از آنجایی که ترید و معامله‌گری در بازارهای مالی به طور مستقیم با سرمایه معامله‌گر در ارتباط است، از این رو نکته بسیار مهم و حائز اهمیت توجه به سطح بالای امنیت و انتخاب پلتفرم مناسب برای ترید (معامله) اولین نکته مورد توجه در بازارهای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است و وقتی بحث پلتفرم معاملاتی به میان میاید، معامله گران به دنبال پلتفرم (صرافی) میگردند که نه تنها امنیت سرمایه آن‌ها را تامین میکند بلکه عملکرد بی‌نقصی نیز در ارایه خدمات مربوط به بازار رمزارزها به آن‌ها ارایه دهد. در کشورمان ایران همیشه بر  سر این موضوع که صرافیهای خارجی قابل اعتمادتر هستند و یا صرافیهای ایرانی بحثهای زیادی درمیگیرد.

پیش از اینکه در مورد موضوع مزایا و معایب صرافی‌های داخلی و یا خارجی صحبت کنیم با کوینینو همراه باشید تا اندکی به مبحث انواع صرافی‌ های ارز دیجیتال بپردازیم.

 

صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست؟

An image of BTC icons circling a digital representation of a CEX and a DEX.

صرافی متمرکز (CEX) :

صرافی متمرکز ارزهای دیجیتال (Centralized Exchange) به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کنند و از طریق کمیسیون و کارمزد تراکنش کسب درآمد می کنند. شما می توانید یک CEX را شبیه به بورس اما برای دارایی های دیجیتال تصور کنید در واقع عملکردی شبیه بانکها دارند. در واقع صرافی به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل میکنند. در صرافی های متمرکز شخص و یا شرکتی مشخص به عنوان مالک صرافی شناخته می شود و این نوع صرافیها از امنیت خوبی برخوردار هستند.

صرافی کوینینو به عنوان یک صرافی متمرکز با دو سیستم معاملاتی OTC  و P2P محیطی امن و کاربر پسند را برای معامله گران و به خصوص معامله گران تازه کار فراهم می آورد و با ایجاد میانبرهای معاملاتی روشی ساده و البته امن را برای معامله گران فراهم می آورد. در صرافیهای متمرکز معامله گران نیاز ندارند نام کاربری و رمزعبور کیف پول خود را به خاطر بسپارند و این صرافیها مسءول نگهداری داراییهای مشتریان هستند.

به طور خلاصه از مزایای صرافیهای متمرکز میتوان به معاملات سریعتر، سهولت استفاده و نقدینگی بالا اشاره کرد.

 

صرافی غیر متمرکز (DEX) :

در صرافی‌های غیر متمرکز (Decentralized Exchange) دیگر واسطه‌ای به عنوان نفر سوم برای انجام معاملات وجود ندارد و این مسءله خطر حک شدن حساب را کاهش میدهد و البته در صرافیهای غیر مترکز نیاز به احراز هویت نیست و فرد به عنوان ناشناس میتواند معاملات خود را انجام دهد.

یکی از معایب صرافیهای غیر متمرکز حجم پایین معاملات است. از آنجایی که ۹۹ درصد حجم معاملاتی در این بازارها در دست صرافی های متمرکز است بنابراین سرعت خرید و فروش در این صرافی‌ها بسیار پایین است. از دیگر معایب صرافی‌های غیر متمرکز این است که چنانچه کاربر نام کاربری و رمز عبور خود را فراموش کند به راحتی میتواند هزاران و یا میلیونها دلار از دست بدهد.

حال بازگردیم به بررسی و پاسخ به این سوال که صرافی ایرانی بهتر است یا صرافی خارجی.

 

ایرانی یا خارجی؟

متاسفانه از زمان تحمیل تحریمهای ناعادلانه نسبت به ایرانیان گشایش حساب کاربری در صرافی‌های خارجی برای ایرانیان از ریسک بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال اگر یک کاربر ایرانی در صرافی بایننس حساب باز کند، بلافاصله پس از شناسایی کاربر به عنوان یک فرد ایرانی با تشخیص IP و یا احراز هویت و ارائه مدارک شناسایی با ملیت ایرانی حساب کاربر از طرف صرافی بلاک میشود و این صرافی از ارائه خدمات به کاربران ایرانی امتناع مینماید.

ممکن است این سوال مطرح شود که چرا برخی از صرافی های خارجی مانند Coinex بدون توجه به قوانین بین المللی‌عدم پذیرش کاربران ایرانی، بدون بلاک کردن حساب کاربران همچنان به کاربران ایرانی خدمات ارائه میکنند؟

پاسخ این سوال مانند عملکرد این صرافی‌ها بسیار مبهم و نامعلوم است. بنابراین کاربران ایرانی با توجه به شرایط موجود، هر چند ناعادلانه و سخت، با در نظر گرفتن شرایط فعلی باید آگاهانه در انتخاب صرافی مورد نظر خود اقدام نمایند و ریسک بروز هرگونه اتفاق پیش بینی نشده از جمله بلاک شدن و از دسترس خارج شدن حساب و سرمایه خود در صرافی‌های خارجی را در نظر بگیرند. انتخاب یک صرافی داخلی امن و مطمئن نه تنها باعث ایجاد آرامش خاطر برای کابران از نظر امنیت سرمایه اشان است بلکه ترس‌عدم ارائه خدمات نیز کاملا از بین میرود.

 

مزایای یک صرافی ایرانی مطمئن:

  1. دارای دفتر فیزیکی برای مراجعات ضروری.
  2. کابری آسان و بدون  پیچیدگی برای کاربران تازه کار در وب سایت و اپ مربوطه.
  3. امنیت بالای سیستمی در برابر هکرها و انواع حملات سایبری
  4. احراز هویت آسان و سریع.
  5. واریز و برداشت سریع ریالی.
  6. پشتیبانی ۲۴ ساعته.
  7. ارائه آموزشهای مرتبط با بازار رمزارزها.
  8. ارائه تحلیلهای و اخبار روزانه مرتبط با بازار رمزارزها.
  9. صرافی کوینینو با ارائه تمامی خدمات ذکر شده به عنوان یک صرافی ایرانی میتواند تضمینی برای حفظ سرمایه تمام کاربران و معامله گران در پلتفرمهای خود باشد.