سوزاندن یک توکن یکی دیگر از اصطلاح های عجیبی است که در دنیای کریپتوکارنسی زیاد می شنوید و البته برخلاف اسمش مزیت های زیادی هم دارد.

قبل از اینکه بخوایم در وبلاگ صرافی کوینینو، به شما درباره توکن سوزی توضیح بدیم، میخواهیم درباره تورم صحبت کنیم تا درک بیشتری از توکن سوزی داشته باشید.

 

تورم چیست؟

علم اقتصاد تورم را “افزایش سطح قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص” تعریف می‌کند. تورم زمانی ایجاد می‌شود که تقاضا برای خرید کالاها و محصولات افزایش پیدا کرده باشه، اما میزان موجود این کالاها و خدمات کم باشد. یعنی ساده تر بخوایم بگیم، زمانی که فاصله بین قیمت واقعی با قیمت فروش کالاها زیاد شود، قیمت‌ها متورم شده‌اند. هرچه این فاصله بیشتر شود، نرخ تورم هم بیشتر خواهد شد.

حالا بریم سمت مقاله اصلی، یعنی توکن سوزی.

 

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی و یا سوزاندن ارز ها، یعنی از بین بردن و نابود کردن آن‌ها توسط شرکت یا تیم توسعه دهنده آن ارز دیجیتال، عموما این کار را برای این انجام می دهند تا از افت ارزش آن جلوگیری کنند.

عموما این کار به روش انجام می شود:

  1. دریافت هزینه‌ای با عنوان هزینه تراکنش و خارج کردن هزینه دریافتی از گردش.
  2. خرید توکن‌ها توسط شرکت صادر کننده و نگهداری آنها در یک حساب متروکه.
  3. استفاده از پروتکل Proof-Of–Burn که البته بخاطر هزینه زیاد آن قابل استفاده نیست.

 

توکن سوزی چه مزایایی دارد؟

بیاین با جزئیات بیشتری به این مسئله نگاه کنیم.

  • افزایش ارزش و قیمت: وقتی وسیله ای در بازار کم بشه ارزش و قیمت آن بیشتر می شود، تیم های توسعه دهنده برای افزایش اعتبار ارز و البته قیمت آن اقدام به توکن سوزی میکنند.
  • وفاداری بلندمدت به پروژه: باتوجه به رونق ارز دیجیتال، تیم این ارز ها دنبال راهی هستند که ارزش آن را زیاد کنند یکی از راهکار های که عموما استفاده می شود همین توکن سوزی است که باعث می شود بخاطر کم شدن آن ارزش ارز بیشتر شود، و همین افزایش سرمایه ناگهانی، باعث افزایش تعهد کاربر به آن توکن و تیم توسعه دهنده آن خواهد شد.
  • محافظت در برابر اسپم: از دیگر مزایای نابودی توکن‌ها، محافظت توکن در برابر اسپم و حملات DDOS می باشد. البته تیم های توسعه دهنده توکن از روش‌های دیگری نیز برای محافظت توکن های خود استفاده می‌ کنند.
  • اجماع و توافق در شبکه: زمانی که بر طبق یک روند کاری ماینرها و کاربران میزان مشخصی از دارایی خود را از بین می‌ برند اجماع و توافق میان آن‌ها افزایش می‌ یابد. که این توافق باعث افزایش ارزش توکن می ‌شود و به این صورت از مزیت های توکن سوزی محسوب می شود.

 

نتیجه گیری

توکن سوزی یک روش معروف برای افزایش ارزش و قیمت ارز ها به حساب میاد، انجام این روش علاوه بر افزایش اعتبار فواید دیگری هم برای توسعه دهندگان آن ارز دیجیتال دارد.