چطور یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن انتخاب کنیم؟ 

 

 

میدانستید در حال حاضر 1960 ارز ديجيتال در دنيای رمزارزها وجود دارد كه هرروز به تعداد آنها اضافه مي شود؟ و همه کاربران چه تازه کار چه حرفه ای به دنبال یک صرافی مطمئن برای خرید و فروش و ترید هستن که بتوانند به راحتی در سریعترین زمان ممکن، و از همه مهمتر با اطمینان خاطر ارز مورد نظر خودشان را از آنجا بخرند؟

انتخاب یک صرافی معتبر ارز دیجیتال اولین و مهم‌ ترین چالش برای افرادی است که بازار ارزهای دیجیتال را به منظور سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند. هم ‌زمان با توسعه بازار کریپتو کارنسی‌ها، تعداد صرافی‌ های ارز دیجیتال نیز رو به افزایش است، و مطمئنن از این بین انتخاب صرافی معتبر سخت تر و سخت تر می شود.

 

صرافی های ارز دیجیتال (cryptocurrency exchange)

صرافی ارز دیجیتال، یه پلتفرم آنلاین هستند که عمومات وب ویا اپلیکیشن است، و به دو شکل متمرکز و غیر مترکز تقسیم می شوند، و شما میتوانید به خرید و فروش سریع ویا مبادلات پیشرفته بپردازید.

 

فرهنگ لغت صرافی ها

قبل از هر چیزی بهتر است با کلمات رایج آشنا شوید.

  • ارز دیجیتال: همان رمز ارز یا ارز رمز نگاری شده به فارسی و به انگیسی هم کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) است که شما این ارزهای دیجیتالی را خرید، فروش و ترید ویا سرمایه گذاری میکنید.
  • بیت کوین: اولین و محبوب ترین ارز دیجیتال دنیا
  • اتریوم: ارز دیجیتال معروف و محبوب است که بعد از بیت کوین است.
  • آلت کوین: همه ارزهای دیجیتال بجز بیت کوین
  • صرافی ارز دیجیتال یا اکسنچنج: پلتفرمی برای خرید، فروش، ترید و نگهداری ارز دیجیتال

 

انواع صرافی ارز های دیجیتال

  1. انواع صرافی بر اساس نوع معاملات
  • معاملات ارز فیات با ارز دیجیتال ( رایج ترین حالت )
  • معامله ارز دیجیتال با ارز دیجیتال ( جفت ارز )
  1. انواع صرافی بر اساس انجام معاملات
  • صرافی های غیر عامل: کاربران با هم معامله و مبادله میکنند.
  • صرافی های عامل: کاربران با صرافی معامله میکنند.
  1. انواع صرافی بر اساس خدمات به کاربران
  • صرافی های خصوصی: فقط با دعوت میتوان در آن عضو شد.
  • صرافی های عمومی: به همه کاربران خدمات میدهد.
  • صرافی های منطقه ای: تنها به کشور خاصی خدمات میدهند.
  1. انواع صرافی بر اساس مالکیت کیف پول کاربر
  • صرافی های مترکز: در این صرافی ها برای امنیت معاملات کاربران، کلید خصوصی کاربران در اختیار صرافی است.
  • صرافی های غیر متمرکز: در این صرافی ها کلید خصوصی کیف پول را خود کاربران نگهداری میکنند.

 

خصوصیات یک صرافی مطمئن

ما در صرافی کوینینو، برای انتخاب مطمئن تر، نکات مهم در انتخاب صرافی را به شما میگویم تا بتوانید یک  انتخاب صحیح و بی دقدقه داشته باشید.

 

  • امنیت ( هک )

 اولین و مهمترین شاخص برای انتخاب صرافی است، اینکه همه کاربران بخوان تشخیص بدن که امنیت یک صرافی بالا است یا خیر، مطمئنن کار سختی است پس بهترین کار این است که تاریخچه صرافی را بررسی کنید و ببینید آیا سابقه هک یا حمله داشتند یا خیر و اگر بله به چه صورت مدیریت کردند.

