از OpenSea چه می‌دانید؟

اوپن سی (OpenSea) یک پلتفرم آمریکایی آنلاین توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) است که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک قرار دارد. این شرکت توسط “دوین فینزر” و “الکس آتاالله” در سال 2017 تاسیس شد. در مارکت OpenSea امکان فروش مستقیم توکن‌های غیرقابل تعویض(NFT) با قیمت ثابت و یا شرکت در یک مزایده، بر اساس استاندارد Ethereum ERC-721 وجود دارد. در سال ۲۰۲۱، به دنبال افزایش علاقه به NFT ها، درآمد این شرکت در فوریه ۲۰۲۱ به ۹۵ میلیون دلار و در سپتامبر همان سال به ۲.۷۵ میلیارد دلار رسید. تا ژانویه ۲۰۲۲، ارزش شرکت ۱۳.۳ میلیارد دلار بود و به عنوان بزرگترین بازار توکن غیرقابل‌تعویض NFT در نظر گرفته می‌شد. حجم معاملات روزانه در بازار OpenSea در اول می ۲۰۲۲ به رکورد ۲.۷ میلیارد دلار رسید، اما چهار ماه بعد ۹۹ درصد کاهش یافت.

فرآیندهای مختلف برای فروش NFT با استفاده از OpenSea چیست؟

به چند روش مختلف می توانید برای فروش NFTهای خود در OpenSea اقدام کنید. در این پلتفورم می‌توانید NFT خود را با قیمت ثابتی به فروش برسانید و به خریداران اجازه دهید آن را به طور کامل خریداری کنند، یا می‌توانید آن را برای شرکت در حراج در فهرست آثار شرکت کننده در حراج قرار دهید.  دو نوع حراج زمان دار وجود دارد: حراج انگلیسی و حراج هلندی. شما همچنین می توانید NFTهای خود را به صورت Bundle به فروش برسانید. (Bundle به شما این امکان را می‌دهند تا چندین اثر را برای فروش با یک قیمت واحد دسته‌بندی کنید و معمولاً در دسته‌های مختلف NFT مانند بازی، موسیقی و عکاسی استفاده می‌شوند.)

فروش با قیمت ثابت به فروشندگان این امکان را می‌دهد که دقیقاً تعیین کنند که می‌خواهند کالا را به چه میزان بفروشند، و حراج‌ها بر اساس نحوه درک بازار از NFT شما، پتانسیل قیمت فروش بالاتر را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند. مانند هر حراج دیگری به این ماجرا نگاه کنید: وقتی به پیشنهاد دهندگان اجازه می‌دهید تا برای محصول شما قیمتی تعیین کنند احتمال ریسک و همچنین فیده و پاداش نیز وجود دارد.

کدام یک از زنجیره های سازگار با OpenSea در حال حاضر از حراج پشتیبانی می کنند؟

در حال حاضر Ethereum، Polygon و Arbitrum همگی از حراجی ها پشتیبانی می کنند.

تفاوت بین حراج انگلیسی و حراج هلندی چیست؟

حراج های انگلیسی

حراج انگلیسی را حراج “فروش به بالاترین پیشنهاد” نیز می‌نامند. در حراج انگلیسی، اگر حراج بالاتر از 1 ETH تمام شود، هزینه گاز را پرداخت نمی‌کنید. مناقصه در یک حراج انگلیسی شبیه ارائه پیشنهاد در لیست قیمت ثابت است زیرا فروشنده می‌تواند در هر زمان پیشنهادی را بپذیرد. اگر فروشنده پیش از پایان حراج پیشنهادی را بپذیرد، فروشنده هزینه گاز (gas fee) را پرداخت خواهد کرد.

در هنگام فروش NFT در این پلتفرم به این نکات توجه کنید:

۱- پیشنهادها باید 5٪ بیشتر از پیشنهاد قبلی باشد.

۲- فروشنده می‌تواند در هر زمانی که بخواهد مزایده را پایان دهد، لغو کند، اما باید بداند که باید هزینه گاز را متحمل شود.

۳- فروشندگان همچنین می توانند قیمت رزرو تعیین کنند که قیمتی است که به عنوان کمترین قیمت قابل قبول توسط فروشنده برای کالایی که در حراج فروخته شده است تعیین کنند و با این روش به فروشنده این اجازه داده می‌شود تا در صورتی که هیچ پیشنهاد دهنده‌ای قیمت مذکور را نپذیرفت، مزایده بدون فروش پایان یابد. اگر حراج با قیمت رزرو مطابقت داشته باشد (حداقل 1 اتریوم)، فروشنده هزینه گاز را پرداخت نمی‌کند. اگر حراج قیمت 1 ETH را برآورده نکند، پیشنهادها همچنان در دسترس خواهند بود تا فروشنده بتواند آن‌ها را بپذیرد. اگر بخواهند، فروشنده می‌تواند قیمتی کمتر از قیمت ذخیره را بپذیرد اما باید هزینه گاز را بپردازد. این مورد فقط در مورد حراج‌های اتریومی صدق می‌کند، زیرا حراج‌های زیر 1 ETH بر روی حراج‌های شبکه Polygon اعمال نمی‌شود.

۴- هر پیشنهادی که در 10 دقیقه پایانی حراج ارائه شود، مدت زمان حراج را 10 دقیقه دیگر افزایش می‌دهد. اگر پیشنهاد دهنده پیشنهاد برتر را لغو کند، این اقدام همچنین به طور خودکار مزایده را 10 دقیقه دیگر تمدید می‌کند. شاید از خود بپرسید که اگر این روند تمدید ۱۰ دقیقه‌ای تا ابد ادامه داشته باشد چه می‌شود؟ نگران نباشید هیچ حراجی بیش از ۱ هفته به طول نخواهد انجامید.

