ماینر کیست؟ و ماینینگ چیست؟

 

در دنیای بزرگ ارز های دیجیتال بجز روش خرید و فروش و هدل ارز دیجیتال، روش های دیگری هم برای کار در زمینه و البته کسب درآمد وجود دارد، روشی که احتمال زیاد اسم آن را زیاد شندین، ماینینگ یا ماین کردن یا استخراج بیت کوین و ارز های دیگر!

 

استخراج یا ماینینگ چیست؟

خیلی ساده بخوایم بگیم، افرادی کامپیوترهایشان را بهرای تایید تراکنش ها در اختیار شبکه ارزهای دیجیتال قرار می دهند و در ازای قدرت و فعالیت کامپیوترهایشان ارزدیجیتال مربوطه را بعنوان جایزه دریافت می کنند، به این عملیات اصطلاحاً ماینینگ یا استخراج گفته می شود. این ارزهای رمزنگاری شده دارای ساختاری غیرمتمرکز می باشند، به همین دلیل برای ادامه بقا به توزیع و تایید تراکنش ها به صورت غیرمتمرکز نیاز دارند. پس نباید هیچ واسطه ای نظیر بانک مرکزی یا دولت در فرایند ماینینگ دخالتی داشته باشند. استخراج ارز های رمزنگاری فرایندی رقابتی است که در آن تراکنش ارز دیجیتال تایید می شود سپس به بلاک چین افزوده می شود.همچنین با انجام ماینینگ کوین های جدید تولید می شوند و به موجودی ارز دیجیتال بین کاربران اضافه می شود.

 

علت نامگذاری ماینینگ

از لحاظ لغوی ماینینگ یا استخراج یعنی استخراج از معادن می باشد.از آنجا که استخراج در معادن کار سختی است و به افراد متخصص نیاز دارد و به آن افراد جهت پاداش مبلغی یا طلایی را در اختیار آنها قرار می دهند، در دنیای ارزهای دیجیتال افرادی سیستم هایشان را در اختیار شبکه ارزهای دیجیتال قرار می دهند ، به پاس خدمات پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش در قالب ارزهای دیجیتالی است.و علت نامگذاری آن به دلیل شباهت این فعالیت با معنای واقعی کلمه‌ی ماینینگ است.

 

ماینر چیست؟ یا کیست؟

به افرادی که ماینینگ یا استخراج را انجام می‌دهند ماینر (Miner) می‌گویند. ماینر ها در واقع گره هایی در شبکه هستند که هدفشان اثبات تراکنش برای ایجاد  یک بلاک است .ماینرها از سخت افزارهایی همچون سی پی یو، کارت گرافیک یا دستگاه ASIC استفاده می کند تا یک مساله ریاضی که با الگوریتم هایی رمزنگاری شده اند را حل کنند و اعتبار تراکنش را تایید کند. اولین ماینری که این وظیفه را تکمیل کند، نتایج را به شبکه مربوطه گزارش می دهد و بنابراین می تواند توسط نود یا گره های دیگر کامل تایید شود، زمانی که اجماع صورت گرفت، فرد مذکور این حق را خواهد داشت که یک بلاک به بلاک چین موجود اضافه کند و جایزه خود را دریافت کند.

ماینر کیست؟ و ماینینگ چیست؟

ماینرها چه کاری انجام می دهند؟

ماینرها عملکرد مهمی مانند حل مسائل ریاضی و تائید کردن تراکنش سایر کاربران از طریق اینترنت را در شبکه‌ بلاک چین ایفا می‌کنند.آنها از بلاک چین‌ها در برابر کلاه‌برداری و حملات هکرها محافظت کرده و عدم تمرکز شبکه را تضمین می‌کنند. اما باید بدانید که فرآیند ماینینگ همیشه سودآور نیست. بسته به عوامل مختلفی – مثلا اینکه کدام ارز دیجیتال را استخراج می‌کنید یا سرعت کامپیوتر و هزینه برق در منطقه‌تان چگونه است – ممکن است درنهایت هزینه‌ای که می‌کنید بیشتر از سود انجام این کار باشد.

 

مزرعه استخراج کجاست؟

فارم ماینینگ یا همان مزرعه استخراج، یک پایگاه اطلاعاتی است که منحصراً برای استخراج بیت کوین یا یک رمزارز دیگر راه‌اندازی شده است. برای راه‌اندازی یک مزرعه استخراج، شما به دانش فنی، تجهیزات زیاد، منابع مالی و انرژی نیاز دارید.

از آنجایی که راه اندازی و البته نگهداری دستگاه ها به شدت سخت است، نمیتوان آنها را در آپارتمان یا مناطق شهری نگهداشت، استخراج کننده های حرفه ای عموما به سمت خارج از شهر و سوله های بزرگ می روند تا با کمک برق صنعتی که دارن از برق آن استفاده و بخاطر مکانی که هستند سر صدا را کنترل کنند از طرفی برای استفاده از دستگاه، شما نیاز به تجهیزات تهویه هوا و خنک کننده نیاز دارید بنابراین عملا نمیتوانید در شهر و منزل استخراج کنید.

 

آیا ماینینگ یا استخراج سودآور است؟

برای براورد هزینه این موارد را در نظر داشته باشید.

سختی استخراج : ساخته شده بلاک های بیت کوین ده دقیقه طول می کشد وثابت استو هرچقدر قدرت ماینرها بالارود سختی شبکه بیشتر می شود .

قیمت و هزینه‌های برق : یکی دیگر از مواردی که بشدت در سودآوری موثر است تعرفه های برق است . برای سنجیدن بازگشت شما هزینه برق مصرفی بشدت موثر است و باید آن را محاسبه نمایید.

قیمت بیت کوین: یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در سودآوری ماینینگ قیمت لحظه‌ای بیت کوین است. هر چه این قیمت بالاتر باشد دستگاههای بیشتری برای ماین روشن می شود و هر چه قیمت بیت کوین پایین باشد تعداد دستگاهها کمتر می شود.مانند سال 2018 که بیت کوین به 3200 دلار رسید و خیلی از دستگاهها خاموش شد.