 

  • امنیت ( حساب کاربری )

تشخیص امنیت اصلی بسیار سخت است، اما کاربران باید بررسی کنند که آیا صرافی انتخابی آنها قابلیت های مختلف برای افزایش امنیت را در نظر گرفته یا خیر.

میشه گفت مهمترین قابلیت های امنیت حساب کاربری، ابتدا استفاده از ایمیل یا شماره همراه مطمئن و رمز سخت است، و نگهداری از آنها.

مورد بعدی قابلیت تایید دو مرحله(2FA) است که عموما به وسیله ارسال پیامک، ایمیل یا از طریق اپلیکیشن رسمی (Google Authenticator) است، زمانی که شما میخواهید وارد حساب کاربری خودتان شوید باید کد تایید ارسال شده را وارد کنید در غیر این صورت ورود امکان پذیر نیست.

این مورد باعث می شود امنیت حساب کاربری شما چند برابر شود، بنابراین پیشنهاد میکنیم حتما فعال کنید.

 

  • امنیت ( برداشت یا انتقال )

بسیاری از صرافی ها متاسفانه بعد از ثبت درخواست برداشت، خیلی سریع درخواست را انجام می دهند، اگر به هر دلیلی حساب کاربری شما هک شده باشد این موضوع نگران کننده است چرا که هرکسی میتونه به هر کیف پولی که خواست واریزی انجام دهد و دارایی شما را به کیف پول ارز دیجیتالی خودش منتقل کند و شما هم کاری نمیتوانید کنید!

بنابراین باید دقت کنید، صرافی انتخابی شما قابلیت تایید ” برداشت و انتقال ” را داشته باشد تا از این موارد در امان باشید.

 

  • امنیت ( آنتی فیشینگ )

هکر ها روش های مختلفی برای نفوذ به شما پیدا میکنند، یکی از رایج ترین روش ها استفاده از ایمیل های مشابه است، به طور مثال ایمیلی از طرف وب سایت کوینینو ارسال میکنند و ارسال آنها از ایمیلی ارسال می شود که بسیار شبیه Coininno.com است و از نظر ظاهری ( قالب ایمیل ) هم مشابه کوینینو است و به طور مثال به شما لینک آلوده ارسال میکند یا از شما درخواست میکند رمز عبور خود را ارسال نمایید و در این شرایط کاربرانی که آگاه نباشن هک می شوند!

راهکار پیشگیری از این موضوع در دست کوینینو است! کوینینو به صورت کاملا هوشمند برای اولین بار، قابلیت آنتی فیشینگ ( Anti Phishing ) را فعال کرده که شما میتوانید یک کلمه امنیتی برای خود وارد کنید و هر ایمیلی که برای شما ارسال می شود با کد ثبت شده شما ارسال می شود، در این صورت شما متوجه میشوید که آیا ایمیل ارسالی، درست است یا خیر.

 

  • احراز هویت

در سراسر دنیا شما برای انجام فعالیت های بانکی باید حتما احراز هویت انجام دهید، در صرافی های خارجی این کار مرسوم است اما محدودیت ابتدایی دارد، یعنی تا یک مبلغ پایینی شما میتوانید بدون احراز هویت(اختیاری) معاملات خود را انجام دهید، اما در ایران بر اساس قوانین بانکداری این کار خلاف قوانین است و شما باید برای انجام هر معامله ای حتما احراز هویت انجام دهید.

بسیاری از کاربران فکر میکنند این کار مجاز نیست یا کاربردی ندارد، اما بد نیست بدانید احراز هویت ( KYC ) یک قانون رسمی در سراسر جهان است که به کاربران کمک میکند امنیت حساب کاربری خود را بالا ببرند و در صورتی که مشکلی پیش آمد ( مانند تعطیلی بانک، صرافی و… ) بتوانند دارایی خود را پس بگیرند!

در صورتی که اگر شما احراز هویت انجام ندهید و شروع به معامله کنید در صورت بروز مشکل نمیتوانید ثابت کنید که این دارایی برای شماست.