 

حراجی هلند

در یک حراج هلندی، قیمت NFT از مقدار تعیین شده توسط فروشنده شروع می شود و در طول زمان حراج شروع به کاهش می کند و با مبلغی که فروشنده نیز تعیین می کند بسته می شود. فروشنده تعیین کننده تعداد روزهای اجرای حراج است. خریداران در یک حراج هلندی می توانند کالا را با قیمت فعلی در طول حراج خریداری کنند یا میتوانند پیشنهاداتی ارائه دهند و فروشنده می تواند هر یک از پیشنهادات را بپذیرد.

چه کسی تصمیم می گیرد که با پرداخت کدام توکن ها می توان NFT خریداری کرد؟
هنگامی که صاحب یک اثر NFT مجموعه‌ای را در OpenSea ایجاد می‌کند، تصمیم می‌گیرد از کدام روش پرداخت و کدام توکنها هنگام فروش اقلام در آن مجموعه استفاده شود. در فروش‌های آتی (پس از فروش اولیه سازنده)، فروشنده جدید می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام یک از توکن‌های انتخاب‌شده توسط سازنده NFT که صاحب آن شده را لیست کند. خریدار باید هنگام خرید آن NFT از توکن ثبت شده توسط فروشنده استفاده کند، یا می‌تواند پیشنهاد جدیدی را در WETH ارائه دهد.

باندل چیست؟

شما می توانید NFTهای خود را به صورت بسته‌ای بفروشید. بسته‌ها به فروشندگان این امکان را می‌دهند که چندین کالا را برای فروش با یک قیمت واحد گروه‌بندی کنند و اغلب برای بازی، موسیقی و عکاسی استفاده می‌شوند.

آیا کسی می‌تواند پیشنهادی برای NFT ارائه دهد که برای فروش نیست؟

بله! خریداران می‌توانند برای NFT هایی پیشنهاد قیمتی دهند حتی اگر آن NFT برای فروش نباشند، و فروشندگان می‌توانند آن‌ها را بپذیرند یا نادیده بگیرند. اگر ایمیل خود را به حساب OpenSea خود متصل کرده اید، یک اعلان ایمیلی دریافت خواهید کرد که نشان می دهد شخصی پیشنهادی برای کالای شما ارائه کرده است.

چگونه یک NFT برای فروش با استفاده از OpenSea فهرست کنم؟

در OpenSea، به سمت راست بالای صفحه بروید و روی نماد نمایه خود کلیک کنید. NFT مورد نظر برای فروش را از کیف پول خود انتخاب کنید.

در سمت راست بالای صفحه، روی فروش sell کلیک کنید.

منبع

نوع فروش و قیمت را انتخاب کنید. در فروش با قیمت ثابت، فروشنده قیمت NFT را تعیین می کند.

با انتخاب مدت زمان پیش فرض یا تنظیم مدت زمان سفارشی با استفاده از تقویم، مدت زمان فروش را تنظیم کنید.

در نهایت، شما می توانید انتخاب کنید که مورد را برای یک خریدار خاص رزرو کنید. برای انجام این کار، بخش گزینه‌های بیشتر را باز کنید و آدرس کیف پول آن‌ها را در قسمت رزرو برای خریدار خاص وارد کنید.

در تمام این گزینه‌ها، هزینه‌های بالقوه فروش را در پایین مشاهده خواهید کرد. در این مورد، این فروش شامل هزینه خدمات OpenSea 2.5٪ و درآمد سازنده 3٪ و در مجموع 5.5٪ است.

 هزینه‌های مرتبط با فروش NFT با استفاده از پلتفرم OpenSea

هر معامله، از جمله فروش، معمولاً شامل هزینه‌های گاز، درآمدهای خالق NFT و کارمزد بازار است. فروشندگان هنگام پذیرش پیشنهادات، هزینه گاز را پرداخت می‌کنند. درآمد خالق NFT توسط خودش تعیین می‌شود و از مبلغ فروش دریافتی فروشنده کسر می‌شود. هزینه‌های OpenSea ساده است: OpenSea عموما  2.5٪ از قیمت فروش NFT شما را دریافت می‌کند.

هزینه های سازنده چیست؟

خالقین NFT می‌توانند تا 10 درصد کارمزد در سطح همنشینی  تعیین کنند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا هر باری که NFT آن‌ها فروخته می‌شود، درآمد کسب کنند، حتی پس از اینکه آن اثر فروخته شد و به مجموعه داران دیگر تعلق گرفت. سازندگان می‌توانند این هزینه را در هر زمانی که بخواهند تغییر دهند. دستمزد خالق اثر از مبلغ فروش دریافتی فروشنده کسر می‌شود.

چرا باید NFTهای خود را با استفاده از OpenSea بفروشم؟

در OpenSea،  راه‌های مختلفی برای به حداقل رساندن هزینه‌ها در حین فروش NFT ارائه می‌شود. پروتکل جدید برای خرید و فروش NFT با استفاده از OpenSea، Seaport، هزینه‌های گاز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. با استفاده از Seaport شما می‌توانید تا 35٪ در هزینه‌های گاز برای معاملات صرفه جویی کنید. همچنین هزینه راه‌اندازی یکباره برای استفاده از بازار را حذف می‌کند. و از آنجایی که OpenSea با اتریوم، سولانا، Polygon، Klaytn، Arbitrum و Optimism سازگار است، شما 6 بلاک چین با هزینه‌های گاز متفاوت برای انتخاب دارید.

ترجمه اختصاصی از کوینینو