در مقالات گذشته به این موضوع پرداختیم که NFT چیست و تا حدودی با این واژه و نوع کارکرد آن و مباحثی چون؛ NFT چیست؟، آیا NFT قانونی است؟، کاربردهای NFT و اینکه NFT ها شامل چه چیزهایی میشوند آشنا شدیم. در این مقاله قراره در پاسخ به سوال “چگونه NFT بسازیم؟”  شما رو با روش ساخت NFT که در اصطلاح به آن مینت (Mint) کردن گفته میشود آشنا کنیم. تا انتها با ما در کوینینو همراه باشید تا مبحثی جدید از دنیای تکنولوژی را برای شما شرح بدیم.

چرا توکنهای غیر قابل تعویض ارزشمند هستند؟

به دلیل وجود تکنولوژی بلاکچین، گیمرها و کلکسیونرها می توانند امکان تغییر ناپذیر آیتمهای داخل بازی و سایر سرمایه های یکتا باشند و از آنها درآمد نیز داشته باشند. در برخی موارد بازیکنان میتوانند سازه هایی مانند پارکها را در دنیای مجازی بسازنند و از آنها کسب درآمد کنند. در پلتفرمهای Sandbox و Decentraland  همچنین بازیکنان میتوانند آیتمهای دیجیتال یکتایی را که هنگام بازی به دست می آورند در بازارهای ثانویه بفروشند که آیتمها میتوانند یک لباس در داخل بازی (کاستوم)، آواتارهای متنوع و یا اکسسوریهای داخل بازی باشند.

خالقین اثرهای هنری می توانند تصویر آثار خود را به صورت دیجیتال آرت و به صورت مجزا به کلکسیونرهای مجازی ارائه دهند و چون این اثر روی یک بلاکچین برای همیشه قفل میشود با ارزش میشودو خریدار تبدیل به تنها مالک آن اثر میشود.

چگونه NFT را منتشر و یا در اصطلاح ضرب (Mint) کنیم؟

“Minting an NFT” عمل انتشار یک نمونه منحصر به فرد از توکن ERC-721 شما در بلاک چین است. NFT یک توکن مبتنی بر بلاک چین است که مالکیت یک آیتم دیجیتالی مانند تصاویر، فایل‌های ویدیویی و حتی دارایی‌های فیزیکی را اثبات می‌کند. به زبان ساده، ضرب یک توکن غیر قابل تعویض –Minting an NFT به تبدیل فایل‌های دیجیتال به مجموعه‌های رمزنگاری یا دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده در بلاک چین اشاره دارد.

موارد یا فایل های دیجیتال در یک پایگاه داده غیرمتمرکز یا دفتر توزیع کل ذخیره می شوند که قابل ویرایش، تغییر و یا حذف نیستند. مشابه ایجاد ارز فیات، همانند زمانی که  یک سکه فیزیکی ضرب میشود ، فرآیند آپلود یک آیتم خاص در بلاک چین به عنوان ضرب کردن شناخته می شود.

ضرب NFT مقرون به صرفه و راحت است

اگر می خواهید وارد ساخت و فروش NFT شوید، کل فرآیند ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد، به خصوص اگر اهل فناوری نباشید. در این مقاله ۶ وبسایت را به شما معرفی میکنیم که پس از مطالعه متوجه خواهید شد، ضرب NFT ها هرگز تا این حد آسان نبوده است. با کارمزدهای پایین، بازارهای نوپا و قابلیت استفاده بالا، می‌توانید NFT‌های خود را بدون زحمت مضاعف و یا هزینه بالا به فروش برسانید.

به طور خلاصه، ضرب NFT خود یک اصطلاح فانتزی برای “ذخیره سازی در بلاک چین” است در این مقاله، ما بر روی نحوه ضرب NFT تمرکز خواهیم کرد و تمامی مراحل ضرب و انشار یک NFT  را برای شما توضیح میدهیم.

NFT خود را در چه پلتفرمی ضرب کنیم؟

معرفی ۶ تا از بهترین وبسایتهای ضرب NFT:

در چند سال گذشته، NFT ها در دنیای دیجیتال به شدت در حال گسترش هستند. در حال حاضر آثار هنری NFT به قیمت ده‌ها میلیون دلار به فروش می‌رسند و هنرمندان و توسعه‌دهندگان در حالی که این صنعت هنوز در حال شکوفایی است، برای انتشار آثار خود رقابت می‌کنند. اما، بدون استفاده از NFT، نمی‌توانید آن را به یک دارایی دیجیتال در پلتفرم‌های قانونی تبدیل کنید. بنابراین، چه سایت هایی برای انتشار NFT بهترین هستند؟

 

