزینه زیادی که به کاربران تحمیل می‌شود، به‌عنوان مهم‌ترین عواملی نام برد که باعث گرایش کاربران به سمت توکن های TRC-20 شده است.

 

اتریوم یک بلاک چین محبوب بین کاربران رمز ارزهاست که تعریف و جابه‌جایی دارایی‌های مختلف از طریق این سیستم را امکان‌پذیر می‌کند. آنچه که بیش از همه باعث محبوبیت اتریوم شده، پشتیبانی این شبکه بلاکچینی از اپلیکیشن های نامتمرکز است. بیزینس ها و نرم‌افزارهای مختلف برای فعالیت‌های مالی خود از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند که این قراردادها خود از استانداردهای مختلفی پیروی می‌کنند. یکی از این استانداردهای شناخته‌شده استاندارد ERC-20 است.

 

ترون نیز یک سیستم بلاکچینی ست که آن را می‌توان به‌نوعی رقیب اتریوم دانست. ترون در ابتدا در بستر اتریوم تشکیل شد و سپس بلاک چین خود را راه اندازی کرد. هدف نهایی ترون تبدیل‌شدن به یک بلاک چین قدرتمند و پرسرعت و پلتفرمی برای نرم‌افزارهای نامتمرکز است. به همین منظور ترون از استاندارد TRC-20 استفاده می‌کند. کامیونیتی ترون خوشبین هستند که بتوانند در بحث مقیاس‌پذیری، سرعت و هزینه مبادلات، گوی سبقت را از اتریوم برند. شباهت‌های زیادی بین توکن‌های ERC-20 و TRC-20 به لحاظ ساختاری وجود دارد. اما مهم‌ترین تفاوت ERC-20 و TRC-20 سرعت و هزینه تراکنش‌ها است. در حال حاضر میزان سرعت در تراکنش‌های  TRC-20 بیشتر و هزینه‌های تراکنش در آن به‌مراتب کمتر از توکن های ERC-20  است.

مزایای توکن‌های TRC20

توکن‌های TRC20 مزایا و کاربردهای زیادی دارند که ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذاران برای تریدینگ خود به دنبال این کاربردها باشند. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:
  1. بدون کارمزد و هزینه معامله: اصلی‌ترین مزیت توکن‌های TRC20 نسبت به توکن‌های TRC10، عدم وجود حق کمیسیون است و کاربران برای انجام معاملات با این توکن‌ها هیچ کارمزد و هزینه اضافی پرداخت نخواهند کرد.
  2. پهنای باند: هردوی این توکن‌ها به‌اندازه‌ای محدودیت پهنای باند دارند. به‌طور مثال؛ هر معامله یا تریدینگ توکن‌های TRC20، به‌طور متوسط از ۲۵۰ واحد پهنای باند استفاده خواهد کرد.
  3. انرژی: توکن‌های TRC20 علاوه بر پهنای باند برای انجام معاملاتی که با محدودیت‌های خاصی همراه هستند، مقدار خاصی انرژی مصرف می‌کند. انرژی را می‌توان با مسدود کردن حساب برای ۲ تا ۳ روز افزایش دارد تا میزان انرژی توکن‌های TRC20 افزایش یابد.

جدای از این مزایا، توکن‌های TRC20 ویژگی‌ها و امکانات خاصی هم دارند که می‌تواند برای برخی بسیار مفید واقع شود، ازجمله:

  1. مبادلات توکن
  2. انتقال داده‌ها بدون محدودیت
  3. به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از طریق دفترهای عمومی ردیابی کرد.
  4. پشتیبانی از چند سیستم‌عامل مختلف
  5. مدیریت و ذخیره دفتر عمومی
  6. امنیت و رمزنگاری قوی
  7. شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا
  8. تعداد تراکنش‌های زیاد در هر ثانیه
  9. مقیاس‌پذیری بالا
  10. مکانیسم توزیع مجدد پاداش‌ها
  11. پشتیبانی از توکن‌های متعدد کیف پول مانند ترون، تتر و …
  12. رابط کاربری خوب
  13. ساختار مؤثر توکن‌ها
  14. سیستم‌های ذخیره‌سازی محبوب
  15. کیف پول‌های ترون و مکانیسم ادغام
  16. امکانات کاوش بلاک‌چین