آشنایی با ارز دیجیتال پالیگان یا ماتیک (Polygon)

 

 

پالیگان یا ماتیک، ارز دیجیتال محبوبی است که در صرافی کوینینو لیست شده و در این مقاله از وبلاگ صرافی کوینینو می‌خواهیم، شمارا با آن آشنا کنیم. ماتیک شبکه Matic و یا پالگان Polygon یک راه‌حل مقیاس‌پذیر برای شبکه اتریوم است، به همین ترتیب، به شما امکان می‌دهد معاملات مبتنی بر اتریوم طی چند ثانیه با استفاده از پروتکل‌های نوآورانه انجام شود تا تجربه کاربر را در طیف وسیعی از برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapp ها بهبود بخشد.

پالیگان Polygon یک راه‌حل لایه 2 ارائه می‌دهد که از زنجیره‌های جانبی استفاده می‌کند و نودهای اختصاصی PoS خود را برای حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال هنگام محاسبه خارج از زنجیره فراهم می‌کند. توکن ماتیک MATIC علاوه بر اینکه برای پرداخت هزینه‌های تراکنش در شبکه استفاده می‌شود، برای ایمن‌سازی زنجیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نام فارسی پالیگان-ماتیک
نام انگلیسی Polygon
نماد اختصار MATIC
لوگو خرید ارز دیجیتال ماتیک

 

ارز دیجیتال پالیگان چیست؟

 

پالیگان در ابتدا بانام متیک نتورک (Matic Network) عرضه شد. این شبکه در تلاش است تا راهکاری امن برای اتصال و تعامل شبکه‌های بلاک چین با همدیگر ایجاد کند. هدف اصلی این پروژه رفع مشکلات اساسی اتریوم یعنی عدم مقیاس‌پذیری، توان عملیاتی محدود، کارمزد بالا، تراکنش‌های معوقه و البته سرعت‌پایین آن است.

 

به همین منظور هم یک ساید چین یا لایه دوم ویژه برای آن طراحی‌شده که تراکنش‌ها و البته قراردادهای هوشمند اتریوم را بر بستر آن انجام می‌دهد. این لایه در حقیقت تأییدیه‌های برون زنجیره‌ای را با امنیت و البته سرعت بسیار بالایی انجام می‌دهد.

 

همین مورد سبب می‌شود که دیگر برای تأیید تک تک تراکنش یا قراردادها نیازی به پروسه طولانی ساخت بلاک نباشد. چراکه تمام آن‌ها خارج از زنجیره اصلی و بر روی یک لایه دوم انجام می‌شود.

 

خالق و تاریخچه پالیگان کیست؟

 

ارز پالیگان در اکتبر 2017 و توسط دو برنامه‌نویس حرفه‌ای بلاک‌چین ایجاد شد. این دو در شهر بمبئی هند فعالیت خود را شروع کردند و یک مشاور تجاری باسابقه هم آن‌ها را همراهی کرد.

 

نخستین شخص در بین این تیم جنتی کنانی Jaynti Kanani است. او یکی از حرفه‌ای‌ترین برنامه نویسان بلاک‌چین است که در حال حاضر در سمت مدیرعامل پالیگان فعالیت می‌کند. او در سال 2019 نقش اساسی در توسعه پروتکل‌های  web 3 ، Wallet Connect و البته پلاسما اتریوم داشت.

 

نفر دوم این تیم سندیپ یانیوال (Sandeep Nailwal) است که او هم به‌عنوان یکی از توسعه‌دهندگان مطرح شبکه‌های بلاک چین قلمداد می‌شود. او در حال حاضر مدیر ارشد شبکه پالیگان بوده و وظیفه برنامه‌نویسی را در آن بر عهده دارد.

 

مزایا و معایب پالیگان

 

مزایا

  • توان و قدرت عملیاتی بالا: پلتفرم پالی گن می تواند با استفاده از ساختار زنجیره جانبی خود میلیون ها تراکنش را انجام دهد. یک زنجیره در پلتفرم پالی گان می تواند تا 65000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.
  • تجربه کاربری روان: UX موجود در شبکه پالیگان روان بوده و کار با آن بسیار ساده است. در این نوع خود باعث محبوبیت بیشتر نزد توسعه‌دهندگان شده است.
  • داشتن ساید چین عمومی: ساید چین‌های موجود در شبکه پالیگان عمومی هستند. بدین‌جهت استفاده از آنها نیاز به کسب اجازه ندارد. خود ساید چین‌ها نیز می‌توانند به‌صورت هم‌زمان از چندین پروتکل پشتیبانی نمایند.
  • مقیاس‌پذیری: شبکه پالیگان تراکنش‌های موجود در بستر اتریوم را در سایدچین خود انجام می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا تراکنش‌ها با سرعت بالاتری انجام شوند و این در نوع خود مشکل عدم مقیاس‌پذیری اتریوم را برطرف می‌کند.
  • امنیت عالی: امنیت از دیگر مزیت‌های منحصربه‌فردی بوده که موجب محبوبیت ارز دیجیتال پالیگان شده است. در حقیقت این شبکه برای تأیید بلاک‌ها از همان روش اثبات سهام اتریوم استفاده می‌کند. از طرفی دیگر خود اپراتورهای این شبکه نیز در بستر اتریوم به‌عنوان سهام گذار (استیکر) شناخته می‌شوند. این موضوع باعث شده تا امنیت بالای اتریوم هم در داخل شبکه پالیگان دیده شود.

 

اهداف پالیگان

 

پلتفرم پلیگان Polygon در راستای اهدافی تلاش می‌کند که به ثمر رسیدن این اهداف می‌تواند به بهبود این پلتفرم کمک نماید. ازجمله این اهداف می‌توان به کاهش هزینه‌های تراکنش‌ها اشاره کرد.

 

از دیگر اهداف این پلتفرم افزایش سطح کاربرپسند بودن است. این پلتفرم قصد دارد بستری را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز ارائه دهد. توجه به این نکته لازم است که افزایش مقیاس‌پذیری در اولویت اول این پلتفرم وجود دارد.

 

استخراج ارز دیجیتال ماتیک ( MATIC)

 

برای به‌دست آوردن و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجتال یکی از راه‌ها خرید ارز دیجیتال و دیگری استخراج آن می‌باشد. از آنجا که روند استخراج ارز دیجیتال نیازمند یک سیستم قوی و برق قدرتمند می‌باشد، کار پر هزینه‌ای به شمار می‌رود.

 

برای اینکه بررسی کنیم که ارز دیجیتال قابلیت استخراج را دارد یا خیر در ابتدا باید الگوریتم آن رمز ارز را بررسی نماییم. طبق بررسی‌های انجام‌شده رمز ارز ماتیک قابلیت استخراج را دارا نمی‌باشد.

 

خرید و فروش ماتیک (MATIC) چگونه است؟

در حال حاضر صرافی ارز دیجیتال کوینینو، که به‌عنوان یک صرافی معتبر شناخته می‌شود امکان خرید، فروش و حتی نگهداری و ترید ارز دیجیتال ماتیک (MATIC) یا ارز دیجیتال پلیگان (Polygon)  را برای کاربران باقیمت مناسب فراهم کرده است.

کافی است در اکسچنج کوینینو عضو شوید و شروع به انجام خرید و فروش سریع یا معاملات پیشرفته کنید.

 

نگاهی کوتاه به ماتیک

 

ماهیت توکن
سازنده Jaynti Kanani & Sandeep Nailwal
تاریخ عرضه 2017
مقدار در گردش 467,009,550
خرید ارز دیجیتال ماتیک یا پالیگان صرافی ارز دیجیتال کوینینو