شیبا اینو خود را «قاتل» دوج کوین خطاب می‌کند!میشه اسم دیگر شیبا را قاتل دوج کوین دانست، این ارز دیجیتال طی مدت زمانی کوتاه، رشد شدیدی را تجربه کرد. سازنده ارز دیجیتال Shiba Inu ادعا می‌کند قابلیت‌ های بهتری در مقایسه با دوج کوین ارائه می‌کند.

 

نام فارسی شیبا اینو
نام انگلیسی Shiba Inu
نماد اختصار Shiba
لوگو خرید ارز دیجیتال شیبا

 

شیبا چیست؟

توکن شیبا از جمله توکن های مبتنی بر استاندارد ERC-20 است. و منظور از اینکه شیبا یک توکن ERC-20 است این است که در استاندارد ERC-20 قوانینی طراحی شده است که این قوانین بر روی توکن پیاده سازی شده است. در واقع ERC-20 قوانینی می باشند که اجازه می دهند توکن هایی بر بستر اتریوم ساخته شود. نام مستعار این رمز ارز DOGECOIN KILLER یا قاتل دوج کوین می باشد که رمز ارز شیبا SHIBA بسیار در تلاش است تا از رمز ارز دوج DOGE پیشی بگیرد.

 

نام این ارز دیجیتال از یک نژاد سگ شکاری در ژاپن گرفته شده است. شیبا Shiba یکی از نژادهای سگ بومی ژاپن است. این نوع سگ در مناطق کوهستانی ژاپن زندگی می کند و بسیار هوشیار و چابک می باشد. این نوع از سگ ها فراموش می کنند که کجا چیزهای گرانبهای خود را دفن می کنند.

 

اگر بخواهیم به صورت دیگر به تعریف ارز دیجیتال شیبا بپردازیم، می توان گفت این رمز ارز در دسته ی میم کوین ها (Memecoin)قرار دارد.

 

خالق شیبا کیست؟

 

خالق ناشناسی دیگر به اسم (ریوشی)، کسانی که با بیت ‌کوین آشنا باشند می ‌دانند که هویت اصلی سازنده آن هم نامعلوم و رازآلود است و این امر نه ‌تنها از محبوبیت و قدرت آن نکاسته بلکه به اعتقاد بسیاری یکی از دلایل رشدش هم بوده. ولی این یک مورد استثنایی است و به‌طورکلی رمزارزهایی که دارای مدیریت غیرشفاف هستند از اقبال خوبی برخوردار نمی‌شوند.

 

تاریخچه شیبا

 

باتوجه به  Wikipedia رمزارز شیبا در آگوست سال 2020 توسط فردی ناشناس ملقب به (ریوشی) ایجاد شد. این ارز دیجیتال نماد یک سگ ژاپنی است. شیبا توکن به سرعت توانست ارزش خود را بالا ببرد. ایلان ماسک در شبکه‌های اجتماعی اشاره‌ هایی به ارز شیبا کرد اما در نهایت طی یک توییت اعلام کرد که دارای ارز شیبا اینو نیست و قصد خریدی هم در این باره ندارد. ویتالیک بوترین در 13 می 2020 ، بیش از 50 تریلیون ارز شیبا را به صندوق COVID-Crypto هند اهدا نمود. بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال آینده ارز شیبا هستند تا بتوانند با رشد این ارز سرمایه خودشان را چند برابر کنند.

 

 

شیبا اینو چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در ابتدا گفتیم شیبا اینو یک توکن مبتنی بر اتریوم است. بنابراین با اکوسیستم وسیع اتریوم سازگار می‌باشد. به گفته توسعه‌ دهنده، بلاک چین اتریوم میزبان عالی برای شیبا اینو بود زیرا از قبل امن و به خوبی تثبیت شده بود و به پروژه اجازه می‌داد غیرمتمرکز بماند.

 

اکوسیستم شیبا اینو از سه توکن و خدمات دیگری تشکیل شده است که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

این سه توکن عبارتند از:

  • شیبا اینو (SHIB): SHIB ارز اصلی پروژه است. این توکن کل اکوسیستم شیبا اینو را تامین می‌کند و مجموع عرضه آن 1 کوادریلیون است. با این حال، توسعه دهنده آن، 50% از عرضه را در Uniswap برای اهداف نقدینگی قفل کرد. در حالی که ویتالیک بوترین، بنیان گذار اتریوم، وظیفه داشت 50% باقی مانده را نگه دارد، بوترین برخی از توکن‌های در اختیارش را فروخت و پول را به صندوق امداد کووید-19 در هند اهدا کرد. اقدامی که قیمت SHIB را بیشتر افزایش داد. بوترین 40% از کل عرضه SHIB را سوزاند و مقدار موجود در دسترس کاربران را کاهش داد.
  • بون (BONE): این توکن حکمرانی اکوسیستم شیبا اینو است. bone به کاربران اجازه می‌دهد تا در مورد پیشنهادات آینده رای دهند و مجموعاً 250 میلیون توکن دارد.
  • لیش (LEASH): این دومین توکن در اکوسیستم شیبا اینو است و نمایان‌گر طرف دیگر شیبا است. مجموع عرضه آن 107646 توکن است که بسیار کمتر از تریلیون‌ها توکن Shiba Inu می‌باشد.