بنابراین فرایند احراز هویت واجب است، در هر پلتفرم ارز دیجیتالی بخصوص در ایران اگر دیدین صرافی مورد نظر احراز هویت انجام نمیدهد، باتوجه به اینکه کاملا خلاف قوانین است بهتر است از انتخاب آن صرافی پرهیز کنید!

اما بد نیست بدانید کوینینو میدانید که کاربران برای شروع معامله عجله دارند! پس راهکاری را برنامه ریزی کرده که در سریعترین زمان ممکن، احراز هویت شما انجام می شود و شما میتوانید شروع به معامله کنید.

احراز هویت هوشمند و سریع در کمترین زمان ممکن که توسط سیستم های هوش مصنوعی انجام می شود و از طریق نیروی انسانی چک نهایی می شود جزو دست آورد های صرافی ارز دیجیتال کوینینو است.

 

  • فعالیت حقوقی

متاسفانه درحال حاظر امکان صدور مجوز رسمی برای صرافی نیست! اگر برای شما عجیب است که پس چه طوری این همه صرافی درحال فعالیت هستند، صرافی های انگشت شماری هستند که شرکت هستند و باقی دارن به صورت شخص کار میکنند! بنابراین در صورتی که شما با مشکلی مواجه بشید باید با شخص پیگری کنید و این موضوع کمی ریسک پذیر است!

البته جای نگرانی نیست! کوینینو یک شرکت حقوقی ثبت شده است، که همین موضوع مهم باعث می شود شما کاربران محترم بدون نگرانی دارایی خودتان را به کوینینو منتقل کنید، چرا که یک شرکت حقوقی ثبت شده به همراه یک تیم حرفه ای پشت کوینینو است.

 

  • نقدینگی صرافی

بسیاری از صرافی برای مبالغ پایین محدودیتی ندارند، یعنی خیلی راحت میتوانید مقدار کمی بیت کوین، اتریوم و… از آنها بخرید، این موضوع برای افرادی که مبلغ کم معامله میکنند مشکلی نیست!

اما افرادی که ترید میکنند یا این طوری بگیم، افرادی که مقدار خرید آنها در طول روز، چه از نظر تعداد چه از نظر مقدار خرید بالا باشد با مشکل روبرو می شوند، چرا که نقدینگی صرافی ها متفاوت و بر اساس دارایی آنها است و امکان دارد در زمان خرید شما، موجودی آنها کم تر باشد و همین موضوع باعث می شود که شما از بازار عقب بمانید.

میخوایم به شما یک اطمینان خاطر بدهیم، میتوانید بدون هیچ نگرانی از صرافی کوینینو خرید و فروش و ترید کنید، چرا که نقدینگی صرافی کوینینو بالاست و مشکلی در فروش ارز دیجیتال به شما ندارد، به هر میزان که میخواهید، حتی 10 بیت کوین از کوینینو بخرید!

 

  • کارمزد صرافی

همه صرافی ها برای معاملات ارز دیجیتال کارمزد دریافت می‌کنند. یکی از مواردی که یک صرافی ارز دیجیتال حرفه ای باید، تمام قوانین و مقدار های کارمزد هارا خیلی شفاف در اختیار کاربران قرار داده باشد، همین طور عموما بر اساس میزان حجم معاملاتی این کارمزد متفاوت می شود.

 

  • ارز های لیست شده

عموما صرافی های حرفه ای سعی میکنند ارز های دیجیتالی معروف را لیست کنند، این درست و منطقی است، اما کافی نیست، چرا که کاربران باید حق انتخاب داشته باشند تا بتوانند ارز های مورد نظر را بخرند و در صورت امکان ترید کنند! اما باید در نظر داشت باشید که، اگر صرافی دیدین که هر ارزی را لیست کرده باید احتیاط کنید، عموما ارز های شت کوین و ارز های که هیچ پشتوانه ای ندارند هم زیاد است، بنابراین امکان دارد صرافی ارزی را لیست کند که اعتباری به آن نیست، این طوری بهتر است از آن صرافی چشم پوشی کنید چرا که برخی از آنها ارز های خاص خودشان را منتشر میکنند و ریسک آنها بسیار بالاست.

