الگوهای صلیب طلایی و صلیب مرگ چیست و چگونه عمل میکنند؟

پیش از آنکه به بررسی دو اصطلاح صلیب طلایی و صلیب مرگ ( الگوهای صلیب طلایی و صلیب مرگ چیست و چگونه عمل میکنند؟) در بررسی تکنیکال نمودارهای بازارهای مالی بپردازیم باید با اصطلاح دیگری که (میانگین متحرک) نام دارد آشنا شوید. در ادامه با کوینینو همراه باشید تا با این اصطلاحات آشنا شوید.

 

میانگین متحرک ( MA /Moving Average) چیست؟

میانگین متحرک یک شاخص مهم در شاخص های سهام است که معمولاً در تحلیل تکنیکال استفاده می شود و با ایجاد میانگین قیمت دائماً به روز رسانی میشود.

درک واضح میانگین متحرک (MA) برای درک بهتر صلیب طلایی و صلیب مرگ بسیار مهم است. به طور کلی، MA برای تعیین جهت روند یک دارایی یا شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در نمودار آن محاسبه و رسم می شود.

MA، یکی از شاخصهای تکنیکال است که میانگین قیمت یک دارایی خاص در یک دوره تعریف شده را بررسی میکند.و نشان می دهد که آیا دارایی در جهت صعودی (مثبت، صعودی) حرکت می کند یا در جهت نزولی (منفی، نزولی).

MA سیگنال های مفیدی را هنگام معامله نمودارهای ارزهای دیجیتال در زمان واقعی ارائه می دهد. همچنین می توان آنها را برای دوره های مختلف مانند دوره های زمانی 10، 20، 50، 100 یا 200 روزه تنظیم کرد. که با برجسته کردن این دوره های زمانی در نمودار میتوانند آنها را به راحتی قابل شناسایی کنند.

معامله گران از انواع مختلف MA استفاده می کنند. اولین نوع آن میانگین متحرک ساده (SMA) است که میانگین قیمت دارایی را در یک دوره معین تقسیم بر تعداد کل دوره ها می کند.

یکی دیگر از انواع میانگین متحرک، میانگین متحرک وزنی است همانطور که از نام آن مشخص می‌شود، وزن بیشتری به قیمتها میدهد. این امر باعث انعکاس بیشتر تغییر قیمت در بازار شود.  از سوی دیگر، میزان متحرک نمایی، در حالی که وزن بیشتری به آخرین قیمتها اضافه میکند، با کاهش یک قیمت خاص و قیمت قبل از آن سازگار نمی‌شود.

میانگین های متحرک که «شاخص‌های کند» نیز نامیده می‌شوند، بر اساس قیمت‌های تاریخی هستند. برخی از معامله گران از MA به عنوان راهنمایی برای خرید و فروش دارایی ها استفاده می کنند و دوره های 50 روزه و 200 روزه نظارت را در میان تبلیغاتگران ارزهای دیجیتال دارند.

الگوی صلیب طلایی چیست؟

به اصطلاح “صلیب طلایی” زمانی اتفاق می‌افتد که یک MA کوتاه‌مدت و یک MA اصلی و بلندمدت به سمت بالا عبور کنند. صلیب طلایی حاکی از افزایش قیمت و چرخش صعودی در بازار است.

MA کوتاه مدت بسیار سریعتر از MA بلندمدت به سمت بالا حرکت می کند تا زمانی که شرایط بازار آنها را مجبور به عبور از یکدیگر کند. از نظر میانگین‌های متحرک ساده، تلاقی‌های (صلیب) طلایی زمانی رخ می‌دهند که میانگین متحرک ساده در بازه 50 روزه از SMA 200 روزه عبور کند که نشان‌دهنده یک روند صعودی قطعی است.

نمونه الگوی صلیب طلایی

تشکیل صلیب طلایی معمولاً دارای سه مرحله است. هنگامی که فروش تمام می شود، معمولاً پایان یک روند نزولی و در نتیجه آغاز یک صلیب طلایی است. مرحله بعدی زمانی است که MA کوتاه مدت از MA بلند مدت عبور می کندکه معمولاً منجر به قیمت‌های بالاتری می‌شود.

هیچ دو صلیب طلایی یکسان نیستند، اما این سه مرحله معمولاً رویدادهای متمایزی هستند که وقوع یک صلیب طلایی را نشان می دهند.

