تا به حال مفهوم دامپ و پامپ را در کریپتوکارنسی شنیده اید؟

 

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال حقه‌ای از بازارهای مالی سنتی است که به این بازار جدید هم وارد شده و قربانیان بسیاری هم داشته است. نمودارهای شمعی با ارتفاع خیلی بلندتر،‌ به راحتی قابل تمیز هستند. به این ستون های بلند در چارت قیمت رمز ارزها‌، پامپ و دامپ می‌گویند که متناسب با شرایط و جهت حرکت آنها،‌ می‌تواند پامپ (صعودی) یا دامپ (نزولی) باشد. در کلی ترین حالت، به افزایش چشمگیر قیمت در مدت کوتاه، پامپ و به کاهش قیمت دامپ می‌گویند.

 

پامپ چیست؟

بعضی از افراد هستند که با سرمایه بسیار زیاد وارد یک ارز دیجیتال می شوند یعنی با تمام سرمایه خود اقدام به خریداری یک ارز دیجیتال در پایین ترین قیمت ممکن می کند. زمانی که خرید آن ها تکمیل شد، حال به وسیله تبلیغات دروغین سعی می کنند که به بازار آن ارز دیجیتال رونق بدهند. زمانی مردم به واسطه تبلیغات به سوی آن ارز دیجیتال بروند، با افزایش تقاضا، قیمت آن ارز دیجیتال نیز افزایش می یابد. این موضوع سبب می شود تا افرادی که در ابتدا این ارز را با مبلغ زیاد خریداری کرده اند سود هنگفتی کنند. به انجام این عمل پامپ گفته می شود.

 

پامپ
پامپ شدن به معنای رشد سریع و غیرمنتظره یک ارز یا سهام می باشد.که معمولا سناریوی پشت پرده آن این است که گروهی از سرمایه گذاران برای پیش برد اهداف ( اکثر مواقع دستکاری در قیمت ) آن را ایجاد می کنند.

 

دامپ چیست؟

زمانی که تقاضا بالا برود و قیمت آن ارز دیجیتال افزایش یابد، حال افراد کلاهبردار ارزهای دیجیتال خود را با بالاترین قیمت می فروشند و اینجا بازار به صورت شارپی نزولی می شود. حال دیگر افرادی که وارد بازار شده اند ضرر می کنند. زمانی که این اتفاق می افتد به اصطلاح می گویند که دامپ اتفاق افتاده است.

 

دامپ
.دامپ به صورت لغوی به معنی کاهش و افت است.دامپ کاملا بر خلاف پامپ می باشد.نحوه ایجاد آن به این صورت است که سرمایه گذاران برای یک سهم و یا ارز خاص شروع به وارد کردن سرمایه می کنند.مثلا قیمت یک سهم یا ارز بالا رفته و اکنون

 

 

چگونه پامپ و دامپ را تشخیص بدیم؟

در این مقاله از وبلاگ صرافی کوینینو، کامل درباره دامپ و پامپ توضیح دادیم، حالا چندتا نکته درباره اینکه چگونه پامپ و دامپ را تشخیص بدیم، میگیم بهتون.

 

  • ایجاد یک واقعه پر خبر
  • افزایش ناگهانی آمار خرید
  • تبلیغات گسترده درباره یک ارز دیجیتال ناشناخته
  • انتشار اخبار کذب درباره آن ارز دیجیتال

 

چه افرادی پامپ و دامپ  را انجام میدن؟

اصولا پامپر ها شامل یک گروه می شوند و همگی اقدام به خرید یک ارز دیجیتال و شروع به تبلیغات می کنند. پامبر ها گروه های خود در شبکه ها اجتماعی تشکیل می دهند و پس از هماهنگی گروهی از آنان اقدام به خریداری ارز دیجیتال می کنند. حال گروهی دیگر شروع به تبلیغات دروغین آن ارز دییجتال می کنند و مردم را برای رسیدن به آن ارز تشویق می کنند. به صورت کلی پاپمر ها را گروهی از افراد تشکیل می دهند و یک شخص نیستند.

 

انواع پامپ و دامپ

کوتاه مدت:

پامپ دامپ های کوتاه مدت به این شکل است که در کسری از ثانیه ارزش آن رمز ارز به بالاترین مقدار خود می رسد. زمانی این اتفاق می افتد که تعداد بسیار زیادی  تریدر دور هم جمع شوند.در این روش اصولا تریدر ها با مشخص نمودن یک زمان معین، شروع به ترید می کنند. و این باعث می شود که حجم بازار بالا برود و افراد زیادی به این سمت بیایند.

 

دراز مدت:

در پامپ دامپ های دراز مدت تعدادی کوین مختلف اعلام می شود. مقدار زمانی که شما می توانید برای انجام پامپ دامپ در نظر داشته باشید چیزی بین چند ساعات الی یک روز می باشد. در پامپ دامپ های دراز مدت بیشتر بر روی تبلیغات خبری کار می شوند و این تبلیغات در تمام مکان های عمومی منشتر می شود.

 

کدام بازارها مستعد پامپ و دامپ هستند؟

جواب صادقانه به این سوال این است که همه بازارها مستعد مواجه با پامپ و دامپ هستند. شاید درصد احتمال وقوع این دو در بعضی بازارهای پرطرفدار مثل فارکس کمتر باشد یا مثلا در بعضی از ارزهای دیجیتال که هنوز قیمت بسیار پایینی دارند این احتمال بسیار بیشتر باشد؛ اما به طور کلی این احتمال در همه بازارها وجود دارد، بنابراین بهتر است دانش خود را تقویت کنید و درگیر اخبار و تبلیغات دروغین نشوید.

 

نتیجه گیری

رشد بازار ارزهای دیجیتال و عدم وجود نظارت بر آن، بسیاری از افراد را به استفاده از شیوه‌های مختلف برای کلاهبرداری از تریدرها ترغیب می‌کند. آزادی بیش از حد در این بازار یعنی هر فردی خودش مسئولیت محافظت از دارایی‌هایش را بر عهده دارد. برخی از افراد این موضوع را به عنوان یک نقطه ضعف می‌شناسند، اما پذیرش مسئولیت صد در صد دارایی‌ها و عدم نظارت بر داد و ستدها یکی از اهداف توسعه بلاک چین و ارزهای دیجیتال بوده است و تعداد مزایای آن نسبت به معایبش بیشتر است.

تریدرها با شناخت شیوه‌های مختلف کلاهبرداری می‌توانند آن‌ها را شناسایی کنند و قربانی نباشند. اکنون شما می‌دانید پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست، در نتیجه زمانی که روند صعودی غیرطبیعی در بازار می‌بینید یا تبلیغات هیجان انگیزی درباره یک توکن مشاهده می‌کنید، می‌دانید که احتمال تقلب در آن وجود دارد و باید بیشتر تحقیق کنید.