شروع داستان بیتکوین و استخراج؟

احتمالا تا کنون اصطلاح فارم ماینینگ و اینکه فارم ماینینگ چیست؟ به گوشتون خورده باشه. یکی از بهترین و مشروع ترین روشهای کسب درآمد از بیتکوین، ماین کردن و یا استخراج آن است. ماینرها و یا همان استخراج کنندگان بیتکوین به عنوان پاداش برای استخراج و تکمیل یک بلاک از زنجیره (چین) بیتکوین، ۶/۲۵ بیتکوین پاداش دریافت میکنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که افرادی که تا پیش از ماه جون سال ۲۰۱۶ در این حرفه فعالیت داشته اند برندگان اصلی محسوب میشوند. چرا ؟ به دلیل آنکه پاداش استخراج هر بلاک در آن زمان چیزی معادل ۲۵ بیتکوین بود. کمی عقبتر، یعنی در سال ۲۰۱۲ این میزان ۵۰ بیتکوین پاداش به ازای تکمیل یک بلاک برای هر ماینر یا استخراج گر محاسبه میشد.

با افزایش قیمت و محبوبیت بیتکوین به عنوان پادشاه رمز ارزها، تب و تاب استخراج بیشتر باعث به وجود آمدن محلهایی برای استخراج بیتکوین میشود. محلهایی بزرگ با تعداد بسیار بالای سیستمهای کامپیوتری که برای ماین کردن و یا استخراج بیتکوین تعبیه شده اند. امروزه راه اندازی یک مزرعه (فارم) استخراج بیتکوین کار پیچیده اما شدنی است.

چگونه یک فارم (مزرعه) استخراج بیت کوین بسازیم!

فارم ماینینگ چیست؟ استخراج بیت کوین نه تنها ارزشمند است، بلکه برای ماینرها نیز مفید است. بر فرض آنکه قیمت یک بیت کوین ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار است و پاداش کنونی استخراج که چیزی در حدود ۶/۲۵  بیت کوین است، شما پاداشی معادل ۱۰۳ هزار دلار دریافت خواهید کرد. اگر کارمزد تراکنش‌هایی را که برای تأیید تراکنش‌ها دریافت می‌کنید نیز اضافه کنید، می‌توانید استخراج را به یک حرفه تبدیل کنید.

ابزارهای اساسی برای شروع استخراج

  • کیف پول بیت کوین : کیف پول یک برنامه موبایل، دستگاه سخت افزاری یا یک برنامه تحت وب با محافظت از رمز عبور است که در آن بیت کوین ها را ذخیره می کنید.
  • یک برنامه نرم افزار ماینینگ : ماینر BTC و ماینر CG نمونه هایی از نرم افزارهایی هستند که از ASIC های مورد نیاز شما را پشتیبانی می کنند.
  • عضویت در یک استخر استخراج : ماینرها قدرت محاسباتی خود را برای تکمیل سریع بلوک بیت کوین به کار می برند. وقتی بلوک بیت کوین را تکمیل می کنند، پاداش ها را به اشتراک می گذارند.
  • تجهیزات ماینینگ : امروزه ماینرهای حرفه ای از ماشین های ASIC برای استخراج استفاده می کنند. ASIC ها دستگاه های قدرتمندی هستند که به طور ویژه برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی میشوند.
  • یک کامپیوتر مجهز به اینترنت
  • منبع برق : برای راه اندازی یک مزرعه استخراج کوچک هر هفته به حداقل ۱۰۰۰ کیلووات برق نیاز دارید.
  • فن خنک کننده: تجهیزات استخراج گرمای زیادی آزاد می کنند. برای خنک نگه داشتن محل و خانه خود به یک فن خوب نیاز دارید.

اصطلاحات مهم در ماینینگ (استخراج)

دشواری استخراج (Mining Difficulty)

دلیل اینکه ماینرهای حرفه ای بیت کوین دیگر از کامپیوترهای CPU یا GPU استفاده نمی کنند را می توان در سختی استخراج بیت کوین خلاصه کرد. هر بلاک بیت کوین تنها در عرض 10 دقیقه تکمیل می شود.

