آشنایی با کارمزد تتر

تتر (Tether) با واحد اختصاری USDT یکی از استیبل های معروف به حساب میاد که در ایران هم بخاطر مشکلات تحریمی محبوبیت بیشتری دارد و در تمامی صرافی های ارز دیجیتال جزو ارز های پر معامله است، در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال کوینینو، میخواهیم درباره کارمزد تتر صحبت کنیم وانواع آن را به شما معرفی کنیم، پس همراه ما باشید.

 

تتر و سایر استیبل کوین‌ها، خرید و فروش ارزهای دیجیتال و حتی مبادلات مالی با خارج از کشور را ساده تر کرده است. هر روز حجم بالایی از تتر در صرافی ها مبادله می‌شود. این مبادلات و جابه‌جایی‌ها هزینه دارد.

 

چند نوع تتر (USDT) وجود دارد؟

چهار نوع تتر مختلف وجود دارد که هر کدام بر بستر بلاکچین مختلفی قرار دارند که در ادامه توضیح می دهیم.

  • USDT ERC20: دلار تتر بر اساس پروتکل ERC-20، مبتنی بر بلاکچین اتریوم.
  • USDT Omni: دلار تتر بر اساس پروتکل Omni Layer، مبتنی بر بلاکچین بیت‌ کوین.
  • USDT TRON: دلار تتر بر اساس پروتکل TRC20، مبتنی بر بلاکچین ترون.
  • USDT EOS: دلار تتر مبتنی بر شبکه ای او اس.

 

 

تتر بر بستر بیت کوین USDT-Omni

نسخه اصلی تتر با با شبکه Omni در اواخر سال 2014 با نام Realcoin ایجاد شد. و پروتکل Omni امکان ایجاد توکن در شبکه بیت کوین را فراهم کرد و با استفاده از این فرایند اولین کوین ها در اکتبر همان سال ایجاد شد. نام این استیبل کوین در اواخر نوامبر همان سال به Tether تغییر کرد.

معایب

  • هر مشکلی که در بیت‌کوین به وجود می‌آید تتر را نیز درگیر می‌کند.
  • کارمزد انتقال تتر در این شبکه گاهی تا ۳۰ دلار هم می‌رسد.
  • در این شبکه به دلیل حمله هکرها اختلا‌ل‌های مختلفی به وجود می‌آید.
  • تراکنش‌ها در شبکه اومنی به کندی صورت می‌گیرد.

 

تتر بر بستر اتریوم USDT-ERC20

اولین جابجایی تتر از شبکه اولیه خود به یک بلاک چین در سال 2017 به شبکه اتریوم بود. این جابجایی با محبوبیت کاربران مواجه شد و طرفدار زیادی پیدا کرد. با توجه به میزان محبوبیت شبکه اتریوم و میزان استفاده از این شبکه، ساخت توکن بر این بستر بیشتر شده و ارز های زیادی روی این  شبکه راه اندازی شده است.

تترهایی که روی شبکه اتریوم خرید و فروش می‌شوند از طریق استاندارد ERC-20 داد و ستد می‌شوند.

مزایای انتقال

  • تراکنش‌ها با سرعت بالاتری صورت می‌گیرند.
  • کارمزد تراکنش‌ها به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرد. کارمزد انتقال تتر روی شبکه اتریوم چیزی حدود ۵ دلار تتر است و گاهی نیز شاهد افزایش کارمزد به بالای ۵ دلار نیز هستیم.

چون تتر روی شبکه اتریوم عرضه می‌شود بنابراین ویژگی‌های فنی این شبکه را نیز به دست می‌آورد. از این رو آدرس تمامی کیف پول‌های تتر (Tether USDT Wallets) روی شبکه اتریوم را همان آدرس اتریوم به حساب می‌آورند.

