فورک چیست؟ سافت و هارد 

(Hard & Soft)

 

در ارزهای دیجیتالی یا همان رمزنگاری شده، فورک (fork) به تغییرات در زیر ساخت و قوانین کدهای یک رمز ارز گفته می‌شود که این اتفاق می‌تواند به صورت کلی (هارد فورک) و یا جزئی (سافت‌ فورک) رخ دهد.

همانطور که در مقاله های مربوط به بلاک چین گفتیم، اطلاعات ثبت شده در  بلاک چین قابل تغییر نیستند و وقتی یک بلاکچین فعالیت خود را آغاز می‌کند، تا زمانی که کاربران آن را بپذیرند، هیچ کس نمی‌تواند جلوی کار آن را بگیرد. در هر کدام از ارزهای دیجیتال یک سری قوانین که اصطلاحاً به آن پروتکل می‌گوییم را برنامه‌نویسان تعیین کرده‌اند و یک بلاک چین براساس همان پروتکل و قوانین تا ابد به کار خود ادامه می‌دهد.

 

هارد فورک چیست؟

هارد فورک (hard fork) یک به‌روزرسانی در نرم‌افزار است که با نسخه‌ قدیمی ناسازگار یا اصطلاحاً not backwards compatible است.

هارد فورک تغییری در یک پروتکل است که باعث نامعتبر شدن نسخه‌های پیشین می‌شود. اگر نسخه‌های قبلی همچنان به اجرا درآیند، در نهایت پروتکل کاملا متفاوتی پیدا خواهند کرد و دیتای آن‌ها نسبت به نسخه جدید متفاوت خواهد شد. این مساله باعث سردرگمی‌شدید می‌شود و ممکن است به خطا بیانجامد. در صورت انجام هارد فورک، تمامی شرکت‌کنندگان باید نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کنند تا بتوانند در تأیید تراکنش‌ها و ثبت بلاک‌ها مشارکت کرده و همچنین بلاک‌های ارسال‌شده از سوی نود‌های آپدیت‌شده را دریافت کنند.

 

سافت فورک چیست؟

سافت فورک (soft fork) یک به‌روزرسانی در نرم‌افزار است که با نسخه‌ قدیمی سازگاری دارد یا اصطلاحاً backwards compatible است.

سافت فورک این قابلیت را دارد که همچنان با نسخه‌ های قدیمی ‌تر کار کند. برای نمونه اگر با اعمال قوانین سختگیرانه ‌تر، یک پروتکل تغییر پیدا کند و تغییری کلی اعمال شود یا تابع جدیدی افزوده شود که به هیچ وجه روی ساختار تاثیر نمی‌گذارد، آنگاه بلوک‌های نسخه‌ی جدید توسط گره‌های نسخه‌ی قدیمی ‌پذیرفته می‌شوند. عکس این روند امکان پذیر نیست و نسخه‌ی جدید که سختگیرانه‌تر است، بلوک‌های نسخه‌ی قدیمی‌ را قبول نخواهد کرد.

 

دلایل ایجاد فورک ها

  1. رفع ایرادات و بهبود شبکه

رمزارزها نیز مشابه هر نرم افزاری که بوسیله کد بوجود آمده است، نیاز به به‌روزرسانی و بهبود دارند. این به‌روزرسانی قطعاً به پایدار شدن شبکه رمزارز موردنظر و رفع خطاهای قبلی منجر خواهد شد.

بحث امنیت که شاید مهم‌ترین دغدغه برای سرمایه‌گذاران است نیز در به‌روزرسانی‌های جدیدی قوی‌تر می‌شود. در واقع، هارد فورک منجر به افزایش امنیت در شبکه بلاکچین می‌شود.

 

  1. بازگشت اعتماد و سرمایه از دست رفته

ممکن است برخی از رمزارزها هدف حملات سایبری قرار بگیرند و سرمایه بسیاری از تریدرها را از بین ببرند. مشابه آنچه در سال ۲۰۱۶ برای رمزارز اتریوم رخ داد.

بعد از حمله هکرها به رمزارز اتریوم، سرمایه بسیاری از تریدرها از بین رفت و رمزارز اتریوم سقوط عجیبی را تجربه کرد.

در نهایت هارد فورکی که بر روی شبکه اتریوم انجام شد، منجر به ایجاد ارزی جدید به نام اتریوم کلاسیک شد. همین هارد فورک اعتماد از دست رفته کاربران از اتریوم را به آنها بازگرداند.

 

نتیجه گیری

بروز رسانی نرم افزار ها را فورک می گویند که به دو دسته سافت فورک و هارد فورک تقسیم می شود، هارد فورک بروز رسانی مهم و اجباری ولی سافت فورک بروز رسانی ساده است.