بیایید هر مرحله را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:

در مرحله اول، خریداران در حال کنترل روند نزولی هستند. ضعف کوتاه مدت در میانگین متحرک 50 روزه، نشانه آغاز یک صلیب طلایی است. این به این دلیل است که قدرت حاصله معمولاً از زمانی ایجاد میشود که قدرت خریداران با در دست گرفتن کنترل بیشتر و قدرت فروشندگان کوتاه مدت در حال کم شدن است.

یک هم ترازی در نمودار رخ می دهد و خریداران در تلاش برای به دست آوردن کنترل، قیمت ها را بالاتر می برند. تکانه حاصله به تدریج MA 50 روزه را از 200-MA عبور می دهد، در این نقطه دو دوره در مقابل هم قرار میگیرند. زمانی که MA 50 روزه از MA 200 روزه فراتر می رود، معامله گران معمولاً برای تعیین اینکه آیا یک روند صعودی رخ می دهد یا فقط یک هشدار نادرست است، در حالت آماده باش قرار می گیرند.

مرحله آخر زمانی اتفاق می افتد که MA 50 روزه به بالا رفتن ادامه می دهد و حرکت آن را نشان می دهد که معمولاً منجر به خرید بیش از حد می شود، البته فقط در فواصل زمانی کوتاه.

-صلیب مرگ چیست؟

در مقایسه با صلیب طلایی، صلیب مرگ شامل یک متقاطع MA منفی است. که به معنی رکود قطعی بازار است و معمولاً زمانی رخ می دهد که MA کوتاه مدت روند نزولی داشته باشد و از MA بلندمدت عبور کند.

به عبارت ساده، دقیقا برعکس صلیب طلایی است. صلیب مرگ را معمولاً به عنوان یک سیگنال نزولی میخوانیم. MA 50 روزه معمولاً از زیر MA 200 روزه عبور می کند که نشان دهنده یک روند نزولی است.

سه مرحله علامت صلیب مرگ است. اولین مورد در طول یک روند صعودی زمانی رخ می دهد که MA کوتاه مدت هنوز بالاتر از MA بلند مدت است. فاز دوم با یک معکوس مشخص می شود، که طی آن MA کوتاه مدت از زیر MA بلندمدت عبور می کند. و با شروع یک روند نزولی دنبال می شود زیرا MA کوتاه مدت به حرکت رو به پایین ادامه می دهد و زیر MA بلند مدت باقی می ماند.

نمونه الگوی صلیب مرگ

همانند قاعده صلیب های طلایی، هیچ دو صلیب مرگ هم یکسان نیستند، اما شاخص های خاصی نشان دهنده وقوع آنها ست.

بیایید هر مرحله را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:

مرحله اول تلاقی، معمولاً با یک دارایی در یک روند صعودی مشخص می شود. به دنبال آن یک MA 50 روزه تضعیف می شود، اولین نشانه ای که ممکن است نزولی در حال رخ دادن باشد. از آنجایی که قیمت ها پس از رسیدن به اوج شروع به کاهش می کنند، MA کوتاه مدت از MA بلندمدت فاصله می گیرد.

مرحله دوم، عبور MA 50 روزه را به زیر MA 200 روزه می بیند. این حرکت یک نکته کلیدی است، زیرا نشان می دهد که دارایی ممکن است وارد روند نزولی شود. با ادامه کاهش قیمت ها، واگرایی بین دو MA بارزتر می شود. صلیب مرگ در این مرحله با وضوح بیشتری شروع به شکل گیری می کند.

مرحله نهایی با ادامه روند نزولی MA 50 روزه مشخص می شود و زیر MA 200 روزه باقی می ماند. این نشان می دهد که یک روند نزولی واقعا در جریان است. صلیب مرگ معمولاً منجر به فشار فروش بیشتر می شود زیرا معامله گران موقعیت های خود را با پیش بینی کاهش بیشتر قیمت نقد می کنند.

اگر روند نزولی ادامه پیدا نکند، می تواند به معنای یک حرکت کوتاه مدت و بازگشت سریع قیمت ها باشد، در این صورت، صلیب مرگ را به عنوان یک سیگنال نادرست در نظر میگیریم.

