شت کوین چیست؟

 

 

اصطلاح شت کوین به ارز دیجیتال کم ارزشی اشاره دارد که هیچ هدف مشخصی را دنبال نمی‌کند. اساساً این اصطلاح دارای بار معنایی منفی بوده و اغلب برای توصیف آلت کوین‌ها یا کریپتوکارنسی‌هایی که بعد از محبوبیت بیت‌کوین ایجاد شده‌اند، استفاده می‌شود، و میشه این طوری هم گفت که، ارز دیجتالی که بدون حسن ‌نیت و هرگونه تکنولوژی جدید یا پیشرفته‌ای آغاز به کارکرده و بر اساس حدس و گمان قیمت‌گذاری شود، پس از عرضه بی‌ارزش خواهد شد.

 

شت کوین چیست؟

شت کوین به انگلیسی Shitcoin نوشته می‌شود. شت‌کوین به ارز های دیجیتالی گفته می‌شود که گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نیستند. این اصطلاح همچنین برای توصیف توکن‌‌هایی استفاده می‌شود که هدف خاصی ندارند.

بسته به مدت زمان حضور شما در ترید یا سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال، بالاخره در جایی با لیست ارزهای شت کوین روبرو می‌شوید. این اصطلاح جنبه‌های مختلف یک کوین را که فاقد هرگونه حاکمیت واقعی، توزیع ثروت، کیفیت و فناوری است را تعریف می‌کند. کوین‌هایی مانند دوج کوین (DogeCoin) که آشکارا هیچ ارزش واقعی ندارند و به دلیل یک Meme ایجاد شده‌اند، به عنوان شت کوین شناخته می‌شوند.

به دلیل عدم قانون‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، کوین‌های کلاهبرداری که هیچ ارزش واقعی ندارند از طرح‌های بازاریابی برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران جدید استفاده می‌کنند و در نهایت از طمع آنها سود می‌برند. با گذشت سال‌ها دیده‌ایم که هزاران پروژه ادعا می‌کنند که این پروژه “یک چیز بزرگ بعدی” است و همیشه در تحقق این وعده‌ها کوتاهی می‌کنند.

 

تاریخچه شت کوین

تاریخچه شت کوین ها مربوط به بعد از محبوبیت ارز دیجیتال بیت کوین در سال 2009 می باشد. در ابتدا نام شت کوین در 2 نوامبر سال 2010 در انجمنی با نام Bitcointalk ارائه شد. در ادامه این واژه در وب سایت هایی همچون Reddit مورد استفاده قرار گرفت. اما بررسی های انجام شده نشان می دهد که تا قبل از سال 2017 از واژه شت کوین Shitcoin بسیار کم استفاده می شد. با رشد بازار ارزهای دیجیتال و افزایش تقاضا برای ارز های دیجیتال، استفاده از این واژه نیز افزایش یافت.

 

چرا مردم تمایل به خرید شت کوین دارند؟

آلتکوین‌های با حجم بازار کوچک، ممکن است پرریسک‌ ترین و در عین حال پرسودترین، سرمایه‌گذاری‌هایی باشند که می‌توانید انجام دهید. احتمال بسیار زیادی وجود دارد که شما تمام پول خود را از دست دهید. با این حال، خیلی اوقات، ممکن است در یکی از این دو حالت قرار بگیرید:

 

  • شت کوینی که دارید دچار یک پامپ و دامپ ساختگی شود. پامپ شت کوین چیست؟ این نوع توکن‌ها معمولا در زمان کوتاه رشد زیادی می‌کنند، که به این موضوع پامپ می‌گویند. پس از پامپ ناگهانی نیز معمولا دچار ریزش شدید قیمت می‌شوند، که اصطلاحا می‌گوییم قیمت شت کوین دامپ شده است.
  • شت کوینی که در دست دارید در واقع یک شت کوین نیست و شما جزو نفرات ابتدایی که در آن کوین با ارزش سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

 

اگر برای زمانی که می خواهید آن را بفروشید اهداف مشخصی تعیین کرده‌اید، هر دو مورد بالا می‌توانند بسیار سودآور باشند. در برخی موارد، حداقل سرمایه‌گذاری می‌تواند بیشترین بازدهی را برای شما به همراه داشته باشد. فقط مطمئن شوید که اهداف خود را به وضوح مشخص کرده‌اید و از نظر عاطفی به کوین وابسته نیستید. آیا شت کوین های آینده دار وجود دارند؟ خیر. Shitcoinها معمولا مدت کوتاهی فعالیت می‌کنند و سپس از صحنه روزگار محو می‌شوند. بنابراین نباید به آنها به دید سرمایه‌گذاری نگاه کرد.

 

میم‌ کوین‌ ها همان شت کوین ها هستند؟

خیر، میم کوین‌ها (Meme Coin) صرفا برای شوخی ساخته می‌شوند. این توکن‌ها مانند شت کوین هیچ برنامه خاص، ارزش ذاتی و کاربرد خاصی ندارند و سازندگان آنها صرفا از ترندها و علاقه کاربران بازار ارز های دیجیتال به نفع خود استفاده می ‌کنند. معروف ‌ترین میم کوین‌های بازار دوج کوین و شیبا اینو هستند.

میم کوین‌ها معمولا توسط افراد مشهور تبلیغ می‌شوند. در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ایلان ماسک بنیانگذار شرکت تسلا و ثروتمندترین فرد دنیا، شروع به تبلیغ دوج کوین کرد و توییت‌های او باعث شد که قیمت DOGE دچار پامپ‌های شدیدی شود. برخی افراد حتی ماسک را به خاطر دستکاری بازار متهم کردند.

پس از مدتی، میم‌کوین‌ ها و شت‌کوین ‌های زیادی با مضمون ایلان ماسک به‌وجود آمدند که همه آنها دچار پامپ و دامپ می‌شدند. بسیاری از کاربران با خرید این MemeCoinها به سودهای عجیبی دست یافتند، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران متضرر شدند. بنابراین می‌توان گفت که میم کوین‌ها در دسته‌بندی شت کوین‌ها قرار می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با میم کوین‌ها می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

نتیجه گیری

شت کوین ها عموما بی ارزش هستند با اینکه پیشنهاد خرید نمیشه، اما عموما در صورتی که در زمان مناسب خرید و فروش شوند سود خوبی دارند.