 

  • محدودیت واریز و برداشت

درباره نقدینگی توضیح دادیم، اما بد نیست بدانید بسیاری از صرافی حتی برای برداشت یا واریز هم محدودیت دارند، به طور مثال اگر شما مبلغ 2 میلیارد تومان بخواهید از حسابتان برداشت کنید، نمیتوانید و باید در طی فرایندی چند بار این درخواست راثبت کنید که زمان بر و البته هزینه بر است، یا برای واریز امکان دارد شما فقط بتوانید مثلا 100 میلیون تومان واریز داشته باشید، برای معاملات و سرمایه گذاری های بالا و حرفه ای این موضوع آزار دهنده است.

کوینینو بدون محدودیت! بله صرافی کوینینو در بین سایر صرافی ها بالاترین میزان واریز و برداشت را دارد و اگر مبلغ واریزی یا برداشتی شما از یک حدی بیشتر باشد می توانید بعد از انجام فرایندی این مبلغ را مجدد افزایش دهید.

 

  • اختلاف قیمت در خرید و فروش

عموما قیمت خرید و فروش متفاوت است و این موضوع در بازار های مالی مختلف طبیعی به حساب میاد، اما به شرطی که این اختلاف منطقی باشد.

 

  • پشتیبانی حرفه ای

هیچ صرافی مسئول خرید و فروش یا معاملات شما نیست، اما به دلایل مختلف شما نیاز پیدا میکنید با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کنید و از آنها سوالات مختلفی بپرسید، پاسخگویی به ارتباط شما و از همه مهمتر پیگیری مسائل مهمترین بخش است.

 

  • فناوری و زیرساخت

صرافی یک پروژه ساده نیست که بتوان خیلی راحت و سریع اجرا کرد، نیاز مند فرایند برنامه نویسی است، حالا هرچه این پروژه امکانات بیشتری داشته باشه مطئنن سخت تر است، بنابراین باید زیر ساخت قوی ( سرور و منابع آن ) و از نظر وب سایت و اپلیکیشن نیز قوی کد نویسی شده باشد.

در انتخاب صرافی این نکات را در نظر داشته باشید:

  • وب سایت حتما باید با SSL داشته باشد، یعنی به این صورت باشد : HTTPS://COININNO.COM
  • از صرافی استفاده کنید که پیامک ارسالی را با شماره اختصاصی ارسال کنند تا از هرگونه جعل یا فیشینگ جلوگیری کنید.
  • حتما دارایی کاربران را به صورت سرد ذخیره کند.
  • ارسال ایمیل و پیامک های گزارشی مانند گزارش ورود، انتقال و…
  • کد آنتی فیشینگ
  • ورود دو مرحله ای
  • پشتیبانی حرفه ای و خوب

 

  • دفتر و امکان مراجعه حضوری

اینکه یک صرافی باید در یک مکان مشخص باشد یک امر طبیعی و البته مهم است، بنابراین در صورت داشتن دفتر فیزیکی و واقعی شما باید بتوانید به صورت حضوری مراجعه کنید، اینکه نیاز به هماهنگی داشته باشند مشکلی نیست، اما باید بتوانید حضوری مراجعه کنید.

صرافی کوینینو، در تهران و در منطقه زعفرانیه در آدرس ثبت شده مشخص با هماهنگی قبلی پذیرای شماست.

 

 

نتیجه گیری

انتخاب یک صرافی یک چالش همیشگی و مهم است، در این مقاله از وبلاگ کوینینو ما موارد مهم که باید برای انتخاب یک صرافی مطمئن را در نظر داشته باشید را آماده کردیم. شما با رعایت نکات مهم بخصوص امنیت و میزان نقدینگی میتوانید یک صرافی حرفه ای و مطمئن مانند کوینینو را انتخاب نمایید و با خیال راحت معاملات خودتان را انجام دهید.