تفاوت بین صلیب طلایی و صلیب مرگ چیست؟

تفاوت اصلی بین صلیب طلایی و صلیب مرگ در این است که اولی یک روند صعودی را نشان می دهد در حالی که دومی یک روند نزولی را نشان می دهد.

همانطور که اشاره کردیم، این دو روند، از نظر اینکه چگونه در نمودار ظاهر می شوند و چه سیگنالی دارند، اساساً متضاد یکدیگر هستند، . از آنجایی که MA ها اندیکاتورهای کندی هستند، هر دو تلاقی فقط برای تأیید وقوع یک روند معکوس هستند، نه پیش بینی آن. به این ترتیب، آنها باید همراه با سایر شاخص های فنی برای درک بهتر شرایط بازار استفاده شوند.

صلیب طلایی و صلیب مرگ معمولاً با حجم معاملات بالا تأیید می شوند. سایر شاخص های تکنیکال که ممکن است تحلیلگران به آن نگاه کنند، واگرایی میانگین متحرک همگرایی و شاخص قدرت نسبی است.

صلیبهای مرگ معمولاً نشانه آغاز یک بازار نزولی بلندمدت، نه فقط در ارزهای دیجیتال، بلکه در کل بازارهای سهام هستند. صلیب مرگ منادی ورود بحران های اقتصادی بزرگ در گذشته بود، مانند سقوط دوشنبه سیاه بورس در سال 1929 و بحران مالی 2008.

در واقع، صلیبهای مرگ نیز ممکن است نشان دهنده سیگنال های نادرست باشند و 100٪ دقیق نیستند. به عنوان مثال، مواردی از بهبود بازارها پس از ایجاد یک صلیب مرگ وجود داشته است.

از سوی دیگر، صلیب های طلایی ورود یک بازار بلندمدت صعودی را نشان می دهد. اما، علیرغم توانایی پیش‌بینی ظاهری آن در پیش‌بینی روندهای گاوی قبلی، صلیب‌های طلایی ممکن است سیگنال‌های نادرستی نیز تولید کنند.

معامله گران چگونه می توانند از صلیب طلایی و مرگ در استراتژی های معاملاتی خود استفاده کنند؟

معامله گران معمولاً هنگام وقوع صلیب طلایی خرید  و در هنگام وقوع صلیب مرگ می فروشند.

تریدرهای مختلف رویکردهای متفاوتی برای سیگنال های متقاطع خواهند داشت. برخی از معامله گران ممکن است قبل از ورود یا خروج از معامله منتظر یک صلیب طلایی یا مرگ تایید شده باشند. برخی دیگر ممکن است از صلیب ها به عنوان سیگنال های تایید در ارتباط با سایر شاخص های تکنیکال استفاده کنند.

با این حال، به طور کلی، صلیب طلایی و مرگ را می توان به عنوان سیگنال معکوس روند استفاده کرد. اگر یک معامله گر ببیند که یک صلیب طلایی شکل می گیرد، ممکن است یک دارایی را با پیش بینی افزایش قیمت ها خریداری کند. به طور مشابه، اگر یک معامله گر ببیند که یک صلیب مرگ شکل می گیرد، ممکن است دارایی را در انتظار کاهش قیمت ها بفروشد.

البته، همیشه مهم است که هنگام معامله در استفاده از سیگنال های صلیبی احتیاط کنید، زیرا دنبال کردن کورکورانه آنها ممکن است منجر به ضرر شود. همانطور که گفتیم، ممکن است سیگنال های نادرستی رخ دهد که هر سیگنال صلیبی را قبل از باز کردن پوزیشن معامله با سایر نشانگرهای تکنیکالی دیگر تأیید کنید.

معامله گران باتجربه همچنین می دانند که باید به نمودارها در بازه های زمانی بزرگتر نگاه کنند و چندین نمودار خوانی مختلف را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، یک صلیب طلایی ممکن است در یک بازه زمانی ساعتی کوتاه اتفاق بیفتد، اما بزرگنمایی برای مشاهده بازه زمانی روزانه یا هفتگی ممکن است نشان دهد که صلیب مرگ واقعاً در حال بازی است.

حجم معاملات نیز چیزی است که هنگام معامله سیگنال های صلیبی باید به آن توجه کرد، زیرا افزایش حجم ممکن است به خوبی اعتبار یک سیگنال را تایید و یا رد کند.

ترجمه اختصاصی از کوینینو

منبع