 

تتر بر بستر ترون USDT-Tron

با بوجود آمدن پروژه های دیفای بر بستر اتریوم، استقبال از این پروژه ها زیاد شد و شبکه اتریوم بسیار شلوغ شد. تقاضا و استقبال کاربران از این شبکه باعث شد کارمزد انتقال تتر در بستر اتریوم زیاد بشه و برای انتقالات کم مقرون به صرفه نباشه. بر همین اساس توسعه دهندگان بستر ترون، به فکر اماده سازی بستر ترون برای انتقالات تتر افتادن و در این کار هم موفق شدن و امروزه این شبکه به عنوان پر استفاده ترین شبکه در انتقالات ارز دیجیتال بوده و بین کاربران محبوب شده است.

 

مزایا

  • به تترهای که روی شبکه ترون عرضه می‌شوند TRC-20 می‌گویند.
  • معامله تتر روی شبکه ترون از سرعت بیشتری برخوردار است.
  • کارمزد انتقال تتر روی شبکه ترون ۱ تا ۲ دلار تتر است. البته اگر قیمت ترون زیاد شود و تراکنش‌ها افزایش یابد، کارمزد نیز بیشتر می‌شود.
  • تترهایی که روی شبکه ترون فعالیت می‌کنند از کیف پول‌های ترون برخوردار هستند که با حرف (T) آغاز می‌شوند.

 

تتر بر بستر اسمارت چین USDT-BSC

BEP20 استاندارد توکن مورد استفاده BSC یعنی شبکه هوشمند بایننس هست و دارای استانداردی همه کاره هست. این شبکه برای سازگاری با BEP2  و  ERC20 طراحی شده استBSC . فرصت هایی را برای کاربران فراهم می کنه تا به تعداد و با سرعت زیاد به DApp دسترسی داشته باشن. این شبکه در بازار باعث ایجاد رقابت با اتریوم برای توسعه DApp شده، یکی از دلایلی که باعث ایجاد این رقابت شده میزان کارمزد های این دو شبکه هست که کارمزد انتقال شبکه BSC کمتر از شبکه انتقال اتریوم هست.

 

 

انواع کارمزد معامله

 

کارمزد معامله (Trading Fee)

برای خرید و فروش تتر در صرافی‌ها باید مبلغ نسبتا کمی پرداخت شود. به این مبلغ کارمزد معامله (Trading Fee) می‌گویند و دلیل پرداخت آن استفاده از خدمات واسطه صرافی‌هاست که به ما کمک می‌کنند تا معاملات خود را به جریان بیندازیم.

 

کارمزد تراکنش (Transaction Fee)

تتر نیز هزینه‌ای است که باید برای انتقال USDT یا تایید تراکنش تترهای خود بر روی یک بلاک چین، پرداخت کنیم؛ این هزینه را در ازای استفاده از خدمات زیرساخت یک بلاک چین به آن می‌پردازیم، در عوض آن هم انتظار داریم که تراکنش ما صحیح‌ و سالم اجرا شده و ارزهای دیجیتال‌مان به مقصد برسد.

علت بالا بودن کارمزد تتر می‌تواند انتخاب یک بلاک چین گران یا پرترافیک برای انتقال آن باشد. برخی از بلاک چین‌ها، مخصوصا آنهایی که با مکانیزم اثبات کار (POW) عمل می‌کنند، به انرژی بیشتری برای ثبت تراکنش‌ها نیاز دارند. گاهی شلوغی زیاد و در واقع همان قانون عرضه و تقاضا هم روی کارمزد تراکنش‌ها تاثیر می‌گذارد.

 

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، کارمزد انتقال تتر (USDT) در شبکه‌های مختلف متفاوت است و به ترتیب بیشترین و کمترین مقدار کارمزد انتقال تتر، مربوط به تتر Omni و تتر مبتنی بر بستر ترون است.

بنابراین، این شما هستید که بر اساس هدف، نوع کیف پول و حجم مبادلات خود تصمیم می‌گیرید که از کدام یک از آنها استفاده نمایید. برای کاهش هزینه‌ها و بهره‌مندی از سرعت انتقال بالا، بهتر است از تتر ترون (USDT-TRC20) استفاده کنید اما اگر می‌خواهید از پشتیبانی کیف پول و صرافی‌ها اطمینان داشته باشید، باید از USDT-ERC20 یا همان تتر مبتنی بر شبکه اتریوم استفاده کنید.