NFT یا توکن غیر قابل تعویض چیست؟

چند وقتی میشه که اصطلاح NFT را زیاد می شنویم، NFT یا همان ” توکن‌های غیرقابل معاوضه ” را زیاد می شنویم، برای همین تصمیم گرفتیم که کامل در این مقاله از وبلاگ کوینینو، به شما توضیح بدیم که NFT چیست و چه کاربردی های دارد، پس تا پایان همراه ما باشید.

 

NFT چیست؟

ان اف تی NFT توکن‌های غیرقابل‌معاوضه هستند. این NFT ها به عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتال غیر قابل تکثیر برای هر نوع دارایی دیجیتال صادر میشه. در واقع NFT ها با رمزارزهای قابل تعویض مثل بیت کوین ، اتریوم و رمزارزهای دیگری که میشناسید متفاوت است. میشه این طور گفت که، NFT یک قرارداد هوشمند است که با استفاده از پلتفرم های اپن سورس تنظیم و برای ایمن سازی آن به صورت دیجیتالی استفاده می شود.پس از ایجاد این NFT می توان آن را ذخیره یا به طور دائم در قالب یک رمز ( معمولا به نام توکن ERC 721 ) در یک شبکه بلاک چین مثل اتریوم منتشر کرد.

 

NFT ها شامل چه چیز هایی هستند؟

عموما NFT ها شامل GIF, JPEGS, فیلم، موسیقی ویا تویت هستند، اما هر دارایی دیجیتالی باتوجه به خواسته سازنده و طرح آن امکان تبدیل شدن به NFT را دارد، و این در صورتی است که سازنده بخواهد یک دارایی منحصر به فرد داشه باشد، مثل همان تویت، یا مقالات ISI یا بلیط سینما، کنسرت و…که متعلق به یک نفر و منحصر به فرد است.

 

چرا مردم حاضرند میلیون‌ها دلار را صرف خرید چیزی کنند که به‌راحتی می‌توانند از آن اسکرین شات بگیرند یا دانلود کنند؟

به‌این دلیل که NFT به خریدار اجازه می‌دهد کالای اصلی را که شامل احراز هویت داخلی است، داشته باشد؛ در نتیجه این احراز هویت مالکیت این اثر را اثبات می‌کند و توسط دیگران قابل‌استفاده نیست. در واقع، ارزش معنوی اثر با اعتبار و هویت هنرمند گره خورده است و آن‌ها می‌پذیرند که تنها یک واحد از اثر مورد نظر به صورت NFT تولید و به خریدار اهدا کنند.

 

NFT همان ارز دیجیتال است؟

برای اینکه مطمئن بشیم، اول باید با مفهوم توکن های قابل معاوضه و توکن های غیر قابل معاوضه آشنا بشوید، پیشنهاد میکنیم حتما مقاله توکن های قابل معاوضه و غیر قابل معاوضه را بخوانید، اما به طور خلاصه اگر بخواهیم بگیم:

یک اسکناس 10 هزار تومانی، در هر صورت همان 10 هزار تومان است و با اسکناس 10 هزار تومانی دیگر فرقی نمیکند، این موضوع در بازار ارز دیجیتال هم است، یک بیت کوین با یک بیت کوین دیگر برابر است و ارزش یکسانی دارد، پس تا اینجا میشه توکن قابل معاوضه، اما NFT که به معنی توکن غیر معاوضه است، یعنی هیچ NFT با NFT دیگری برابر نیست، دقیقا مثل سنگ های قیمتی، وسایل لوکس و آثار هنری در دنیای واقعی ما، اینا هم به نوعی NFT به حساب میان، ارزش هیچ کدام با یکدیگر برابر نیست و هرکدام ارزش خاصی دارند و همین طور عموما تک هستند.

پس پاسخ این سوال را گرفتیم که NFT ارز دیجیتال نیست!

 

آیا NFT قانونی است؟

کد NFT یک دارایی با امضای دیجیتالی از طرف سازنده‌ی آن است که با کمک رمز در هر سرور، مرورگر یا سیستم‌ عاملی احراز هویت را انجام می‌دهد و آن را به روشی غیرمتمرکز تأیید می‌کند. بنابراین در این فضا هیچ سازمانی مسئول میزبانی NFT نیست. برای مثال اگر یک NFT برای بلیت یک سینما ساخته شود لازم نیست آن بلیت از طریق پلتفرم‌های فروش بلیت تأیید شود چراکه به‌سادگی امکان تأیید آن در شبکه بلاک چین فراهم است.

