دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان پس از بیت کوین، اتریوم، فناوری بلاک چین خود را اصلاح کرد تا تاثیرات محیطی انتقادی این شبکه را مهار کند.

اتریوم که واحد دیجیتال آن اتر است و در اوایل سال جاری در یک سقوط کریپتویی به شدت افت کرد، در سپتامبر امسال دستخوش یک انقلاب فنی بزرگ شد.

 

ادغام (مرج) چیست و چگونه قیمت‌ها و مصرف برق را کاهش می‌دهد؟

 

چرا کریپتو اینقدر انرژی مصرف می کند؟

بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای از این قبیل با حل پازل های پیچیده با استفاده از رایانه های قدرتمندی که مقادیر زیادی انرژی مصرف میکنندو در انبارهای وسیع، اغلب نزدیک منابع ارزان برق، استخراج می شوند.

در واقع بلاک چین دفتر غیرمتمرکز و ایمنی برای ثبت تراکنش‌ها است و زمانی اتفاق می‌افتد که کدهای رمزگذاری شده از طریق شبکه کامپیوتری ارسال می‌شوند.

کاربران موفقیت خود را از طریق مکانیزمی به نام «اثبات کار» تأیید می‌کنند که به آنها ارز دیجیتال پاداش داده میشود اما تنها پس از اینکه مشارکت خود را در چنین استخراج انرژی‌بری ثابت کردند.

صنعت پرسود کریپتو با وجود سقوط در نیمه اول سال 2022 حدود 1.0 تریلیون دلار ارزش دارد. با این حال، اتریوم در سال جاری همچنان 55 درصد از ارزش خود را کاهش داده است.

 

چرا اتریوم محبوب است؟

نمی توان انکار کرد که در سال های اخیر افزایش قابل توجهی در سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود داشته است. این افزایش ممکن است با بیت کوین شروع شده باشد، اما اکنون سرمایه گذاران به دنبال ارزهای دیجیتال جایگزین برای سرمایه گذاری هستند و Ehtereum مطمئنا یکی از محبوب ترین ها است.

  • غیرمتمرکز بودن

مهمترین نکته این است که، اتریوم ایجاد شد تا قراردادهای هوشمند نمود برجسته ای داشته باشند. برای کسانی که از این موضوع اطلاعی ندارند باید بگوییم، قراردادهای هوشمند، قراردادهای خوداجرا و غیرمتمرکزی هستند که در خود زنجیره بلاک کدگذاری می شوند.

زمانی که صحبت از مزایای اتریوم به میان می‌آید، نقطه شروع آن چیزی است که قبلاً به آن اشاره کرده‌ایم. قابلیت قرارداد هوشمند این ارز دیجیتال. اتریوم به عنوان یک پلتفرم برای اجرای قراردادهای هوشمند برنامه‌ای و برنامه‌های کاربردی با استفاده از ارز خود، اتر، ایجاد شد که عبارتند از سیستم مالی غیر متمرکزDeFi و برنامه غیر متمرکز DApps.

سیستم غیر متمرکز مالی (Defi) به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به مشارکت بانک‌ها، مستقیماً وام بگیرند، وام دهند و معامله کنند. همچنین به عنوان یک پلت فرم برای باز کردن ارزش به روشی خلاقانه برای محصولاتی مانند بیمه، وام، پرداخت و موارد دیگر عمل می کند. این احتمال وجود دارد که به دلیل افزایش نرخ های بهره بهتر و سهولت دسترسی، شاهد افزایش تعداد مصرف کنندگان خرد در فضای DeFi یا همان سیستم مالی غیر متمرکز باشیم. DAppها نیز قراردادهای هوشمندی هستند که برای استفاده مکرر و خاص برنامه ریزی شده اند. تا ژوئن 2021، بیش از 3000 DApp در اتریوم مستقر شده بود و این تعداد دائما در حال افزایش است. این رقم بیشتر از تعداد کل DAppهایی است که در هر پلتفرم بلاک چین همه منظوره دیگر در سراسر جهان مورد استفاده هستند. بر اساس DappRader، که یک ردیاب در این صنعت است، در سال 2020، ده DApp برتر تقریباً 90 درصد از حجم تراکنش های بلاک چین را بر عهده داشتند.

  • عرضه ضد تورم

یکی دیگر از دلایل محبوبیت اتریوم به دلیل عرضه کاهنده تورم آن است. بیت کوین اغلب به عنوان یک سرمایه گذاری در برابر تورم و ذخیره ارزش شناخته می شود زیرا دارای عرضه محدود و یا مارکت کپ 21 میلیون سکه است و این همان حوزه ای است که اتریوم با بیت کوین متفاوت است. اتریوم تعداد نامحدودی اتر را فراهم می کند، اما مقدار آزاد شده در سال از طریق فرآیند ماینینگ محدود است. با این کار از کمبود ایجاد شده که ممکن است باعث افزایش ارزش بیت کوین شود، خلاص می شود.

با مدل جدید اتریوم، اصلاحیه اساسی در ایجاد بلاک ها وجود دارد. به جای اینکه ماینرها برای ایجاد بلاک ها پاداش دریافت کنند، اعتبار سنجی ها برای هر قرارداد هوشمند و تراکنشی که اعتبارسنجی می کنند، هزینه تراکنش دریافت می کنند.گذشته از این با تغییر شیوه از اثبات پایان کار به اثبات سهام از شر هزینه‌های استخراج مانند هزینه‌های سخت‌افزار و برق نیز خلاص می‌شود که به این معنی که اتر کمتری توسط ماینرها فروخته می‌شود.

  • مقیاس پذیری و سرعت

جدای از نکاتی که تاکنون به آن اشاره کردیم، باید مقیاس پذیری و سرعت اتریوم را نیز در نظر بگیریم. اتریوم با بیت کوین در این دو مورد متفاوت است، زیرا با دو معیار اصلی اندازه گیری می شود. زمان بلاک اتریوم حدود 10 تا 15 ثانیه است در حالی که در بیت کوین، این زمان بسیار طولانی تر است و در حدود 10 دقیقه وارد می شود و اگر کافی نبود، انجام یک تراکنش حدود 40 دقیقه طول می‌کشد، در حالی که با اتر فقط پنج دقیقه به طول می‌انجامد.

دلیل این امر این است که امنیت، نگرانی اصلی بیت کوین است. دستورات محدود و زبان برنامه نویسی هک کردن را چالش برانگیزتر می کند، اما به این معنی است که برای تکمیل تراکنش به زمان بسیار بیشتری نیاز است.

و سرعت انجام معادلات و پردازشها چیزی است که با اتریوم تضمین شده است، و این تنها با انتشار ارتقاءهای جدید بهتر و بهتر می شوند. یک مثال خوب از این ارتقاء زنجیره Beacon است که از زنجیرهای خرد شده استفاده می کند. این بدان معناست که گروه‌های گره (نود) کوچک‌تری وجود دارند که بخش‌های معاملاتی خود را به صورت موازی پردازش می‌کنند، بدون اینکه نیاز به اجماع در سراسر شبکه حاصل شود.

 

مهمترین تاثیرات ادغام ارتریوم:

این ادغام می‌تواند نه تنها به دلیل فرآیند کم مصرف‌تر اثبات سهام، بلکه به دلیل انگیزه‌های مالی که در آن کاربران اکنون با به اشتراک گذاردن اتر (ETH) خود میتوانند از آن سود کسب کنند، کمک کند تا رمزارزها را بیشتر به جریان اصلی تبدیل کند.