آشنایی با ارز دیجیتال تزوس (Tezos)

 

تزوس  (Tezos)، یه ارز دیجیتال معروف و البته پرحاشیه است که این روزها مورد بحث محافل کاربران علاقه مند به این حوزه واقع شده است. ارزش بازاری ارز دیجیتال تزوس در حدود ۳.۵۸ میلیارد دلار می‌باشد و در رتبه ۳۸ بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. همچنین سهم ۰.۱۸ درصدی از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

 

نام فارسی تزوس
نام انگلیسی Tezos
نماد اختصار XTZ
نماد خرید ارز دیجیتال تزوس

 

تزوس چیست؟

 

تزوس به عبارتی یک شبکه بلاک چین است که مبتنی بر قراردادهای هوشمند می باشد. تزوس Tezos قصد دارد زیرساخت های پیشرفته تری ارائه دهد، به این معنی که می تواند با گذشت زمان تکامل و بهبود یابد. XTZ توکن بومی تزوس است. افرادی که رمز ارز XTZ را دارا می باشند می توانند به پیشنهادهای ارتقا پروتکل که توسط توسعه دهندگان تزوس Tezos ارائه شده است، رای دهند.

 

این پلتفرم open source خود را قابل ارتقا و با دوام معرفی می کند. در پلتفرم تزوس از الگوریتم اجماع اثبات سهام یا PoS استفاده می شود. به عبارتی سهامداران تزوس قادر خواهند بود در ارتباط با تغییرات پلتفرم رای دهند و پس از توافق جمع این تغییرات را پیاده سازی کنند. علاوه بر مواردی که گفتیم، لازم است که بدانید تزوس Tezos در ابتدا خود را به عنوان اولین پلتفرم خود اصلاحگر بین رمز ارزها معرفی نمود.

 

خالق تزوس کیست؟

 

بلاکچین ارز دیجیتال تزوس توسط دو نفر که زن و شوهر می باشند به نام های Arthur Breitman و Kathleen در سال 2014 ایجاد شد. تیم تزوس پیشنهاد اولیه ICO را در ژانویه 2017 برگزار کرد و معادل 232 میلیون دلار، بزرگترین ICO در آن زمان، جمع اوری کرد. به دنبال ICO، بنیاد تزوس، برای راه اندازی پروتکل ایجاد شد.

 

تزوس چگونه کار می‌کند؟

تزوس یک پلتفرم غیرانحصاری، توزیع شده و خود اصلاحگر است که از قراردادهای هوشمند برای فراهم آوردن یک ساز و کار حاکمیتی درون زنجیره‌ای منحصربفرد و ایجاد برخی بهبودها نسبت به پلتفرم‌هایی مانند اتریوم بهره می‌برد. تمرکز اصلی پلتفرم بر روی یک طراحی چند ساختاری با بروزرسانی‌های جزئی درون زنجیره‌ای در پروتکل است که به نوعی از مدل اجماع اثبات سهام اصلاح شده استفاده می‌کند که در آن سهامداران قادر به تغییر ساختار حاکمیتی پروتکل هستند.

 

پوسته شبکه Network Shell

 

حاکمیت منحصر به فرد در پلتفرم تزوس از طریق این پوسته امکان پذیر است. برای بررسی بهتر عملکرد پوسته شبکه آن را به سه زیر پروتکل تقسیم می نماییم و به توضیح عملکرد هر بخش خواهیم پرداخت.

  1. پروتکل تراکنش: در این لایه از پروتکل همانطور که از نامش پیداست، روش بررسی و چک کردن تراکنش ها مشخص خواهد شد. این موارد به طور پیش فرض در بلاکچین تعیین شده اند. در این لایه ایجاد تغییرات می تواند به عنوان یک سافت فورک معرفی شود.
  2. پروتکل شبکه: این لایه برای دریافت و پخش اطلاعات بین نودها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع پروتکل شبکه نحوه پخش شدن تراکنش ها در تمام شبکه بین نودها را مشخص می نماید. در این قسمت بیشترین فعالیت های مربوط به توسعه انجام می شود.
  3. پروتکل اجماع: در این زیرپروتکل نحوه به توافق رسیدن بین نودهای موجود در شبکه بلاکچین مشخص می شود. در واقع این قسمت برای توافق نظر در ارتباط با وضعیت تراکنش ها به بلاکچین ها کمک می کند.

 

 

ویژگی های رمز ارز تزوس

تزوس برای آشنایی با پلتفرمش ویژگی های مختلفی را در سایت خود عنوان کرده است. این ویژگی ها به تفصیل شامل موارد زیر هستند:

ویزگی های Tezos:

  • قرادادهای هوشمند قابل تایید تزوس در مقابل حملات مقاوم تر بوده و به امنیت این پلتفرم کمک می کند.
  • تزوس به عنوان یک بلاکچین مستقل معرفی می شود و محصولی از دیگر بلاکچین ها نمی باشد.
  • در پلتفرم تزوس، تمامی سهامداران قادر خواهند بود در مدیریت پروتکل شرکت کنند. این امر به دلیل برخوردار بودن از ویژگی مدیریت درون زنجیره ای تزوس می باشد.
  • پلتفرم تزوس ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز را ممکن می سازد. لازم به ذکر است که امکان دخالت و دستکاری اشخاص ثالث در انها وجود نخواهد داشت.
  • خود اصلاحگر بودن تزوس آن را قادر می سازد تا بدون فورک به روزرسانی های خود را در پلتفرم ایجاد کند. این ویژگی تزوس به کاهش هزینه های بروزرسانی پروتکل کمک می نماید.

 

خرید و فروش تزوس (Tezos) چگونه است؟

در حال حاظر صرافی ارز دیجیتال کوینینو، که به عنوان یک صرافی معتبر شناخته می شود امکان خرید، فروش و حتی نگهداری و ترید ارز دیجیتال تزوس (Tezos) را برای کاربران با قیمت مناسب فراهم کرده است.

کافی است در اکسچنج کوینینو عضو شوید و شروع به انجام خرید و فروش سریع یا معاملات پیشرفته کنید.