ENS چیست؟

از آنجایی که فضای رمزارزها بسیار فنی است، می‌تواند برای کاربرانی که به تازگی وارد این حوزه میشوند و یا افراد غیر مسلط به این فن آوری غافلگیر کننده باشد.

به عنوان مثال، تراکنش های رمزنگاری شده را در نظر بگیرید. برای ارسال یک پرداخت کریپتو، به یک آدرس کیف پول عمومی طولانی نیاز دارید که از یک رشته ارقام و حروف الفبا تشکیل شده باشد که به نظر بی معنی و پیچیده به نظر می رسد. علاوه بر این، کاربران برای هر ارز دیجیتال آدرس عمومی متفاوتی دارند که مدیریت آن را برای مبتدیان دنیای رمزارزها دشوار و گیج کننده می کند.

ENS، مخفف Ethereum Name Service، قصد دارد با اجازه دادن به کاربر برای ایجاد یک نام مستعار جهانی برای همه آدرس‌های عمومی و وب‌سایت‌های غیرمتمرکز شما، فضای رمزارزها و فضای غیرمتمرکز مالی را کمی ساده‌تر کند. به جای داشتن یک رشته کد غیرقابل خواندن برای هر آدرس رمزنگاری، یک دامنه ENS واحد مانند ترکیبی از نام خودتان و با پسوند ETH مانند علی “Ali.eth ”  خواهید داشت که می‌توانید هر نوع رمزارز و NFT را دریافت کنید.

به طور خلاصه، ENS یک سرویس جستجوی نام است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده و به کاربران رمزارزها اجازه می دهد که آدرس هایی که تنها توسط ماشین قابل خواندن و درک کردن هستند را به آدرس های قابل خواندن توسط انسان ترجمه کنند. آن را به عنوان یک تولید کننده نام مستعار برای آدرس های عمومی اتریوم در نظر بگیرید که هدف آن دسترسی بیشتر به ارزهای دیجیتال است.

برای مثال دوستتان می‌خواهد هدیه ای نقدی  را با ارز دیجیتال به شما پرداخت کند. برای انجام این کار، باید آدرس عمومی اتریوم خود را که از 42 کاراکتر هگزا دسیمال تشکیل شده است، به اشتراک بگذارید که ممکن است چیزی شبیه این کد «0xDC25EF3F5B8A186998338A2ADA83795FBA2D695E» باشد. این کد معادل شماره شبای بانکی شماست که به جای  دیگران امکان می‌دهد رمزارز را به کیف پول شما ارسال کنند. با ENS، می‌توانید یک «نام مستعار» برای آدرس عمومی خود ایجاد کنید، بنابراین به‌جای اشتراک‌گذاری آن رشته پیچیده از کاراکترها با دوست خود، پیوندی مانند «Ali.eth» خواهید داشت که به‌طور خودکار به آدرس عمومی شما متصل می‌شود.

منبع | منبع