کوین میکسرها چه هستند و چگونه کار میکنند؟

میکسرها یا سرویس های میکس کریپتو پلتفرم هایی هستند که می توانند منشاء وجوه ارزهای دیجیتال را مبهم کنند.

هدف استفاده از میکسر کوین ها این است که تراکنش‌ها ناشناس بمانند و ردیابی آنها دشوار باشد. برای انجام این کار، میکسرها، کوین ها را با دیگران مخلوط کرده و آنها را به آدرس های کیف پول های مختلف ارسال می کند.

برخی از کاربران می توانند از میکسرها برای مخفی کردن تراکنش های بزرگ یا اجتناب از هکرها استفاده کنند. مجرمان همچنین می توانند از میکسرها برای  پولشویی ارزهای دیجیتال استفاده کنند. به همین دلیل است که آنها می توانند از نظر پولشویی و تامین مالی تروریسم خطرناک باشند.

در این مقاله از کوینینو به بررسی کامل فرایند کوین میکسینگ میپردازیم.

 مفهوم کوین میکسرها در ادبیات های مختلف:

  • حامیان حریم خصوصی، کوین میکسرها را ابزاری ضروری برای محافظت از ناشناس بودن می دانند.
  • مقامات دولتی کوین میکسرها را ابزاری برای پولشویی میدانند.
  • میلیاردها کریپتو با استفاده از کوین میکسرها دست به دست میشوند.

عملکرد کوین میکسرها چگونه است؟کوین میکسرها چه هستند و چگونه کار میکنند؟

کوین میکسر سرویسی است که به کاربران اجازه می دهد مبدا و مقصد تراکنش ها را مبهم کنند. کاربران ارز دیجیتال را به سرویس ارسال می کنند، میکسر، رمزارز را با کوین ها یا توکن های دیگر مخلوط می کنند. و سپس مقدار معادل کوینهای “مخلوط” را به آدرس گیرنده ارسال می کنند و ارتباط بین فرستنده و گیرنده را پنهان نگه میدارد.

کاربردهای قانونی بسیاری برای این نوع خدمات وجود دارد. شاید شما مایل نباشید که کسی از جزئیات دقیق هر تراکنش بانکی که تا به حال انجام داده اید بداند. و ممکن است مایل نباشید دوست شما – یا هر کس دیگری – از جزئیات هر معامله رمزنگاری نیز که تا به حال انجام داده اید مطلع شود.

با افزایش پذیرش ابزارهای رمزنگاری و بلاک چین، هویت‌های دنیای واقعی به طور فزاینده‌ای به آدرس‌های بلاک چین مرتبط می‌شوند. هر خرید، انتقال یا تعامل مرتبط با آن آدرس‌ها در یک دفتر کل عمومی، شفاف و توزیع شده ثبت می‌شود. و اینجاست که کوین میکسرها وارد می شوند.

اما همچنان کوین میکسرها ابزاری جذاب برای مجرمان سایبری و در نتیجه هدفی برای اجرای قانون هستند. در حالی که سیاستمداران و مجریان قانون علیه استفاده از ارزهای دیجیتال در شرکت‌های مجرمانه اعتراض کرده‌اند. کوین میکسرها نقطه ای خاکستری بین تسهیل پولشویی و حفظ حق حریم خصوصی را اشغال می‌کنند. به دلیل ماهیت بدون مجوز و شفاف بلاک چین، برخی از کاربران کریپتو به حریم خصوصی اضافه ای که کوین میکسرها ارائه می کنند تکیه می کنند.

طرفداران کوین میکسرها چه کسانی هستند؟

طرفداران حریم خصوصی استدلال می کنند که کوین میکسرها به ویژه در مواردی نه تنها مفید هستند، حتی میتوانند ضروری باشند. در مواردی که فعالیت های یک فرد – مانند روزنامه نگاری، نافرمانی مدنی، و اعتراض – می تواند آن شخص را در معرض خطر قرار دهد. به همین دلیل، آنها به حفظ حریم خصوصی بیشتری در تراکنش های کریپتویی خود نیاز دارند.

