آشنایی با ارز دیجیتال اتریوم

 

نام فارسی اتریوم
نام انگلیسی Ethereum
نماد اختصار ETH
لوگو خرید ارز دیجیتال اتریوم

 

دنیای ارز دیجیتال فقط بیت کوین نیست، اگر کمی درباره ارز های دیجیتال تحقیق کرده باشید متوجه می شوید که اتریوم هم بعد از بیت کوین یکی از ارز های دیجیتالی معروف است!

بد نیست بدانید که بسیاری از پروژه های موفق بر پایه اتریوم ایجاد شدند، عده ‌ی زیادی معتقدند که به ‌وجود آمدن شبکه اتریوم، انقلابی در حذف واسطه‌ های مالی بود، عده ‌ی دیگری هم عقیده دارند که اتریوم اولین قدم در ایجاد تحولی عظیم در آینده تکنولوژی‌ های مالی را برداشته و حالا در حال تکمیل کردن این مسیر برای خود و دیگر پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌ چین است.

همه میدانیم که اولین ارز دیجیتال یا همان رمز ارز بیت کوین بوده، اما باید قبول کنیم که  اتریوم دروازه‌ای جدید در دنیای ارز دیجیتال برای همه باز کرد.

 

اتریوم چیست؟

اتریوم یک پلتفرم متن باز و محاسباتی مبتنی بر فناوری بلاک چین است که توسعه ‌دهندگان را قادر می‌سازد اپلیکیشن ‌های غیرمتمرکزی مانند قراردادهای هوشمند و سایر برنامه‌های پیچیده حقوقی و مالی را در بستر آن ایجاد کنند.

اتریوم مانند بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده به شما امکان انتقال پول دیجیتال (در قالب ارز دیجیتال ETH) را می ‌دهد.

 

خالق اتریوم کیست؟

شبکه اتریوم توسط ویتالیک بوترین در سال 2013 ایجاد شد، بوترین در سال 1994 در شهر کولومنا که واقع در کشور روسیه به دنیا آمد اما در 6 سالگی به همراه خانواده خود به کانادا مهاجرت کرد.

ویتالیک بوترین یک کودک نابغه بود، در کانادا و در مقطع ابتدای بورسیه ” کودکان با استعداد ” را گرفت، و از طرفی  علاقه زیادی به اقتصاد داشت و در سن کم اعداد 3 رقمی را 2 برابر سریعتر از هم سن های خودش در ذهن حساب می کرد.

بوترین در یک پست وبلاگی در سال 2013 با عنوان “اتریوم: پلتفرم نهایی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز” مطرح شد. بوترین در پست خود، ایده‌ای برای یک بلاک چین مبتنی بر ماشین تورینگ کامل توصیف کرد؛ یک کامپیوتر غیر متمرکز که با صرف وقت و منابع کافی، می‌تواند هر برنامه‌ای را اجرا کند. تا پیش از خلق اتریوم، چنین ایده‌ای محدود به ذهن توسعه‌دهندگان بود و هنوز کسی نتوانسته بود آن را بر بستر بلاک چین پیاده‌سازی کند.

در سال 2014 شبکه اتریوم به صورت عمومی منتشر شد، این شبکه دارای چندین فرد اصلی بود که به عنوان توسعه دهنده فعالیت می کردند. این افراد عبارت اند از:

 

  • ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)
  • میهای آلیسی (Mihai Alisie)
  • آنتونی دی‌لوریو (Anthony Di Iorio)
  • گاوین وود (Gavin Wood)
  • جوزف لوبین (Joe Lubin)
  • چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)

 

پس از اینکه شبکه اتریوم، کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد، بنیاد اترویم چندین نمونه آزمایشی از پلتفمر اتریوم را آزمایش کرد که آخرین نمونه های آزمایش شده نیز Olympic می باشد.

 

” اتریوم با این هدف ایجاد شد که ما برای انجام امور زندگی مان نیازی به هیچ بانک، شرکت و سازمان دیگری به غیر از خودمان نداشته باشیم.”

جوزف لوبین (Joseph Lubin)

 

ویژگی های رمز ارز اتریوم

شبکه اتریوم، ویژگی های مختلفی دارد که این ویزگی ها سبب شده است تا این شبکه بین کاربران محبوب تر شود.