 

کاربرد های NFT

از NFT ها می‌توان برای توکنیزه کردن (دیجیتالی کردن) تقریبا همه چیز استفاده کرد. هرچند انواع مختلف “رسانه” بیشترین استفاده را از این توکن‌ها می‌برند. برخی از محبوب‌ترین کاربرد N‌FT ها شامل موارد زیر است (پروژه‌های فعال در هر زمینه نیز مشخص شده) :

  • هنر دیجیتال (SuperRare, KnownOrigin, Async Art, Rarible)
  • املاک مجازی (Cryptovoxels, Decentraland)
  • موسیقی دیجیتال (Mintbase, InfiNFT)
  • آیتم‌های پوشیدنی واقعیت مجازی یا همان VR
  • گیمینگ و بازی‌های رایانه‌ای (Axie Infinity, Sorare, Gods Unchained)
  • بلیت رویدادهای مختلف یا مجوز حضور در آنها
  • کالاهای لوکس توکنیزه‌ شده
  • نشان‌های اشتراک در پلتفرم‌های مختلف
  • اسامی دامنه بلاک چین (Ethereum Name Service, Unstoppable Domains)
  • سیاست‌های بیمه‌ای توکنیزه‌ شده (yEarn’s yInsure tokens)

 

NFT چه ویژگی های دارد؟

امیدوارم خوب با NFT آشنا شده باشید، در این قسمت از مقاله میخواهیم ویژگی های توکن غیر قابل تعویض یا همان NFT را به شما توضیح بدیم.

  • دارای اصالت: توکن‌های غیرقابل معاوضه مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین هستند، بنابراین می‌توانید از اصالت NFT خود مطمئن شوید، چرا که ایجاد چیزی جعلی در لجر تغییر ناپذیر نامتمرکز، تقریباً ممکن نیست!
  • تقسیم نشدنی: با اینکه این موضوع به عنوان یک قانون مشخص نشده، اما بیشتر توکن‌های غیرقابل معاوضه به واحدهای کوچک‌تر قابل تقسیم نیستند! به بیان ساده‌تر، یا شما یک اثر هنری دیجیتال را می‌خرید، یا اصلا آن را نمی‌خرید.
  • قابل انتقال: برخلاف توکن‌های قابل ترید و معاوظه، ان اف تی در بازارهای خاصی خرید و فروش می‌شوند. با این وجود، ارزش آن‌ها به خاص و منحصر به‌فرد بودنشان وابسته است.
  • کمیاب: ارزش و قیمت ان اف تی به‌خاطر کمیاب بودن آن‌ها است. توسعه‌دهندگان ان اف تی‌ها هر اندازه که قصد داشته باشند می‌توانند از این توکن‌ها ایجاد کنند، اما با محدود کردن تعداد آن‌ها و ساخت با تعداد کم، باعث افزایش ارزش آن‌ها می‌شوند.
  • حافظ حق مالکیت: این مورد هم به استفاده‌ی NFT از پلتفرم‌های غیرمتمرکز اشاره می‌کند که در آن هیچ مالکی داده‌ای را پس از ثبت نمی‌تواند تغییر دهد.
  • یکتایی: آخرین ویژگی ان اف تی‌ها، یکتایی آن‌هاست. ان اف تی‌ها دارای زبانه‌ای (Tab) از اطلاعات ثابتی در مورد یکتا بودنشان هستند. به بیان ساده‌، این ویژگی به عنوان گواهی اصالت استفاده می‌شود.

 

آشنایی با چند توکن NFT محبوب

  • ارز دیجیتال تتا (theta)
  • ارز دیجیتال چیلیز (Chiliz)
  • ارز دیجیتال دیسنترالند (Decentraland)

 

نتیجه گیری

توکن NFT یا توکن‌های غیرقابل معاوضه، توکن‌هایی هستند که از فناوری بلاک چین برای ارتباط با یک دارایی دیجیتالی منحصربه‌فرد استفاده می‌کنند که قابل تعویض با نمونه‌ی مشابه نیستند. این توکن ها در صنایع مختلف گسترش‌ یافته‌اند و با بخش‌های مختلفی همچون بازی‌ها و کالاهای دیجیتال در ارتباط هستند. گرچه فضای NFT نوظهور است اما با توجه به پیش‌بینی کارشناسان این توکن ها در آینده کاربرد بیشتری در بین مردم خواهند داشت.

|