۱- Enjin (Via Jumpnet)

 

NFT های خودتون را میتونید از طریق Enjin با استفاده از JumpNet که در اصل نسخه خصوصی بلاک چین محبوب اتریوم است که اکنون در دسترس عموم قرار دارد، ضرب کنید. با توجه به اینکه انجین، توکن مخصوص به خود را دارد که به نام کوین انجین (ENJ) شناخته می‌شود، این پلتفرم می‌تواند ENJ را به عنوان هزینه در پرداختها استفاده کند. بنابراین، ممکن است برای شروع کار با ضرب NFT با استفاده از Enjin به یک سرمایه کوچک ENJ نیاز داشته باشید. اما یک ENJ تنها در حال حاضر حدود دو دلار هزینه دارد، بنابراین برای تهیه یک کیف پول کوچک نیازی به هزینه زیادی ندارید. علاوه بر این، JumpNet انجین فقط حداقل هزینه های ضرب را دریافت می کند، بنابراین نگرانی در مورد پرداخت مبلغ زیادی در این فرآیند بی مورد است.

همچنین می‌توانید کیف پول Enjin خود را متصل کرده و هنگام ضرب‌کردن NFT، کوین Enjin را بین بلاک چین‌های اتریوم و JumpNet جابه‌جا کنید تا تراکنش‌ها راحت‌تر انجام شود.

توجه به این نکته مهم است که JumpNet بیشتر به سمت NFT های بازی طراحی شده است تا NFT های هنری، بنابراین اگر به دنبال تجربه ای متمرکز بر هنر NFT هستید، ممکن است بخواهید یک پلتفرم متفاوت را در نظر بگیرید. علاوه بر این، پلت فرم JumpNet Enjin برای ضرب توکن های ERC-1155 (قابل تعویض و غیرقابل تعویض) طراحی شده است، نه توکن های ERC-721 که ( غیرقابل تعویض) است.

۲- BNB Chain ) Binance Smart Chain )

 

بایننس یک پلتفرم محبوب و قابل اعتماد است که با صرافی مشهور جهانی آن هر هفته میلیاردها دلار ارز دیجیتال معامله می کند. اما بایننس فراتر از تجارت رمزنگاری است. با زنجیره هوشمند Binance (که در اکوسیستم زنجیره BNB وجود دارد)، می توانید NFT های خود را به راحتی ضرب کنید.

تعدادی برنامه غیرمتمرکز وجود دارد که می توانید از آنها در زنجیره هوشمند بایننس برای ضربNFT های خود استفاده کنید، مانند Bakeryswap و AirNFT. می‌توانید قبل از شروع کار، پلتفرم‌های Minting موجود را مرور کنید تا متوجه شوید کدام یک برای شما بهترین است.

اگرچه ضرب کردن با استفاده از زنجیره هوشمند Binance رایگان نیست اما هزینه آن پایینترین است. در حال حاضر، قیمت آن فقط 0.022 BNB به ازای هر Mint است که به کمتر از 6 دلار می رسد (اگرچه این مقدار مرتباً در نوسان است). بنابراین، هزینه زیادی برای ضرب NFT خود از طریق زنجیره هوشمند Binance پرداخت نخواهید کرد، اما می توانید این کار را به صورت رایگان در پلتفرم های دیگر انجام دهید که برخی از آنها در اینجا ذکر شده است.

علاوه بر این، اگر زمانی که NFT شما خریداری شود، بایننس 1% کارمزد معامله را دریافت می کند. اگرچه این دو کارمزد ممکن است ناامید کننده به نظر برسند، برخلاف بسیاری از پلتفرم‌های دیگر، در زنجیره هوشمند Binance هیچ هزینه‌ای برای ضرب NFT که در اصطلاح Gas fee نام دارد، وجود ندارد. همچنین فهرست کردن NFT ها در بازارهای زنجیره هوشمند Binance کاملاً رایگان است.

برای استفاده از NFT در زنجیره هوشمند بایننس، به کیف پول نرم افزاری Metamask یا Trustwallet نیاز دارید. می‌توانید Metamask و Trustwallet را هم بر روی دسک‌تاپ و هم بر روی تلفن هوشمند خود دانلود کنید، شروع کار ساده است، بنابراین زیاد نگران این مورد نباشید.

۳- Nifty Gateway

 

Nifty Gateway بیشتر به خاطر بازار بزرگ و متنوع NFT خود که میزبان طیف وسیعی از آثار و مجموعه‌ها، مانند Bored Ape Yacht Club و World of Women است، شناخته می‌شود. اما Nifty Gateway تنها برای خرید و فروش NFT نیست. شما همچنین می توانید آثار هنری خود را در این پلتفرم ضرب کنید.