ویزگی های شبکه اتریوم:

  • اتریوم یک ” پلتفرم ” دیجیتال است که در بستر شبکه بلاکچین فعالیت می کند.
  • کسی نمی تواند فعالیت در این شبکه را متوقف کند حتی توسعه دهندگان اتریوم.
  • در شبکه اتریوم، در هر ثانیه 16 تراکنش انجام می شود.
  • در شبکه اتریوم شما می توانید قرارداد های هوشمند دیجیتالی به صورت غیر متمرکز ایجاد کنید.
  • شبکه اتریوم یک ارز با نام اتر دارد که شما می توانید با استفاده از این ارز به سرمایه گذاری و کسب درآمد بپردازید.
  • اتریوم به دنبال غیر متمرکز کردن همه چیز می باشد و این یعنی حذف تمام واسطه ها.
  • شبکه اتریوم، محدودیتی برای عرضه در ارز دیجیتال اتر ندارد. یعنی می توان گفت که اتر نامحدود است.
  • شبکه اتریوم امنیت مناسبی دارد که این امنیت مناسب را می توان به عنوان یکی از ویزگی های این شبکه عنوان کرد.
  • برای ذخیره سازی ارز دیجیتال این شبکه، کیف پول های زیادی وجود دارد چراکه بیشتر کیف پول ها از آن پشتیبانی می کنند.
  • قرارداد های هوشمند ایجاد شده را هیچ شخص و یا هیچ ارگانی نمی تواند کنترل کند و یا همانطور که گفتیم قرار داد های موجود در این شبکه غیر قابل توقف است و تنها با خرابی شبکه متوقف می شود.

 

تمامی این ویژگی ها دست به دست هم داده اند تا شبکه اتریوم را نسبت به دیگر شبکه های ارز دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین متمایز کند. به صورت کلی باید گفت که توسعه دهندگان این پلتفرم در تلاش اند تا همیشه یک پله از بقیه جلوتر باشند.

 

تفاوت بیت کوین و اتریوم چیست؟

 

با وجود این که هم بیت کوین و هم اتریوم از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، در ویژگی‌های زیادی با هم تفاوت دارند. بیت کوین می‌تواند در هر ثانیه حدود ۶ تراکنش را پردازش کند، این عدد برای اتریوم ۱۵ الی ۲۰ تراکنش در هر ثانیه است. پیش میشه نتیجه گرفت که سرعت انجام تراکنش‌های اتریوم بالاتر از بیت کوین است.

 

تفاوت بیت کوین و اتریوم فقط سرعت انجام تراکنش نیست. بیت کوین به وجود آمد تا به عنوان یک ارز دیجیتال بین‌المللی امکان معاملۀ همتا به همتا و ناشناس را فراهم کند. اما اتریوم اهداف بزرگتری دارد و می‌خواهد تکنولوژی بلاک چین را برای استفاده روزمره مناسب کند.

 

تفاوت اتریوم با اتر چیست؟

 

اتریوم در واقع نام شبکه بلاک چین و پروتکل مورد استفاده در این شبکه است. اما واحد پولی این شبکه، اتریوم نام ندارد، بلکه این واحدها تحت عنوان اتر شناخته شده و با نماد ETH نمایش داده می‌شوند. بنابراین “ارز دیجیتال اتریوم” یک غلط مصطلح بوده و شکل صحیح آن، ارز دیجیتال یا رمز ارز اتر (ETH) است.

 

اتریوم چگونه کار می‌کند؟

 

همانطور که گفته شد، اتریوم از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. در یک شبکه مبتنی بر Blockchain، تمامی اطلاعات مرتبط با شبکه توسط کاربران ذخیره‌سازی می‌شود. اتریوم نیز این گونه است. کاربران شبکه Ethereum در هر لحظه، تمامی اطلاعات مرتبط با آن از قبیل وضعیت دارایی‌ها، آدرس‌ها، قراردادهای هوشمند و تراکنش‌ها را به صورت یکپارچه ذخیره کرده و در اختیار دارند. با ایجاد هر تغییر، کلیه گره‌ها (Node) نیز داده‌های خود را به‌روزرسانی می‌کنند.

 

قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم توسط تراکنش‌ها (اعم از کاربران یا سایر قراردادها) ایجاد می‌شوند. وقتی کاربر تراکنشی را به یک قرارداد می‌فرستد، هر گره در شبکه کد قرارداد را اجرا کرده و خروجی را ضبط می‌کند. این عمل با استفاده از ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) که اسمارت کانترکت‌ها را به دستورالعمل‌های رایانه‌ای تبدیل می‌کند، انجام می‌شود.

 

اتریوم برای به‌روزرسانی و اضافه کردن بلاکی از داده‌ها به شبکه، از مکانیزم ویژه‌ای به نام استخراج (در حال حاضر) بهره می‌‎برد. مشابه با فرآیند استخراج بیت کوین، در اتریوم نیز از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌شود.

