هودل چیست؟

HODL

 

هودل یکی از مفاهیمی است که در اوایل ظهور ارز دیجیتال مورد توجه قرار گرفت،  این واژه که از جمله اصطلاحات خاص فعالان حوزه رمزارزها است، و میشه گفت به جمله قدیمی ” خریداری و نگه‌داری طولانی مدت ” اشاره دارد، که در بازار های سنتی کاربرد زیادی داشت. HODL از غلط املایی کلمه HOLD به بوجود آمده است.

 

HODL چیست؟

هودل (HODL) کردن از همان کلمه انگلیسی HOLD به معنای نگه داشتن می‌آید و در دنیای ارزهای دیجیتال به معنی نگه داشتن بیت کوین ویا هر ارز دیگری است، یعنی بجای اینکه معامله کنید (خرید و فروش) دارایی خودتان را نگهداری میکنید. کاربران معمولا در شرایط نوسانات شدید بازار یا ریزش قیمت‌ها به یکدیگر پیشنهاد می‌کنند که هودل کنند و اسیر ترس نشوند.

هودلر  (Hodler) هم کلمه ای است که به تازگی زیاد استفاده میشه و مانند تریدر که روی خرید و فروش ارز دیجیتال تمرکز داره، هودلر هم بر روی نگهداری آن تمرکز دارد.

چرا Hodl بجای Hold

وبسایت بیت کوین تاک که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بستر برای ارتباط کاربران ارز دیجیتال با یکدیگر است، افراد زیادی را دور هم جمع می‌کند و اطلاعات زیادی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. در سال ۲۰۱۳ یکی از کاربران با نام GameKyuubi، پستی با عنوان «I AM HODLING» گذاشت و در توضیحات نوشت که اشتباه تایپی انجام داده و عمدا آن را اصلاح نکرده است. او به همه پیشنهاد داد که از ترید کردن دوری کنند و بیت کوین‌های خودشان را نگه دارند؛ چرا که نگه داشتن بیت کوین برای زمان طولانی سودآور خواهد بود و با فروختن آنها چیزی نصیبتان نخواهد شد. در آن زمان و در ژانویه ۲۰۱۳ قیمت بیت کوین ۱۵ دلار بود و ۱۱ ماه بعد در ابتدای ماه دسامبر همان سال، به ۱۱۰۰ دلار رسید.

 

امنیت رمز ارزها در زمان HODL

زمانی که سرمایه گذار تصمیم به نگهداری بلندمدت ارز دیجیتال خود می‌کند، برای او مهم است که از امنیت دارایی خود مطمئن باشد، نگهداری ارز در کیف پول کاغذی یا کیف پول سخت افزاری بسیار امن است، اما به هر دلیلی شاید شما این امکان را نداشته باشید که بخواهید از طریق کیف پول نگهداری کنید، پس بجای آن باید یک صرافی حرفه ای و امن را انتخاب کنید، بنابراین ما پیشنهاد میکنیم که مقاله “چطور یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن انتخاب کنیم؟” را بخوانید.

 

 

چه ارز دیجیتالی را نگهداری کنیم؟

برای همه سرمایه گذاران بخصوص هودلرها، تنوع در سبد ارز بسیار مهم است، یعنی اینکه در طی زمان، افراد باید پول بیشتری را به سبدشان اضافه کنند و یا یک ارز دیجیتال را بفروشند و ارز دیگری را خریداری کنند. سرمایه گذاران شاید بخواهند پورتفولیوی خود را متعادل کنند تا متنوع سازی را حفظ کنند، بنابراین ممکن است بیت کوین را هودل کنند و دیگر ارز دیجیتال را به صورت کوتاه مدت خرید و فروش کنند، تا بتوانند در زمان نزول BTC از طریق سودهایی که از دیگر ارزهای دیجیتال دریافت کرده‌اند، ضرر روند نزولی بیتکوین را پوشش دهند. البته گفتنی است که هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارد، اما همه آنها برای هولد کردن مناسب نیستند و برای نگهداری بلندمدت، باید آنها را با تحلیل فاندامنتال نیز بررسی کنید.

کریپتوکارنسی های مناسب هودل کردن:

  • بیت کوین (BTC)
  • اتریوم (ETH)
  • شیبا اینو (Shiba Inu)
  • کاردانو (ADA)
  • لایت کوین (LTC)‌
  • دوج کوین (DOGE)‌

 

معامله بهتر است یا عمل HODL؟

عموما پیشنهاد میشه به افراد تازه کار که از معامله بخصوص معاملات پیشرفته تا جایی که میشه خودداری کنند و در صورت انجام آرام آرام و با تحقیق انجام دهند، بیشتر پیشنهاد میشه که از استراتژی HODL پیروی کنند و بجای خرید و فروش یا ترید، برای مدتی دارایی خودشان را هودل کنند و در این مدت علاوه بر دریافت سود با بازار هم آشنا شوند.

 

مزیت های اصلی هودل (Hodl)

  • بالابردن قدرت یادگیری: با استراتژی هودل صبر شما بالا می رود، و از آنجایی که وارد زمینه ارز دیجیتال شدید اخبار را دنبال میکنید و برای درک بیشتر مجبور به یادگیری می شوید، بنابراین بهترین زمان برای بررسی بازار و یادگیری بازار ارز دیجیتال را دارید + سود هم کسب میکنید.
  • سادگی: ساده بودن مهمترین مزیت هودل است، در واقع با دانش کوچیک یا یه مشاوره میتوانید هودل را انجام دهید و یک سبد خوب بسازید.
  • عدم ارتباط با زمان: در هودل شما ارتباطی با زمان ندارید، در معاملات پیشرفته خرید و فروش باید در زمان درست انجام شود و حتی یک ثانیه میتواند قیمت را تغییر دهد، اما هودل نیازی به بررسی دقیق ندارد فقط کافیه زمان خرید و فروش دقت کنید.

 

نتیجه گیری

هودل، یک استراتژی بلند مدت برای سرمایه گذاران است، نیاز نیست که همیشه درگیر بازار ویا دنبال خرید، فروش یا ترید باشید، گاهی بهتر است به سمت هودل کردن دارایی خودتان بروید و لذت ببرید.