 

جنبه‌های دیگری نیز برای اکوسیستم شیبا اینو وجود دارد که عبارتند از:

  • ShibaSwap: شیبا سواپ پلتفرم تبادل غیرمتمرکز اکوسیستم Shiba Inu است. در واقع این یک صرافی است که به افراد اجازه می‌دهد تا ارزهای رمزنگاری شده را به صورت غیر متمرکز معامله کنند.
  • Inkubator: این انکوباتور برای کشف راه‌هایی برای ارج نهادن به خلاقیت هنرمندان خارج از هنرهای سنتی طراحی شده است. هدف آن پرورش سازندگان واقعی هنر و سایر محتواها می‌باشد.
  • Shiboshi: شیبوشی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تولید شده توسط Shiba Inu می‌باشند که مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند و هر Shiboshi ویژگی متفاوتی دارد و آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند.

 

تفاوت‌ ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین

همانطور که ابتدا گفتیم، شیبا خود را رقیب دوج کوین یا حتی قاتل دوج می ‌داند. جدای از شباهت‌هایی که ممککن است بین این دو ارز دیجیتال وجود داشته باشد مثل نماد سگ ژاپنی، تفاوت‌های میان این دو از این شباهت ‌ها بیشتر است که در این قسمن قصد داریم شما را با برخی از این تفاوت‌ ها بیشتر آشنا کنیم.

 

  • ارز دیجیتال شیبا اینو به خاطر عدم برخورداری از یک بلاک‌چین اختصاصی، کوین محسوب نمی‌شود بلکه یک توکن است و این در حالی است که ارز دیجیتال دوج‌کوین بلاک‌چین اختصاصی خودش را دارد از همین رو در دسته کوین‌ ها جای گرفته است.
  • تعداد توکن‌های موجود در شبکه شیبا محدود هستند ولی دوج‌کوین محدودیتی در تعداد توکن‌های خود ندارد.
  • شیبا در آینده قصد دارد سیستم مدیریت مبتنی بر DAO را به نام DoggyDao منتشر کند.
  • هدف از ایجاد ارز دیجیتال شیبا بررسی رفتار ارزی دیجیتال بدون پشتوانه مالی و تبلیغاتی بود در حالی که دوج‌کوین از ابتدا تنها برای سرگرمی خلق شده بود.
  • دوج‌کوین از طریق فرایند استخراج تولید می‌شود ولی ارز شیبا اینگونه نیست و از ابتدا تمام توکن‌ های شیبا در شبکه قفل شدند.
  • دوج‌کوین مناسب پرداخت‌های خرد است اما شیبا با همکاری دو توکن LEASH و BONE، پلتفرم SHIBASWAP را راه‌اندازی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را بدون واسطه معامله کنند و به اشتراک بگذارند.

 

وایت‌ پیپر شیبا اینو

 

یکی از اصطلاحاتی که بی‌ شک فعالان بازار ارز دیجیتال با آن آشنایی دارند اصطلاح وایت پیپر (white paper) است. وایت پیپر به سندی گفته می‌شود که بیان‌کننده اهداف، روش کار، ماهیت فنی و فلسفه ایجاد یک رمزارز است و به همین خاطر مهمترین سند هر ارز دیجیتال محسوب می‌شود. تیم توسعه دهنده رمز ارز شیبا در ابتدا وایت پیپری برای این ارز ارائه نداده بود اما با گذشت زمان این وایت پیپر تهیه و در دسترس همگان قرار گرفت. وایت پیپر شیبا اینو با نام ووف پیپر (Woof Paper) منتشر شده است.

 

خرید و فروش شیبا (shiba-inu) چگونه است؟

در حال حاظر صرافی ارز دیجیتال کوینینو، که به عنوان یک صرافی معتبر شناخته می شود امکان خرید، فروش و حتی نگهداری و ترید ارز دیجیتال شیبا (Shiba Inu) را برای کاربران با قیمت مناسب فراهم کرده است.

کافی است در اکسچنج کوینینو عضو شوید و شروع به انجام خرید و فروش سریع یا معاملات پیشرفته کنید.

 

نگاهی کوتاه به شیبا اینو

ماهیت توکن
سازنده ریوشی ( ناشناس )
تاریخ عرضه 2020
بهترین صرافی خرید، فروش، ترید و نگهداری شیبا

صرافی کوینینو