از سوی دیگر، مجریان قانون و سازمان‌های دولتی، کوین میکسرها را راهی برای مجرمان برای پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال و خدماتی مانند Tornado Cash می‌دانند. تا مشخص نباشد که منبع وجوه کجاست.

سرویس Tornado Cash چه بود و چه شد!

کوین میکسرها چه هستند و چگونه کار میکنند؟ سرویس تورنادو کش

 

Tornado Cash، یک میکسر ارزهای مجازی است که توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) در 8 آگوست 2022 به دلیل اجازه به هکرها برای پولشویی 7 میلیارد دلار ارز دیجیتال از سال 2019 تحریم شد.

وزارت خزانه‌داری در اعلامیه تحریم‌های خود علیه Tornado cash، گفت که مجرمان از این سرویس برای پولشویی استفاده کرده‌اند و این سرویس از زمان ایجاد آن در سال 2019 بیش از 7 میلیارد دلار ارز دیجیتال پردازش کرده است. بر اساس نظر Elliptic، تنها 1.5 میلیارد دلار از این رقم به فعالیت های غیرقانونی مرتبط است.

بر اساس اعلام وزارت خزانه داری، از این وجوه مجموعاً 103.8 میلیون دلار در ماه ژوئن از هورایزن هارمونی بریج (Horizon Harmony Bridge). توسط گروه لازاروس، گروهی از  جنایتکاران سایبری تحت حمایت دولت کره شمالی، و از Nomad Token Bridge در ماه آگوست مورد سرقت قرار گرفت.

پیش از حذف تورنادو کش، این سرویس از قراردادهای هوشمند برای پذیرش سپرده های توکن از یک آدرس و امکان برداشت آنها از آدرس دیگری استفاده می کرد. سایر کوین میکسرها نیز به همین روش عمل می کنند. این قراردادهای هوشمند به عنوان یک استخر عمل می کنند که در آن تمام توکن ها با هم مخلوط می شوند. هنگامی که وجوه از آن استخرها برداشت می شود، پیوند زنجیره ای بین منبع و مقصد شکسته می شود و تراکنش را ناشناس می کند.

با Tornado Cash، کاربر با انتخاب یک شبکه و انتخاب واریز یا برداشت، یک کیف پول اعم از Metamask یا Walletconnect را به پلتفرم برای سپرده‌ها متصل می‌کند. گزینه‌های توکن عبارت بودند از ETH، DAI، cDAI، USDC، USDT و WBTC.

 

 

گزینه های شبکه شامل اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس، پلیگون و اتریوم گورلی (یک شبکه آزمایشی) است.

 

مطالعه یک روش مشروع استفاده از میکسرها

فرض کنید یک صاحب کسب و کار و علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال به نام رابرت وجود دارد که می‌خواهد اتریوم را به یک گروه هکتیویستی بفرستد که در خارج از اوکراین فعالیت می‌کند. رابرت نمی‌خواهد کمک‌های مالی‌اش به او بازگردد، بنابراین از یک کوین ساز (coin maker) استفاده می‌کند.

رابرت به وب‌سایت کوین میکسر می‌رود و اتریومی را که می‌خواهد اهدا کند، واریز می‌کند. مبلغ ارسال شده به قرارداد هوشمند میکسر واریز می شود و با صدها، هزاران یا حتی میلیون ها تراکنش دیگر که در حال حاضر در استخر آن وجود دارد، جمع می شود. پس از دریافت تاییدیه مبنی بر موفقیت آمیز بودن واریز، رابرت به قسمت برداشت می رود، آدرس گیرنده را در میکسر وارد می کند و اتریوم را از میکسر ارسال می کند.

سپس اتریوم از میکسر به گیرنده ارسال می شود. در انتهای دریافت کننده، آدرس نشان داده شده آدرس میکسر است و نه آدرس فرستنده اصلی که تراکنش را ناشناس می کند.

ترجمه اختصاصی از کوینینو
منبع