از توکن سوزی چه میدانید؟

توکن سوزی چیست؟

دنیای معاملات مالی و اقتصاد به سرعت به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است. ارزهای دیجیتال به عنوان نمودهایی از این تحول جدید، این امکان را فراهم کرده‌اند کهدارایی‌های مالی را به شکل تماماً دیجیتال و بدون واسطه برای افراد علاقه مند به این حوزه در دسترس باشد.

اما هر رویکرد جدیدی چالشهایی در پی دارد.  با ورود ارزهای دیجیتال به بازار، مسائلی نیز به وجود آمده است که نیاز به مدیریت و حل آنها داریم. یکی از این مسائل، مسئله توکن‌سوزی یا “Token Burn” است.

 

در ادامه با کوینینو همراه شوید تا مفهوم توکن سوزی را برایتان شرح دهیم.

توکن سوزی چیست؟

توکن‌سوزی به فرایندی گفته میشود که در آن یک تعداد از توکن‌های موجود از چرخه (circulation) خارج می‌شوند و دیگر قابل معامله نیستند. این اقدام به منظور کاهش تعداد کل توکن‌ها و بهبود وضعیت بازار و ارزش واقعی ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

فرایند توکن سوزی معمولا شامل ارسال کوین ها یا توکن ها به یک کیف پول بدون پسورد شناخته شده است. این کیف پول فقط می تواند دارایی ها را دریافت کند و دسترسی برداشت ندارد، بنابراین به طور موثر آنها را غیر قابل دسترس می کند.

توکن‌سوزی چرا مهم است؟

توکن سوزی روشی محبوب برای افزایش ارزش یک کوین یا توکن است. سوزاندن توکن، کوین ها را از گردش خارج می کند و به طور دائم عرضه کلی ارز دیجیتال را کاهش می دهد. این امر به کمیاب شدن آن و افزایش ارزش هر کوین باقی مانده کمک می کند، که در مورد کوین هایی که سرعت استخراج بالایی دارند بسیار مهم است.

مهمترین دلیلی که برای اثبات اهمیت توکن سوزی میتوان به آن اشاره کرد، بهبود ارزش واقعی یک توکن است. با کاهش تعداد توکن‌های در گردش، ارزش توکنهای باقی‌مانده افزایش می‌یابد.فرایند توکن سوزی می‌تواند از تورم و افزایش بی‌مورد توکن‌ها جلوگیری کند.

نمونه هایی از توکن‌سوزی

یکی از مثال‌های معروف توکن‌سوزی، سوزانده شدن توکنهای رسمی صرافی بایننس یعنی بایننس کوین  (BNB) است. صرافی ارز دیجیتال  Binance، یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است که در هر فصل تعدادی از BNB را سوزانده و این کار ارزش باقی‌مانده BNBها را افزایش می‌دهد.

شیبا اینو (SHIB) اغلب در سرفصل‌های شروع توکن سوزیهای بزرگ قرار دارد. یکی از روش‌هایی که سرمایه‌گذاران را تشویق به سوزاندن توکن ها می‌کند، از طریق پورتال رایت است که در آپریل ۲۰۲۲ معرفی شد. با این حال، شیبا اینو خیلی قبل از آن شروع به ایجاد سرفصل برای سوزاندن توکن کرد. حدود یک سال پس از عرضه توکن، توسعه دهندگان توکن ها 50 درصد از کل عرضه SHIB را به ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم فرستادند. در پاسخ، بوترین بیش از ۴۰۰ تریلیون SHIB را سوزاند و کمک مالی قابل توجهی به امور خیریه کرد.

نقش رسانه های اجتماعی در توکن سوزی

در حالی که سوزاندن بخش کوچکی از کوین ها و یا توکن ها می تواند به حفظ ارزش یک ارز دیجیتال کمک کند، فرآیند توکن سوزی اغلب تلاشی از سوی جامعه آن رمز ارز است. گاهی اوقات، دارندگان قابل توجه ارزهای دیجیتال یا افرادی که در رسانه های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارند، اقدام به انجام این پروسه میکنند. هنگامی که همه افراد تعداد کمی از دارایی های خود را به طور همزمان می سوزانند، می تواند تفاوت قابل توجهی در تعداد کلی کوین های در گردش – و بنابراین، افزایش در ارزش آن کوین ایجاد کند.

توکن سوزی چگونه عمل میکند؟

چند راه مختلف برای سوزاندن توکن ها وجود دارد که رایج ترین آنها ارسال یکطرفه توکن ها به کیف پول برای از بین رفتن است. از نظر فنی، تنها کاری که کاربر برای سوزاندن کوین ها باید انجام دهد، ارسال آنها به کیف پولی با آدرس نامعتبر است. با این حال، اکثر ارزهای دیجیتال دستورالعمل ها و فرآیندهای خاصی برای سوزاندن توکن ها دارند.