به این ترتیب، معماهای ریاضی که پنج سال پیش توسط پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی حل میشدند، به حدی سخت‌تر شدند که امروزه فقط ASIC‌ها می‌توانند آن‌ها را حل کنند. یک  (ASIC) دارای سرعت محاسباتی بسیار بالاتری نسبت به یک کامپیوتر CPU است. یک ASIC حاوی یک تراشه ویژه است که پازل های ریاضی مورد نیاز برای تأیید تراکنش ها را با میلیاردها نرخ هش در ثانیه حل می کند.

برخی از ASIC ها از تریلیون ها نرخ هش در ثانیه پشتیبانی می کنند. تا زمانی که دشواری استخراج فراتر از سرعت آنها نباشد، آنها میتوانند با سرعت بالایی تراکنشها را حل کنند و به بلوک بعدی منتقل کنند.

مصرف برق (Power Consumption) در فارم ماینینگ

ماشین های استخراج بیت کوین انرژی زیادی مصرف می کنند. فقط یک دستگاه ASIC می تواند هر ماه بیش از ۱۵۰ دلار قبض برق برای شما هزینه داشته باشد. یک ماشین خوب باید قدرت محاسباتی بالا و مصرف انرژی کم داشته باشد. اگر یک مزرعه ماینینگ با چندین ASIC راه اندازی می کنید، آماده باشید که هر ماه بیش از ۱۰۰۰ دلار بابت هزینه برق مصرفی خرج کنید. درباره مصرف انرژی بیت کوین در سایت بیشتر بخوانید.

ارزش بیت کوین (bitcoin’s value)

مانند همه ارزهای دیجیتال، ارزش بیت کوین نیز در نوسان است. در پایان دسامبر ۲۰۱۷، یک بیت کوین ۱۹ هزار دلار ارزش داشت. امروز قیمت آن بسیار کمتر است. حتی این احتمال را بدهید که قیمت می تواند به ۵ هزار دلار کاهش یابد،که ممکن است بر سودآوری کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارد.

مطالعه موردی یک فارم ماینینگ (مزرعه) استخراج بیت کوین در چین

در نوامبر ۲۰۱۷ اطلاعاتی در مورد یکی از بزرگترین مزارع استخراج بیت کوین در چین در رسانه ها منتشر شد. این مزرعه دارای ۳ مرکز داده و ۲۵۰۰ دستگاه ماینینگ بود. در این مزرعه تعداد بسیار زیادی فن خنک کننده وجود داشت و یک مرکز داده درهم و برهم در آن به چشم میخورد. سیم هایی در اطراف آویزان بود و دستگاههای استخراج بسیار کثیف به نظر می رسیدند. گروهی از جوانان در انبار بیت کوین استخراج کردند. کار فارم به خوبی سازماندهی نشده بود و کارکنان فقط شب ها کار می کردند. اگر کسی می خواست نحوه استخراج بیت کوین در این مزرعه را بیاموزد، باید منتظر شب می ماند.

مالک آن، رایان، تاجری است که اکثر فارمهای استخراج بیت کوین خود در چین را پس از افشای آنها در یک مصاحبه تلویزیونی تعطیل کرد. از آنجایی که این مزرعه خاص در چنگدو، مغولستان داخلی مستقر است و برای تامین برق به یک ایستگاه برق آبی محلی متکی بود، تعطیل نشد.

خطاها و راه حل ها

برای ایجاد یک مزرعه عالی برای استخراج بیت کوین، باید آن را در شرایط مناسب نگهداری کنید. مزرعه ماینینگ خود را باید ثبت کنید و در قلمرویی که فرآیند استخراج  مجاز است، فعالیت کنید. ماینرها باید برای مدیریت فرآیند استخراج بیت کوین آموزش ببینند. آنها باید درآمد مناسبی داشته باشند و ساعات کاری انعطاف پذیری داشته باشند.

نتیجه

یک مزرعه ماینینگ ساده برای شروع به سرمایه زیادی نیاز ندارد. با ماشین‌های ASIC که قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار دارند، می‌توانید مزرعه‌ای را در زیرزمین خود راه‌اندازی کنید. با این حال، ماینینگ صنعتی است که به سرعت در حال تغییر است. الگوریتم استخراج بیت کوین تقریبا هر هفته تغییر می کند. بهترین ASIC ها بیش از 2000 دلار قیمت دارند. قبل از اینکه تصمیم به استخراج بیت کوین بگیرید، به طور گسترده تحقیق کنید.

ترجمه اختصاصی از کوینینو

 

منبع