 

استخراج اتریوم چگونه است؟

استخراج برای امنیت شبکه امری بسیار حیاتی است. این کار تضمین می‌کند که بلاک چین می‌تواند به صورت یکسان برای تمام گره‌ها به‌روز شده و به شبکه اجازه می‌دهد بدون یک تصمیم گیرنده واحد فعالیت کند. در استخراج، زیرمجموعه‌ای از نودها (ماینر) قدرت محاسبه برای حل یک معمای رمزنگاری را فراهم می‌کنند.

 

آنچه در واقع ماینرها انجام می‌دهند، هش کردن مجموعه‌ای از تراکنش‌های منتظر، همراه برخی از داده‌های دیگر است. برای اینکه بلاک معتبر شناخته شود، باید هش ارائه شده توسط ماینر کمتر از مقداری باشد که توسط پروتکل تنظیم شده است. از آنجایی که Hash برای یک مقدار داده از پیش تعیین شده مشخص و ثابت است، ماینرها مجازند یک داده غیرضروری را در بلاک جا داده و آن را آنقدر تغییر دهند تا هش بدست آمده کوچک‌تر از هدف تعیین شده توسط پروتکل باشد.

 

برای رقابت با دیگران، استخراج کنندگان باید بتوانند هرچه سریعتر هش کنند و قدرت آن‌ها با هش ریت قابل اندازه گیری است. هرچه میزان قدرت Hash در شبکه بیشتر باشد، حل معما توسط پروتکل شبکه دشوارتر می‌شود. ماینرها باید هش صحیح برای هر بلاک را پیدا کنند. هنگامی که هش مشخص شد، سنجش اعتبار آن برای همه شرکت‌کنندگان آسان است.

 

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، هش کردن مداوم در سرعت‌های بالا بسیار هزینه ‌بر است. برای تشویق ماینرها به انجام این کار و تامین امنیت شبکه، به آن‌ها پاداش اختصاص داده می‌شود. این پاداش از تمام کارمزدهای مربوط به تراکنش‌های بلاک تشکیل شده است. ماینرها همچنین اتر که پاداش شبکه برای یافتن هش هر بلاک بوده را دریافت می‌کنند. در حال حاضر پاداش شبکه برای هر بلاک 2 واحد رمز ارز ETH است.

 

مدت زمان اضافه شدن بلاک جدید به زنجیره به طور متوسط بین 12 تا 19 ثانیه است. این مدت به احتمال زیاد هنگامی که شبکه به اثبات سهام انتقال یابد، تغییر خواهد کرد که البته یکی از اهداف این انتقال نیز سرعت بخشیدن به استخراج بلاک‌ها است.

 

چه تعداد اتر وجود دارد؟

 

برخلاف بیت کوین، در زمان راه‌اندازی اتریوم به طور عمدی تصمیم‌گیری در رابطه با برنامه انتشار توکن اتر یعنی رمز ارز ETH انجام نشد. بیت کوین تلاش کرد تا با محدود کردن میزان عرضه و کاهش تدریجی تعداد سکه‌های جدید، ارزش خود را حفظ کند. این در حالی است که اتریوم قصد دارد تا زمینه‌ای برای برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) فراهم کند. از آنجایی که مشخص نیست چه نوع مکانیسم انتشار توکنی برای این منظور مناسب ‌تر باشد، این مسئله همچنان باز مانده است.

 

خرید و فروش اتر (ETH) چگونه است؟

در حال حاظر صرافی ارز دیجیتال کوینینو، که به عنوان یک صرافی معتبر شناخته می شود امکان خرید، فروش و حتی نگهداری و ترید ارز دیجیتال اتر (ETH) را برای کاربران با قیمت مناسب فراهم کرده است.

کافی است در اکسچنج کوینینو عضو شوید و شروع به انجام خرید و فروش سریع یا معاملات پیشرفته کنید.

 

نگاهی کوتاه به اترویم

ماهیت توکن
سازنده ویتالیک بوترین
تاریخ عرضه 2013
الگوریتم اجماع گواه اثبات کار (در حال تغییر الگوریتم به گواه اثبات سهام)
الگوریتم استخراج ETHASH
زمان استخراج هر بلاک ۱۴ ثانیه
مقدار توکن جدید ایجاد شده ۵ توکن در هر بلاک
سخت افزار استخراج کارت گرافیک (GPU)
تعداد قابل عرضه بدون محدودیت
کوچک ترین واحد Wei = ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ETH 1
کاربرد پذیری برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز
بهترین صرافی خرید، فروش، ترید و نگهداری اتر صرافی کوینینو