برخی از پروژه های ارزهای دیجیتال سیستم های حقوقی خود را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، در آوریل 2022، Shiba Inu یک پورتکل با کاربری آسان منتشر کرد. Shiba Inu با همکاری با توسعه دهندگان Ryoshis Vision قادر است به هر کسی که از این پورتکل برای از بین بردن توکن های SHIB استفاده می کند، جوایزی ارائه دهد.

روشهای دیگر

سایر ارزهای دیجیتال از یک تابع توکن سوزی برای از بین بردن دارایی ها استفاده می کنند. بایننس کوین یک پروتکل دارد که هر دارنده ارز دیجیتال می تواند آن را اجرا کند، به سادگی با بیان اینکه چه تعداد کوین در ولت خود می خواهند بسوزانند کنند. قراردادهای هوشمند ابتدا بررسی می کنند که آیا دارنده موجودی، میزان کوینی را که میخواهد بسوزاند در ولت خود دارد یا خیر. و سپس آنها را کم می کنند. سپس بایننس کوین به طور خودکار تعداد کل کوین های در گردش را به روز می کند و میزان کوینهای سوزانده شده را کسر میکند.

به خاطر داشته باشید که هر کوین سوزانده شده برای همیشه از حساب شما حذف می شود و هیچ راهی برای بازگرداندن آنها وجود ندارد. قبل از اجرای پروتکل یا ارسال کوین ها به یک آدرس پوچ، دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام مقادیر و اطلاعاتی که مشخص کرده‌اید صحیح است.

در موارد دیگر، فرآیند سوزاندن توکن به صورت خودکار انجام می شود. به عنوان مثال، برخی از شبکه ها بخش کوچکی از عرضه را در حین استخراج یا به عنوان کارمزد تراکنش می سوزانند..

اثبات توکن سوزی (Proof of Burnning)

اثبات توکن سوزی (PoB) یک مکانیسم توافقی است که یک تراکنش را تأیید می کند. این الگوریتم ماینرها را قادر می سازد تا به طور موثر کوین ها را بدون اتلاف انرژی بسوزانند. در صورت نیاز می توان PoB را با استفاده از کاوشگر بلاک چین تأیید کرد.

PoB چندین کاربرد عملی دارد. در درجه اول برای جلوگیری از تقلب با تأیید خودکار هر تراکنش استفاده می شود. همچنین توانایی ماینرها برای استخراج کوین های جدید را حفظ می کند، زیرا چندین ارز رمزنگاری شده از ماینرها نیاز دارند که ابتدا کوین ها را بسوزانند تا بلاک های جدید استخراج کنند.

جوانب مثبت سوزاندن توکن

مردم هرگز نمی خواهند دارایی هایی را بدون هدف نابود کنند. در حالی که ممکن است از بین بردن کوین ها و توکن ها معکوس به نظر برسد، دلایل متعددی وجود دارد که کاربران دارایی خود را می سوزانند. جدا از به دست آوردن حقوق استخراج برای استخراج بلوک های جدید، سوزاندن توکن می تواند (همانطور که گفته شد) به حفظ ارزش دارایی کمک کند.

معایب توکن سوزی

قبل از شروع سوزاندن توکن های خود، باید چندین نکته را در نظر بگیرید. اگر برای به دست آوردن حق استخراج کوین نمی سوزانید، باید به این فکر کنید که سوزاندن توکن چگونه بر سبد سهام شما تأثیر می گذارد. اگر سوزاندن توکن خودکار است، در نظر بگیرید که چند بار با استفاده از ارز دیجیتال تراکنش انجام می دهید. نحوه مدیریت یک ارز دیجیتال با سوزاندن توکن نیز می تواند بر روی کوین هایی که برای سرمایه گذاری انتخاب می کنید تأثیر بگذارد.

یکی از بزرگترین معایب سوزاندن توکن این است که مقادیر کم تاثیر زیادی بر قیمت نخواهد داشت. به عنوان مثال، در حال حاضر ۴۸۷ تریلیون کوین شیبا اینو (SHIB) در گردش است. سوزاندن چند هزار SHIB تفاوتی در عرضه کلی ایجاد نمی کند. با این حال، بیش از ۲۶۳ میلیارد SHIB از اکتبر ۲۰۲۱ توسط کامیونیتی سوزانده شده است که تقریباً ۰.۰۵٪ از کل عرضه در گردش است.

سخن پایانی

در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که سوزاندن توکن قیمت یک ارز دیجیتال را افزایش دهد، اما می تواند ابزار مفیدی برای کمک به حفظ ارزش و تشویق سرمایه گذاران باشد. اگر تصمیم به سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال دارید، استراتژی رایت آن را بررسی کنید تا ببینید آیا با اهداف شما مطابقت دارد یا خیر. چه قصد دارید کوین ها را به صورت دستی بسوزانید یا از کوینی استفاده کنید که به طور خودکار بخش‌هایی از عرضه خود را می‌سوزاند، مطمئن شوید که همیشه ایده روشنی از آنچه در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید دارید.

 

ترجمه اختصاصی از کوینینو

منبع