در حالی که Nifty Gateway برای انجام برخی اقدامات از کاربران هزینه دریافت می کند، ضرب NFT در این پلت فرم کاملا رایگان است! حتی اگر Gas Fee در فرآیند ضرب NFT استفاده شود، Nifty Gateway قول می دهد که این هزینه را به طور کامل از طرف کاربر پوشش دهد. بنابراین، اگر به دنبال ایجاد یک NFT بدون متحمل شدن هزینه هستید، Nifty Gateway می تواند یک گزینه عالی باشد.

۴-Rarible

 

Rarible یک پلتفرم محبوب NFT است که اغلب به عنوان یک جایگزین عالی برای OpenSea (که در این لیست قرار دارد) عمل می کند. در حالی که Rarible ترافیک مشابهی با OpenSea ندارد، به این معنی نیست که گزینه خوبی برای استخراج و فروش NFT های شما نیست. Rarible همچنین دارای یک بخش اجتماعی نوظهور است که علاقه مندان به NFT می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

ضرب NFT در راریبل عملکردی به نام «مینتینگ تنبل» دارد. از طریق این فرآیند NFT شما ضرب می‌شود اما تا زمانی که کسی تصمیم به خرید آن نداشته باشد هزینه ای شامل شما نمیشود. اگرچه این روش ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما در واقع روشی سازگار با محیط زیست برای استخراج دارایی های دیجیتالی است و هزینه بسیار کمتری نیز برای کاربران دارد. در واقع، قابلیت مینتینگ تنبل Rarible به شما این امکان را می دهد تا NFT خود را به صورت رایگان ضرب کنید!

۵- Opensea

 

OpenSea، وب سایت معتبر و قابل اعتمادی است که همه چیز در مورد NFT ها را در یک جا جمع می کند. با OpenSea می‌توانید دارایی‌های دیجیتال را به راحتی بخرید، بفروشید، خلق کنید و ضرب کنید. با توجه به رشد پلتفرم  OpenSea ، احتمالاً یکی از بهترین مکان هایی است که می توانید برای فروش NFT انتخاب کنید. از آنجایی که Opensea متنوع ترین و محبوبترین بازار NFT را داراست بنابراین میتوانید از این پلتفرم برای ضرب NFT های خود استفاده کنید.

در حالی که OpenSea هزینه ای برای ضرب کردن دریافت نمی کند، 2.5٪ از قیمتی که NFT شما به فروش می رساند را پس از فروش به عنوان هزینه ضرب NFT شما از حسابتان کم میکند. لازم به ذکر است که پلتفرم Opensea همانند پلفرم Rarible از منتینگ تنبل برای ضرب NFT ها استفاده میکند، که در آن NFT شما تا زمانی که کسی آن را خریداری نکند، به‌طور رسمی ساخته نمی‌شود. OpenSea در حال حاضر هزینه های خود را در قالب رمزارز اتریوم (ETH) دریافت می کند.

OpenSea هزینه گاز را نیز دریافت می کند، هزینه هایی است که کاربران باید برای جبران قدرت محاسباتی مورد نیاز برای اجرای شبکه اتریوم، بلاک چینی که بسیاری از NFT های فهرست شده در سایت روی آن وجود دارد، بپردازند. هزینه های گاز چندین بار در روز در نوسان است، بنابراین بهتر است به محاسبه گر هزینه گاز نگاهی بیندازید تا ببینید در هر لحظه چه نوع شارژی به شما تحمیل می شود.

۶-Poroton

 

بازار Proton Mint یکی دیگر از گزینه های عالی برای ضرب NFT های شما است. یکی از بهترین چیزهایی که در مورد Proton Mint وجود دارد این است که هیچ هزینه ای را به عنوان هزینه گاز دریافت نمی کند. علاوه بر این، شما می توانید اولین NFT خود را به صورت رایگان ضرب کنید، و ضرب NFT های بعدی تا حد بسیاری مقرون به صرفه است. این وب سایت همچنین بسیار کاربر پسند بوده و شروع به کار با NFT ها را سریع و آسان می کند.

Proton Mint همچنین از تعدادی بلاک چین مختلف از جمله BSC، Ethereum و Stellar پشتیبانی می کند. و اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در NFT هستید، پروتون بازار متنوعی را ارائه می‌کند که در آن می‌توانید دارایی‌های دیجیتال شگفت‌انگیزی پیدا کنید.گزینه دیگری که در اختیار شماست این است که میتوانید کیف پول خود را به سایت متصل کنید، حتی اگر انتخاب های شما به کیف پول پروتون، Anchor Wallet یا WebAuth محدود شود.

 

ترجمه اختصاصی از کوینینو

منبع